Nedokončený višňovský tunel u Žiliny se rozpadá. Popraskalo potrubí i klenby
Na vině má být i nedostatek betonu po původním zhotoviteli.
Tunel nedaleko od českých hranic se ani do konce roku 2023 neotevře. Rozsáhlá diagnostika ukázala trhliny v ostění, nefunkční a prasklé potrubí na odvod vody i nedostatek použitého betonu.
Stavba tunelu na trase mezi Lietavskou Loučkou a Dubnou Skálou na dálnici D1 u Žiliny má velké technické potíže. Se zprávou přišla na začátku tohoto týdne slovenská média. Závady odhalilo diagnostické měření z minulého týdne.
Diagnostika se zaměřovala hlavně na ostění tunelu, neboli klenbu tunelu, a stav drenážního potrubí, které mělo odvádět vodu z hornin. Výsledky podle Deníku SME ukázaly enormní množství chyb. „Co se týče primárního ostění tunelu, tam je potřeba udělat ve velkém rozsahu dokončovací práce. U sekundárního ostění pak musíme absolutně bezpodmínečně udělat nové statické posouzení kleneb tunelu,“ upozornila Magdaléna Dobišová z vedení společnosti Skanska SK, která tunel staví.
Manažerka firmy rovněž uvedla rozsah objeveného poškození: „Našli jsme trhliny, hnízda, povrchové chyby i prosvity výztuže.“ Na vině má být i nedostatek betonu, který při stavbě použilo italsko-slovenské sdružení firem Salini – Duhá. Jak také ukázaly kontroly, tak i potrubí v tunelu Višňová téměř přestalo fungovat. Ve velké části tunelu tak, jak vyplývá z vyjádření Dobišové, odvádí drenážní systém vodu jen málo anebo vůbec.
Už teď je pak i z vyjádření vedoucího Národní dálniční společnosti (NDS) Juraje Tlapy jasné, že s datem otevření v roce 2023 nelze počítat. „Nevidím dodržení termínu reálné, netroufnu si ani říct, kdy bude stavba průjezdná. Počítáme s tím, že tam bude určitě posun,“ uvedl.
S původní zhotovitelem, který vyhrál soutěž na stavbu tunelového komplexu, NDS po dvou letech prací rozvázala smlouvu. Došlo ke dvouleté pauze, během které se zaneslo a rozbilo i již dokončené potrubí, a až poté slovenští silničáři vybrali jako zhotovitele Skansku SK, která byla z původní soutěže vyloučena.
Už diagnostika původní stavební firmy ukazovala na možné problémy. Až Skanska ale provedla taková měření, která ukázala poškození v plném rozsahu. Z výsledků také vyplynulo, že bude potřeba doplnit hrubou klenbu o téměř 200 procent betonu. Podle Denníku N se o rozsahu problémů v tunelu vědělo už dříve.
Slovenské stavbaře navíc tlačí čas, protože čerpat eurofondy na stavbu tunelu bude možné jen do konce zmíněného roku 2023. O ty by stát jako zhotovitel mohl přijít v případě, že bude potřeba některé bloky tunelu stavět znovu.