Návrat vlaků mezi Brno a Blansko přinese zpoždění. České dráhy u části rychlíků z Prahy nechají starší soupravy
InterPantery zajistí jen dvě třetiny spojů, musí na velké opravy a instalaci ETCS.
V neděli ráno se po roční opravě vrátí první vlaky na koridorovou trať mezi Brnem a Blanskem. Cestující ale po roce takzvaného nickolejného provozu nemohou první dny počítat s tím, že by vlaky jezdily včas.
„Prvních osm dní nového jízdního řádu bude z důvodu konsolidačních jízd omezena traťová rychlost na nově modernizované trati Brno – Blansko,“ uvedl krajský organizátor dopravy Kordis JMK v tiskové zprávě. Od 11. do 18. 12. 2022 budou vybrané vlaky linky S2 a všechny vlaky linky R19 odjíždět z Brna oproti pravidelnému jízdnímu řádu dříve, jiné budou za Blanskem o několik minut opožděny, spěšné vlaky linky S2 mimořádně projedou zastávky Bílovice nad Svitavou a Adamov.
V opačném směru některé vlaky odjedou nepatrně dříve z Blanska a do Brna přijedou vlaky mírně opožděny. Ve špičkách pracovních dnů vlaky vedené z Rájce-Jestřebí projedou Adamov zastávku, Bílovice nad Svitavou a Brno-Židenice. Většina vlaků vedených z Letovic mimořádně projede Adamov zastávku. Dva páry špičkových vlaků (odjezdy 14:45 a 16:45 z Brna do Rájce-Jestřebí) nepojedou prvních osm dnů platnosti nového jízdního řádu vůbec. Další omezení dopravy na lince S2 se očekává v březnu 2023 v souvislosti s dokončovacími pracemi na trati.
V souvislosti se zahájením provozu vlaků mezi Brnem a Blanskem dojde k vrácení autobusových linek 75, E75, 210, 211 a 233 do původních tras. Bude ukončen provoz náhradních autobusových linek xS2A, xS2B, xS2C a xS2D. Cestující na trati čeká svezení novými jednotkami Moravia. V sobotu má dojít ke slavnostnímu otevření za účasti premiéra Petra Fialy.
Jediný expres přes Blansko
Po trati budou z dálkových linek zatím jezdit jen rychlíky linky R19 z Prahy přes Českou Třebovou do Brna. Ostatní vlaky pojedou do poloviny roku přes Havlíčkův Brod kvůli stavebním pracím a omezení kapacitě v údolí Orlice. Cestující ale na lince R19 stále nečeká návrat k tomu, že provoz bude zajišťován výhradně jednotkami InterPanter.
„V průběhu roku 2023 bude k dispozici menší počet jednotek InterPanter řad 660/661. Na jednotkách budou probíhat obnovy stupně R3 (dříve hlavní oprava). Bude se realizovat v souvislosti s dosažením proběhu jednotek cca 900 000 kilometrů. Zároveň bude probíhat instalace ETCS. I přes „výměnný“ systém tak, aby byl odstaven co nejmenší počet jednotek a v údržbě a instalaci se jednotky postupně střídaly, tak nebude dostatek vozidel pro krytí plánované turnusové potřeby. Proto budou na lince R 19 Svitava do dokončení obnov stupně R3 a instalace ETCS obslouženy zhruba 2/3 spojů jednotkami InterPanter a přibližně 1/3 spojů klasickými soupravami sestavených z lokomotivy a klasických vozů,“ potvrdil mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. Klasické vozy znamenají často návrat vozů řady B.
Na trať se dostanou ale i přes směřování většiny expresních vlaků i dva spoje kategorie EC/IC. IC 571 Jiří Bouda s odjezdem v 0:01 z Prahy, railjet 524 Brněnský drak, který pojede ve 4:29 z Brna a v 7:08 bude v Praze. Nově pojede do Prahy přes Českou Třebovou i EC 270 Metropolitan s odjezdem ve 21:36 z Brna.
(doplnili jsme jsme informace o dálkových spojích přes Blansko, děkujeme čtenářům za zpětnou vazbu)