Dopravci Železnice

NÁZOR: Blamáž ministerstva dopravy ve věci liberalizace železnice

Cestující na nádraží v Liberci. Foto: Jan Sůra
Cestující na nádraží v Liberci. Foto: Jan Sůra

Liberalizace a výměna dozorčí rady Českých drah jsou silnými tématy tuzemské železnice v posledních týdnech. Deník Zdopravy.cz přináší názor jedné z odborových organizací na toto téma. „Ministerstvo dlouhodobě prokazuje, že není schopno vydat smysluplně novelizovaný zákon o drahách a zákon o veřejných službách v přepravě cestujících, které by jasně stanovily podmínky liberalizace,“ píše Jindřich Berounský ze Svazu odborářů služeb a dopravy.

Texty v rubrice Názory nevyjadřují stanovisko redakce. 

Po nedávné výměně většiny členů dozorčí rady (DR) Českých drah (ČD) prezentoval ministr dopravy Dan Ťok potřebu změny představenstva ČD jako předpoklad pro zlepšení přípravy ČD na liberalizaci trhu v železniční osobní dopravě. V této souvislosti vyvstává otázka, jak objektivní má sám ministr informace, resp. zda mu nebyly podsunuty subjektivní informace těch, kteří se v celkovém evropském procesu liberalizace neorientují a podle všeho se snaží svoji neschopnost svést a schovat za ČD.

Odborným garantem by měl být náměstek ministra pro řízení sekce dopravní Ladislav Němec, který je i členem Řídícího výboru ČD. Zřejmě panu ministrovi neřekl, co by měl určitě vědět: Stávající vedení ČD již více než rok a půl jedná s jeho podřízenými v rámci sekce dopravní, a to ve věci vydefinování základních síťových služeb, které by objednatelé měli po dopravcích vyžadovat, aby byla zajištěná tzv. síťovost, tedy možnost cestovat po celé ČR i do zahraniční na jeden jízdní doklad a s různými dopravci.

Bez zajištění tohoto základního prvku nelze hovořit o tom, že je liberalizace přínosná. Očekávat od liberalizace pouze zlepšení služeb na jednotlivých vytržených linkách nebo snížení ceny za vlakový kilometr je žalostně málo. Pokud se pod rouškou liberalizace cestujícím zhorší stávající rozsah poskytovaných služeb nebo rozsah odbavení, tak je to zcela jistě nežádoucí stav. Členové Řídícího výboru ČD (ŘV), ti stejní, kteří obměnili členy DR, nedávno zaúkolovali vedení ČD, aby vyhotovili tzv. Projektové karty úkolu ŘV, z nichž jedna pojednává právě o síťových službách. Vedení ČD velmi detailně popsalo stávající rozsah služeb, které ČD zajišťují již nyní v rámci úhrady závazku veřejných služeb a nutno dodat, že spousta těchto služeb překračuje povinnosti všech ostatních dopravců a lze si jen stěží představit, že by je tito mohli zajistit.

Jedná se o velmi komplexní systém, který podřízení pana náměstka Němce nebyli k dnešnímu dni schopni popsat a určit, co tedy mají ČD i nadále zajišťovat a co ne. Přitom samo vedení ČD jim několikrát sdělilo, že nemá problém rozsah těchto služeb omezit, ale je nezbytné určit, kdo jej bude zajišťovat i nadále, jelikož pokud by tyto služby nikdo nezajišťoval, tak pro cestující to bude znamenat zhoršení služeb a razantní omezení rozsahu odbavení.

Jednotný státní tarif a jednotný jízdní doklad (navíc MD zcela chybně tyto pojmy zaměňuje, a to např. i v jimi navržené novele zákona č. 194/2010 Sb. o veřejných službách v přepravě cestujících) totiž problematiku tzv. síťovosti nevyřeší. Samo MD již nyní přiznává, že jednotný státní tarif bude pro cestující dražší a tím pádem jej pravděpodobně nebudou využívat. MD zároveň nemůže využívání tohoto tarifu dopravcům nařídit, tito jej musí případně jen akceptovat. Síťovost tak ve své podstatě fungovat nebude. Po více než rok a půl trvajícím jednání nemá MD odpověď na to, co z komplexního systému ČD bude spadat do základních síťových služeb a co bude spadat do tzv. provozních standardů. Stávající vedení ČD se však tuto situaci snaží i nadále řešit, ovšem zástupce jejich vlastníka v podobě MD namísto řešení nepochopené komplexní problematiky, kterou zná každý cestující, hledá cestu formou nominace politicky vybraného nového vedení (výběrové řízení bude jen formalita), které se nebude, resp. nesmí orientovat a cokoliv odkývá, i když to bude znamenat destrukci ČD. Dalším alarmujícím faktem je, že MD ve věci síťovosti nekomunikuje s krajskými objednateli. Tito se totiž dopady tzv. jednotného státního tarifu dozvídají až nyní, kdy MD hodilo zajišťování prodejů ve více než 400 stávajících osobních pokladnách na kraje bez toho, že s kraji tento krok blíže konzultovalo.

Změny ve vedení bez strategie a s hysterií

Nelze zpochybnit právo vlastníka společnosti – státu prostřednictvím řídícího výboru a následně dozorčí rady ČD provádět změny v managementu ČD, ale tyto musejí být doprovázeny jasnou strategií a vizí, jak mají ČD vypadat, kam mají směřovat a co se od nich očekává. Dosavadní proklamace o nutné výměně představenstva ČD představují ničím nepodložené a spíše hysterické vyjádření. Pokud někdo dopředu veřejně hovoří o odvolání představenstva ČD, jde určitě o stabilitu firmy a zajímá to věřitele ČD a přirozeně i ratingovou agenturu Moody´s. Stabilita managementu a vztah majitele ke společnosti jsou celkem zásadními kritérii hodnocení. ČD už několik let drží stabilní rating Baa2, což je dva stupně od spekulativního pásma. Toto hodnocení bylo naposledy potvrzeno letos v květnu, přičemž rating má stabilní výhled.

Jakékoliv zhoršení ratingu by mohlo znamenat výrazné zvýšení nákladů na úroky z úvěrů a dluhopisů. Vloni zaplatily České dráhy na úrocích 1,1 miliardy korun.

Reálná rizika vyplývající z divoké výměny vedení ČD (výměna všech 5 ti členů představenstva ČD najednou) v sobě zahrnují zejména: snížení ratingu s okamžitým negativním dopadem v řádu stovek miliónů Kč; nedokončení již zahájených vyjednávání s objednateli o nových smlouvách závazku veřejných služeb v železniční přepravě osob a z toho vyplývající možné přerušení zajišťování základní dopravní obslužnosti od 1. 1. 2019; nevyužití již vybudovaného komplexního systému pro odbavování cestujících a z toho vyplývající ohrožení zajištění síťových služeb (zejména prodej jízdních a rezervačních dokladů ve všech tarifních bodech do všech tarifních bodů na síti SŽDC, a to vč. tarifních bodů zahraničních) a de facto znehodnocení státního majetku státem 100% vlastněného dopravce a v neposlední řadě omezení poskytovaných služeb cestujícím.

Liberalizace musí mít nastavena jasná pravidla, která jsou plně v kompetenci MD, a to mělo celý proces v České republice řídit na základě Směrnic a Nařízení EU. ČD by se měly připravovat na základě koučinku MD, avšak dopředu dělají více. Pokud by čekaly na MD, tak mají zpoždění min. 5 -10 let, jelikož žádné pokyny směrem od MD k ČD nejsou realizovány. MD nejenom, že v celé věci doposud citelněji nepokročilo, ale doposud vůbec neřešilo, jak využít stávající komplexní systém odbavování ČD (odkup, pronájem apod.), tedy jak využít de facto státní majetek a nepochopitelně se zabývá vybudováním nového duálního systému, který má stát více než 200 mil. Kč. Spravovat jej má Státní pokladna cenin ve spolupráci se státním podnikem CENDIS, i když ČD mají moderní systém, který je již dnes v každé obsazené pokladně a v každém vlaku a umí bez problému integrovat tarify ostatních dopravců.
MD navíc porušuje své vlastní záměry (schválené vládou – tzv. harmonogram otevírání trhu), kdy chtělo pro linky nadregionální dopravy využít řádné nabídkové řízení v souladu se zákonem č. 134/2016 Sb., ale místo toho využívá hybrid v podobě pseudo nabídkového řízení. V žádné platné národní a evropské legislativě nemá tento způsob quasi nabídkového řízení oporu. Nic mezi nabídkovým řízením a přímým zadáním neexistuje (z legislativního hlediska). Nabídkové řízení i přímé zadání má svá zákonem stanovená pravidla. U pseudo nabídkového řízení však MD nemusí nic zveřejňovat, nemá žádné zákonem stanovené lhůty pro podání nabídek nebo jejich vyhodnocení, nemá povinnost zadávací podmínky zveřejnit, nejsou definované opravné prostředky proti úkonům zadavatele apod. Pseudo nabídkové řízení samo o sobě vytváří předpoklady pro diskriminační a netransparentní výběr dopravce. Stejnou a pochybnou cestou se aktuálně vydal i Ústecký kraj.

Oproti ČD vykazuje MD zásadní nepřipravenost na liberalizaci, když nezvládá:

-liberalizaci v oblasti odbavovacích systémů a jednotného tarifu
-vytvoření kvalitní dopravní politiky státu, podle které by mohl dopravce provést analýzu a případnou objednávku vozidel a dalšího souvisejícího zařízení. (V chaosu je těžké odhadovat, kde budou střediska údržby, aby se zamezilo růstu nákladů na technologické jízdy, atd.)
-nastavení metodiky způsobu uzavírání smluvních vztahů mezi objednavateli a dopravci. Současná tvorba finančních modelů je sice podle Vyhlášky MD ČR, ale ta je tak všeobecná, že se podle ní nedá přesně postupovat. Tady potom vzniká problém, že různé subjekty jsou schopny dodat různé finanční modely, tzn. jiné ceny za stejnou službu, aniž by byly náklady skutečně tak variabilní, čímž nejsou nabídky porovnatelné. Nabídková řízení vyhlášená MD ČR jsou tak diskriminační.

Na rozdíl od MD ČR žádná země EU nepochopila liberalizaci jako postupnou likvidaci svého dopravce, kterého vlastní z plných 100%. MD ČR svým přístupem k dotačním titulům na nákup vozidel téměř znemožňuje jejich čerpání a lze předpokládat udělování korekcí za chyby od samotného podávání žádostí až po nákup vozidel. Vznikla tak umělá překážka modernizace vozového parku na železnici.

MD ČR dlouhodobě prokazuje, že není schopno vydat smysluplně novelizovaný zákon o drahách a zákon o veřejných službách v přepravě cestujících, které by jasně stanovily podmínky liberalizace a nastavily tak jednotlivé parametry pro dopravce, provozovatele dráhy a kontrolní orgány včetně Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře. Tady už jde ale i o bezpečnost železniční dopravy v ČR, což je zásadní, ale jiná kapitola.

Jindřich Berounský
Svaz odborářů služeb a dopravy

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
jan
Host
jan

Nelze jen souhlasit. Já nevím proč ti kr. nevezmou systém ČD. V případě, kdyby jim tak moc šlo o špičky. Tak Ať projeté km ve špičce vynásobí třeba koeficientem 1,2 a sečtou to. Na akci třeba koeficientem 0,7. Ať si to určuje objednavatel. Místo toho jsem o státním jízdné nic nenašel na stránkách md. Nemyslím nějaké tiskové zprávy. A pečou si to s dopravci. Ne občany.

Gogo
Host
Gogo

Na otázku proč ještě není vzájemné uznávání jízdenek mezi dopravci je možná i tato odpověď: je za tím Jančurovic platební (ne)morálka, je veřejným tajemstvím že dluží kam se podívá, v mnohých soukromých opravnách mu už nepomůže ani 100% záloha předem a proto musí depa ČD přijímat opravy i od konkurence, o optice Jančury svědčí i případ myčky ve Vršovicích( v té době jsem tam jezdil v zácviku a tak jsem to měl z první ruky), je to několik let co myčka ve Vršovicích byla zmodernizována s dotací z EU, Jančura tehdy přišel že tam chce mýt vozy, vedení myčky mu… Číst vice »

Jan Horák
Host
Jan Horák

České dráhy jsou setrvačný kolos, nestačí na soukromé dopravce, ale nebudu dělat čistku, říká Moos
https://video.aktualne.cz/dvtv/ceske-drahy-jsou-setrvacny-kolos-nestaci-na-soukrome-dopravc/r~8c584edc8f3011e89f80ac1f6b220ee8/

Bratt
Host
Bratt

Ale on tu misi splnit musí,proto tam byl dosazen.ČD zřejmě dle něj budou muset samy odevzdávat výkony,depa,zaměstnnce(prostě vytvoří takové báječné konkurenční prostředí)

Michal
Host
Michal

Poslyšte, to že si vymyslíte naprostou kravinu a vložíte ji Moosovi do úst nedělá vola z něj, ale z vás.

Pibik
Host
Pibik

Stát není jednolitý celek – jednotlivé sekce nechtějí platit na ještě více neefektivní té druhé. Kraje, města, miniterstva, státní firmy jsou tak častokrát protivníky, ač vynuceně placeny z jedné kapsy, no a nyní jsme na limitu u ČD. Všichni to ví, že situace je neúnosná, nicméně trošku to pozdržet nesmyslnými návrhy, apelovat na zákony, veřejnost, blaho pro lid, blablabla. Pak tu máme různé lobistické skupiny, které také mají něco z rozpočtů některé státní sekce. Odborářům nejde o nic jiného než ponechat vše tak, jak je, tedy doplatky z různých jiných sekcí státu do ČD, aby dále stoupaly, oni měli vše… Číst vice »

Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

Díky za popisný článek.

coudy
Host
coudy

Proč se nepoučí ve Švýcarsku? A pak ať si tu klidně jezdí 300 dopravců. Dělají v tom akorát bordel a zhoršují podmínky pro cestující.

Michal
Host
Michal

Ano, zvláště pak cestujícím režijkářům.

Bery
Host
Bery

Tak to je argument, ktery muze vytahnout jen troll. 😀 Co takhle si spocitat od jake vzdalenosti se pri dojizdeni vyplati IN 100 ? Treba z pardubicka na dojizdeni za praci do Prahy ji vyuziva naprosta vetsina cestujicich a ze jich je.

Michal
Host
Michal

A jaký je dopad změny dopravce v Ústeckém kraji na dojíždějící s IN100 z Pardubic do Prahy?

Myslíte, že tam přestanou jezdit ČD? Nebo se bojíte, že jiný dopravce si spočte, že IN100 je v tomto použití celkem provar, protože vozíte lidi 200 km denně za 80 korun a nemáte je ani možnost směrovat na nevytížené spoje?

Bery
Host
Bery

A proc by nemel byt dopad i na lidi dojizdejici z Prahy ? IN100 je celositova, tak je jejich vec kam pojedou treba na vylet. Vsak ten tajtrdlik, co si tam ted hraje na hejtmana, sam rikal, ze tam mohou jet treba z Ceske Trebove. 😀 Jen z toho vynechal, zda bude lidem s predplacenou jizdenkou proplacet jizdne na jine dopravce ze sve kapsy, nebo z krajske, protoze o uznavani dokladu se v clanku nepise. 😛 Jinak IN100 se porizuje v naproste vetsine na pravidelne dojizdeni do prace, takze nejake smerovani na nevytizene spoje je nesmysl. Nebo snad nejaky zamestnavatel… Číst vice »

coudy
Host
coudy

proč režijkářům?

AAA
Host
AAA

Tak ČD jsou vlastně tahoun liberalizace. Ciwe, to fakt nevymyslíš.

Bery
Host
Bery

Je to prekvapive, ale s vetsinou veci musim souhlasit a to vcetne toho, slusnou formou popsaneho, neskutecneho bordelu na MD. 😉 Mel bych pripominky jen u dvou bodu. 1) „Vedení ČD velmi detailně popsalo stávající rozsah služeb, které ČD zajišťují již nyní v rámci úhrady závazku veřejných služeb a nutno dodat, že spousta těchto služeb překračuje povinnosti všech ostatních dopravců a lze si jen stěží představit, že by je tito mohli zajistit.“ Ja si to predstavit umim, ale znamenalo by to pro ne investice navic, ktere urcite nemaji zakalkulovany v soucasnych nabidkach. Jinak treba Arrivu ovlada skupina DB a oni… Číst vice »

Jindřich Berounský
Host
Jindřich Berounský

Ad. 1) – Jak uvádím v článku, ČD již tyto služby mají zahrnuty v úhradě závazku veřejných služeb. Dokonce je mají přesně vyčíslené (mohu prozradit, že se jedná o desítky mil. Kč ročně). ČD je klidně přestanou provozovat, ale kdo je bude nadále zajišťovat? To MD doposud neví. Přitom se jedná o tak zásadní služby, jako: provozování dispečerského aparátu a obsazení rozhodujících stanic staničními pracovníky, a to pro potřeby koordinace a řešení mimořádných situací (např.: koordinace NAD; poskytování mimořádných informací; poskytování mimořádného občerstvení; on-line spolupráce s řízením provozu SŽDC – vč. zajišťování provizorního informování cestujících ve stanicích a zastávkách v… Číst vice »

Michal
Host
Michal

A ostatní dopravci nemají dispečerské aparáty? Nemají žádné zaměstnance ve stanicích? Nemají sledování svých vlaků? Nemají žádná záložní vozidla? (ČD kolikrát také ne). Jak to ti ostatní dopravci dokážou, když podle vás nic nemají a neumí. Myslím, že váš pohled mimo ČD je velice omezen.

Bery
Host
Bery

Mno, myslim, ze Leo vypadek te jedne jednotky dost tezce nese a nevsiml jsem si, ze by mel nejakou zalozni. RJ se uz trochu poucil. Jinak na co by meli potrebovat dispecersky aparat, kdyz negarantuji ani prestupy ? Nemusi tak resit navaznosti ruznych spoju v ruznych stanicich… Na zjisteni polohy vlaku jim staci informace od SZDC. A pokud jde o zamestnance ve stanicich, pak pokud vezmu tak velkou stanici, jako jsou napr. Pardubice, tak Leo tam nema nikoho a RJ tam ma jednu pokladni, takze kdyz potrebuje nalozit invalidu, musi pozadat o pomoc zamestnance CD a vyuzit jejich plosinu (a… Číst vice »

Michal
Host
Michal

No tak akž Leoš dostane dotovanou linku s podmínkou přepravy invalidů, tak si podobné prostředky bude muset zajistit – dostane na to prachy od státu stejně jako na to dostávají od státu ČD.

Takže jestli jste tím chtěl říci, že Leoš je idiot, když nemá plošinu, tak není – je open acces dopravce a přepravovat invalidy nemusí. Jestli jste tím chtěl poukázat na lidumilnost ČD, tak to není lidumilnost, ale poskytování státem objednaných a krvavě zaplacených služeb.

Bery
Host
Bery

Jaj, asi jsem se trefil do cerneho a nekdo tu vzteky nedokaze uz ani cist, ze ? 😀
Psal jsem o dvou dopravcich. Leo s prepravou invalidu na koridotu nema problem, jeho tramvaj je nizkopodlazni a bere za ne kompenzace stejne jako za studenty, protoze i zde plati statem narizena sleva. Ono by to chtelo si o te verejne doprave neco zjistit a to jak vseobecne, tak o dopravcich, tedy jak CD, tak o tech ostatnich. Pak by to nebyl trapas za trapasem. 😉

Michal
Host
Michal

Trapas za trapasem je spíš váš pokus o argumentaci…

Bery
Host
Bery

Ja zadne pokusy nedelam. 😉 Kdo me zna, ten vi, ze me argumenty jsou velmi presne. Nakonec kazdy muze posoudit sam… Odkaz na tarif Leo je zde:
https://www.leoexpress.com/cs/nase-sluzby/jizdenky-a-tarify/slevy-pro-hendikepovane
😛

Bery
Host
Bery

Dekuji za obsahlou odpoved.
1) puvodne jsem netusil o jake presne sluzby se jedna. Neco z toho by slo asi prenest na SZDC, ale to by bylo na debatu o konkretnich pripadech.

2) ano, prave u pravidelne dojizdejicich by ten statni kilometricky tarif mel byt vyhodnejsi. Pro tyto cestujici jsou nejake slevy, casto smerovane do jine casove polohy, nez cestujici potrebuje… uplne k nicemu.
MD to nejspis moc doresit ani nechce, nebo to tak alespon pusobi. Ono stale plati, ze kdyz se nechce, tak je to horsi, nez kdyz se nemuze.

Pibik
Host
Pibik

Podobné jako případ sypající se pošty, článek kecy v kleci. Pravda je taková, že stát dobrovolně nic nevydá z pod pařáty, jenže tady již není schopen udržet svoje blokační schéma, neb docházejí prašule na dotace, které jsou potřeba jinde. Navíc k čemu je Burešovi něco tak velmi ztrátového jako ČD, on je businessman, ne pitomec.. Pouze omáčka pod pojmem liberalizace, soukromníci jsou lacnější a to podstatně. V celé Evropě to je podobné, trh vyrvává státu exkluzivitu. PS: Je naprosto jasné, že není důvod, aby stát provozoval dopravu, stejně jako většina ostatních odvětví lidské činnosti. Doprava není nic exkluzívního. Do pěti… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

No koleje mu asi zůstanou, byť asi kde kdo by je uměl spravovat a vydupat z nich mnohem více než to dělá nyní stát, který mnohdy konzervuje tratě podle starých požadavků, nebo z nich dělá tramvaje.

Jindřich Berounský
Host
Jindřich Berounský

Není důvod, aby stát provozoval dopravu, doprava není nic exkluzivního? O.K., nejprve je třeba změnit příslušnou legislativu, jako např. zákon č. 194/2010 Sb. o veřejných službách v přepravě cestujících: Dopravní obslužností se rozumí zabezpečení dopravy po všechny dny v týdnu především do škol a školských zařízení, k orgánům veřejné moci, do zaměstnání, do zdravotnických zařízení poskytujících základní zdravotní péči a k uspokojení kulturních, rekreačních a společenských potřeb, včetně dopravy zpět, přispívající k trvale udržitelnému rozvoji územního obvodu. Stát prostřednictvím své organizační složky zajišťuje dopravní obslužnost veřejnými službami v přepravě cestujících veřejnou drážní osobní dopravou vlaky celostátní dopravy, které mají nadregionální… Číst vice »

Pibik
Host
Pibik

Pane, dneska soukromníci létají do kosmu (levněji, efektivněji a kvalitněji). Že by na železnici mohl lidi a náklad převážet jen stát? Ale kdeže, rozdíl mezi železnicí a tím ostatním je, že je pouze omezená infrastruktura kolejí, takže blokování efektivnějších subjektů mohlo probíhat nejdéle. Další rozvoj železniční dopravy je na poli soukromých dopravců a ten největší posun bude privatizace ČD po finanční krizi, kdy bude probíhat všeobecný státní výprodej a ČD budou v prvním kole, neb co je nejvíce mínus a neefektivní jde ven hned. Ta celá omáčka kolem je pouze součást blokačních témat, samozřejmě, že kdyby stát byl donucen opustit… Číst vice »

Jindřich Berounský
Host
Jindřich Berounský

Dnes jde jen o diletantství versus kultivovaný proces. Nic jiného v tom není.

Michal
Host
Michal

„ČD mají moderní systém, který je již dnes v každé obsazené pokladně a v každém vlaku a umí bez problému integrovat tarify ostatních dopravců.“

Jenže tady narážíme na to, že i když ČD ten systém mají, tak hledají důvod, proč do něj jiné dopravce neintegrovat a tak dělat obstrukce, na což dojede jen a pouze cestující. Pak ať se nediví, že na MD bouchnou do stolu a smetou původní vedení.

Jindřich Berounský
Host
Jindřich Berounský

Na základě čeho prosím uvádíte tuto fabulaci, že ČD ten systém mají, tak hledají důvod, proč do něj jiné dopravce neintegrovat a tak dělat obstrukce, na což dojede jen a pouze cestující? Byl jste snad u několika jednání mezi MD a ČD na kterých ČD zástupcům MD sdělily, že nebudou jiné dopravce do svých systému integrovat? Myslím, že ne. Na rozdíl od Vás já mám relevantní informace o tom, že vedení ČD zástupcům MD celý systém nabízí s tím, že tento systém umí bez jakýchkoliv problémů integrovat tarify ostatních dopravců. ČD mají komplexně vybudovaný systém, který obsahuje veškerý potřebný SW… Číst vice »

Michal
Host
Michal

Teď jde o to, co za ten systém ČD chtějí a kdo by ten systém provozoval, ČD? MD? Asi ministerstvo dospělo k tomu, že nový vlastní systém bude lepší. Nebo mi chcete říct, že jen tak vyhodí oknem 200 mega? Na jednu stranu tady tvrdíte, že to neni věc dopravců a pak tu podsouváte, že vlastně ČD mají a jsou připraveni zaintegrovat..

Bery
Host
Bery

Od kdy ma nejake ministerstvo problem vyhodit par mega z okna ? Vzdyt nemaji problem vyhazovat miliardy. Nebo uz lide vazne zapomneli na ruzne IT zakazky, armadni zakazky, atd… ?

Michal
Host
Michal

No z těchto drbů to vypadá, že Krtek koupil Chaps a teď by rád nabízel „systémové služby“ – jistě za tradičně přátelských podmínek. A dodatečný bonus je, že by viděl všem do karet. Nasrat: objednatel by měl dodatkem smlouvy ošetřit povinnost vzájemného uznávání a prodeje jízdenek u tratí, které tvoří logické přestupní celky a tím je 95% problémů vyřešeno. Na kombinace typu Zaječí u Brna – Most, které se týkají dvou lidí denně, bych se za cenu krtkosystému zvysoka vykašlal – koupí si dva lístky, a můžou bejt rádi, že jim něco domů jezdí a nějak i navazuje. Ostatně motivaci… Číst vice »

T.H.
Host
T.H.

Překlad berounskovštiny do češtiny: „subjektivní informace“ = jiné než ty, které schválil ústřední výbor odborového sdružení; „těch, kteří se v evropském procesu liberalizace neorientují“ = nechápou princip, že se má vlk nažrat a koza zůstat celá; „síťovost nebude fungovat“ = u jiných dopravců nebudou platit režimky; „využít stávající komplexní systém odbavování ČD“ = vysypat opět nějaké neplánované miliardy bokem za majetek v desetinové hodnotě; „využívá hybrid v podobě pseudo nabídkového řízení“ = (dle Ber. bohužel) našlo bypass na neustálé sabotování svých záměrů Českými drahami prostřednictvím ÚOHS; „diskriminační a netransparentní výběr dopravce“ = nedostaly to nabagrováno automaticky České dráhy jako vždycky;… Číst vice »

Jindřich Berounský
Host
Jindřich Berounský

Tomáši, nemůžeš snad zpochybnit, že ministerstvo dopravy zaspalo, a že cestujícímu by mělo být jedno, se kterým dopravcem pojede, ale vše by na sebe mělo navazovat a na jeden jízdní doklad či nosič . Už před 20 lety touto dobou mohl cestující za Jizerské dráhy nastoupit do vlaku a byl odbaven na ČD a naopak z ČD na Jizerskou dráhu. Co se týká Německa, tak podíl přeháníš a zapomínáš na zahraniční expanzi prostřednictvím Arrivy. Cestující přibyli na trase Praha – Ostrava a Praha – Brno + kolem Prahy zejména díky její neprůjezdnosti, ale máme tady nový fenomén, a to přípoje… Číst vice »

Svojsin
Host
Svojsin

No a na ČDaspol. jsou lékaři tyhle prášky na spaní předepisující a zároveň lékárníci, kteří je podávají.
Hlavně spát co nejdýl, ať může Národní „pracovat v klidu a teple“…..

noerf
Host
noerf

Jindřich Berounský: Zajimave je, že největší růst cestujících je na trasach, kde působí Regiojet a na trasach v okoli Prahy. Zajimalo by mne tedy, proc stat zvýšil počet spojů do Českých Budejovic a Plzně prakticky o polovinu (jizni a západní expresy) a proč tedy ČD jako zodpovědný hospodář nesdělil ministerstvu dopravy, ze nedošlo ke zvýšení počtu cestujících, takže je vhodné expresy zrušit. Vzhledem k tomu, že dle tiskove mluvčí ČD statistiky vytizenosti jednotlivých nesleduje, tak buď někdo lže nebo si vycucava údaje z prstu. Možná by bylo vhodné udělat průzkum obsazenosti, který provedl portal idnes (pan Sura byl jedním z… Číst vice »

jan táborský
Host
jan táborský

Vy jste tuto trasu evidentně nejel….. aby jste nestál chlapče

noerf
Host
noerf

Jan Taborsky: Kterou trasu? Na nedotovanych linkách jsou dopravci, kteří dávají ke koupi listku automaticky mistenku na rozdíl od nizkonakladovych dopravců, kteří mají místenky zpoplatnene.

Jindřich Berounský
Host
Jindřich Berounský

Pan Sůra dnes prezentoval situaci na dálkových linkách včetně nárůstů a poklesů. Akorát si v titulku vybral pohanění expresů https://zdopravy.cz/statem-placene-expresy-cd-prodelavaji-cim-dal-vice-padla-hranice-200-kc-za-kilometr-14233/, které mají zrovna i nějaký ten catering a jsou oblíbené stále více 🙂

pavlass2
Host
pavlass2

Pane Berounský, MD opravdu zaspalo, ale nejsem si jistý, že ten důsledek neexistence jednotného tarifu a dokladu, bude až tak strašlivý. Určitě by bylo lepší, kdyby takový systém fungoval, ale (a sám to zmiňujete) zakoupit si v budoucnu takový jízdní doklad, bude mnohem nákladnější než využít tarif buď nějakého integrovaného systému nebo tarif dopravce. Kolik lidí si raději koupí jednu jízdenku za 300Kč místo dvou za 100Kč? Ano, najdou se tací (kvůli jednoduchosti) a také se určitě najdou situace, kde to vážně nebude k dobru cestujícího, typicky někdo jedoucí mezi dvěma velmi vzdálenými vesnicemi, ale takových situací bude minimum oproti… Číst vice »

Jindřich Berounský
Host
Jindřich Berounský

Ano, ať se soutěží, ale musí to být férová soutěž, což rozhodně dnes není. Některý dopravce (ČD) musí ze zákona zajišťovat obrovský rozsah služeb a některý ne, některý dopravce má statut sektorového zadavatele (ČD), což jej omezuje např. ve výběru dodavatele vozidel a jiný ne, některý dopravce musí ze zákony vytvářet povinný sociální fond (ČD) a jiný dopravce ne apod. Dokud toto MD nesrovná, tak nemůže být o férovém nabídkovém řízení ani řeč. A k Vašemu dotazu ohledně strašlivého důsledku. Ano, důsledek bude pro cestující velmi negativní, jelikož jde zejména o návaznost přípojů a dalších služeb. Pokud si koupím jízdní… Číst vice »

JB
Host
JB

Ty podmínky rovný asi nebudou. Soukromník si může poptat a zakoupit vozidla kde a jak prakticky chce. ČD se musí řídit zákonem o veřejných zakázkách. Je to velmi limitující.

Michal
Host
Michal

Co je na tom limitujícího? Je to jen dražší a o trochu pomalejší.

Dodavatelé železniční techniky jsou zvyklí na to, že jejich zákazníci jsou prakticky vždy nějaké státní firmy, které se zákonem o VZ musí řídit (po celé EU, vychází to z nějaké směrnice).

Co tam máte dál?

Bery
Host
Bery

Drazsi o neco mozna ano, ale pomalejsi to muze byt o dost… staci kdyz se jeden ucastnik zacne odvolavat. Takove odvolavani se pak muze tahnout i dalsi 2-3 roky. Dokud se toto nevyresi, tak rovne podminky nikdy nebudou. Jenze to lze vyresit jen tak, ze se v legislative udela vyjimka a CD nebudou muset pri nakupu soutezit, nebo se naopak tato povinnost zavede pro soukromniky (pokud chces jit do souteze o zavazkovy spoj, tak musis dolozit, ze jsi sva nova vozidla vysoutezil). Ovsem i me to zni jako blbost. 😉

T.H.
Host
T.H.

Hele, celá ta rošáda ve vedení ČD nemá za cíl nic jiného než vytěsnit Faltýnkovy lidi, protože už začali přerůstat estébákovi přes hlavu. Chápu, že vás slova jako „liberalizace“, „soutěž“ nebo „konkurence“ děsí k smrti dlouhodobě, ale v tuhle chvíli je to jen kouřová clona, ve které holt někteří přijali funkce užitečných idiotů. Pořád se pojede podle stejných notiček (vždyť se podívej, jak dlouho se upravovalo „pseudo nabídkové řízení“ na Pardubice-Liberec, aby to ta Arriva nevyhrála), podle scénáře „nekonečné přípravy“ liberalizace, do které zase jakoby náhodou něco vleze, takže se to bude muset s velkou lítostí nabagrovat kontumačně tomu jedinému… Číst vice »

Bery
Host
Bery

Jezis lidi, co furt mate s tim proviznim prodejem ? Navazu na ten „ujizdejici priklad“. Pojedu od Liberce a pri prestupu v Pce na Brno chci jet prvnim spojem, ktery zrovna pojede a to samozrejme bez ohledu na dopravce… specham a mam doklad Liberec – Brno, takze cestu zaplacenou mam… vic neresim.
Tady jednoduchej provizni prodej, kdy dopravce prodava doklad mimo sve „uzemi“, tedy pro konkretniho dopravce za provizi, preci vubec nic neresi. Tady to muze rozlousknout jedine clearing. A takovych pripadu zrejme bude narustat po cele siti, takze timto je potreba celou liberalizaci zacit.

AAA
Host
AAA

Jasně, jednoduchej provizní prodej nic neřeší no a tak ČD pro jistotu zrušily i ten 🙂

Bery
Host
Bery

Nevim proc to CD zrusili a ani nevim, zda to bylo skutecne zruseno z jejich strany (nic na papire jsem nevidel), ale je zjevne, ze v postupujici liberalizaci by to nemelo stejne budoucnost.

Jindřich Berounský
Host
Jindřich Berounský

Připomínám, Tomáši, že odbavení ze soukromého dopravce na ČD a opačně se odehrávalo už roku 1998 bez poškození cestujícího, už nemluvě o tom, že v tu dobu šlo odbavit ze „soukromé dráhy“ vozové zásilky do světa. Dnes to neumíme? jenom díky „mladým komsomolcům“ ministerstva dopravy, kteří v té době byli ještě v zavinovačce a pak chroustali skripta, až se dostali mezi zdi Husákova ticha a nikdy v životě se nepotkali s nějakou provozní realitou? Zejména po dnešním setkání s panem ministrem si to uvědomuji ještě více, když silničář Ladislav Němec, odpovídající za sekci dopravy v roli náměstka říká, že :… Číst vice »

Bery
Host
Bery

„Rozpad sítě je standardní nevýhoda liberalizace“.
A ten pan tam po takovem vyroku jeste pracuje ?

Bratt
Host
Bratt

Pravdivý článek, to se rádoby tržním komsomolcům nebude líbit.
Je smutným faktem, že za ministrem Ťokem zůtane jen zdecimovaný národní dopravce, jinak nedokázal vůbec nic

Michal
Host
Michal

Jenom že podobnou hromádku srágor můžete slepit (za pomoci užitečných blbců jako Berounský) v libovolném oboru. Dá se zdůvodnit proč by měl existovat jen jeden výrobce automobilů, jen jeden výrobce rajčatového protlaku, jen jeden výrobce zubní pasty, jen jedna aerolinka, jen jedna cestovní kancelář…

Chápu, že Berounský je excentrik, který celý život pracuje v bizarním státním podniku, takže nechápe, že dodavatel má dodávat co nejlepší produkt a ne psát tratkáty, že zákazník je kokot když nedoceňuje „síťové efekty“ dodávané zrovinka jediným (ve všech ostatních aspektech celkem mizerným) dodavatelem. Takhle se to soudruzi nedělá…

Bratt
Host
Bratt

Co kdyby se ten Jančura prosadil sám, bez likvidace ředitele ČD.?Je li to špatný ředitel, bude to mít Jančura o to snazší. Nebo to není špatný ředitel a musí být odstraněn…

noerf
Host
noerf

bratt: v autobusech se Jancura v nedotovanych autobusech prosadil, že se většina dopravců divila. Bohužel v železničním prostředí si spousta lidí mysli, ze bez dotací nelze fungovat, což je evidentně nesmysl.

Bery
Host
Bery

Mno, nesmysl to mozna neni… Obcas se tu sice vyskytne vlak bez dotaci, jedna se o historickou jizdu objednanou a placenou ze zahranici (obvykle anglani, nebo nemci), ale to by se dalo spocitat na prstech jedne ruky. Jinak neni rozdilu mezi dotaci (napr. platbou kraje za sluzbu, ktera v podstate znamena slevu pro urcitou skupinu osob v ramci ZDO) a dotaci (kompenzaci slev, opet za sluzbu pro urcitou, jinak definovanou skupinu osob). Oboji se zde sice s oblibou nespravne nazyva dotace, ale na nazvu vlastne vubec nezalezi… podstatne je, ze na to jdou penize vybrane od danoveho poplatnika. Pokud tedy… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

Jestli myslíte povinné slevy pro některé skupiny, tak to není dotace, ale zvěrstvo a nákup politických bodů, nemá to na trhu co dělat, dopravce má mít možnost si určit jaký tarif, a za kolik bude koho vozit. V letectví si můžete mít kolik kartiček ZTP chcete, ale když máte přes hmotnost, tak si prostě v tom eroplánu musíte koupit dvě sedačky, ne abyste to měl levnější. A obecně je vlakem bez dotace myšlen takový který nebyl objednán státem, krajem či obcí, souhlasím že dotovaná/nnedotovaná doprava je nešťastné dělení. Přesnější je objednaná a neobjednaná. Jestli má dráha jakš takš fungovat, musí… Číst vice »

Bery
Host
Bery

Jenze stat nejen, ze tu slevu chce od zari rozsirit o dalsi skupinu osob, ale zaroven ji jeste navysit na 75%…

Bratt
Host
Bratt

Jeďte se podívat do Švýcarska,mají železnice na úrovni,soukromé i státní.Dotované jsou všechny.Jednu dotaci poskytuje stát,další kanton,zbytek platí cestující.Opravdu,tolik modrých komsomolců,aby člověk pohledal….

AAA
Host
AAA

Zato na dráze, tak je komsomolců stále jak nasr. A to bude asi ten rozdíl mezi českou a švýcarskou železnicí.

K.S.
Host
K.S.

Kde máte důkaz o tom že Jančura někoho zlikvidoval?

Michal
Host
Michal

No jestli máte dojem, že Krtek je nějak extra dobrý ředitel, tak já si to nemyslím. Pro zvýšení konkurenceschopnosti ČD nic strategického neudělal. Ze současné tržní pozice, z napojení na státní penězovody, z úspěchů Ostravy a Railjetů nevyrobil vůbec žádnou konkurenční výhodu, která by mu v soutěžích pomohla. Mimochodem rámec uznávání jízdenek, ve kterém vidí svatý grál liberalizace (v jeho unikátním chápání), mohl klidně před rokem začít vyvíjet a teď vytáhnout z klobouku jako hotové (nebo skoro hotové, čekající na parametrizaci) řešení – a tím skutečně dokázat, že má nějaká zásadní systémová/síťová aktiva. Nikoho nepřekvapí, že k ničemu takovému nedošlo…… Číst vice »

Bery
Host
Bery

Jenze zakaznik to docenuje… zakaznik je totiz clovek, ktery tim vlakem, na rozdil od nekterych oslu hykajicich na diskusich, skutecne jezdi a potrebuje prestupovat. 😛

Michal
Host
Michal

To je svatosvatá pravda, že existuje část zákazníků (odhaduju 10-20%), která potřebuje přestupovat. Jen stále nechápu, kdo jim bude bránit přestoupit například v Brně z Railetu na vlak IDS JMK, nebo v Ústí na vlak ústeckého IDS.

Jakože když to nebude nějaký übersystém, který s ministerským posvěcením bude mít pod pazourama Krtek s Chapsem a bude za to účtovat raketu všem okolo, tak nebudou přestupy fungovat? Mohl byste to prosím nějak rozvést?

Pavels
Host
Pavels

Na to, ze jsi chytry jak radio toho nechapes docela dost.

Michal
Host
Michal

Asi není nic špatného přiznat, že tuhle modrogumní síťovou mytologii opravdu „nechápu“.

Bery
Host
Bery

To neni modrogumni mytologie, ale realita pri kazdodennim dojizdeni s prestupem. Ale je mozne, ze kdo nezazil, tak nepochopi…

K.S.
Host
K.S.

Kolik lidí jezdí denně s přestupem mezi krajskými IDS?

Promiňte, ale v době všemožných počítačových systémů je polovička toho za co tu bojují odboráři, tato mytologická síťovost také, zralé tak akorát na vyhození z okna. Jednu jízdenku je možné řešit tím že se použije patřičný informační systém pro vystavování lístků, eventuálně se dá posílit prodej lístků ve vlaku… agregační software je dnes naprosto běžnou záležitostí, jenom na dráze se tomu, na rozdíl od letectví, brání.

Bery
Host
Bery

Cisla sice neznam, ale lidi takto jezdi docela dost, protoze oni jezdi jak potrebuji (nebo musi) a hranice kraje na jejich rozhodnuti nema tim padem zadny vliv. Jednoduche priklady… treba do skoly, protoze tento typ studia v nasem kraji neni… do prace, protoze v tom oboru je prace ve vedlejsim kraji… na navstevu k pribuznym, protoze je preci nebudu nutit, aby se prestehovali do naseho kraje, kdyz nam zde politici vytvari umele hranice. Jenze vetsina kraju si hraje na svem pisecku a vytvari vlastni IDS, protoze potreby obyvatel je vlastne nijak moc nezajimaji. Jsou dokonce pripady, kdy je problem v… Číst vice »

Michal
Host
Michal

No a v tom je jádro pudla – bez čísel je to celé mlácení prázdné slámy…

Bery
Host
Bery

Mno, branit v prestupu mu fyzicky nebude nikdo, ale aby to bylo funkcni a pro cestujiciho zajimave, tak to nesmi byt horsi, nez dnes. To znamena, ze: 1) musi existovat pripoj (jinak asi neprestoupi) 2) ten pripoj musi mit povinnost nejakou rozumnou dobu cekat pri zpozdeni prvnoho spoje (jinak je to na pravidelne dojizdeni k nicemu) 3) musi byt jistota, ze po prestupu po nem nikdo nebude chtit dalsi jizdni doklad (zde je hned vice argumentu – a) nesmi to byt horsi nez dnes… dva doklady proti jednomu zhorseni je, b) mesicni jizdenka na 50km u jednoho dopravce a 15km… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

Toto by měla řešit IDSka, průšvih je pokud rychlíková stanice leží nešťastně kousek za hranicí kraje, i tak ale lze snad zajistit expanzi systému a překryv, IDS JmK tak má zóny třeba v Rakousku a na Slovensku. Proč? Protože je tu po tom poptávka.

Jindřich Berounský
Host
Jindřich Berounský

Srágory i bizarní podnik bych vynechal. Je to trapné anonymní hrdinství, Michale. Uchylování se k urážkám a vulgarismům není nutné, tedy až na případy, kdy člověk nemá relevantní argumentaci. Pokud zde chcete vyjadřovat názory, tak je prosím vyjadřujte slušně. Vše, co jsem v článku uvedl, mohu kdykoliv doložit, jelikož nic z toho není fabulace. Viděl jste snad v článku zmíněnou Projektovou kartu úkolu ŘV zaměřenou na síťovost? Máte snad informace z jednání mezi MD a ČD ve věci síťových služeb a aktuální informace ohledně vývoje v oblasti státního jednotného tarifu a jednotného jízdního dokladu? Nebo snad máte informace o tom,… Číst vice »

venkov4ever
Host
venkov4ever

Názor jediného laika mezi tlupou samozvaných odborníků: Do dvou let Jančura fakticky skončí na silnicích, protože Flixbusu absolutně nemůže konkurovat, zvláště poté, co Flixbus uplatnil tytéž unfair metody jako Jančura před lety. Takže je načase vytěžit dlouhodobou politickou podporu slovenskému kamarádovi z Petrimexu. Loutka ze Skansky vymění lidi a Jančura se zahojí na kolejích. Komáři za pár grošů odkývají cokoliv, česani zrovna tak. Nikoho ze samozvaných zasvěcenců nenutím, aby se mnou souhlasil. Přeji hezký den.

T.H.
Host
T.H.

„Do dvou let Jančura fakticky skončí na silnicích“

To je tzv. čtvrtá fáze konce Žlutozla, jak byla jančurovymítači postupně definována už v letech 2011-2012:
1) nikdy nevyjede;
2) do švestek nevydrží;
3) nepřežije zimu;
4) na jaře skončí;
5) tohle léto je jeho poslední.

Vlastimil
Host
Vlastimil

Prosím, prosím, ještě tu o modrých gumách, ta nám tady ze všech vašich diskuzí na netu chybí. To by jinak nebylo ono.

AAA
Host
AAA

Ale to se týkalo vesměs vlaků, v autobusech mu tam Flixbus jako první reálně hodil vidle a nechal ochutnat vlastní medicínu. Tady bude rád když uhraje plichtu. Fůra lidí vymění noviny a instantní kafe za nižší cenu….

Michal
Host
Michal

Nasdílím osobní zkušenost: pracoval jsem ve firmě, která měla štědré investory a dokázala de facto dotovat produkt a tím kurvit trh a obírat ostatní hráče o tržní podíl (zejména jedničku na trhu, s příběhem velmi podobným Jančurovi). Ano, dá se tak nějakou dobu fungovat a ukrást část obratu, ale nebudujete tou „mravenčí prací“ strategické know-how, lidi, kapacity, zkušenosti, které si organicky rostoucí firmy odmakaly a mají je zažité. Takže jakmile investory přestane bavit financovat big bang založený na nekonečných promech, vaše bublina letí na hubu, zatímco ti ostatní jsou schopni opět začít fungovat. Ve FlixBusu vidím tolik podobných znaků s… Číst vice »

Petr.R
Host
Petr.R

Jančura, ale říkal v době jak začínal s železnicí, že budoucnost vidí na kolejích.

Bery
Host
Bery

A to bylo v te dobe, kdy sliboval nejluxusnejsi vlak v Evrope, ktery bude mit 6 trid ? 😛

Michal
Host
Michal

A přitom má jen 4, podvodník jeden.

U nás mají ČD mají taky 4 třídy – červenej blešák, koženku, chodbičku a chodbičku u hajzlu.

Bery
Host
Bery

Jake 4 ? Vzdyt na ministerstvu kvuli dotacim za studenty tvrdil, ze Lowcost, Standard a Relax maji povazovat za 2. tridu.
https://zdopravy.cz/opava-ostrava-3-kc-praha-brno-44-kc-prvni-dopravce-uz-prodava-se-statni-slevou-13710/
Takze mi prosim ty dalsi 3 vyjmenujte, protoze ja pak vim uz jen o jedne… Dekuji.
A pokud to nedokazete, tak bud lzete, nebo je on skutecne podvodnik. 😉 😛

Michal
Host
Michal

Takže jich má ještě méně, no je to podvodník a zoufalec.
Do švestek nevydrží!

Martin S.
Host
Martin S.

Tak to asi Ministerstvo dopravy, jako zástupce jediného akcionáře (státu), vidí jinak než Svaz odborářů služeb a dopravy. A u obchodních společností to bývá zvykem, že o jejich činnosti a managementu rozhoduje majitel a ne zaměstnanci.

Bery
Host
Bery

Ano, majitel je stat… nikoliv MD, nebo snad ministr. Tito lide ten stat maji pouze zastupovat a to v zajmu statu, tedy s peci radneho hospodare. Pokud se tak nedeje, je to problem a je v poradku, ze na to nekdo upozorni a ma k tomu relevantni argumenty.

AAA
Host
AAA

Aha, a stát je teda vlastně kdo? Jako že ČD patří všemu pracujícímu lidu? 🙂

Michal
Host
Michal

„Relevantní“ argumenty jsou tyhle odborářsko-modrogumní ciráty?

Pavels
Host
Pavels

Tve pindy jsou relevantnejsi?

Michal
Host
Michal

To si piš. Nikoho nezasypávám navenek sofistikovaným bullshitem, který maskuje něco, co jsem sám aktivně způsobil (=nemožnost odbavit zákazníka do cílové stanice).

Ale jestli to baštíš, tak Gutten Appetit, nechci ti to brát…

Bery
Host
Bery

Nahodou ty argumenty jsou prekvapive dobre a odkryvaji alespon cast toho neskutecneho bordelu na ministerstvu. Ono by se dalo ptat i na jine veci, napr, na to, proz zde stale nemame VRT o kterem se take akorat skoro 30 let jen keca. Vzdyt za tu dobu v jinych statech zvladli nejen stavbu, ale i vlastni vyvoj… a kdyby to zadali cinanum, tak ti by za tuto dobu zvladli VRT v nasich trasach realizovat i pod zemi jako metro… Bohuzel s tou zabrzdenou bandou netahel a ryzich amateru nic nehne. Vetsina z nich by pritom mela problem odpovedet i na jednoduchou… Číst vice »

Michal
Host
Michal

Na VRT do Ústí (která je podle mého osobního názoru na hovno) se už dělá studie proveditelnosti, na dalších se brzo začne.

Neviděl bych to tak pesimisticky, jsme zatím historicky nejdál co jsme byli.

(Obvyklé pindy že na to nejsou prachy a nemá kdo by tím jezdil, si nechám od cesty.)

Bery
Host
Bery

A kolik tech zbytecnych studii jeste bude ? Nejsou nahodou tyto studie prostredkem, jak odklonit penize danoveho poplatnika ? 😉

Jindřich Berounský
Host
Jindřich Berounský

Ano, máte pravdu v tom, že u obchodních společností bývá zvykem, že o jejich činnosti a managementu rozhoduje majitel a ne zaměstnanci. Tato skutečnost je obecně známa a já ji nezpochybňuji (jak je z článku patrné). Nicméně, u obchodních společností vlastněných státem nelze na situaci pohlížet takto jednoduše. Nejprve si dovolím uvést, že základní správu a řízení státních podniků upravuje zákon č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů. Akciová společnost s majetkovou účastí státu byla dle dříve platného zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, definována jako právnická osoba provozující podnikatelskou činnost se svým majetkem na vlastní odpovědnost,… Číst vice »

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Po spatření jména autora dále nečtu. Hlavně vytvořit „klikavý“ nadpis, co.

Petr.R
Host
Petr.R

to já vždy přečtu a zásadne nejdu bez přečtení na diskuzi

Bratt
Host
Bratt

U Vás je úplně jedno zda článek prečtete nebo ne, odpověď je odhadnutelná,jen jedna otázka. Jel jste někdy vlakem, nebo jste placený diskutér?

železničář
Host
železničář

liberalizace železnice- cesta k likvidaci jděte s tím do prd…

Michal
Host
Michal

Článek zopakoval všechny polopravdy a naprosto pošahané pohledy na realitu, které v Modrém světě čteme už dlouho. Síťové efekty jsou fajn, ale šukafony, byméčka a béčka opravdu půjčovny kol a přeprava vozíčkářů nevytrhne.

Na cestě k optimální zákaznické zkušenosti by bylo mnohem jednodušší, kdyby jednotliví dopravci mohli odbavovat cestující i na úseky cest jiných dopravců.

Pan Berounský by udělal světu mnohem užitečnější službu, kdyby namísto těchto fabulací vysvětlil PROČ ČD DLOUHODOBĚ SABOTUJÍ JAKOUKOLIV DOHODU O PROVIZNÍM PRODEJI JÍZDENEK S JINÝMI DOPRAVCI. Tak se Jindro předveď…

jan táborský
Host
jan táborský

Tak pane Michale , ČD tu nejsou od toho aby něco dohadovaly , je to jeden z dopravců , ten , kdo to má řešit je samozřejmě MD , a to co u Moravce koktal naprosto nekompetentní náměstek Čoček jsem slyšel – někdy v roce 2021. A co nová trafika pro Pavla Kodyma, ta Vám nevadí- co reguluje , jako DÚ z kompetence zákona o Dráhách 266 to neuměl celá léta, teď ano .

Michal
Host
Michal

Cože? Firma tu není od toho, aby dohodla navazující služby pro své zákazníky (přípojný vlak jiného dopravce), případně nejširší nabídku prodejních kanálů (vlak jiného dopravce, kde cestující začíná cestu)?

Bery
Host
Bery

Prekvapive neni… predstavme si situaci, ze v Brne se rozhodnou, ze dopravu u nich sveri soukromnikum a rozdeli ji mezi Leo a RJ. Jak se jim tam do toho tedy maji montovat CD ? Z jakeho povereni ?
Ano, dal by se vyuzit funkcni, odladeny a praxi provereny odbavovaci system CD, nebo je mozne, ze si MD bude prosazovat system svuj. V obou pripadech vsak koordinaci a zastitu nad tim musi drzet MD. Mame tam celou armadu dobre placenych uredniku a vysledky jejich prace jsou zalostne. Nevim proc se jich stale zastavate ?

Michal
Host
Michal

A jak ta problémová situace vypadá? Takže Leoš a RJ jezdí v IDS JMK za tarif IDS JMK, jo?

Možnost A) ve vlaku si u štíplístka/v automatu koupíte IDS JMK a použijete jakékoliv zaintegrovaného dopravce.

Možnost B) štíplístkovi/automatu řeknete, že jedete do Prahe a on vám prodá lístek „do Brna“ (IDS JMK) + lístek na nejbližší/vámi zvolený navazující spoj do Prahe (na základě smlouvy o přeprodeji jízdenek).

Proč by si k tomu měli všichni pořizovat odbavovací systém ČD ale úplně nechápu, report prodaných jízdenek, převod vybrané sumy a vystavení faktury za provizní prodej jde i bez toho…

Bery
Host
Bery

Ta situace by mohla vypadat treba takto… jedu na listek koupeny v Hamburku s dopravcem A, v Berline prestoupim na dopravce B a prijedu do Brna, kde prestoupim na dopravce C, s nim kousek pokracuju a prestoupim na dopravce D, protoze brnenskou oblast obsluhuji dopravci C + D. Umravnit vztahy mezi dopravcem C + D, aby fungoval listek na celou trasu A – D nemuze resit dopravce B, ale musi to resit MD. Co je na tom k nepochopeni ? Takto to bez problemu funguje nyni. A me pri nakupu listku v Hamburku (Praze, nebo treba Bratislave) preci vubec nemusi… Číst vice »

Martin1
Host
Martin1

Co to je za nesmysl s tou sabotáží? Kdo tohle má určovat? Sami dopravci? Kdo bude jejich lídrem? Na kterého dopravce budou přeneseny všechny náklady s účtováním? Bude se to řídit podle jakého tarifu? Jak se budou přepočítávat privátní slevy? Atd. atd. Tohle musí řešit sami ministerstvo. Chce liberalizaci, tak musí nastavit jasné podmínky i v této oblasti. Ne schovávat a přehazovat to na dopravce „ať se nějak sami dohodnou“.

Jindřich Berounský
Host
Jindřich Berounský

K výzvě bych si dovolil uvést, jak to ve skutečnosti s tím tzv. sabotováním provizního prodeje je. Již na přelomu roku 2013 začali všichni tři dopravci (RJ, LE, ČD) vyjednávat o možnosti společné jízdenky. Záměr byl takový, že jízdenka bude fungovat tak, že si cestující např. zaplatí cestu z Prahy do Ostravy a může využít služeb jakéhokoliv dopravce (toto přesně vystihuje to, co by měla skutečná síťovost zajišťovat). Zároveň je holou skutečností, že zájem na tomto měli všichni tři dopravci a zejména pak dopravci soukromí, kteří by logicky ušetřili na provozu pokladen. Aktivita ČD v této věci a snaha byla… Číst vice »

Michal
Host
Michal

Takže MD to řeší a dělá systém svůj. Neni důvod, proč používat systém ČD, protože toto je věcí MD. Trošku se do toho motáte, pane Berounský.

RSS2k
Sledovat přes email4k
Facebook5k
Facebook