Návrat tramvají do Lausanne. Nové vozy dodá Stadler

Nové tramvaje Tramlink pro Lausanne. Foto: Stadler RailNové tramvaje Tramlink pro Lausanne. Foto: Stadler Rail

Lausanne se vrací k provozu tramvají, který ve městě skončil v roce 1964.

47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lang

To je prostě geniální. Švýcaři mají rozum a nebojí se toho. Předpokládám, že nezůstane jen u základní tratě, ale rozšíří to v budoucnu i do dalších míst.
Zároveň to vyvrací i tu špatnou sovětskou myšlenku souběžných tratí. I když tramvaj povede vedle železnice, nejedná se o souběh, jak si někteří myslí. A to jsem takových lidí poznal dost.

Jindra

Opravím Vás. To,že tramvaj nemá vést podle železničních tratí není sovětská myšlenka. Například v Amsterodamu bylo mnoho linek,předměstských,které zajížděly do centra města.Jak na standardním,tak na metrovém rozchodu, měly společné úseky na splítkových tratích. To vše bylo zrušeno nikoli podle Vámi vymyšleného sovětského vzoru.A bylo to i v jiných zemích vyspělého západu. Automobilismus dostal přednost dle našeho velkého vzoru USA.

mic

Docela by mě zajímalo, jak to že tramvaj tohoto typu nežere oblouky …
A jak to že se jim na konce vešly plnohodnotné dvoukřídlé dveře…

Vojtěch Suchan

Protože mají úplně jiný profil kola, než Praha.

Kubrt

Krom toho, tato trať bude skoro „podle pravítka“, žádný ostrý oblouk tam nebude.

Zakon kaze

V ty druhy casti jo

Ondra K.

Oblouky „žere“ každý multigelenk. Tohle do značné míry závisí na přístupu k investicím do tramvají a tratí.

U nás spíš kupujeme dražší tramvaje i tam kde by to profil tratí nevyžadoval a radši méně investujeme do oprav tratí. Na západě je tohle opačně. Koupí se konstrukčně jednodušší levnější tramvaje a pak jde víc peněz do oprav opotřebených tratí.

Jarda

všude se tramvaje vrací a tak podobně, ale u nas? Tady se na to moc nemyslí, když nepočítám prahu, spiš se ruší nebo se o nich neuvažuje.

Kubrt

Kde se u nás ruší? Kam bys je zavedl?

Petes

návrat do Jihlavy ? 🙂

Kubrt

Tam jsou v útlumu, nezapojí ani 5 vagonků za sebe, ekonomicky je to zralé na vypnutí.

Jindra

Aha,takto vypadal na podzim roku 1922 plamenný předvolební projev kandidátky na primátora města Liberce za ANO,paní Prachařové.Také tvrdě obhajovala zrušení tramvajového provozu v Liberci,.Porovnala to s Jihlavou,která prý také hodlá zrušit tramvaje. Jaksi ji v odborném posouzení nedošlo,že tramvaje Jihlava zrušila v roce 1948 a nahradila je trolejbusy..Tak pokud o dopravě,a nejen o tomto oboru,rozhodují takto vysoce fundovaní odborníci,tak se nedivme,že Česko je tam,kde je….

Jindra

oprava..na podzim roku 2022….

Jan

Mimo Prahy se nové tratě staví v Brně, Olomouci, Plzeň novou připravuje, i v Ostravě se plánuje. O rozšíření neuvažují akorát v Jablonci.

Jarda

tak jablonec a liberec ma blby vedení a nejsou schopny ani vratit tramvaj do rochlic
mohli by ji protahnout i do pavlovic, to je taky „nová“ velká část liberce, kam se nastěhovali mraky lidí.

Jindra

Moderní uvažováni představitelů Jablonce rozhodlo,že modernizovaná tramvajová trať z Liberce se do centra města prodlužovat nebude a s radostí byla vrácena na tuto akci určená dotace 250 milionů Kč.Jedním z důvodů byla starost o zdraví obyvatel,protože dvakrát denně proběhnout od současné konečné do centra nějakých 800 metrů jen utuží zdraví cestující veřejnosti.

PvvS

Nojo, když Mariánský lázně je neobnověj a neobnověj..

David

Praha, Brno, Plzeň, či Olomouc prodlužují tramvajovou síť. Ostrava to plánuje. Nikde jsem nic o rušení nečetl. V Libereci/Jabloneci také existují politické síly co by rádi tramvaje prodloužili.

původní Jakub P

Praha by ovšem potřebovala těch nových tramvajových tratí ještě víc. Bohužel to blokují některé městské části.

Jindra

Bohužel,existují politické síly,preferující jiné hodnoty,třeba individuální automobilovou dopravu.A to nejen v Jablonci a Liberci. I hezká Olomouc má ve vedení města nepřátele tramvají

Lang

Kam byste je zavedl? Máte na mysli založení nějakého nového provozu? To v současných podmínkách podle mě už možné není, takže snad jen rozšiřování stávajících sítí.

Kubrt

Založit nový systém obecně je možné (uměj to ve Francii, Dánsku, Švédsku, Německu), ale samozřejmě je to extrémní investice s ne vždy zcela jasným efektem a hlavně – kde v ČR by měl smysl nový tramvajový systém?

Jiří Kocurek

Otrokovice-Zlín-Vizovice, kdyby tam nebylo potřeba nákladní dopravy. Jelikož ale nákladní doprava potřeba je, tak jedině vlakotramvaj a to už rovnou vlakem…

Kubrt

Jasně, čistě šoto-hypoteticky; vlakotramvajovými vozidly má smysl si komplikovat život tehdy, když přecházejí mezi železniční a tramvajovou – pouliční dráhou. Dalo by se ve Zlíně – Otrokovicích najít alespoň trochu reálné tramvajové trasování, navazující na stávající železnici?

Jiří Kocurek

Však taky píšu: a to už rovnou vlakem…

Lang

Myslel jsem tím současné podmínky v ČR. Světová města, kde tramvaj ještě není a vyplatila by se, moc neznám.

Zakon kaze

Vancouver, mista az az na tramvajovou trat

xyz

Ve Francii či Dánsku šlo povětšinou o obnovení provozů kdysi zrušených. A snad i to SRN do toho spadá.

(Toť jen technická poznámka; nemyslím si, že by v nějakém městě ČR měl být zřizován nový tramvajový systém.)

Kubrt

Ve Francii se sice z valné většiny jedná o města, kde už historicky tramvaje jezdily, ale byly zrušeny před 40-60 lety a dnešní provozy jsou reálně novostavby, často zasahující i do čtvrtí, které v době půvdních tramvají ani neexistovaly.

Jindra

Máme sedm tramvajových provozů.Ostatní velká či větší města mají dobrou trolejbusovou síť,viz Pardubice,Hradec Králové ,České Budějovice,Opava, Jihlava,Teplice…

Jarda

zrušení hrozí v jihlavě, tramvaje nejsou v ustí ani budějkach a byli a nejsou ani v hradci, defakto každe krajské město by mohlo mít nějakou tramvajovou linku ,propojující nejvytíženější časti města.

Jiří Kocurek

Co se kde zrušilo řekněme od roku 2000?

Luboš Beneš

Plzeň nová trať k univerzitě, Brno staví i Most rekonstruuje rychlodráhu…Návrat tram v Ústí či Budějovice? Proč?

Jindra

A nezapomeňme na rozsáhlou rekonstrukci a modernizaci nejhezčí naší tramvajové tratě mezi centrem Liberce a okrajem Jablonce..Jedná se prakticky o novou trať. Zvětšení poloměrů oblouků a na některých úsecích i změna trasování. Palec nahoru.To se liberečákům podařilo prosadit.

Zlámalík

Jen doplním, že v Lausanne něco jako tramvaje jezdí (na separátním tělese), tak mají i metro, resp. něco na ten způsob, na pneumatikách. Skvělé video o tom má Tim Traveller: https://www.youtube.com/watch?v=MCHyjqYItfA
(tohoto chlapíka doporučuju)

Peter Sabol

Tá električka je v Lausanne veľmi potrebná. Kvôli rekonštrukciám ciest sú tu neustále zápchy. Centrum s okrajovými časťami spája jedna mhd autobusová linka (ďalšie sú v inom smere) a počas špičky je to sardinkáreň. Plynulosť premávky spomaľuje aj fakt, že vo Švajčiarsku vodiči musia zastaviť pred každým prechodom, i keď chodci na neho ešte nevstúpili (v opačnom prípade je za to, ako inak, pokuta). Je milé, že tender na električky vyhrala švajčiarska spoločnosť, úplne v miestnom duchu, že všeko musí byť švajčiarske 😀 (čím ale nespochybňujem ich kvalitu). Lausanne je mimochodom najmenším mestom na svete, ktoré má metro a je… Číst vice »

Twix

A dokonce mají „metro“ které spojuje stejné dvě konečné jako bude spojovat ta tramvaj. Ona ta linka M1 je taky spíš taková rychlodrážní tramvaj, vedená převážně po povrchu.

David

K tomu ještě dodám, že ty dvě stanice (+ jednu po cestě) ještě spojuje vlak, který je na trase nejrychlejší.

Twix

Vlak ale nejezdí na Flon, ne? Resp. je tam železnice LEB, ale ta snad zase nevede do Renens.

Peter Sabol

Áno, je to tak. Preto je tá električka tak potrebná – obslúži zastávky mimo železničnej trate a nahradí autobus, ktorý trčí v zápchach.

David

Přesně takhle vypadá velkokapacitní tramvaj 42m, 316 lidí. Tolik k těm PR pohádkám o nákupu velkokapacitních tramvají pro Brno s kapacitou 230 lidí. Jinak moc nerozumím proč DPP taky nenakoupí něco delšího, intervaly jsou na některých linkách už tak krátké, že posílení kapacity s 32m dlouhou tramvají není moc reálné nehledě na věčný nedostatek (resp. mzdové náklady) řidičů tramvají.

dopravopat

Dlhšie vozidlá môžu byť problémom v zastávkach, na križovatkách, vo vozovniach.

Jarda

však proto je kloubová, aby velikost nebránila průjezdu zatačkami atd,

mic

Že by na tu délku byl nějaký omezující předpis?

Ondra K.

V ČR je legislativně omezena délka tramvaje na 65 m. Reálný omezení jsou hlavně délky zastávek a délky stání pro údržbu a opravy.

Tomáš Gottschalk

Limitem pro delší vozy/ soupravy je délka nástupních hrani v klíčových uzlech, zejména na roli, kde se prodloužit nedá. Donedávna se např. na Pionýrskou za sebe nevešly vario LD2 + LF1 a za ni T13.

Ryk Mat

DPP se chová velmi zpátečnicky a mnoho zastávek zkrátil na 33 m. Dokud tu zločineckou šotorganizaci město nepřinutí ke skutečnému rozvoji, bude tramvajová doprava v Praze i přes výstavbu nových tratí stále stagnovat.