Dopravci Železnice Železniční průmysl

Nečekaný železniční nákup v Rakousku. Státní ÖBB chtějí všechny vlaky Westbahnu

Jednotky Stadler Kiss dopravce Westbahn. Foto: Attila Alföldi - Westbahn
Jednotky Stadler Kiss dopravce Westbahn. Foto: Attila Alföldi - Westbahn

Na rakouské železnici se schyluje k transakci roku, která je sice objemově menší než zakázky na nové jednotky a lokomotivy pro ÖBB od Siemensu, významově ale zásadnější. Může znamenat výraznou změnu v konkurenci  na rakouských kolejích. Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) kupují vlaky od konkurenčního soukromníka Westbahn.

Nákup 17 dvoupodlažních jednotek Stadler Kiss vyplývá z oznámení v evropském věstníku veřejných zakázek, na který upozornila rakouská média, například Kurier.  Podle oznámení ÖBB nakoupí 17 použitých dvoupodlažních jednotek různé délky. Konfigurace a popis jednotek sedí přesně na flotilu Westbahn. Ten později prodej jednotek potvrdil.

Rovněž mluvčí ÖBB Robert Lechner pro Kurier plán koupit vlaky od Westbahnu potvrdil. Podle něj by Kissy měly nahradit hlavně starší elektrické jednotky 4020. Westbahn ve svém prohlášení uvedl, že jako nedotovaný soukromý dopravce v osobní dopravě na rakouské železnici musí akcionáři využít všech možností k zajištění dlouhodobé ziskovosti společnosti. Oznámil současně, že chce zavést koncept nových dvoupodlažních vlaků s rychlostí do 200 km/h. I když výrobce neuvedl, z vyjádření je patrné, že má jít o vlaky čínské výroby.

Čínští výrobci železniční techniky ale dosud nemají v Evropské unii schváleny žádné soupravy, teprve letos by mělo začít testování první jednotky pro Leo Express v Česku. Jak chce firma pokrýt provoz po prodeji vlaků ÖBB do schválení nových čínských jednotek není jasné. Také o jednotky Stadler Flirt Leo Expressu se zajímaly nedávno České dráhy, dopravce je ale nakonec odmítl prodat.

Westbahn je jedním z prvních open-access dopravců na evropské železnici, jezdí na trase z Vídně do Salcburku, letos má nově prodloužit svoji trasu až do Mnichova.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
jan
Host
jan

Takže to v překladu balí?

ythomas_ct
Host
ythomas_ct

No, já z toho mám dojem, že ÖBB chtějí koupit onen počet vlaků, nikoliv že je již kupují, jak se píše v článku (nebo jak jinak si mám vysvětlit formulaci: „Time limit for receipt of tenders or requests to participate: 04/04/2019 12:00“?). A jsem zvědav, kdo dá víc – jestli DB, nebo ÖBB…
A něco k tématu je i tu: https://railcolornews.com/2019/03/25/de-deutsche-bahn-tenders-for-second-hand-fast-double-deck-trains/

Neználek
Host
Neználek

Můj odhad je, že žádné čínské jednotky nebudou. Westbahn končí. Podbízení se nízkým jízdným sebou zákonitě přináší červená čísla.

Souprava
Host
Souprava

Pokud jde o Rakousko, tak pro zajímavost plánované rušení v Rakousku… (ale jinak mají lokálky budoucnost 😉 )

Wels – Aschach
St. Nikola-Struden – Sarmingstein

Spolu s nedávno zrušenýma Kötschach-Herrmagor, Rosenbach-Weizelsdorf, Wolfsberg-Bad Sankt Leonhard a plánovaným rušením Ganserndorf – Gross Schweinbarth – Bad Pirawarth – Obersdorf u Vídně, které zde zmínil Svojšín u jiného článku, to vypadá na slušný soumrak lokálek v Rakousku.

Kdepak je ta renesance lokálek?

A to se blíží ekonomická krize…

TPal.
Host
TPal.

Toto je naprostá bomba v železniční dopravě. A teď zásadní otázky:

– kdy WESTbahn předá první jednotku rakouským drahám? S takovou to vypadá na rok 2025;
– na jaké trasy je chce ÖBB nasadit;
– jak moc ÖBB upraví tyto pěkné vlaky;
– a co kategorie? InterCity nebo regionální vlaky;
– jak chce WESTbahn rychle sehnat vlaky;

Jako ano, v případě LEO Expressu podobný odkup MOŽNÁ dává smysl, protože Flirty mají malou kapacitu. Ale WESTbahn?

František
Host
František

Jen aby čínská kvalita neznamenala časovanou bombu.

TPal.
Host
TPal.

Když se kouknu, jak kvalitní vlaky jezdí v Číně, tak čínské kvalitě v železnici věřím. Samozřejmě, co si zákazník objedná, to má.

petr.r
Host
petr.r

šup na brno-bohumín.

petr.r
Host
petr.r

ve žlutým nátěru…..

X 1
Host
X 1

Jedině ve šlepu.

Martin Hanzal
Host
Martin Hanzal

Bože vy jste ale jantar!

Leoš Konečný
Host
Leoš Konečný

Kdo by jezdil do Bohumina???

Vbb
Host
Vbb

Že to neumí 3 ani 25 kV je ti samozřejmě úplně jedno. Ale šup s tím na Brno – Bohumín.

ViliamS
Host
ViliamS

Štátny dopravca vs súkromník

VS
Host
VS

Dobrý den,

jelikož ze článku dle mne plyne, že by Westbahn mohl koketovat se stejnými vlaky/jednotkami jako LE, a jelikož už nyní oba dopravci spolupracují, myslíte, že by mohlo jít o prohloubení spolupráce a společný nákup? Co si o této spekulaci, vážení diskutující, myslíte?

Jinak přeji hezký den! 🙂

traveler
Host
traveler

Vzhledem k tomu v jaké fázi pripravenosti jsou vlaky pro LE, by westbahn byly blázni aby na tu kartu také vsadili a šli kupovat zajíce v pytli.

TPal.
Host
TPal.

Nó, ale to nemusí být vůbec nepravdivá myšlenka. Prototyp pro Leoše by už snad měl být. Otázka je, proč Westbahn koupí vlaky s tak malou kapacitou.

traveler
Host
traveler

Škoda, westbahn mi byl sympatický, ikdyz je třeba uznat,že jízdní komfort při 200km/h byl výrazně pod úrovní railjetům, které tu proti nim posílají ÖBB.

Železničář v důchodu
Host
Železničář v důchodu

ČD můžete vyrazit na nákup jednotek 4020 a pak to u nás předvádět jako nový vlak !

Tom Atom
Host
Tom Atom

Tohle ČD právě prakticky nedělá. ČD když už něco dotáhne, tak to většinou není úplně marné. Narozdíl od soukromníků viz. řada 845…

AAA
Host
AAA

Jaké ojeté jednotky nebo motorové vozy už ČD konkrétně dotáhly a zprovoznily?

petr.r
Host
petr.r

Stadler GTW….vlastně je jenom koupily aby RJ je nemohl koupit

AAA
Host
AAA

píšu i zprovoznili …. ano, na Stadlery jsem zvědav jak se vycajchnují

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Ten překupník jich měl víc, než 16..

Jarda V.
Host
Jarda V.

Obávám se že stadlery jedou jen na 15kV 16 2/3 Hz takže i nas tak možná do Znojma a dál jnetrakcne, maximálně jako puss-pull.

jiný Petr
Host
jiný Petr

Myslím, že ÖBB nechtějí od Westbahnu vlaky, ale jednotky…

petr.r
Host
petr.r

velice rozumný a jak budete někde kupovat lístek, tak řekněte, že nechcete na vlak, ale na soupravu.

L. M.
Host
L. M.

Čirou náhodou poté, co DB zveřejnilo, že shání dvoupatrové jednotky na 200 km/h?🤔😀

Libor
Host
Libor

Podle čeho tento prodej/nákup souvisí s investicí DB? Vlaky/soupravy získají certifikaci/povolení. Ale úplně bych to do souvislosti nedával. Spíš s dluhy společnosti. Případně se snahou snížit náklady a zároveň získat výhodu nad OBB komfortem souprav a rychlostí.

Martin K.
Host
Martin K.

Ze strany ÖBB pochopitelný krok, ale ze strany Westbahn jsem akceptaci odkupu jednotek nečekal.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Není tohle velikostně dost jinde, než 4020?

Kubrt
Host
Kubrt

A kromě toho ÖBB nedávno vyhlásily, že zbývající 4020 nahradí nová dodávka desir ML. Uvidíme, jak to nakonec dopadne a zejména, kdy se tedy westbahnu podaří zprovoznit nové vlaky. Pokud to všechno není úplně jinak.

Partneři



CSCARGO