České dráhy chtějí koupit pět jednotek Stadler Flirt od Leo Expressu

Jednotka Stadler Flirt. Foto: Leo ExpressJednotka Stadler Flirt. Foto: Leo Express

Na tuzemském železničním trhu se schyluje k nečekané, ale současně logické transakci. České dráhy podaly společnosti Leo Express nabídku na

Na tuzemském železničním trhu se schyluje k nečekané, ale současně logické transakci. České dráhy podaly společnosti Leo Express nabídku na odkup pěti elektrických jednotek Stadler Flirt, tedy na dosud jediné vlaky tohoto soukromého dopravce, které jsou v provozu.

Informaci o nabídce potvrdilo redakci Zdopravy.cz několik na sobě nezávislých zdrojů z Českých drah i železničního prostředí. Oficiálně ale České dráhy i Leo Express mlčí. České dráhy nicméně informaci o jednání nevyvrátily. „V tuto chvíli se k tomu nebudeme jakkoliv vyjadřovat,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Mluvčí Leo Express Emil Sedlařík uvedl, že na tyto spekulace nebude firma reagovat.

Jednotky, které Leo Express koupil před šesti lety za více než miliardu korun, jsou stále zatíženy velkým úvěrem u banky Credit Suisse, která je má v zástavě. Podle poslední výroční zprávy za rok 2017 došlo ke snížení tohoto dluhu na 406 milionů korun.

Jasno ale není o ceně: některé zdroje mluví až o 750 milionech korun za všechny jednotky, podle jiných se jedná o ceně podstatně nižší a pod půl miliardy korun.

Pětivozové jednotky mají kapacitu 229 cestujících, což je podobná kapacita jako třívozové Regiopantery. České dráhy by je rády využily hlavně na rychlíkovou linku z Prahy do Děčína. České dráhy sice vypsaly soutěže na desítky nových elektrických jednotek, než ale dojde k podpisu smlouvy a dodání jednotek, uběhne několik let. V tomto případě by mohly mít relativně nové vlaky velmi rychle. Šest let je u vlaků považováno stále za velmi nízké stáří. Nevýhodou je, že flirty od Leo Expressu jezdí jen pod stejnosměrným napětím, nelze je tak na řadu elektrizovaných tratí u nás nasadit bez přestavby. Mají schválení pro provoz v Polsku i na Slovensku.

Otázkou také zůstává, co by po odprodeji pěti jednotek Leo Express provozoval. Z Německa má pronajato 15 motorových vozů Alstom Lint, současně má objednány nové jednotky z Číny od výrobce CRRC. Ty ale dosud nejsou schváleny pro provoz v Evropské unii. Potřebné testy by měly proběhnout letos na železničním zkušebním okruhu ve Velimi, který provozuje společnost Výzkumný ústav železniční patřící do skupiny České dráhy.

Transakce dává přitom smysl pro obě strany. Leo Express marně hledá cestu ze ztrát, podle posledních dostupných výsledků za rok 2017 je firma stále ve ztrátě a nedostala se za dobu své existence ještě do zisku. Pro České dráhy je naopak nákup zánovních jednotek cestou, jak na některých trasách vylepšit vozový park, linka do Děčína pak vyšla kapacitou a počtem jednotek jako nejvhodnější.

Tagy České dráhy LEO Express stadler flirt Top
120 komentářů