Nehod na přejezdech dál přibývá, ukazují statistiky. SŽDC začala s testováním nového přejezdu

Přejezd u Velkého Března, který je nově osazen i LED diodami. Foto: SŽDCPřejezd u Velkého Března, který je nově osazen i LED diodami. Foto: SŽDC

O 11 % meziročně stoupl od ledna do září počet středů automobilů s vlakem na železničních přejezdech. Usmrceno bylo při

104 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zlámalík

Furt mám za to, že by se pro řízení provozu na silnici měly použít silniční semafory. Prostě červená = stůj, zelená = obdoba bílé a oranžová = obdoba zhaslého přejezdu (bacha vole, rozhlídni se). Ještě by oranžová mohla svítit před začátkem červené, dnes tam ne to ty 3 vteřiny taky jsou. A pokud to nesvítí, tak je to v poruše. Bohužel, současný systém je pro mnoho lidí zmatený a řidiči lepší nebudou. Srovnejte to s nějakým semaforem, který řídí provoz okolo výkopu. Na červenou tam nejezdí nikdo, i když je na druhou stranu vidět. Zato na koleje dnes lidi jezdí,… Číst vice »

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Když to nesvítí tak přednost zprava? No asi by šlo částečně vyřešit stopkou. A patřičným rozhledovým trojúhelníkem, když už by teda neplatilo že houkající vlak má přednost. Ale co vozidla IZS, pro ně bude dodatková tabulka, že nesměj omezit vlak?

A o toho respektování červený u výkopu bych si taky dovolil pochybovat, https://www.novinky.cz/krimi/clanek/cervena-taky-neni-zed-sofer-na-trutnovsku-natocil-na-jeden-interval-11-hrisniku-40296869.

Leinad

Neuškodilo by, aby se nestávalo, že vlak projíždí když autům svítí bílá.

Leinad
Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Tak na ten přejezd je namířená kamera 24/7 a přesto tam není jediný záběr s vlakem na přejezdu a svítící pozitivkou. Ten přejezd měl problém, ale popisované jsem tam opravdu neviděl.

5:13, jak tam krokuje slyším cinkání a vidím pozitivku.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Omlouvám se, tohle jsem přehlídl, resp. přeslechl, slyšel jsem to až se sluchátkama, na reproduktory bez šance. Nicméně očekával bych zdůraznění tohohle stavu, a ono se mezitím zdůrazňovalo jen že zbytečně dlouho svítí červená, což z pohledu bezpečnosti není takový problém.

Hans

Navrhují dvě řešení. Za prvé signalizace pro nejbližší dopravní policie s kamerovým záznamem zapojenou tak, že kdo vjede na přejezd po zapnutí červených světel, bude vyfocen a dá signál na policejní stanici, tam vyjede hlídka a OKAMŽITĚ ještě v autě řidiče zadrží, stoupne do basy a podá mu trestní oznámení. A pálku min. DVA roky, aby řidič, který se chová jako hulvát věděl, že ho od tohoto okamžiku nejmíň na dva roky zamknou. A za druhé, pod závory instalovat výklopné klíny, které zamezí vjíždění na přejezd. V Rusku už to delší dobu funguje.

Leinad

Dva roky za vjetí na přejezd když stojí Os v zastávce v obvodu přejezdu, a není to málo Antone Pavloviči?
Co takhle snížit množství okamžiků kdy se dá „bezpečně“ vjet na přejezd na červenou? (=Přežiju to a vlak ani nezpomalí)

Jan

Nejlepší řešení je mít všude blbuvzdorné podjezdy. Je to drahé, ale efektivní, páč vždycky se najde někdo, kdo to buď bude zkoušet, nebo udělá nevědomky chybu, nebo to bude rovnou ignorovat. Je to pracné, ale zachrání to budoucna spostu životů… Zvlášť lidi ve vlaku, kteří za tyhle incidenty nemůžou a stejně končí mrtví nebo zranění.

Frantisek

Všude to asi nepůjde, ale na frekventovaných tratích by asi bylo žádoucí to postupně uskutečňovat.

Xyz

kým budú zavory dvíhať skôr ako prestane svietiť červené svetlo tak sa nič nezmení (aspoň ohľadne opatrení, ktoré by ich nič nestáli a vedeli by ich použiť okamžite jednoduchou zmenou nastavenia)

Dominik

A proč ne? Je to logické, závory jsou nahoru, dojdou nahoru, světla zhasnou a můžu jet, v případě, že vjede do obvodu vlak, tak se při zdvihání spustí předzváněcí doba, takže po chvíli zas závory spadnou. Naopak by to akorát vyvolalo velký křik, že světla už zhasla, ale závory jsou ještě dole.

Lubir

světla totiž zapínají již před sklopením závor – čili by asi ani po zdvižení závor nezhasla a svítila by dál do spuštění závor. viz příklad: projede vlak za ním jede motorový vozík – co se stane, závory se zvednou ale světla blikají dále kdy závory posléze před příjezdem vozíku spadnou. Silniční předpis jednoznačně říká, že: i když jsou závory nahoře, vlak není vidět ani slyšet, ale světla blikají – řidič nesmí na přejezd najíždět. Dle mého názoru veškerá vina střetu na přejezdech je na straně řidičů aut – zkuste spočítat kolik po revoluci od r. 89 bylo zrušeno nákladních vlaků,… Číst vice »

Leinad

Aspoň sekvenční sklápění závor.
1) rozsvítí se červená a zároveň „vjezdové zavory“ jdou dolů.
2) „výjezdové závory“ jdou dolů
3) projíždí vlak
4) vlak vypadne z oddílu, závory jdou nahoru (červená zůstává)
5) nášlapne si druhý vlak, vjezdové zavory jdou dolů
6=2) výjezdové závory jdou dolů.

Pokud v bodě 4 nějaký trotl vjede, má do 6 čas vypadnout z přejezdu.

Přemek

Od dob, kdy se na zadních čelech kamionů objevuje obrysové osvětlení, je méně případů přehlédnutí. Ano, ti, co přehlédnou blikající červené světla na přejezdu, by neměli řídit, ale řídí, a proto je nutné chránit želzenici a cestující i náklad po ní přepravované. V zájmu byznysu je na silnicích příliš mnoho neschopných a nebezpečných řidičů…

Frantisek

Nejhorší je postupné otupování smyslů. Za chvíli budou muset přejezdy začít trvale zvonit, v horším případě houkat. Svícením ve dne to začíná…

Martin

Jenom bych ty pokuty zvedl tak na 20’000,- a bral ridicaky alespon na 1/2 roku, pri opakovanych pokusech, i trestni stihani…

Kazisvět

PZZ typu AŽD-71 rekonstruovat na typ RPG-75 a po uplynutí vyklizecí doby by došlo k fyzickému vyklizení překážek…

LWQ

Rikam to uz leta, kazdy zajemce by byl mit moznost mit v telefonu aplikaci co u prejezdu zacne delat „bordel“ i kdyby byl prejezd v poruse – nebot informaci o poloze vlaku dostane pres data a polohu z GNSS. Ze by tahle funkce mela byt povinne ve vsechny vozidlech je take fakt. Co to ale nevyresi je debilita lidi, nebo spise nerespekt pred desitkami a stovkami tun hybnosti s tim, ze „to bude dobry“. Nebude.

Dáda

Další šmírující virus v něčem, čemu se z nepochopitelných důvodů stále říká telefon… Řekněte, že jste to nemysle vážně, že ne…

LWQ

Myslim to velmi vazne a neprijde Vam, alespon nekdy, ze trpite stihomamem? Podle Vasich komentaru zde mi to tak silne prijde, pardon.

Frantisek

Jde o to, co by ta aplikace přesně dělala. Když už tedy člověk musí to zařízení mít kvůli kravinám, pak záchrana životů ostatních uživatelů dopravního systému mi přijde v jistých mezích OK. Moje data na odvrácení následků mojí blbosti jsou to nejmenší, jakkoli osobně také nesouhlasím s nuceným nasazováním automatických špehů, kontroly chování a podobných „vyfikundací“.

Tady na Moravě

„informaci o poloze vlaku dostane pres data a polohu z GNSS.“

A na tom jsi byl kde? Pojem „aktualni poloha vlaku“ SZDC nezna – to ze si nekteri dopravci sleduji polohu neznamena, ze to umi kazdy vlak a ze je to nekde predavano.

J.L.

Dotaz: GRAPP SŽDC bere data kde?

LWQ

Podle vseho ze SZZ a TZZ. Bohuzel dle vyjadreni SZDC nehodla tyto data zpristupnit jako open-data-set.

LWQ

Technicky neni problem doplnit behem mesice na testovaci provoz, behem dalsiho mesice do plneho provozu. Udavalo by to polohu vlaku jako dalsi zdroj dat pro pokryti rizikovych stavu SZZ ci TZZ, kdy napriklad kvuli listi atp. dojde k prusvihu jako v Moravanech. Je trestuhodne, ze SZDC tento zpusob ziskani polohy vlaku jinou cestou nepouziva.

Vbb

Na obzoru vidím spoudní spor „Ale ta aplikace mi neřekla, že tam zrovna jede vlak“.

Martin

Porad plati zakon, ktery rika jak se na prejezdu chovat… zadne dalsi zabezpeceni nemeni zakon.
Chvalim kazde dalsi zabezpeceni, ale musi byt funkcni, aplikaci do telefonu, ale ne… ridic se ma venovat rizeni nikoliv cucet do mobilu…

LWQ

Ridic nebude cucet do telefonu, aplikace na zaklade polohy ziska potrebna data a ridice upozorni. Pripadne to muze byt soucasti elektroniky auta. Technicky nevidim sebemensi problem. A ano, zakon rika jak se chovat – moderni informacni prostredky jsou extra moznost jak snizit pravdepodobnost omylu, chyby, atp. Nic neni 100%, jen dane a smrt.

Martin

Soucasti auta ok, ale co se tce prejezdu, nikoliv polohy vlaku, jak pisu vyse, vitam kazde zabezpeceni vc. hlidani mrtveho uhlu, bezp. vzdalenosti, rychlosti, atp., ale nelze tak hlidat kazde cervene svetlo na krizovatce, vc. prejezdu,… Navic s informacemi take rose riziko spolehani se na dany system, to byva nebezpecnejsi… Dovedu si predstavit, ze me auto upozorni na prejezd a cervena svetla, ale to by ridic musel byt slepy, aby je prehledl, nejvetsi vinu na nehodach ma nekazen a tu zadny system (pokud nezastavi auto a nedovoli jizdu) nezmeni… V zabezpeceni vidim vice prikladu ze zahranici. Napr.: 1. Porad se… Číst vice »

Leinad

Když jedeš k přejezdu normálně (svítí červená=zpomaluješ už z dálky) tak ti to aplikace ani neřekne. Když těsně před přejezdem ve výstraze máš větší rychlost, aplikace zahouká.
Pokud by aplikace nezahoukala, neděje se nic, stejně je přejezd ve výstraze..

Karlos Limone

Nepochopím, že v 21 století je možné, aby závora spadla někomu na hlavu, nebo na projíždějící kamion .
Zvukové a světelné zabezpečení pamatuje padesátá léta, kdy přes přejezdy jezdily koňské povozy a je opravdu peckou, že někdo chce instalovat LED osvětlení, které
existuje 25 let
V současné době při instalaci moderní techniky , která je bezesporu na slušné úrovni, je absolutně vyloučen střet vlaku s automobilem apod.
Vinu za fatální následky na přejezdech dávám těm, kteří moderní a účinnou technologii již před 20 – ti lety nenainstalovali na zmíněná riziková místa !

http://www.chytrémobily@problbecky,cz

Vbb

Tím zmateným příspěvkem jste chtěl říci co?

Martin

Vite jak funguje zel. prejezd?

Lubir

ano, souhlasím, kdysi nás učili jak v autoškole, tak i ve škole na výpravčí, že začnou blikat světla a tato výstraha do spadu závor trvá tak dlouho, že i nejpomalejší dopravní prostředek — doslovně „vůl s potahem“ bezpečně opustí železniční přejezd. Jinak stále platí jednoduchá úvaha „VLAK TO BOLET NEBUDE, BOLET TO BUDE MĚ!“

Anonym ze severu

Zrovna to Velké Březnu chápu, tam i za dne je někdy blbě vidět.

blonďák

I když je blbě vidět, má řidič jet tak, aby dokázal zastavit před přejezdem.

Přemek

Když ví, že jede pozdě a šéf ho nutí k včasnému příjezdu, jinak vyhazov? Předpisy nepočítají se silou byznys příkazů šéfů šoférů.

Dáda

Pokud šofc se nechá „upříkazovat“ k smrti, není to chyba systému aly chyba šoféra. Ono za tou ohrádkou bude stát ten šofér a odpovídat státnímu zástupci na zvídavé otázkya poslouchat něco na téma a odsuzuje se na…, nikoliv ten jeho šéf.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Tak ať šéfovi řekne ahoj a najde si nový zaměstnání. Třeba takový kde jej nikdo nebude tlačit k riskování s vlastním životem a zdravím. Ok, to jsem přehnal, takových zaměstnání moc neni. Tak aspoň takový kde jej nikdo nebude tlačit k porušování zákonů.

A.R.

Co to píšeš za hovadinu???? Jaký pozdě? Jaký šéf?? Prostě čekám na přejezdu, až přejede vlak. Čekat musí i sanitka, i když převáží na smrt nemocného pacienta! Raději se nechám vyrazit, než abych už do práce nepřišel vůbec!

Ludvík

Pokud zde někdo zná detailně problematiku přejezdů v zahraničí, mám dotaz. Je tam situace stejně alarmující jako u nás? Pokud ano, jaká se hledají řešení? Pokud není, proč? Jak to vypadá v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Rusku a jinde. Přece jen nejsme jediná země s železnicí. Proto mně zajímají zahraniční zkušenosti.

Martin Vrba

Co jsem v rychlosti našel je toto z roku 2017, srovnání v rámci EU (sloupec zabití na přejezdech) : https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/6/6a/Number_of_persons_killed_in_railway_accidents%2C_by_category_of_user%2C_2017.png

Z tabulky vyplývá, že na přejezdech v EU zemřelo více lidí jen v Německu, Francii a Polsku.

Zároven NKÚ uvádí že: Na jeden milion obyvatel připadaly v České republice tři úmrtí na železničních přejezdech. Pro srovnání: v Polsku na stejný počet obyvatel připadalo 1,4 úmrtí, v Bulharsku 0,5 a v Německu 0,4 úmrtí. – nicméně délku železniční sítě, případně počet přejezdů v dané zemi nikdo nepočítal, takže v podstatě žádná ze statistik není úplně vypovídající.

A.R.

To je logické. Čím víc trotlů za volantem, tím více nehod. Problém není v přejezdech, problém je, že trotlové mají možnost získat řidičák.

Čeněk Jeníček

Vážně by mě zajímalo, kteří dva trotlové Vám za tento prostý fakt mohlo dát mínus?! Už to samo o nich něco vypovídá

Dáda

když ono je trotlů holt fakt moc.

A.R.

Už jich je šest. Rozmohl se u nás takový nešvar… 😀

Leinad

Definuj „trotla“ tak aby to z toho nevylezlo 100% řidičů i fírů, kteří jsou omylní lidé, občas spáchají chybu.

Dalibor

miliardy na přejezdy bych dal na zlepšení tuhosti mašin tak, aby bez ohrožení strojvedoucího a cestujících zvládly střet s 32tunovým nákladním autem a to v jejich maximální přípustné rychlosti. Ono by se to časem vytřídilo samo.

AAA

Starého psa TSI nenaučíš

Dalibor

před starýho psa dát nízký vůz s min 6. nápravami a s loženým 70t ocelovým ingotem.

LWQ

Ne nadarmo mely parni loko v USA pred strojem poradny „pluh“ … Kdyz neni pomoci.

Dáda

Přesně tak. Vůbec bych přejezdy nijak neřešli. Zbytečný zrušit – a by nebyl přejezd u každý vrby. Zbatek řešit zvyšováním odolnosti čel lokomotivy.

Frantisek

A hmotnosti vlaků tak, aby na jednotku nákladu či osobu u nich vycházela jednoznačně největší spotřeba ze všech druhů dopravy… K čemu by pak ale ta železnice byla? Pro zábavu šotoušů?

Tomáš

Alespoň na koridorech by měly být jen mimoúrovňové přejezdy.

Jiří Kocurek

Počúvajte, Kefalín, čo je to taký ten mimoúrovňový přejezd? Myslíte nadjezd/podjezd?

Premek

Máte samozřejmě pravdu, ale pouze v případě, že je zaplatí viníci nehod na přejezdech, t.j. 99,9% řidiči silničních vozidel.

Radka

Existují dvě možné cesty: zkonstatovat, že „všichni jsou blbci, kterým není pomoci“, a mít vyřešeno. Počítám, že většina zdejších neomylných „šotoušů“ bude v diskuzi zastávat tuto pozici. No a druhá cesta je prostě postavit té lidské nedokonalosti a omylnosti do cesty nějakou překážku… Typický příklad – i v článku zmíněné Černožice 14.7.; pokud nešlo o „rozšířenou sebevraždu“, tak čtyřicetiletý chlap fakt nezrakví celou rodinu schválně. Může tam bejt milión kamer a drakonické pokuty a bude to k ničemu, protože to má eventuálně účinek jen na toho, kdo do toho jde vědomě. Na obyčejnou chybu, omyl, nepozornost to fakt vliv mít… Číst vice »

Milan

Vy jste nějak rychle zapoměl na střet vlaku s kamionem v Hhřiněvsi nebo i ten nejvážnější/nejznámější pčed lety Pendolina ve Studénce! V obou případech závory byly a ty kamiony mezi němi uvázli – páč JEJICH ŘIDIČI NERESPEKTOVALI ZÁKAZ VJEZDU NA PŘEJEZD PŘI BLIKÁNÍ ČERVENÉHO SVĚTLA, ALE JEŠTĚ/JIŽ NEZPUŠTĚNÝCH ZÁVORÁCH, PROTOŽE PRVNĚ SE MUSÍ BLIKÁNÍM SVĚTLA ZAKÁZAT VJEZD NA PŘEJEZD A TEPRVE POTOM ZPUSTIT ZÁVORY A NAOPAK PRVNĚ ZVEDNOUT ZÁVORY A PAK TEPRVE POVOLIT VJEZD NA PŘEJEZD VYPNUTÍM BLIKÁNÍM SVĚTLA – NEBOŤ JINAK BY TAKŘKA NEUSTÁLE DOCHÁZELO K POŠKOZENÍ DOPLŇKOVÉ ZÁVORY SKLÁPĚJÍCÍ SE DO VOZIDEL, KTERÁ NEMĚLA ŠANCI PŘED PŘEJEZDEM ZASTAVIT… Číst vice »

bohyn

Vlevo na klávesnici je klávesa „Caps Lock“. Asi jste ji omylem zmáčkl. Když ji stisknete ještě jednou, tak budete zase psát normálně.

Limokola

Chudák řidič, kterému budou ty krásné supersvítivé LED od SŽDC při čekání u přejezdu vypalovat sítnici, protože někdo na SŽDC usoudil, že spuštěná břevna musí být v noci více vidět a aplikace reflexních prvků na stávající konstrukce by zřejmě byla málo hi-tech. Hlavně jsem ale zvědav, jak SŽDC vyhodnotí přínos plastových šraněk, které tloušťkou místy připomínají telegrafní sloup, k rozhodování uvízlého „mongola“ přerazit či nepřerazit.

Twix

Ani já jsem to asi zcela správně nepochopil. To, že by spuštěné šraňky a blikače v noci nebyly dostatečně vidět, ať už řidičem či chodcem, je asi ten nejmenší problém. A s tím přeražením závor také souhlasím, vypadají zbytečně masivně. Jsem zvědavý, jak bude toto testování vyhodnoceno. To, co je potřeba řešit asi nejvíce, stojí samozřejmě mnohem víc peněz – pokud už přejezd rovnou nezrušit, tak ty šraňky doplnit, tam kde nejsou. Když v roce 2015 rekonstruovali Hrbatou, na řadě míst se závory stavěly, ale třeba na zastávce ve Zbuzanech zůstaly zase jen blikače (s prodloužením sledovaného úseku kvůli zvýšení… Číst vice »

Pepa z depa

Ve vyhlášce máte jasně napsáno, že se máte rozhlédnout!!! A pokud tam viděla vlak a svým laickým pohledem odhadovala, že jede na opačnou stranu, tak zrovna jí by měli ty papíry sebrat, pokud totiž vidí vlak, nemá vůbec vjíždět na přejezd.

Karel

Fakt ve vyhlášce?

bohyn

§ 29
(1) Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd,

d) je-li již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání; toto neplatí, svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,

Pro odjíždějící vlak zákaz neplatí. Nic to ale nemění na tom, že viděla blbě.

Twix

Tak já samozřejmě souhlasím že vjet na přejezd na červenou by mělo být trestáno. Jestli je ztráta řidičského oprávnění adekvátní trest, který něco řeší, si tak úplně nemyslím, ale pokud to bude v našich zákonech, nezbývá než to respektovat. Jen mi prosím vysvětlete, jak je to myšleno s tím nevjížděním na přejezd, pokud je vidět vlak. Když bliká červená, samozřejmě na přejezd nevjíždím už proto, ať už nějaký vlak vidím nebo ne. A když nebliká, tak tam přece vjedu, protože jsem ho právě třeba viděl přijet z opačné strany a teď už stojí v zastávce. Takže i tehdy by mělo… Číst vice »

Jarda

Každý přejezd je nebezpečný a každý přejezd je nějak zabezpečený. Když je někdo debil, nechť ať ho vlak sejme. Co s takovým člověkem? Blbuvzdorné řešení nikdo nevymyslel a obávám se, že nikdo nevymyslí.

666

„Blbuvzdorné řešení nikdo nevymyslel a obávám se, že nikdo nevymyslí.“

Obávám se, že je vymyšleno již dávno. Jmenuje se podjezd nebo nadjezd.

VRT

Nelze mít všude…

Dalibor

A kde se na ně vezme? U každý vrby je přejezd. všude vykopeme podjezdy? Za 150 let to máme možná z půlky hotový!

Xyz

možno by nebolo od veci zrušiť priecestia u každej vŕby

Brzdič zániku

Na to nejsou a ani nikdy nebudou peníze

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

A tím se vyfiltrují nadjezdy a budeme stavět jen podjezdy.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

A začnem věřit kamioňákům, že opravdu vezli most a došla jim nafta. A tím se konečně počet nehod železnice vs. silnice papírově přiblíží k nule.

K.S.

Jo, jenomže to zase je někdo zboří: idnes. cz/hradec-kralove/zpravy/kamion-zdemoloval-zeleznicni-most-v-nove-pace.A150604_131907_hradec-zpravy_pos

Ne, ne, to se musí jinak…

Gremli

Nepomůže nic…ať se udělá jakákoli překážka, tak nejdřív musí začít blikat světla a pak se teprve může aktivovat překážka, aby auto, které vjelo na přejezd ještě než se signalizace spustila mohlo ven. Sekvenční stavění překážky taky nepomůže…prostě to tihle blbci objedou. A podjezdy se jen tak všude nepostaví… Jediná šance je tedy převychovat řidiče, aby neignorovali blikající světla. A pak se pokusit zmírnit následky tím, že se o překážce dozví vlak zavčas… Takže kamerový systém na každý přejezd…a v případě, že tam někdo i přes aktivní výstrahu vjede, dát příkaz vlaku brzdit a řidiči napařit pokutu a obecné ohrožení. A… Číst vice »

Jiří Kocurek

A kolikaletý trest za obecné ohrožení si představujete? (podmínku uložit nelze, to zákon neumožňuje)
PS: Nejen, že to ti blbci objedou, oni tam lezou i pěšky. https://www.youtube.com/watch?v=qwgAmjln6FI Těch pět lidí by šlo automaticky do vězení. Ano, staré babky na 3 až 8 roků do vězení. Jinou sazbu zákon nepřipouští. Hádám, že je to zabije.

...

Ale umožňuje.

AAA

A na to jste přišel kde? § 273Obecné ohrožení z nedbalosti (1) Kdo z nedbalosti způsobí obecné nebezpečí tím, že vydá lidi v nebezpečí smrti nebo těžké újmy na zdraví nebo cizí majetek v nebezpečí škody velkého rozsahu tím, že zapříčiní požár nebo povodeň nebo škodlivý účinek výbušnin, plynu, elektřiny nebo jiných podobně nebezpečných látek nebo sil nebo se dopustí jiného podobného nebezpečného jednání, nebo kdo z nedbalosti takové obecné nebezpečí zvýší nebo ztíží jeho odvrácení nebo zmírnění, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta nebo zákazem činnosti. (2) Odnětím svobody na šest měsíců až pět let nebo zákazem… Číst vice »

Milan

Dle toho odstavce 1) je trest odněntí svobody – až 2 roky = JE UDĚLITELNÝ (dle jiného § TZ) I JEN PODMÍNĚNĚ, ALE PODSTATNÁ JE, dle mě, MOŽNOST TRESTU ZÁKAZU ČINNOSTI (té jíž byl trstný čin spáchán) = ŘÍZENÍ MOTOROVÉHO VOZIDLA, A TO (myslím dle příslušného § TZ) AŽ NA 10 LET! Dle mě toto je trest, který by se za vážná provinění v tzv. silničním provozu měl udělovat podstatně více než nyní, ale to právě by příslušné orgány ta vážná provinění musely hodnotit nikoliv jako přestupek, ale TČ obecné ohrožení z nedbalosti (DLE TZ, §273, ODST.1)!

HonzaX

Dáte vlaku příkaz brzdit a on zastaví 800m za přejezdem. Co tak preventivně všechny ty vlaky omezit na 10 km/h?

Pepa z depa

Jste debil?

K.S.

Tak se s tím zase uklidníme, ano? Než tu začneme vyrábět nesmyslné postihy, zavírat lidi a podobně, tak je třeba vyčerpat veškerá dostupná technická opatření, která je možné nasadit. Nezlobte se, ale dost a dost přejezdů je tu ve stavu nevyhovujícím, jedná se o křížení vytížených silnic a železnice, nebo vytížené železnice a silnice, v nejhorším případě obého. Máme tu přejezdy přes X kolejí na zhlaví, dlouhé předzváněcí doby nezávislé na rychlosti vlaku, máme tu přejezdy na koridorech, máme tu přejezdy na zatížených silnicích. Ano, nemá se na přejezd vjíždět pokud bliká, ale pokud víc bliká, než nebliká, tak se… Číst vice »

Dominik

Jak bez vazby na vlak? Vzhledem k tomu, že vlak spouští přejezd přes kolejový obvod, tak logicky musí být nastaven na nejrychlejší vlak, pak zde máme mraky přejezdů ve stanicích, které jsou v závislosti s návěstidly a v zastávkách jsou kolikrát přejezdy blízko zastávek, takže v době, kdy je vlak na zastávce, musí být přejezd ve výstraze.

A jsou prostě místa, kam mimoúrovňové křížení nenarvete a objížďka by byla moc daleko.

J.L.

„vlak spouští přejezd přes kolejový obvod, tak logicky musí být nastaven na nejrychlejší vlak“ – co je na tom logického?
Tak budou muset být kolejové obvody dva, snadno se vyhodnotí směr a rychlost vlaku a tím se stanoví doba vhodného „spuštění přejezdu“. Na vyhodnocení stačí PLC obvod s maloobchodní cenou 30 Kč.

Dominik

Za současného stavu to je nejlogičtější řešení. Ano Vás návrh zní zajímavě, jenže to znamená ještě předsunutí celého KO aby měl počítač čas to vyhodnotit. Pak ještě k tomu celé zařízení schválit atd…, Nehledám výmluvy, ale není to tak jednoduché, jak se to představujete. A stejně to nevyřeší problém s delším zavřením u závor, které jsou v závislosti s návěstidly a stejně tak, když v přibližovacím úseku bude zastávka, což taky není zrovna malé procento případů. A i kdyby byl čas zavření třeba půl hodiny, tak mi to nedovoluje vjet na přejezd ve výstraze a ani to nesnižuje autoritu, je… Číst vice »

K.S.

Tak ještě se tam dá dát ne kolejový obvod, ale počítač náprav, nebo čím se to dnes spouští. dva body stačí také k zjištění rychlosti.

Kolik reálně je procent případů že je přejezd v takové vzdálenosti k zastávce že vlak v ní stojící blokuje přejezd? Rozhodně by to nemělo být důvodem k tomu nic nedělat s těmi ostatními.

Naopak, autoritu přejezdu zbytečné dlouhé klingání snižuje, stejně jako v té bajce o chlapečkovy co křičel „Vlk! Vlk!“

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Jak si Vaše 30Kč řešení poradí se změnou rychlosti vlaku?

Tak mikrokontrolér, který by si s tím poradil, o moc víc nestojí, spote si třeba dohromady informace z návěstidel s informacemi z rychlostního obvodu a pak ještě třeba z polohy na trati. to už by mohlo poskytnout dost informací. Samozřejmě se to bude dát nějak vyřešit aby se ten systém dal zefektivnit, můžete si přidat třetí měřicí bod, kterým zjistíte jestli vlak zrychluje, nebo zpomaluje, můžete tam dát vazbu na zbytek ZZ… způsob by se už našel.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Vypadá to že se bavíte o ETCS a následně nad nim nadstavba pro přejezdy. To by asi šlo, ale neřekl bych že jedná o levné řešení. Protože ten vlak si může akcelerovat kdy a kde chce a tzv. bodový zabezpečovač (který navrhujete) moc neřeší. Sice by asi šlo zakázat vlaku akceleraci, ale otázka co s vlakem, který v okolí přejezdu zastaví, ať už plánovaně nebo neplánovaně. Ten prostě zrychlit musí. A zastávek, kde je přejezd doslova vedle nástupiště pár znám. Vyřešil jste těch snadných a levných 99 % (které jsou mj. vyřešené už dnes), bohužel vyřešit to poslední 1 %… Číst vice »

Dalibor

jednoduché řešení: zrušit 1/2 stávajících přejezdů. Na zbytku uděla maximální bezpečnostní opatření. A bylo by jednoduché a levné řešení. Vůbec nevidím důvod, proč je tolik přejezdů na tratích, ke každýmu remízku dnes vede cesta přes koleje.

Dominik

Jenže na těchto přejezdech zas tolik MU nebývá, i když souhlasím, že jeden centrální pro x polňaček by taky stačit mohl.
Tak co se dá udělat lépe? Možná přidat zvedací zabránu z vozovky (sklopnou že strany od kolejí) a automaticky odebírat ŘP na x let při vjetí na přejezd ve výstraze (ne jak dnes, na půl roku) a klidně to kvalifikovat jako obecné ohrožení. Věřím, že by náhle ubylo o té nepozornosti, když by řidič věděl, že mu papíry seberou třeba na 4 roky.

Vbb

Co dělat? Řešení je jednoduché (jako obvykle 🙂 ). Kamery máme (a kde nemáme, tak doplníme, je to levnější než stavět nadjezdy), jen by místní úředníci museli trochu pohnout kostrou a KAŽDÉHO provinilce pokutovat. Ne že (jak kdysi zaznělo v TV) za měsíc poslali ve Studénce 3 výzvy k zaplacení z asi 300 identifikovaných hříšníků, akceptovatelný je opačný poměr: aby to 3 z 300 nedostali. Proč se podruhé a podalší o kamna vědomě nespálíte? Protože VÍTE, že KAŽDÉ šáhnutí na rozpálená kamna vás potrestá. Ne že to 10x vyjde a pak se teprve možná spálíte. Preventivní význam trestu je pouze… Číst vice »

Pepa z depa

Že vy nevidíte důvod neznamená, že ten důvod není, ale na přejezdech k remízkům je nehod minimálně, nejvíc je na těch, co byste nejspíš nezrušil. Ja tu píše kolega, vjetí na přejezd pod výstrahou = trestní stíhání za obecné ohrožení, pokuta a sebrání řidičáku na 5 let a byl by klid, tomu věřte.

Vbb

Zkuste se pozeptat na Drážním úřadě, jak by se tvářili na schvalování přejezdu, který by měl bezpečně pracovat s nikoliv bezpečnou informací o rychlosti vlaku.
Pokud to máte na Drážní úřad daleko, tak já vám to povím: tvářili by se velice kysele.
Ale jestli mi nevěříte, klidně to zkuste.
Lidí, co mají geniální nápady na řešení světových problémů, ale neznají pozadí těchto problémů, je sedm do půltuctu.

Leinad

A skutečně by nešlo rychlost vlaku nějak zajistit, třeba navštěním max povolené rychlosti v oddílu před přejezdem?

Martin

Moderni vlaky dokazi zrychlit opravdu velmi rychle na max. rychlost, a pri te rychlosti ujedou znacnou vzdalenost, vlaky nejde jen tak zpomalovat a zrychlovat jak se komu hodi… Tudiz i vlak muze do predzvaneciho useku vjet rychlosti treba 80km/h, ale na prejezdu uz ma 160km/h… Nelze zajistit rychlost vlaku, ktera je dana kapacitou trate, vlaky na ni se pohybujici i nakladni podle poptavky, musi jet podle jizdniho radu, grafikonu,… to byste zpomalil celou zeleznici na cele siti… Dobre to muzete videt na zpozdeni nejakeho vlaku, kdy se zpozdi i ostatni vlaky a na nekolik hodin dopredu… Max. povolena rychlost vlaku… Číst vice »

XxX

Je to marný, je to marný, je to marný. Proti blbcům nepomůže nic. Příkladem budiž slavný 11 stop a 8 palců vysoký železniční most, do kterého narazily desítky dementů i poté, co byl dovybaven čidlem výšky vozidla a obří světelnou signalizací „Jseš moc vysoký, musíš odbočit“… https://www.youtube.com/user/yovo68

Ondra

Přesně, nevím proč by měla SŽDC řešit hloupost lidí opatřeními v řádu (desítek) milionů, jedinou záminkou jeví se mi životy lidí ve vlacích, to ano, ale snad u nás není jediný přejezd kde by byla světla třeba nepřehledná nebo těžko všimnutelná (předpokládám, že pokud ještě ano, někdo by to vyštrachal a upozornil by na to), jinými slovy, koho sejme na přejezdu vlak, ten si za to může sám (pominu-li třeba objektivní závady na zabezpečení, ale nepamatuju si, že by toto byla někdy v poslední době příčina), prostě někdo na světě přežije, někdo nepřežije, to je prostá evoluce, bohužel ne všichni… Číst vice »

Modré zábradlí

Sám jste si odpověděl. Hňupa v autě vem čert, ale vtom vlaku jsou lidé.

Ondra

Máte pravdu samozřejmě, i když jak se tak koukám na tu tabulku co byla výše postnuta, oběti ve vlacích jsou v množství téměř zanedbatelném oproti obětem v silničních vozidlech či chodcům (jestli tomu dobře rozumím tak je to 1 z 35). I když tedy, lehce se pozastavuji nad tím, že české sdělovací prostředky povětšinou mají ve svých sděleních takovou rétoriku, že podle ní jsou stavěny na roveň oběti „vinné“ a „nevinné“, což si myslím že k nevinným je poněkud neuctivé.. ono podobně to je s alkoholem, pořád se bojuje neosobně proti „alkoholu za volantem“, ale mělo by se spíš bojovat… Číst vice »