LOT 3a leaderboard

Nehod na přejezdech dál přibývá, ukazují statistiky. SŽDC začala s testováním nového přejezdu

Přejezd u Velkého Března, který je nově osazen i LED diodami. Foto: SŽDCPřejezd u Velkého Března, který je nově osazen i LED diodami. Foto: SŽDC

O 11 % meziročně stoupl od ledna do září počet středů automobilů s vlakem na železničních přejezdech. Usmrceno bylo při

O 11 % meziročně stoupl od ledna do září počet středů automobilů s vlakem na železničních přejezdech. Usmrceno bylo při těchto nehodách už 28 lidí, loni jich za stejné období bylo 23. Ještě výrazněji stoupl počet zraněných: 82 zraněných od začátku roku znamená v meziročním porovnání růst o 34 % a dokonce i vyšší počet zraněných než za celý loňský rok.

Vyplývá to ze zveřejněných statistik Drážní inspekce„Vysoký nárůst v počtu zraněných osob je dán především třemi nehodami osobních vlaků s nákladními automobily, při kterých bylo zraněno 7 a více osob,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Šlo o srážku kamionu s vlakem v Praze – Uhříněvsi na počátku září a dvě červencové nehody v Brance u Opavy a Příčině na Rakovnicku. Nejtragičtějším měsícem v letošním roce při střetnutích na železničních přejezdech byl prozatím červenec, kdy zemřelo při těchto nehodách 10 osob, což je nejvíce v jednom měsíci od roku 2008. Velký podíl na této statistice však má nehoda ze 14. 7. 2019 v Černožicích, kde zemřeli čtyři lidé.

Podle Drážní inspekce drtivou většinu nehod na železničních přejezdech i nadále způsobují neukáznění účastníci silničního provozu. Nejčastějším prohřeškem je ignorování světelné a zvukové signalizace přejezdového zabezpečovacího zařízení, nepřesvědčení se o tom, zda se k přejezdu neblíží vlak, případně objíždění, obcházení nebo podlézání sklopených závorových břeven. Drážní inspekce však eviduje i případy, kdy na železničním přejezdu automobil uvázne a nemůže přejezd před příjezdem vlaku včas opustit. Pro tyto případy byly všechny železniční přejezdy na základě vydaného bezpečnostního doporučení Drážní inspekce označeny jednoznačným identifikátorem „P+ČÍSLO“ po jehož oznámení na lince 112 je operátor schopen během několika minut zprostředkovat zastavení provozu na dané trati.

Ke zvyšování počtu mimořádných událostí na přejezdech dochází i přes rušení některých přejezdů nebo jejich lepší zabezpečení. SŽDC tento týden dokončila instalaci plastových břeven s aktivní LED signalizací na přejezdu v železniční stanici Velké Březno, která leží na trati Kolín – Děčín východ nedaleko Ústí nad Labem. Červené LED diody v bílých polích jsou podle SŽDC dalším krokem pro zvýraznění zabezpečovacího zařízení na křížení železnice se silnicí II. třídy v zastavěné lokalitě blízko základní školy. Po trati denně přejede zhruba 80 vlaků. „Signalizace na břevnech je velmi dobře viditelná za tmy či snížené viditelnosti a zatím bude v ověřovacím provozu,“ uvedla SŽDC.

https://www.facebook.com/SZDC01/posts/1725017117628452

Tagy drážní inspekce nehody na přejezdech Správa železniční dopravní cesty SŽDC Top
104 komentářů