regio-vlak

Necelé dva roky do startu RegioJetu na R9. Nové vlaky ještě nikdo neviděl, bude více kontrol

Podoba nové jednotky PESA pro RegioJet na linku R9. Foto: PESAPodoba nové jednotky PESA pro RegioJet na linku R9. Foto: PESA

Ministerstvo chce řešit i současný stav linky v podání Českých drah.

Za necelé dva roky má vyjet poprvé do sítě dálkových linek objednávaných státem dopravce, který vzešel z otevřeného nabídkového řízení. Od prosince 2026 převezme linky R9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno/Jihlava po Českých drahách společnost RegioJet.

Ministerstvo dopravy sice již v minulosti vybíralo dopravce pro dálkové linky porovnáním více nabídek, šlo ale o takzvané rozstřely, kdy nešlo o soutěž podle zákona o zadávání veřejných zakázek. R9 je tak první linkou, která prošla otevřeným nabídkovým řízením. RegioJet má nasadit nové jednotky od společnosti PESA Bydgoszcz.

PESA ukázala podobu nových vlaků pro rychlíky Praha – Brno. RegioJet s nimi má vyjet v roce 2026

Dva roky před startem se ale čím dál častěji mluví o tom, že RegioJet nemusí stihnout vyjet. Důvodů takových spekulací je více: polský výrobce vozidel PESA pravidelně nezvládá vlaky dodat včas, což je i případ vlaků pro provoz v rámci Pražské integrované dopravy. Případný pozdní start by vrhl velmi špatné světlo na celý proces soutěží na dopravce.

Ministerstvo dopravy zatím krizový scénář nevyjetí dopravce včas nepřipravuje. Podle smlouvy běží pravidelné kontrolní dny, u kterých dopravce musí představit posun v přípravě na zakázku.

V návaznosti na poslední kontrolní den ze závěru roku 2024 je shoda na dalších mimořádných kontrolních dnech. „Domluvili jsme se, že nad rámec smluvně stanovených kontrolních dnů proběhnou ještě další, nejbližší na konci prvního čtvrtletí letošního roku,“ dodal mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Stíháme, říká zástupce Pesy

Podle šéfa RegioJetu Radima Jančury Pesa výrobu stíhá. Zástupce polského výrobce Miroslav Kupec uvedl, že výroba již běží. „Zatím vše běží podle plánu, dokončujeme projekt, běží výroba prvních klíčových dílů, jako jsou podvozky, které půjdou na jaře na testování do VÚŽ,“ uvedl Kupec.

Poslední tři dodávky vlaků pro českou železnici od Pesy však mají zpoždění. Šlo jak o jednotky Elf.eu pro Ústecký kraj a Prahu pro RegioJet, tak motorové jednotky RegioFox pro České dráhy.

Představu o připravenosti nových jednotek pro linku R9 může ukázat i skutečnost, zda má výrobce již rezervovanou kapacitu na zkušebním okruhu Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ). Předseda představenstva VUZ Martin Bělčík to nechtěl komentovat. „Chystáme se do Polska na jednání,“ uvedl Bělčík.

Podle ministerstva by RegioJet v případě nedodržení termínu čelil velkým sankcím podle smlouvy. Jistotu včasného vyjetí chce mít ministerstvo ještě letos, pokud by hrozilo zpoždění, začne připravovat možný scénář pro případ, že skončí smlouva s ČD a RegioJet nevyjede.

Nově s takovou možností počítají i další vypsaná nabídková řízení. „Je to částečně i reakce na situaci u výrobců kolejových vozidel, zpoždění v dodávkách bývá bohužel časté i v okolních zemích. Režim sankcí je proto mírnější při nasazení starších vozidel v prvním nebo druhém roce plnění,“ vysvětlil Jemelka.

Ministerstvo chce řešit i současný stav linky, na kterou jsou dlouhodobě nasazovány nejhorší vozidla Českých drah v dálkové dopravě. Na kvalitu vozby chodí pravidelně stížnosti, situaci chtějí řešit i někteří poslanci a senátoři z regionů, které linka obsluhuje.

Podoba nové jednotky PESA pro RegioJet na linku R9. Foto: PESAPodoba nové jednotky PESA pro RegioJet na linku R9. Foto: PESAPodoba nové jednotky PESA pro RegioJet na linku R9. Foto: PESAPodoba nové jednotky PESA pro RegioJet na linku R9. Foto: PESAPodoba nové jednotky PESA pro RegioJet na linku R9. Foto: PESA
Tagy linka R9 Praha - Havlíčkův Brod - Brno linky dálkové dopravy PESA Bydgoscz R9 RegioJet
53 komentářů