Dopravci Železnice

České dráhy chtějí koupit pět jednotek Stadler Flirt od Leo Expressu

Jednotka Stadler Flirt. Foto: Leo Express
Jednotka Stadler Flirt. Foto: Leo Express

Na tuzemském železničním trhu se schyluje k nečekané, ale současně logické transakci. České dráhy podaly společnosti Leo Express nabídku na odkup pěti elektrických jednotek Stadler Flirt, tedy na dosud jediné vlaky tohoto soukromého dopravce, které jsou v provozu.

Informaci o nabídce potvrdilo redakci Zdopravy.cz několik na sobě nezávislých zdrojů z Českých drah i železničního prostředí. Oficiálně ale České dráhy i Leo Express mlčí. České dráhy nicméně informaci o jednání nevyvrátily. „V tuto chvíli se k tomu nebudeme jakkoliv vyjadřovat,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Mluvčí Leo Express Emil Sedlařík uvedl, že na tyto spekulace nebude firma reagovat.

Jednotky, které Leo Express koupil před šesti lety za více než miliardu korun, jsou stále zatíženy velkým úvěrem u banky Credit Suisse, která je má v zástavě. Podle poslední výroční zprávy za rok 2017 došlo ke snížení tohoto dluhu na 406 milionů korun.

Jasno ale není o ceně: některé zdroje mluví až o 750 milionech korun za všechny jednotky, podle jiných se jedná o ceně podstatně nižší a pod půl miliardy korun.

Pětivozové jednotky mají kapacitu 229 cestujících, což je podobná kapacita jako třívozové Regiopantery. České dráhy by je rády využily hlavně na rychlíkovou linku z Prahy do Děčína. České dráhy sice vypsaly soutěže na desítky nových elektrických jednotek, než ale dojde k podpisu smlouvy a dodání jednotek, uběhne několik let. V tomto případě by mohly mít relativně nové vlaky velmi rychle. Šest let je u vlaků považováno stále za velmi nízké stáří. Nevýhodou je, že flirty od Leo Expressu jezdí jen pod stejnosměrným napětím, nelze je tak na řadu elektrizovaných tratí u nás nasadit bez přestavby. Mají schválení pro provoz v Polsku i na Slovensku.

Otázkou také zůstává, co by po odprodeji pěti jednotek Leo Express provozoval. Z Německa má pronajato 15 motorových vozů Alstom Lint, současně má objednány nové jednotky z Číny od výrobce CRRC. Ty ale dosud nejsou schváleny pro provoz v Evropské unii. Potřebné testy by měly proběhnout letos na železničním zkušebním okruhu ve Velimi, který provozuje společnost Výzkumný ústav železniční patřící do skupiny České dráhy.

Transakce dává přitom smysl pro obě strany. Leo Express marně hledá cestu ze ztrát, podle posledních dostupných výsledků za rok 2017 je firma stále ve ztrátě a nedostala se za dobu své existence ještě do zisku. Pro České dráhy je naopak nákup zánovních jednotek cestou, jak na některých trasách vylepšit vozový park, linka do Děčína pak vyšla kapacitou a počtem jednotek jako nejvhodnější.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
jan
Host
jan

Nevím, myslím, že je to stále dost divoká spekulace. Já v ní nevěřím, že dojde k skutečné realizaci. LE má Německo. Spíš by mě zajímaly tam plány, zda půjde prodloužit, vlaky a aby jezdily častěji.

Youda
Host
Youda

Kam na to chodíte, že by to mělo jezdit rovnou Praha – Děčín, pokud to teda koupí ? A zároveň to všichni berou jako čistě hotovou věc ? Odpoví mi někdo …. třeba i kompetentní ?

Martin
Host
Martin

Vzhledem k SS 3 kV výzbroji a počtu jednotek se moc jiných relací nenabízí.

Václav Macůrek
Host
Václav Macůrek

Myslíte, že Praha – Děčín je jediná trať, kde tyto jednotky mohou jezdit? Omyl. Ta trať je sice relativně krátká (třeba v porovnání s Praha – Česká Třebová, což je v tuto chvíli jeden z nejdelších úseků obsluhovaných CityElefanty – delší už je snad jen Kolín – Lichkov), ale jsou i kratší, leč více vytížené. Flirty mohou jezdit i z Ústí do Chomutova, z Prahy do Benešova, Berouna, či do Kutné Hory. A pár dalších tratí by se jistě našlo.

Anonym
Host
Anonym

To je tak, když si paštikář v bance střílí z ČD a najednou zjistí, že je v pérdeli 🙂 To by byl dobrej fail, kdyby ty jednotky bance doplatily právě ČD, ze kterých si dělali srandu…

Anonym
Host
Anonym

ČD je konečně nasadí tam, kam patří – na často zastavující rychlíkové spoje po rychlejších tratích, částečně sloužící jako příměstská doprava.

Medved
Host
Medved

Je to pravda, ze tyto jednotky nejsou prilis vhodne pro dalkove trasy ve vysokych rychlostech? Na pohled pusobi jako vysoke a ne prilis aerodynamicke. Pry nejsou prilis pohodlne pri vysokych rychlostech?

X 1
Host
X 1

Jel jsem s tím a musím říct, že při 160 je to v pohodě a o hodně lepší než Interpanter.
Jesli ten obchod ČD vyjde, tak se s tím do Děčína svezeš osobně.

Tronda
Host
Tronda

Víc než z pendolina.

Karel
Host
Karel

Jsou řešené pro příměstský provoz, kde se nepředpokládá, že si cestující sundávají kabáty. Pokud se svléknete a v zimě stojíte s přímo do skříně otevřenými dveřmi, není to nic moc příjemného. Umístění WC také není ideální.
Leo možná bude mít zájem prodat a bude mít zájem, aby souhlasily ČD. Ty nějaké zdůvodnění vždy dokáží najít.

Xxx
Host
Xxx

Pro fíry nejlepší jednotka co snad v ČR je vzhledem k ovladatelnosti a spolehlivosti 🙂 a teď mě prosím ukamenujte 😉

X 1
Host
X 1

Xxx
Není za co kamenovat.
Jedíne co do ovladatelenosti a spolehlivosti jsou už snad jen Railjety.

Lukáš
Host
Lukáš

To ani náhodou. Stačí se podívat do mimořádností. Samotné soupravy od RJ spolehlivé jsou, s lokomotivami je to už horší.
Spíš s Pendolínem se to dá srovnat.

Za poslední 2 roky je neschopnost a odřeknutí vlaku cca 2-3 případy za rok. (Nepočítám mimořádnosti a nehody, za ty dopravce většinou nemůže)

ThLic. MUDr. Josef Pagren
Host
ThLic. MUDr. Josef Pagren

Souhlasím, Taurusy chcípají na railjetech často, sice poslední dobou se Pendolinam moc nedaří (zrovna včera na 507 jedno chcíplo), ale celkově jsou 2. nejspolehlivější po Flirtech.
V sobotu zdechl Taurus na 370, byla odřeknuta mezi Třebovou a Prahou.

Tronda
Host
Tronda

Cože? Odřeknutý vlak ČD? To snad ani není možné, to je nějaká provokace.

Rampa
Host
Rampa

Je roztomilé, jak tady všichni o LE píšou v minulém čase 😊

Vzhledem k dovezeným Lintům a objednávkám v krajích to ovšem zatím nevypadá, že by se to Leoš chystal zabalit (ledaže by se nechal spolknout Arrivou).

Má někdo info o těch čínských jednotkách? Počítá se stále s nimi? A je šance schválit je do nového GVD?

TPal.
Host
TPal.

Vzhledem k tomu, že se počítá s prodejem FLIRTů, tak bych řekl, že čínské jednotky se ukazují pro LEO Express jako rentabilnější. Ale jestli se schválí do příštího GVD… Dobrá otázka! 🙂

Y.K.
Host
Y.K.

Neschválí. V EU se ještě nevyskytující jednotka od výrobce který je na EU trhu nováček, to bude drhnout na mnoha místech i při maximálním úsilí. Ve schválnění za půl roku by mohl doufat jen šílenec.

petr.r
Host
petr.r

ale schválí, čd už si řeklo o výpalné.

Jiří
Host
Jiří

Já bych docela pochyboval, víte jakej byl problém schválit Zátopky, natož něco od čínskýho výrobce.

petr.r
Host
petr.r

Nevím, přeci ty 380 v čr byly ok, do zahraničí to vázlo ale dá dobrou cenu a čd udělá při schvalování vyjímku. Přeci se tady psalo, že čd co má lokotky na leasing taky nejsou schválený a možná Novotný půjde taky tak.

Y.K.
Host
Y.K.

V ČR OK? A po kolika letech? Pro ČR to trvalo 4 roky (2008 – 2012).

petr.r
Host
petr.r

jezdila tady bez mezinárodní homologaci a čd to schválně zdržovali, nebot chtěli penále, nebo 109 se neschvalovala tady u čd?

Ilona Zelenáková
Host
Ilona Zelenáková

uvědomte si prosím, že ČD jednotky neschvalují….

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Taky bych si nebyl jistý tím, aby někdo neměl zájem znemožňovat vstup čínských souprav na evropské koleje. Jezdí zatím někde jinde vůbec něco čínského?

Kubrt
Host
Kubrt

V Makedonii mají pár panťáků, zřejmě podobných těm budoucím Leošovým. V Srbsku na TENT nějaké nákladní loko, dále v Bělorusku traťové elektriky na bázi Primy od Alstomu.

Traveler
Host
Traveler

Berlinsky S Bahn (DB) kupuje od CRRC nejake posunovacie lokomotivy

noerf
Host
noerf

Variantou může být i použití jednotek samotným LE na trasu Praha – Děčín, zejména protažení linek se Starého města. Na Ostravu jsou jednotky málo kapacitní a při spolupraci s Regiojetem mu může zajistit převoz lidí u Ústecka do Prahy, kde je Regiojet převeze do Ostravy či Brna na jednu jízdenku. A myslím si, že by to pro LE mohla být zajiměvější destinace než Bohumín či Karviná nebo Košice.

Axel
Host
Axel

Dobrý den, jezdím s LEO Expressem z STM do PHA. Nejsem si jistý, jestli vidím dostatek cestujících kteří chtějí napřímo cestovat z STM-Uh. Hradiště/ Otrokovic-Zlín/ Hulín-Kroměříže/Přerov/Olomouc do Kralup/Ústí n.L/Děčína… Na druhou stranu by nemuselo být špatné z uvedených okresů UH,ZL, KM,PR,OL mít PŘÍMÉ spojení na lowcostové letiště Katowice/Krakow bez nutnosti přeshraniční jízdenky, bez střídání průvodčích, bez desítek minut čekání v Bohumíně. Neumím posoudit ostatní jednotky Leo jezdící z OVA do PHA.

Roman
Host
Roman

To je kouzelný, ta debata tady. Samý narážky na blbýho miliardářskýho synka, kterej z tatínka vymámil peníze. Ten byznys plán byl ale jasnej: a) České dráhy jezdí za X a jsou na rychlících i pendolínu ve ztrátě. S cenou tak logicky dolu jít nemůžou (už jen kvůli hospodářské soutěži) b) Nové vlaky, vyšší spolehlivost, rychlá otočka, prostě míň starostí kolem. c) Díky A a B měl být pohodlně v zisku. A to i když počítal, že tam bude Jančura. (ale víme, jaký boj s vagony Jančura má a jaké počty cestujících potřebuje) jenže se stalo, že České dráhy podstřelily cenu.… Číst vice »

Y.K.
Host
Y.K.

Aniž bych podceňoval jak složité to firma má, tak na LE je vidět finačnický pohled na všechno, který se ne a ne srovnat s „klasickým zákaznickým trhem“. Nebojí se půjčovat peníze a jak známo půjčky jsou brutální zátěž, co může položit i jinak poměrně dobře fungujcí firmu (i jedince).

Kdyby je kdyby, u každého podnikání se musí hodnotit rizika a že se ČD vzdají bez boje byla klíčová chyba v úsudku.

T.H.
Host
T.H.

„který se ne a ne srovnat s „klasickým zákaznickým trhem““

Problém je naopak v tom, že na české železnici žádný „klasický trh“ neexistuje – máme tu především státního dopravce, který nemá problém dlouhodobě jezdit pod cenou a zároveň kreativním účetnictvím a „odprodeji majetku“ dokáže dostat ty peníze jinde. Tak to těžko mluvit o trhu.

Y.K.
Host
Y.K.

I pokřivený trh je trh. Jančura našlapuje opatrně a po chlupech expanduje. Leoš do toho skočil s po hlavě s balíkem prachů a které teď musí chca nechca splácet a expandovat nedokáže.

Tomas
Host
Tomas

Sice souhlasím, že ČD tu cenu asi podstřelily až moc, na druhou stranu předpokládat, že vůbec nemohou pracovat s cenou, je úplný nesmysl. Doporučuju ke zvážení pojmy jako obsazenost, fixní náklady, elasticita poptávky. To, že při nižší ceně se zlepší hospodaření, není nic mimořádného. Jediný drobný problém je tu správnou cenu najít.

vendelín
Host
vendelín

Pokud si dobře pamatuji, tak ČD nikdy nenabízely ceny nížčš než RJ i Leo. Na druhou stranu předpokládat že ceny zůstanou takové, jaké byly před vstupem těch dvou bylo hodně naivní. Pokud to nechtěli rovnou zabalit, museli se cenami přiblížit. To samozřejmě legislativa umožňuje, jen ceny nesmí být prokazatelně likvidační. A to se zatím neprokázalo. Kromě toho když Leo vstoupil na trh byl z hlediska cen hlavním konkurente RJ.

Jiří
Host
Jiří

Být Leošem, celou firmu prodám ČD ať si s ní s dovolením vytřou pr**l a nezasahoval bych už nikdy do dopravy.

BoH
Host
BoH

Já se jen zeptám – který dopravce jezdil svého času za 79 Kč Praha – Ostrava?

BoH
Host
BoH
Radek
Host
Radek

Rozhodl bod D, a ten zní, že novým se konkurovat starému nedá, protože lidi slyší hlavně na cenu.

Joe Silverra
Host
Joe Silverra

Hodne vtipny. Priste prosim tu o Karkulce.

Kubrt
Host
Kubrt

Od té doby, co tu ty flirty jezdí, slýchám o jejich nevhodnosti na trať Praha-Ostrava. Chápu nevhodnost malé kapacity na frekvenčně silnou trasu, chápu silný konkurenční tlak RJ a ČD na této trase. Ale – a myslím to fakt upřímně – může mi někdo konečně vysvětlit, v čem spočívá ta nevhodnost flirtů na nějaké ca 300 km rychlíkové rameno (kde by kapacitně vyhovovaly)? Ptám se na to léta, jediná věcná odpověď se týkala čehosi kolem tuhosti skříně??? Klidně svou odpověď uveďte tím, že jsem trouba s nulovými znalostmi o železnici, já to snesu, jen když se konečně dozvím, jak to… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„v čem spočívá ta nevhodnost flirtů na nějaké ca 300 km rychlíkové rameno“
Kdyby ne v ničem jiném, tak v nevhodném interiéru, který poskytuje příliš málo soukromí pro tak dlouhé cesty – nejde o půlhodinový přesun tramvají po městě.

babilon
Host
babilon

V čem spočívá „příliš málo soukromí“ oproti klasickému velkoprostoru?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Vy jste snad nevidomý? „Klasický velkoprostor“ byl dlouhý většinou asi 10 metrů, „modernizovaný“ je dlouhý asi 20 metrů (a ani to už není příliš útulné), ale v „pohřební tramvaji“ je to téměř pětinásobek – to Vám nestačí?

babilon
Host
babilon

Zřejmě jsem nevidomý, protože co dělá cestující o 10 řad dál (zejména ten u okna), opravdu nevidím.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A jiné smysly už nemáte (nebo Vám nefungují)? To Vás sice lituji, ale v tomto případě je to vlastně Vaše výhoda …

petr.r
Host
petr.r

a jak hodnotíte velkoprostor vagonu typu ASTRA od RJ? Pochopte to, že leo nemá sedačky typu koženka 810 a můžete si vybrat, akorát mně napadá, že máte výšku nad dva metry, ale jedno je jistý, s leo můžete jet se slevou 75%.

Václav Macůrek
Host
Václav Macůrek

S LE jsem jel jednou. A vícekrát už ne. To pojmenování „pohřební tramvaj“ je docela trefné. Černá venku (což by snad až tak moc nevadilo), (skoro) černá uvnitř. V tom se opravdu nejeden cestující může cítit špatně. Rozteč mezi sedadly otřes (i pro někoho vysokého jen 170 cm). Místa pro zavazadla minimum. Na výhybkách se to třese jako málo co – za což částečně mohou sdílené podvozky (ano, já vím, tento typ podvozku zvyšuje bezpečnost u vysokorychlostních vlaků, protože snižuje pravděpodobnost vykolejení, ale zrovna u Flirtů jsou podvozky hodně slabé místo). Velkoprostorové uspořádání není problém, i když menší oddíly jako… Číst vice »

Tronda
Host
Tronda

Nebojte, až budou na „pohřební tramvaji“ loga ČD, bude tam soukromí dostatek.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Možná pro vás a podobné (příslušnou vulgaritu si dosaďte sám) – pro normální lidi změna loga na reálném stavu nic ne(z)mění.

AAA
Host
AAA

no pro normální lidi možná ne….

Jan1203
Host
Jan1203

Nadto ještě nízký počet WC, chybějící oddělení nástupních prostor – při otevření jde studený vzduch až k sedícím cestujícím, resp. nemožnost se někam uchýlit s křičícím dítětem, protáhnout, zatelefonovat ap.

navratp
Host
navratp

Vážený železničáři v důchodu, na cesty z UH do Prahy používáme zásadně Leo Expres. Jízdenky kupujeme dopředu protože je častoplný. Má výborné sezení s dostatkem soukromí. Když sedíte u okna vidíte ven a svého souseda. Jede Staré Město- Praha Liben za 2 hodiny a padesát minut.
Vyzkousejte si soukromí ve vozech CD Luhacovice- Praha. Az nebude Leo a snad bude opravená dálnice vrátíme se do auta. Rozhodně ne do vlakové dopravy zpřed deseti lety.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Vaše vůle – já Vám v tom rozhodně bránit nechci.
S téměř prázdným „paštikářem“ jsem jel v minulosti asi dvakrát z Pardubic do Prahy, když to ještě bylo „záchranné“ poslední večerní spojení vlakem do Prahy, ale ta hodina je už velmi blízko horní hranice přijatelnosti jízdy tím „grósraumem“ – jet tím 2,5 hodiny a dokonce plným vlakem, to bych v pohodě přežil asi jen v dobré partě a s dostatkem tekutin, a to by se asi zase (určitě) nelíbilo ostatním spolucestujícím.

petr.r
Host
petr.r

nevzal vás na režijku? Nebo jste nesnášel to zrychlení?

Tronda
Host
Tronda

To první 🙂

Michal
Host
Michal

Zrovna včera jsem jel Slovackym expresem a nic jako „doprava před 10ti lety“ se rozhodne nekonalo… Normální moderní velkoprostorove vozy, co jsou nasazovány na v současné době i na ostatní expresy.

Jan Sova
Host
Jan Sova

To osobní pohodlí v „hamé-střele“ je hodně subjektivní. Já mám 192cm a ty sedačky v jeho economy klasse jsou dosti tvrdé. Takže na dlouhou trasu jenom rychle a střelhbitě (nejlépe bez zastávek :D). Ale v Piňdovi nám dlouhonohým taky nepřejí. Osobně navíc moc nemusím velkoprostory. Jo a taky jsem na cenu, za cenu bussiness už se projedu raději v autě…

Martin Š.
Host
Martin Š.

Je to jen můj názor, ale nevhodné jsou zejména z toho důvodu, že mají právě nízkou sedadlovou kapacitu. Vývoj (resp. podíl) této jednotky majitel zaplatit musel a proto musí vysokou cenu jednotek pomalu rozpouštět do malého počtu sedadel (díky tomu je pro cestující dražší než konkurence).
Jako další nevýhodu málo kapacitní jednotky vidím v tom, že pro relativně nízký počet cestujících potřebujeme navíc trasu už na tak přetížené trati.

navratp
Host
navratp

A kolik že je sedadel v Luhačovickém rychlíku se třemi vozy druhé třídy

Martin Š.
Host
Martin Š.

S Luhačovickým rychlíkem je to stejné, otázka však zněla „proč je Leoš nevhodný“. Stejně to mají i IC do Opavy s 3 vozy. Ale to je další z důvodů (k těm zde zmíněným), proč Leošovi jednotky nejsou vhodné na tak dlouhé rameno.

Navíc tisíc lidí, tisíc chutí. Někomu vyhovuje Leoš (i na dlouhé tratě), mne zase ne, raději mám oddíly po 6 (v případě největšího zla po 8).

Martin Chovanec
Host
Martin Chovanec

Asi takhle: FLIRTy provozované ve Švýcarsku v regionální dopravě, kde nejsou nároky na pohodlí tak vysoké jako u dálkových spojů (trávíte v nich méně méně času), mají při obdobném počtu sedaček ještě o jeden vagon navíc. Jinými slovy Leošův FLIRT je konzerva sardinek.

petr.r
Host
petr.r

a mají uplně jiný interiér, jiné rozestupy sedaček, více dveří..

czhunter
Host
czhunter

Nepochybuji o tom, že až budeme platit švýcarské ceny jízdenek, budeme mít ve vlaku švýcarský prostor kolem sedadel.

Marek
Host
Marek

No já když jsem teda byl ve Švýcarsku, tak jsem naopak zíral na rozmístění sedaček 2+3 (jako v 810), žádné stolky, žádné odpadkové koše…

Michal p
Host
Michal p

Záleží čím jste jel, já mám CH vlakem slušně projezdene a je to různé. Ale odpadkový koše teda byly vždy.

Y.K.
Host
Y.K.

To není potvrzení. Klasický „UIC vagon“ také může být v konfiguraci pro panťák (třeba řada 460) a nebo jako rychlíkový vůz pro EC. Záleží jen na výbavě interiéru a počtu dveří. Po Evropě jezdí spousta Flirtů v dálkovém provedení.

Y.K.
Host
Y.K.

Mě nejvíce baví, že FLIRT LE je tramvaj, zatímco Pantery jsou bezva nové vlaky ČD. Přitom tam není žádný velký rozdíl, tedy ten Flirt má čistěji uspořádaný interiér a je spolehlivější. 🙂 Pokud mám hovořit čistě prakticky, tak třeba oproti vozům Bmz/Apmz atp. je na našich už rozhrkaných koridorech jízda FLIRTU poněkud neklidnější co se týče tvrdších reakcí na závady v poloze koleje (holt nízkopodlažnost limituje možnosti vypružení), oproti jiným vozům ČD to zase takový rozdíl není a pak je i spousta vozů se špatným pojezdem. Uspořádání je klasické typu velkoprostor s vysokým zády sedadel, tam opravdu žádný zvláštní rozdíl… Číst vice »

Y.K.
Host
Y.K.

Za chybu bych považoval neoddělené nástupní prostory, ale asi to tak chtěli, aby to působilo uvnitř větší.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A to „aby to působilo uvnitř větší“ je právě v konfliktu s požadavkem na útulnost při cestách na větší vzdálenosti (resp. s delší cestovní dobou): cesta z Prahy do Děčína je jakž-takž snesitelná i v „ešusu“, ale jet kloubovou tramvají třeba z Prahy do Žiliny, to za „pravé ořechové“ skutečně nepovažuji.

Y.K.
Host
Y.K.

Vše je relativní. Pak člověk sedí 12h v obrovské rouře při 12h cestě při dálkové cestě widebody letadlem a oproti tomu je interiér LE Flirtu obýváček. 🙂

Já jsem tím párkrát jel a nijak tragické mi to nepřišlo. Mě zase vadí kupříkladu nedostatek prostoru v Pendolinu. Nejraději z toho co jezdí v ČR asi mám Railjet.

Axel
Host
Axel

Zdravím pane Y.K. 2x souhlas. Leo Flirt je vcelku OK (jediné co vadí, že v zimě při otevření dveří je hodně nepříjemné sedět u dveří, protože chybí zástěna). Stolek v Railjetu je asi to nejlepší co jezdí v ČR, když po cestě je třeba psát delší emaily, akorát by to chtěl mít ve vlaku automat na vodu/sušenky (restaurační vůz není uprostřed, ale jezdí blízko jednoho konce vlaku = automat umístit ke druhému konci vlaku) jako je automat v Interpanterech … Pokud jde o Pendolino, tak nedostatek místa myslíte z pohledu sedačky (mě místo postačuje) nebo z pohledu místa na (velké)… Číst vice »

Y.K.
Host
Y.K.

V podstatě oboje, police jsou malé, to je dáno klopidlem a „seříznutím profilu skříně“. Sedáky pak mají strašně silné zádové opěry co sežerou kopec míst apro nohy. Ještě jsem nejel modernozvaným interérem Pendolina, jsem zvědav, jestli se prostor na nohy zlepšil.

Axel
Host
Axel

Nejsem si jistý, ale myslím, že už jsem jel modernizovaným Pendolinem. Vesměs se soustředím,abych si cestou vyřídil pracovní věci abych měl doma klid, takže vesměs vnímám interiér jen když je nějaký „problém“.

Sedáky OK. Místa stejně (málo), pokud bych jel s nějakým velkým kufrem.

Snad Vám pmohlo. Pěkný večer.

Y.K.
Host
Y.K.

Díky, hezký den

Jiří
Host
Jiří

A také navíc jsou stavěny jako regionální jednotky, představte si že jedete z Prahy do Košic RegioPanterem, líbilo by se vám to???

Michal
Host
Michal

Já jsem jel Panterem z ÚnO do Prahy a bylo to dost k prdu, seděl jsem v takovém zvláštním koutku pod nějakými schody a pořád jsem měl pocit, že na mě někdo šlápne. 🙂 Ve Flirtu jsem jel 2x v životě, ale ten pocit jsem tam neměl…

Y.K.
Host
Y.K.

Představte si, že je Stadler nabízí i ve variantě dálkové jednotky. Regionální provedení je jen jedno z mnoha možných.

Onkel
Host
Onkel

Jel jste někdy Leošem za tmy,? Ať se otočíte kdekoliv uvidíte ty samé lidi i v okně.Jak samotka v base.3hodiny se nedá dívat ani na večerní (ne noční)krajinu

Do&Co
Host
Do&Co

I když nechci předjímat výsledek, projekt p. Novotného ml. byl, jak se ukazuje, příliš idealistický. V české železniční džungli nabízet zákazníkovi „švýcarskou kvalitu za české ceny“ bylo od samého počátku házení perel sviním. Škoda. Kvalitní projekt po vzoru Nobless line se na železnici nekoná. Zůstala jen pachuť snědené paštiky a radost příznivců nostalgických jízd národního dopravce.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Vida – třeba i tohle může sloužit i jako aspoň dílčí „ideologické vysvětlení“, které požaduje „T.H.“ níže …

petr766
Host
petr766

No, pokud vezmu economy (a ne většinou násobně dražší třídy o pár místech), tak to zase takový zázrak nebyl a určitě bych to nesrovnával s Nobless line (kde je těm vlastně konec, naposledy jsem o nich četl, když přišla firma o autobus při nehodě?) nicméně ve srovnání se standadní kvalitou ČD to použitelné bylo. Pokud tedy člověk neseděl někde u stolečku, tam to něko blbě spočítal s místem… Spíš byl problém, že LE jezdil na stejných trasách současně s RJ a tím mu ubývali zákazníci, kteří by jinak byly „jeho“ (a částečně samozřejmě naopak, třeba v případě linek na Zlínsko.

T.H.
Host
T.H.

Projekt LEO expressu nebyl idealistický, ale prostě hloupý. Už ta počáteční víra v onu „férovou konkurenci“, kterou mu České dráhy údajně slíbily, aby mu to po pár měsících dávaly sežrat tak, že to do roka pochopil i sám Leoš :-)))
Nic to nemění na tom, že Dráhoadvokáti teď budou muset předvést zásadní myšlenkový veletoč.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Už ta počáteční víra v onu „férovou konkurenci“, kterou mu České dráhy údajně slíbily, aby mu to po pár měsících dávaly sežrat tak, že to do roka pochopil i sám Leoš :-)))“
To je ovšem minimálně zčásti pravda – a ten vývoj se odvinul od změn v personálním složení vedení ČD.

T.H.
Host
T.H.

Pravda je, že Leoš prostě skočil protřelým modrogumům na špek (bez ohledu na nějaké personálie, těžko by přežila ovce mezi vlky). Nic to nemění na tom, že teprve přelakování na modro a logo ČD změní fujfuj „nevhodné tramvaje“ na moderní národní dopravu :-).

AAA
Host
AAA

A spolu s InterPanterama budou výkladní skříní národního….

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Jestli chce někdo srovnávat expresní linku Praha-Košice, se spěšňáky Děčín-Praha, tak je -píp- .

Marek Janík
Host
Marek Janík

Příčin současného výsledku bude víc. O Bussines a Premium zájem byl a je, jenomže to je 20% jednotky. Economy rozhodně není žádné „házení perel“. I kdyby economy vůbec neměli, sehnat „prémiové“ zákazníky na zbytek soupravy na malém českém písečku není možné – tohle ovšem měli zmapovat před počátkem podnikání. Na můj vkus zastavují v každé obydlené zatáčce a to rozhodně neodpovídá představě žádané „dálkové“ dopravy, další mínus. A začínat v tomto oboru úplně od nuly tomu nepomohlo, že se RJ daří dostat do černých čísel je (nejen) tím, že měli představu o trhu na základě autobusů.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nejen na základě autobusů – ale z ČD přešel Ondr**uj, a Honza Paroubek (starší), který to pomáhal „rozjezdit“, je také odchovancem ČD. (a to dokonce „od píky“).

Leoš Konečný
Host
Leoš Konečný

Další kachna zase a nejvíc mě pobavil článek s tatínkem Hamé, kterak říkal, že skvělé by bylo spojení s Regiojetem, to by byl Leoš slavný. Ono je vidět, že už tatínek to nemá v hlavě v pořádku.

Rampa
Host
Rampa

A zůstanou tam ty cateringové vozíčky s nápisem Aeroflot?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To, že ty jednotky by byly dobře využitelné na relacích typu Praha – Děčín nebo Praha – Pardubice – HK – Jaroměř (to možná dokonce především) je jasné už dávno = vlastně už hned od doby, kdy v ČR začaly jezdit: pro provoz na dlouhých dálkových trasách, když navíc ani nevyužívají možnosti rychlé úvrati, ideální rozhodně nejsou …

T.H.
Host
T.H.

Bude teď hodně náročné ideologicky vysvětlit, jak jsou ty nevhodné „pohřebácké tramvaje“ hloupého Leoše nově nejlepším řešením pro „něco“, ať už to je cokoli, v modré barvě (přičemž to hlasateli bylo „už dávno jasné“). Ale u „ojetých šrotů“ Bmz/Ampz nebo „německých tramvají“ Stadler GTW 2/6 se to povedlo :-)))

Kirschner
Host
Kirschner

Řekl bych, že jako Ten.Hlavní. ideolog Fšedosoukroma jste to vysvětlil naprosto přesně.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Když to „T.H.“ potřebuje „ideologicky vysvětlit“, tak mu to třeba někdo dopřeje – naprostá většina ostatních to pochopí sama i bez toho, že by potřebovala „vodit za ručičky“.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Normálním lidem není třeba nic „ideologicky vysvětlovat“, protože až se ta vozidla začnou používat k tomu, čemu budou skutečně vyhovovat, vyplyne vysvětlení samo z nové reality: že si „mladej paštikář“ koupil za tátovy peníze nerozumně hračku, se kterou si hraje na písečku, ačkoli je vyrobena na koberec do obýváku, není hloupost ničí jiná než jeho vlastní (a maximálně ještě i jeho táty, že mu na to vůbec dal).

AAA
Host
AAA

A kdy se začnou k tomu, k čemu budou skutečně vyhovovat, používat Interpantery?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Tomu, aby vozily středoškoláky a učně z Přelouče do Pardubic nebo z Pardubic do Chocně, vyhovují už teď docela dobře – a na to, kdo tak zku*vil (slušněji to nazvat nelze) jejich vnitřní uspořádání, že delšímu cestování nevyhovuje (a nelze tam nasadit ani rozvoz občerstvení), se zkuste zeptat „na pobřeží“.

navratp
Host
navratp

Skoda že už jste v důchodu. Takoví jako vy, by měli jít do vedení. To by byl Švajc.

Tronda
Host
Tronda

V takovém případě bude nejlepší, pokud stát udělá rozstřel na R linku do Děčína a když jsou tu Leošovi jednotky tak vhodné, může zde jezdit sám místo ČD.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To by jistě bylo možné také – ale ČD by se jistě (logicky) silně bránily (a nevylučuji, že i „podpásově“). Na mě to spíš dělá dojem, že „paštikář“ se na další boj o dálkovou dopravu necítí, a že vidí své další možnosti uplatnění spíše ve vytvoření „poolu vozidel“ (což ostatně chtěl udělat už v minulosti) a snad ještě i v dopravě regionální a meziregionální, ale nikoli dálkové.

Tronda
Host
Tronda

Čemu by se bránili? Mohou tak maximálně nabídnout lepší podmínky pro MD. Na dotace z R linky do Děčína nemají žádné historické právo nebo hájemství.

Kirschner
Host
Kirschner

Tak pod „komedií“ zvanou Leo plus něco se už dlouho kejve židle. Tati dej mi love, já si koupím vláčky. 😁
Ona taková modelová železnice, když se dělá pořádně, stojí pěknej ranec. No a co teprve ta ve velikosti 1:1. 🤑
Ještě to o akvizici Arrivou by nebylo?

Martin K.
Host
Martin K.

Bylo by to takové elegantní rozuzlení černozlaté tragédie. Tím nechci spílat zaměstnancům a jednotkám, ale „deus ex machina“ to na počátku nedomyslel a pak ještě topil pod kotel.

Marek Janík
Host
Marek Janík

Gramatická hádanka: Leoš pro*ebal tatínkov_ peníze. Y/I ?
😀

Běžný Občan
Host
Běžný Občan

Pokud to měl být vtip tak jsem se nezasmal.

Sch
Host
Sch

Ale já ano, koupit si v ČR jednosystémovou jednotku pro dálkovou dopravu je skutečně p**ovina. Všichni ostatní komerční dopravci sází na ojetá vozidla z ciziny a finančně fungují lépe než Leoš.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nesmysl: stejnosměrná trakce tady bude fungovat na dlouhých souvislých úsecích ještě tak dlouho, že z těch jednotek budou už dávno „ojetiny“ použitelné třeba pro rychlou regionální dopravu: i nové elektrizace lze navíc (byť poněkud nákladněji) budovat tak, aby byly posléze snadno přestavitelné na střídavě napájené – dost nepochopitelná je právě z tohoto pohledu elektrizace toho fousku do Kadaně hned střídavým systémem.

Tronda
Host
Tronda

Není to tak dlouho, kdy zde jistá skupina diskutérů měla mentální problém s tím, že RJ si pro tratě v Ústeckém kraji objedná pouze stejnosměrné jednotky a nebude možno do dvou let přepnout tratě na střídavinu. Po pár měsících tento „problém“ záhadně zmizel.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nezmizel – jen to s tím přepínáním systémů nebude tak rychlé, jak se vám zdá, a navíc nové jednotky mohou být klidně vícesystémové, což by v případě těch „ojetin“ bylo zřejmě komplikovanější.

Tronda
Host
Tronda

Jinými slovy jste chtěl říct, že pořízení stejnosměrného vozidla ČD je v pořádku, ale u RJ je to fuj, fuj a blokuje to přepínání. Ono kdyby rozstřel v ÚK vyhráli ČD a pořídili si nové stejnosměrné pantery (protože jejich kritériím vyhovuje pouze Škoda), tak by to nepochybně bylo v pořádku a na přepínání by si nikdo dalších 15 let nevzpomněl.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To tvrdíte vy, ne já: nové „pantery“ by musely být tak jako tak dvousystémové, protože Kadaň.

Tronda
Host
Tronda

Pro Kadaň? Vždyť přece na trati Kadaň – Želina – Kadaň – Želina – Kadaň jezdí panter i bez proudu, ČD to již úspěšně vyzkoušeli. 🙂

Vendelin
Host
Vendelin

ČD došli mnohem dál, je-li snad i bez strojvedouho😁

AAA
Host
AAA

A tipnu si že jak je koupí ten správnej národní a síťověj, tak se s nějakým přepínaním nikdo nepřetrhne.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Už jsem to napsal jednou:stejnosměrná trakce tady bude fungovat na dlouhých souvislých úsecích ještě tak dlouho, že z těch jednotek budou už dávno „ojetiny“ použitelné třeba pro rychlou regionální – a vůbec to neovlivní jakékoli „přetrhávání se“: jak dlouho ostatně trvá třeba přepínání systémů na Slovensku?

Alibaba
Host
Alibaba

Matně si vzpomínám, že Leoš na začátku, když ty jednotky kupoval, tak říkal, že by meměl být problém do nich vložit střídavý systém (u výrobce jednotky). Za jakou cenu a jak dlouho by se to schvalovalo to ovšem neříkal.

Marty-t2
Host
Marty-t2

jaké tam člověk dá I/Y je jedno. Výsledek je pro taťku stejný… 🙂 A po gramatické stránce podle mne je to buď myšleno komu/čemu “prohospodařil” – pak měkké nebo je to myšleno jako přídavné jméno (čí) – pak tvrdé… No a ještě když jsem chodil do školy tak se taky peníze dělily na ty tvrdé valuty a měkké koruny. Tak dřív mohlo záležet i na tomto… 🙂

Vaa
Host
Vaa

Říká se prodívčil!

Miro
Host
Miro

Já bych řekl proFlirtoval 🙂
Ale – kdo nic nedělá, nic nezkazí. Hodné úspěšných lidí zažilo krach, to už k byznysu patří.

Partneři