Návrat výpravčích do některých stanic, prodloužení turnusů. Správa železnic mění řízení provozu

Železniční stanice Pardubice hl. n. před zahájením modernizace. Pramen: Správa železnicŽelezniční stanice Pardubice hl. n. před zahájením modernizace. Pramen: Správa železnic

První případ nakažené výpravčí koronavirem a následná karanténa kolegů přinutila Správu železnic přijmout opatření, která mají zabránit možnému kolapsu železničního

111 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kubík

Jo vyhazovali se výpravčí se zdravotních důvodů pro banální chronické nemoci na perskách, pak ať se nikdo nediví, že je podstav.

Veterán

nějak mi není jasná ta telefonická předávka. To jako zastavím provoz, počkám až kolega odejde z kanclu, zavolá mi co a jak a teprve potom vlezu do kanclu já a všechno vydesinfikuju a zase pustím vlaky? Nebo koho se ta telefonická předávka týká?

Jan Zíma

U CDP a podobných adm. budov (365/24/7) je problém vzduchotechnika, klimatizace/vytápění. V těch rozvodech může být spousta bakterií a virů, ty se můžou právě tím systémem distribuovat, pokud se filtry a zařízení pravidelně neudržuje, navíc je tam problém s vlhkostí, nejen oči jsou na vlhkost vzduchu velmi citlivé, nevím jestli to někdo měří, ale moc se to měřit nechce….Stačilo vyjádření jednoho architekta – my to sice navrhujeme dle požadavků investora ale raději bych v těch budovách pracovat nechtěl…

Po Praha

CDP funguje,ale PO začíná padat na ústa. Jsou zakázány DPČ aby se nenakazily a tudíž ve stanicích chybí. Někde stačí jeden dva nemocní a nebude mít kdo sloužit. Navíc stačí jeden nakažený ve stanici a do karnateny půjdou všichni, protože během 5 dní se všichni potkají a zálohy prostě nejsou.

Marie

A od kdy je zakazana prace DPČ ? To je jen v PO Praha?

František Kolář

Teď jsem viděl šichťák pro „velkou“ stanici. Dva výpravčí jedou cca 8 dní proti sobě, druzí dva mají volno. Navzájem se ty dvojice nepotkají. Protože ale existuje něco jako zákoník práce a s tím něco jako odpočinek před směnou, musí být ještě pátý výpravčí, který dělá celý měsíc ob den, aby každé dvojici zajistil onen odpočinek a udělal spojovací šichty mezi dvojicema. A přes něj se cokoliv může přenést z jedné party na druhou. Takže celé je to jen jeden velký nesmysl.

Dominik

Tak pokud se předávka služby bude dít telefonicky, tak se zas sníží riziko nakazí.

František

To se budou po každé směně dezinfikovat všechny klávesnice, myši, stoly apod? Všude se píše, že se to přenáší i na materiálech dotykem a to vyřeší telefonická předávka?

Dominik

Ano, i to je řešení, po každé směně desinfikovat.

Marian Kechlibar

To není zas tolik práce.

Leinad

Vir je potřeba z ruky dostat na nějakou sliznici. Mezi psaním klávesnice a jezenim si umyje ruce a pravděpodobnost přenosu se hodně zmenší.

Honza

V Deníku N jsem se dočetl, že aerosol z vydechovaného vzduchu má poločas rozpadu 65 minut, neměřitelná koncentrace ještě není časově stanovena…Takže služba 12 hodin v jedné místnosti může být potenciálně riziko též – výrobník ozónu ve služebních místnostech jaksi standard není.

Dominik

Jistě, ale všichni mají nosit roušky, takže tím se zmenší případné množství bakterií, které se dostanou do ovzduší, a rouška dalšího zmenší množství, které se dostane do těla.
Jinak děkuji za zajímavé informace, všude jsem zatím slyšel, či četl, o době rozpadu, když zůstane na nějakém předměti, ale o době rozpadu ve vzduchu, jsem zatím neslyšel.

josef K

Měl jste někdy roušku nepřetržitě 12 hodin? Nevěřte tomu že zaměstnanci uvnitř kanceláře nosí roušky když je jich více pohromadě. V takovém případě je jen otátkou času kdy se jeden nakazí a pak jde celé osazenstvo stanice do karantény. Umíte si představit třeba Praha hl.n. nebo Brno hl.n.?

Dominik

Ne celých 12 hodin, ale přes 11 hodin jo (musím přeci jíst a pít, a to se přes roušku jaksi nedá), a ano bylo to nepříjemné, ale respektoval jsem nařízení zaměstnavatele.

Veterán

já nemám problém vydesinfikovat si všechno kolem. Přijdu do práce v roušce a rukavicích, převezmu směnu a hned začnu s desinfekcí – klávesnice, myš, telefony, stůl, tlačítka na pultu, pak ostatní plochy kterých se dotýkám, kliky, madla, kliky na oknech … zabere mi to tak půl hodinky. Při současném prázdninovém JŘ no problem

josef K

Na takový režim práce není dostatek zamětnanců. V tuto chvíli je podstav zaměstnanců cca 9%. Když začnou marodit další 9% tak ke kolapsu nepochybně dojde. Snad k tomu nedojde.

Dalibor

A když jsem to před lety na poradách říkal, byl jsem za idiota, zpátečníka, strašáka, a vůbec. Přesně tohle jsem říkal. (jako příklad jsem uvedl žloutenku)

Pravdepodobnost

Proti zloutecne se lze ockovat. A vase napady nebyly zamitnuty ze jsou spatne ale ze jsou drahe.

Tak jako delat duplicity zvysuje bezpecnost. Klidne muzete postavit dalsi nezavislou trat z ostravy do prahy a zakazat jakykoliv styk mezi lidma. Fakticky to ale nedelal ani hitler za valecnyho stavu. Protoze je to drahy. A pokud by to meli lidi platit tak budou radsi jezdit autem a jste tam kde jste byl.

Anonym03

A hele, zanedbané riziko řízení provozu v CDP Praha… Že by se srbským železnicím trochu rozsvítilo?

Jan

Zanedbané riziko? A prečo sú potom vybudované všetky tie PPV?

Koro

U nás zakázali volat z telefonu na fírcimře, aby jsme se nedotýkali tlačítek, ale že pak jdu na stanoviště, kde mačkám x dalších, to už nikoho netrápí…

Jiří Kocurek

No tak řídit v rukavicích. Jako za starých časů, kdy Chiron (čti: Širón) vyhrával Velkou cenu Československa.

sodovka

A usmoloné klávesnice služebního počítače tamtéž, kde se vystřídá každý den cca 80 lidí s nemytou rukou a vir na plastu je životashopný 72 hodin. Co na železnici zcela běžné, společné a veřejné soda bary, kam si dáte na pípu vlastní láhev, z jejíhož hrdla jste před tím bumbali a dotankujete plnou? To je na šíření viru úplná bomba. Leč přechod na distribuci balené vody se nekoná, takže vzhůru načepovat si sodovku 🙂 Při úvaze, že si pro sodovku chodí na jedno místo jak kancelářské profese, strojmistři, strojvedoucí, čety, správkárna, tak máme takovou na černo provozovanou hospodu, kde jeden nakažený… Číst vice »

Veterán

a co takhle nepít přímo z flašky? znáte takový válcovitý předmět, někdy má i madýlko? u nás tomu říkáme hrnek ? 🙂

sodovka

Jak pití z hrnku zamezí pití již kontaminované vody díky nedodržování zásady nepít z láhve. Ještě jsem za 15 let neviděl strojvedoucího, nebo správkaře, jak si přelívá sodovku z láhve do hrnečku. Postavte se nohama na zem. A tak dál máme sodabar s pípou, která se přímo dotýká hrdel opakovaně používaných láhví desítek a stovek zaměstnanců. Stojí též za zmíňku, že pokud jsou mezi námi lidé, co stále ignorují zásady hygieny a nařízení vlády či MZCR, tak už vidím, jak všem nařídíme aby pili z hrnečku a tak uchránili sodabar od kontaminace, ale hlavně že prodávají balené rohlíky v krámě.… Číst vice »

sodovka

Ve státě, kde se bojuje s epidemií šitím roušek doma na koleně, kde osoby zajišťující fungování krizové páteřní sítě státu nemají zdravotní ochranné pomůcky (od lékařských pracovníků, až po popeláře), bych se ani zázračnému hrnečku nedivil, ostatně, na Čínském Alliexpresu půjde najít i on.
Nyní nás tedy Čína neutluče pověstnou čepicí, ale rouškou.

V dalším kole budou Češi vyrábět home-made kondomy s účinností 50%, nebo jak jsem vyzvěděl hromadně plicní ventilátory podle L. Hrušky 🙂

Vašek

No, roušek je málo, protože je najednou chce celý svět. Kdyby si půlka lidí zlomila nohu, bylo by pro změnu málo sádry a museli by dávat zlomeniny do betonu. A všichni by hned kritizovali, že má stát malé zásoby sádry.

Sodovka

Sice to Vaše zní jako veliké moudro, ale s tou zlomeninou by Vás nikdo nenutil chodit do práce, protože by jste byl zkrátka doma na neschopence, nebo ještě finančně lépe, jako pracovní úraz doma taktéž.
Zde jsou lidé nuceni pod pohrůžkou vyhazovu z práce do ní chodit a ohrožovat zdraví své a svojí rodiny!

V.N.

No , myslím že jedno z poučení z této pandemie bude takové , že už nebude tak velký tlak do totální centralizace jako v minulosti. Jak vidno , mohlo by stačit málo a celá země by se po stránce železnice zastavila. Podobné to bude s velkými kancly typu Open-Space. Když v TPCA v Kolíně sedí 300 lidí v jedné místnosti , stačí jeden nakažený a fabriku mohou na dva týdny zavřít.

Jan

Práveže naopak. Na barákoch typu CDP sa v tomto prípade dá v extrémnej situácii urobiť „karanténa naruby“, to znamená že počítate s tým, že každý vnútri je infikovaný, zavriete tam dve komplet šichty, čo sa budú striedať a budete ich tam zásobovať. Von len práceneschopní a tí čo im z toho začne hrabať, kus za kus.

Jenda-71

A nechcete se tam zavřít sám? Ti lidi mají rodiny, určitě dá každý přednost karanténě tam, kde má zázemí (pokud se nejedná o vážný zdravotní stav) a ne někde ve firmě, kde jste jen kus masa.

Jan

Kľudne. A práve pri centralizácii väčšinou nie je problém zohnať dostatok dobrovoľníkov. Že nemáte žiadnu lojalitu voči zamestnávateľovi ani voči povolaniu Vy, neznamená, že nikto.

dopravák

Hmm – a proč tedy asi existuje náborový leták CDP Přerov, kterým shání zájemce o zaměstnání? Žádná kvalifikace netřeba (o nějaké „dopravní“ řeč není vůbec), stačí jakákoli maturita a všechno vás během necelého roku naučíme: ani žádná praxe (tím méně v dopravě) není potřebná, je jen „výhodou“ …
(Neumím sem vkládat obrázky, takže ten, který se šíří e-mailem, sem vložit nemohu.)

Jan

To sú ale dve naprosto nesúvisiace záležitosti, prečo to motáte dohromady?

Pravdepodobnost

mozna je ten letak levnejsi nez tem lidem pridat

Honza

Pojďte k nám dělat dobrovolníka a vysvětlit nám, jak je dráha debilní… Rádi Vás poznáte

Jan

Kľudne, ale bál by som sa, že by sa všetkým, čo by museli slúžiť so mnou, zježili vlasy. Inak v DK sa so mnou môžete niektorí stretnúť pracovne aj v súčasnosti.

josef K

On ale je problém najít dost dobrovolníků jak je vidno. Jinak by nebyl na CDP podstav zaměstnanců a nehledali by se osoby naprosto bez vzdělání z ulice. Zájem o toto zaměstnání je mizivý a navíc věkový průměr zaměstanců vysoký. Víte o tom že během následujících 10 let dosáhne 22% zaměstnanců Správy železnic důchodového věku?

F. K.

Jo a pak můžete jen hádat kolik těch lidí po karanténě naruby vám ještě někdy přijde do práce. Jistě, někteří ano. A pak budou takoví, kteří už to podruhé nebudou chtít zažít a obratem si zajistí jinou obživu.

Jan

V okamihu, keď bude druhá varianta nejazdiť s výsledkom, že si budú inú obživu hľadať všetci? Nie sú všetci takí ako Vy.

dopravák

Viz můj komentář vašeho blábolu z před čtvrthodiny: jsem dost otrlý a leccos o železnici i o životě za ta desetiletí vím, a tak se zatím jen přestávám divit některým situacím, s nimiž se čím dál častěji setkávám – ale jestli to tak půjde dál, brzy se asi začnu bát dráhu vůbec používat, byť ji mám už dávno (skoro) „zadarmo“ …

F. K.

Nejsou. Ti co dráhu zachraňovali jsou většinou po smrti nebo v jiném oboru.
Kdo dobře zvládne CDP v Praze (ne operátora/ku) tak se uživí v jakékoliv době a v Praze okamžitě. Takový lidi mají většinou minimálně jednu vejšku, znalosti jazyků a můžou si vybírat. A ten nástupní plat v Praze je taky jinde než někde v Bruntále.
Ono se to generačně obmění, o tom nepochybujte.

Pravdepodobnost

Pak je otazka proc to nepostavili nekde v bruntale. Lidi ktery potrebujete taky zaplatite. Takze predpokladam ze by v pripade pozadavku na extremni vykony taky extremne vzrostly platy. Treba letovi dispeceri berou pres sto tisic platu.

Karel V

Zavři se tam sám.Nezaměňuj boj s virem za válku

Jan

Kľudne sa tam zavriem, ale kde vidíte napísané, že to majú urobiť zajtra. Ja len tvrdím, že tu je tá možnosť. Pri riadení stanica od stanice to prakticky nedáte. Tak nohy v teple a kľud.

josef K

Takové Stachanovce kdysi mlátili za to že za den udělali 10x více výrobků než byla norma a pak druhý den fyzicky odpadli. Ale firma pak chtěla po všech zaměstnancích aby udělali 10x tolik a ne jen za jeden den ale pořád. Tak si dejte pozor na kolegy abyste nepřišel i vy k zdravotní újmě.

Jan

Ešte raz, že sa Vás tu pár zišlo neznamená, že sú takí všetci. Chvalabohu.

hank

Ona to je válka…

Martin Hanzal

On ten nápad není až tak nesmyslný. Třeba Wien Energie vytvořila zázemí pro 53 zaměstnanců, kteří se tam dobrovolně na měsíc zavřou a budou zajišťovat chod organizace, aniž by byli v kontaktu s okolím. Všichni byli v úvodu otestování a budou otestování ještě po 10. a 20. dnu této obrácené karantény. Samozřejmě, že to není pro každého, samozřejmě, že celou dobu strávenou na pracovišti budou mít zaplacenou (výkon práce za 110%, prostoj nebo pohotovost za 45%), ale zoufalá doba si žádá zoufalé činy… Podobné opatření se připravuje i pro VLZ Wien (tedy obdobu CDP, kde jsou jak výpravčí ÖBB Infra,… Číst vice »

josef K

To je jen teorie pane Jane. Protože když se party po 10 dnech vystřídají tak stačí jeden který se infikoval když byl předtím 10 dní doma a jde celé CDP o karatény. A to je pak mnohem větší katastrofa než mít úsekové řízení po např 70 km mít regionální dispečerská pracoviště kde pracuje společně max 4-5 osob na směně a ne 15 jako na CDP. Nemluvě o šílenosti dojíždění 200 km daleko. To vše by tímto odpadlo a navíc by to bylo i mnohem méně zranitelné.

Jan

Ešte raz, keby došlo na najhoršie, môžu na tom CDP, aspoň teoreticky, absolvovať karanténu na pracovisku a pracovať. Na stanici, alebo DOZtárni s jedným sálom im zázemie na to, aby to bolo reálne, nezabezpečíte, a to ani teoreticky. A o to ide. Keď Vám na striedačku začnú vypadávať regionální pracoviště, alebo jednotlivé stanice, budete celkovo v rovnakom stave ako keby Vám vypadlo CDP. Proste jazdiť nebudete a nazdar. A potom k tomu pripadá fúra vecí, ktoré musíte postaviť naviac pre „normálny“ stav. A to by malo zmysel len vtedy, ak si povieme, že odteraz bude takáto epidémia každé dva roky.… Číst vice »

Y.K.

Centralizace to umí řešit, musí jen být správně nastavená na krizové scénáře jako to mají třeba energetici a jiná klíčová odvětví.

Neznámý Jarek

Takové opatření mělo být zavedeno do 6ti hodin od vyhlášení nouzového stavu. Co chtějí teď zachraňovat?

K.V.

To je tady zase kecálistů, kteří o tom vědí velké ho..o. Nevím jak byste decentralizovaně řídili provoz na dvoukolejce s TR 160 km/h, kde při dané mezistaniční vzdálenosti jede vlak ze sousední stanice 2 min. O tom jaká je situace o 2 stanice dál nemáte přehled vůbec…….O výlukách a mimořádnostech ani nemluvě.

Jaaa

Jedna věc je mít pracoviště pro určitý delší úsek trati, druhá mít je pro všechny tratě, včetně nesouvislých úseků…

dopravák

Třeba mezi Kolínem a minimálně Poříčany to normálně fungovalo, pravda, ne při rychlosti 160 km/h, ale jen asi 140 km/h, a nevím o tom, že by tam někdy vznikalo nějak extrémně víc „provozních nedostatků“ než teď. (možná spíše naopak)

Leinad

Ale děly se kraviny, typu navýšení zpoždění Os, aby ho předjel nadvlak s náskokem. Co na tom, že panťák nestihl dojet na Masaryčku a rozvrátily se obraty, Pendolino muselo být v Libni s náskokem.
(Neříkám jestli to bylo tím že výpravčí situaci nemohl vidět nebo byl výpravčí líný nebo to byl naschvál/důsledek předpisů)

Jakub

A prosím vás na to jste přišel jak že nemá přehled výpravčí mezi sebou komunikují a ví, navíc mají grafikon vlakové dopravy v PC a vidí i za vedlejší stanice jak vlaky jedou. A rozhodně bude úsek lépe znát než když bude sedět desítky kilometrů daleko a v životě nebyl v té či oné stanici.

K.V.

Pán je výpravčí, nebo si to jen myslí ?

Petr A.

Je vidět , že pán výpravčí je. Také je vidět, že vy o té práci nemáte sebemenší potuchy.

Karel V

Bingo ,aneb co Čech to fotbalový trenér a Odborník na dráhu

MildaIV

Velice jednoduše, dispečeři nebudou sedět metr od sebe ale 80km od sebe. Žádný jiný rozdíl tam nebude.

Karel V

Asi jsi ještě neslyšel o aplikaci TPV.Přehled je.

josef K

Jaký je problém vytvořit každých cca 70 km mini CDP kde bude sloužit pohromadě max 5 dispečerů a na zdi budou mít kromě vlastního úseku který ovládají zobrazené i sousední úseky?

Jan

Nijaký, akurát to bude celé výrazne drahšie, bude na to výrazne vyššia potreba THP a celkovo to nebude o prakticky o nič menej zraniteľné ako CDP.

Řidič Eda

vytvořit dvě skupiny zaměstnanců, které budou zajišťovat provoz ve zhruba 9–14denních intervalech.Zjednodušeně řečeno, zaměstnanci by měli být v práci více směn za sebou a pak mít i o to delší volno
To jako že budou v práci 14 dnů a pak teprve volno? A co odpočinek během těch 14 dnů? Bude jak?

Vbb

Jestli jste si neráčil všimnout, tak je nouzová situace.

Jiří 2

D, N, D, N, … během 14 dnů. Odpočinek je nařízen jen 11 hodin mezi směnami, to je. A dalších 14 dnů si budou psychicky zvykat na další kolečko

Vbb

Pokud jedou dvanáctky, tak to je D D D D jedna parta a N N N N druhá parta, a mají mezi směnami 12 h volna.
Při střídání D N D N mají mezeru buď 0 nebo 24 h, a tedy na to 2 party nestačí. 🙂

Honza

Co mají říkat zdravotníci v Itálii, když zákaz jít domů už platí týdny? Rose ostatně může stát i u nás. Jen tak mimochodem připomínám, že dodatkové dovolené české zdravotnictví nezná, zná naopak služby začínající v pátek ráno a končí v pondělí odpoledne.

josef K

Podle norem by měl být dodržen odpočinek mezi směnami nejméně 36 hodin souvisle během týdne a zároveň 48 hodin souvisle během 14 dní. Bez ohledu na nouzový stav tato norma je stále platná. Pokud někdo z nadřízených donutí zaměstance toto porušit pak si koleduje o spoluvinu v případě zaviněné nehody protože tam jednoznačně nebude dodržen odpočinek mezi směnami.

Vbb

36 hodin mezi směnami? Takže když Jouda dosoustruží v pondělí ve 14.00, tak nesmí znovu nastoupit v úterý v 6.00, ale až ve středu ve 2.00?

josef K

soustružník nemá zodpovědnost za tisíce lidských životů a nemůže zavinit nehodu se škodou řádově v detítkách milionů kč, proto nemá nařízený odpočinek v týdnu jako tito zamětsnanci. Ale chápete to asi špatně. 36 hodin během jednoho týdne musí mít souvislé volno a 48 hodin ve dvou týdnech nepřetržitě.

josef K

takže i výpravčí může po 11 hod od poslední směny nastoupit další směnu, ale v sedmi dnech musí mít souvislých 36 hod volna dodržených. V rámci 14 dní pak musí mít zajištěno 48 hod nepřetržitého volna.

-TR-

I v normální situaci by měl být provoz řízen decentralizovaně.

Jiří Kocurek

Jakože raději brzdaře v každém vagonu, na emerickej vynález jakéhosi vestinghause nakašlat. Zkolabuje fíra, nezabrzdí a co potom. Takhle dá brzdařům signál píšťalou a tím pádem vlak zastaví. (ironie)

Vbb

Když může dát signál píšťalou, tak může i zabrzdit vlak 🙂
Dokonce bych to zabrzdění viděl i jako jednodušší než vypískávat brzdařům nějaký „kód“.
(ironie pochopena 🙂 )

PetrPetr

To ještě nemají? Na letišti to zavedli již před měsícem a některé firmy jedou podobně. Party se střídají a nesmí se potkat.

teddik

Tady se potvrzuje to, že ve větších stanicích by měli výpravčí zůstat na trvalo a né je rušit. Je smutný, že dnes je to všechno jen a jen o penězích. A mít všechno on-line není vždy dobré.

noerf

teddík: Spíš jde o to, že pokud budou jednotlivé tratě, či traťové úseky dispečerský řízeny z míst přímo na trati, tak riziko přenosu bude minimální. Pokud budou dispečeři několika tratí v jedné místnosti, tak je riziko přenosu velké.

K.V.

Je zřejmé, že vůbec nevíte, o čem mluvíte. Z každého sálu je řízena pouze jedna trať. Na CDP Přerov je takových sálů celkem 16, obsazeno je zatím 5.

Kulový blesk

A lidé z jednotlivých sálů se nepotkávají, třeba na toaletě, u jídla, na místě vyhrazeném pro kuřáky? Vzduchotechniku jednotlivých sálů tvoří oddělené okruhy, takže se vzduch z jednoho sálu nemůže dostat do druhého? Samozřejmě je riziko velké, pokud lidé sedí s nemocným v jedné místnosti, ale rozhodně není riziko nulové, pokud se nemocným potkávají v jedné budově.

K.V.

Ovšem, stejně tak se potkávají výpravčí s posunovači, průvodčími, strojvedoucími, traťováky, přepravci a cestujícími – těch všech dohromady je ovšem násobně víc než těch na sále nebo celém CDP….

dopravák

Ale v naprosté většině případů nikoli v uzavřených prostorách vybavených (společnou) klimatizací …

Odpadlik

Ano, je to o penězích, a právě proto je to – pokud chceme aby byla železniční přeprava konkurenceschopna – správné.
Nebo snad vidíte u každé křižovatky policajta řídícího dopravu?

Frantisek

Oni nejsou u křižovatek, ale přinejmenším v každém městě nějací jsou. A i tak je na silnicích někdy značný chaos. 🙂

Frantisek

Měla by zůstat možnost to řídit odděleně. I jen pro případ, že by v centru vyhořel nějaký kabel jako onehdy v Bohumíně, kdy se v klídku na rok či déle (?) ořezal provoz v celé stanici, však máte osobní i nákladní auta. Že to řeší zrovna teď, kdy toho jezdí minimum, je poměrně paradox. Ale je fajn, že se starají, aspoň nemusí už úplně vše na ty kamiony.

Alex

Ta možnost samozřejmě je a počítá se s ní od počátku. Kromě řízení přímo z CDP jsou standardně zřizována i záložní pracoviště mimo objekty centrálních dispečinků s možností řídit celé úseky tratí s jiných geograficky zcela oddělených míst.

Když vyhoří kabel, je to vždycky problém. Na toto byly náchylné i starší zabezpečovací zařízení.

Vít Jůza

Dokud se např. předávalo žezlo, na kabelu nezáleželo. Jakmile se to začalo zakládat na domluvě mezi osobami řídícími provoz telefonem, už porušený kabel začal být vážným problémem. Telefon bez drátu tehdy nefungoval.

dopravák

„Žezlo“ (povolenka) zůstalo vždycky zálohou – ale doprava byla řízena z místa „od základu“, takže přechod na nouzový provoz netrval tak dlouho, než když teď je potřeba někam na vzdálené záložní pracoviště dojet z centra.

Jan

To ale nie je pravda na žiadnom zariadení, kde chýbajú signalisti. Samotnému výpravcovi trvá uvedenie zariadenia do núdzovej prevádzky v 90+ percentách prípadov výrazne dlhšie ako oprava ZZ. Na dvojkoľajke musí rozniesť minimálne 10-12 ambulantných zámkov. Koľko prípadov je, že sa ZZ nepodarí opraviť do doby, kým toto zvládne? Jeden-dva za rok na celej sieti? O tom, že, aj keď sa to podarí, pri tom na väčšine tratí tým beztak vznikne taká újma na kapacite dopravnej cesty, že výsledok sa skôr podobá na to, že sa nejazdí vôbec, než na rutinnú prevádzku ani nehovoriac.

Jarek

Františku, dál zametej peron a maž výhybky a nepouštěj se samostatně do větších úvah, zejména v oblasti logistiky.
V Bohumíně jen pro tvoji informaci vyhořelo celé elektronické stavědlo díky požáru v „serverovně“, to je jako kdyby vyhořela místnost s reléovkou nebo dopravní kancelář…

dopravák

I v tom případě je ovšem mnohem rychlejší obnovení aspoň nějakého základního nouzového provozu přímo zaměstnanci ve směně na místě, než když je nutno komandovat tam lidi odněkud z pohotovosti, protože CDP leží třeba 200 km daleko.

Jiří Kocurek

A proto se to dělá tak, že serverovny jsou dvě, požárně oddělené a aplikace jedou v clusteru. Každá serverovna má vlastní zálohování a ideálně vlastní přípojku elektro.
Ti opravdu závislí na výpočetní technice mají dvě serverovny pár kilometrů od sebe. No zkuste vést účetnictví pro E.ON na psacím stroji. 3000 lidí za noc neseženete.

Alex

Třeba na trati mezi Hradcem a Pardubicemi výpravčí jsou. A provoz tam musel být přerušen kvůli koroně také. Stejně tak se nejezdí mezi Červenkou a Senicemi na Hané, tam se jezdit nebude asi až do začátku dubna. Ono místní řízení z každé stanice je naopak zranitelnější. Vypadne jeden element a automaticky stojí celé tratě. Míň pracovišť se schopností řídit provoz v ucelených úsecích se ohlídá snáze, než stovky stanic s výpravčími co pár kilometrů.

Dominik

Jo, protože výpravčí pozitivní na koronavirus sloužila v Rosicích, a tam jaksi nešlo zavést výluku dopravní služby , vzhledem k provozu, který tam je.
Naopak místní řízení je v tuto dobu lepší, protože případná karanténa se dotkne méně lidí. Jeden nakažený na CDP a stojí daleko víc tratí a karanténa se dotkne daleko více lidí.

Vlado

No na CDP není všechno špatně ,pokud vše funguje je to úspora prostředků a zaměstnanců,ale jsou i provozní situace kde pokud mám ve stanici výpravčího tak odstraním poruchu za 5 minut a při řízení z CDP třeba 2 hodiny nejezdím.Jinak kdo byl někdy v budově CDP (já tam pracoval jako recepční)tak ví kolik lidí se tam ve směně potká ,velké řídící sály kde je norm 6 tratových dispečerů(na sál) ,dále vedoucí dispečer,provozní dispečeři,elektro dispečeři,plné kanceláře od ředitele,náměstky,komandující,systémové specialisty pro věci zbytečné,recepční ,uklízečky a zaměstnance jídelny.Tak je nyní lepší předat stanice na místní ovládání ,kde bude výpravčí sám ,nebo s kolegou,protože… Číst vice »

Brian Griffin

Nehledejte peníze tam, kde o ně primárně nejde – centrální řízení dopravy je hlavně o tom, že člověk vidí dopravní situaci v širším kontextu a dokáže zatížené tratě řídit mnohem, mnohem efektivněji, než šňůra výpravčích, kteří vidí jenom vlastní stanici.

vlk21

Pamatuji si první dispečink v Plzni. Byla to malinká místnost, dispečeři se střídali po čtyřech hodinách. Dopravě na Cheb to pomohlo, výpravčí byli ve stanicích aby se dívali zda vlak má koncovky a v případě poruchy pak začali fungovat. To zařízení DO bylo ještě reléové a běželo po drátech rychlostí telegrafu 25 bps. Dnes je to úplně jinde.

dopravák

Brian Griffin: Nikdo snad přece nechce zpátky do doby, kdy výpravčí viděl situaci jen ve vlastní stanici, a to ještě jen z okna nebo ze dveří dopravní kanceláře, a řídil provoz jen v té vlastní stanici, ale stejně tak je na pováženou, má-li být třeba uzel Cheb a okolí řízeno ze 200 km vzdálené Prahy, případně i třeba z jen „pouhých“ 100 km vzdálené Plzně: při pravidelném provozu bez mimořádností a rozumných rezervách v GVD to samozřejmě fungovat bude a řízení provozu lze naprogramovat i tak, že bude fungovat „automaticky“ podle GVD a i dispečeři na CDP budou moci průběh… Číst vice »

Jan

Aký je rozdiel pri akejkoľvek mimoriadnosti v efektivite toho, či fíra/posunovač/ktokoľvek telefonuje na ústredné stavadlo v Chebe alebo dispečing v Plzni, Prahe alebo Ulanbátare? Rozhodujúci „skok“ bol učinený už dávno v dobe, keď osoba riadiaca dopravu prestala spoliehať na prehľad o riadenom obvode a toto bolo nahradené sledovaním nejakého zabezpečovacieho zariadenia. Od toho okamihu už je prakticky jedno, kde ten človek sedí.

F. K.

Pravdu máte v tom, že se nedovolá a bude v pořadí :-)))
Jedno to není už je z hlediska vyhodnocování investic do centralizace. Něco je výhodné něco ne.

Jan

Tie investície prebehli a nejak sa vyhodnocovali. A predpokladám, že sa vyhodnotili kladne, keď sa do CDP zapájajú ďalšie a ďalšie trate. Takže to asi vyšlo. Ale argument o nejakom miestnom prehľade je najneskôr od doby prvej releovky úplne mimo.

F. K.

Kladně se vyhodnotila i elektrizace Velenic, Třeboně, Heřmanovy Huti, konverze Bechyňky a dalších podobných věcí. To je jen záležitost ohodnocení vstupů a vybraná kalkulace.
Pro místní přehed je provozní dispečer.

Dominik

Ne vždy, záleží, co tam sedí za výpravčího (dnes traťový dispečer), jeden tě s vlakem Vmax = 80 km/h zastaví ve stanici, protože za 10 minut tam projede rychlík a jiný tě pustí, i když ten rychlík tam bude za 7 minut. A platilo to, když to bylo řízeno místně a je to stejně dnes za řízen z CDP, záleží na dotyčným.

K.V.

Typický pohled strojvedoucího…….vy víte co se děje před vámi, za vámi a proti vám ? Jestli ten předjíždějící rychlík jede 160 nebo 120 ? Jestli je zpožděný a krátí j.d. (typicky SCP) ? Jestli je v následující stanici vůbec možnost předjetí ? Jestli je možno předjet po traťové koleji ? Výpravčí to obvykle buď neví vůbec, nebo ví, ale tak 10 min dopředu, nebo ani nemá možnost a čas to sledovat. Traťový dispečer CDP to vidí kontinuálně na panelu a efektivně to provede, třeba i přes dvě nebo tři stanice. Ano, to je skutečné produktivní řízení provozu (věřím, že se… Číst vice »

Dominik

Dobře, ať jsem konkrétní, tak Kostěnice – Pardubice, nevím, co by se muselo stát, aby v Pardubicích nebylo místo na předjetí (resp. už jsem to hodně dlouho nezažil). To sice nevím, ale když říkáte, že na CDP to vidí kontinuálně a efektivně to provede, tak musí i vidět, že ten vlak tam prostě dřív jak za 8 minut nebude (dejme tomu, že by opravdu krátil). A ano, je to i o opatrnosti některých výpravčích (resp. dispečerů), protože to jsou většinou ti samí, ano nemohu vidět (před/za sebe), ale je tam jeden a nejde to a je tam jiný a náhle… Číst vice »

K.V.

Právě jste sám potvrdil, že GVD je sice GVD (deterministicky daný) , ale dopravní situace je bohužel pokaždé jiná, proměnlivá a neopakující se, (stochastický proces – zejména při nerovnoběžném GVD, rozdílu rychlostí 50%, a vlivu proměnných zpoždění z výluk a mimořádností) a může tam být třeba denně stejný dispečer, jednou to „vyjde“, podruhé ne. Tak to prostě je a bude a vůbec to není úmysl. Neberte to osobně, ale „plíva“ jedoucí po koridoru 80 km/h či ještě méně, dnes už pořádně „zavazí“. A vámi zmíněná opatrnost některých výpravčích či dispečerů ? Je stejná jako opatrnost běžného řidiče, který jednou zaplatil… Číst vice »

Dominik

Nevím, jestli úmyslně věc zjednodušujete nebo jsem se špatně vyjádřil. Ale já zde mluvím o normální dopravní situaci, bez nějakých vlivů, výluk či mimořádností. Prostě některý dispečer (výpravčí) to riskne a pustí vlak 7 minut před rychlíkem a jiný ho tam nechá projistotu stát půl hodiny, až projedou 4 rychlíky. A mluvil jsem o SHV pro údržbu u SŽ, takže o tom, zda jsou na trati nějaké výluky asi přehled mít nebudu, ano nemohu vědět, že se nepokazil přejezd (ale ten se nekazí každý den). To jsem asi měl říct na začátku, nechci tím hanit výpravčí ani jim kecat do… Číst vice »

Jan

Ale ono to musí byť len o peniazoch. Samozrejme, keď železnicu pre nekonkurencieschopnosť nakoniec zavrú, nebude už koho dávať do karantény, ale asi to tiež nebude úplne ono.