Návrat tramvají do Lausanne. Nové vozy dodá Stadler
Nové tramvaje Tramlink pro Lausanne. Foto: Stadler Rail
Lausanne se vrací k provozu tramvají, který ve městě skončil v roce 1964.
Lausanne se vrací k provozu tramvají, který ve městě skončil v roce 1964.
To je prostě geniální. Švýcaři mají rozum a nebojí se toho. Předpokládám, že nezůstane jen u základní tratě, ale rozšíří to v budoucnu i do dalších míst.
Zároveň to vyvrací i tu špatnou sovětskou myšlenku souběžných tratí. I když tramvaj povede vedle železnice, nejedná se o souběh, jak si někteří myslí. A to jsem takových lidí poznal dost.
Opravím Vás. To,že tramvaj nemá vést podle železničních tratí není sovětská myšlenka. Například v Amsterodamu bylo mnoho linek,předměstských,které zajížděly do centra města.Jak na standardním,tak na metrovém rozchodu, měly společné úseky na splítkových tratích. To vše bylo zrušeno nikoli podle Vámi vymyšleného sovětského vzoru.A bylo to i v jiných zemích vyspělého západu. Automobilismus dostal přednost dle našeho velkého vzoru USA.
Docela by mě zajímalo, jak to že tramvaj tohoto typu nežere oblouky …
A jak to že se jim na konce vešly plnohodnotné dvoukřídlé dveře…
Protože mají úplně jiný profil kola, než Praha.
Krom toho, tato trať bude skoro „podle pravítka“, žádný ostrý oblouk tam nebude.
V ty druhy casti jo
Oblouky „žere“ každý multigelenk. Tohle do značné míry závisí na přístupu k investicím do tramvají a tratí.
U nás spíš kupujeme dražší tramvaje i tam kde by to profil tratí nevyžadoval a radši méně investujeme do oprav tratí. Na západě je tohle opačně. Koupí se konstrukčně jednodušší levnější tramvaje a pak jde víc peněz do oprav opotřebených tratí.
všude se tramvaje vrací a tak podobně, ale u nas? Tady se na to moc nemyslí, když nepočítám prahu, spiš se ruší nebo se o nich neuvažuje.
Kde se u nás ruší? Kam bys je zavedl?
návrat do Jihlavy ? 🙂
Tam jsou v útlumu, nezapojí ani 5 vagonků za sebe, ekonomicky je to zralé na vypnutí.
Aha,takto vypadal na podzim roku 1922 plamenný předvolební projev kandidátky na primátora města Liberce za ANO,paní Prachařové.Také tvrdě obhajovala zrušení tramvajového provozu v Liberci,.Porovnala to s Jihlavou,která prý také hodlá zrušit tramvaje. Jaksi ji v odborném posouzení nedošlo,že tramvaje Jihlava zrušila v roce 1948 a nahradila je trolejbusy..Tak pokud o dopravě,a nejen o tomto oboru,rozhodují takto vysoce fundovaní odborníci,tak se nedivme,že Česko je tam,kde je….
oprava..na podzim roku 2022….
Mimo Prahy se nové tratě staví v Brně, Olomouci, Plzeň novou připravuje, i v Ostravě se plánuje. O rozšíření neuvažují akorát v Jablonci.
tak jablonec a liberec ma blby vedení a nejsou schopny ani vratit tramvaj do rochlic
mohli by ji protahnout i do pavlovic, to je taky „nová“ velká část liberce, kam se nastěhovali mraky lidí.
Moderní uvažováni představitelů Jablonce rozhodlo,že modernizovaná tramvajová trať z Liberce se do centra města prodlužovat nebude a s radostí byla vrácena na tuto akci určená dotace 250 milionů Kč.Jedním z důvodů byla starost o zdraví obyvatel,protože dvakrát denně proběhnout od současné konečné do centra nějakých 800 metrů jen utuží zdraví cestující veřejnosti.
Nojo, když Mariánský lázně je neobnověj a neobnověj..
Praha, Brno, Plzeň, či Olomouc prodlužují tramvajovou síť. Ostrava to plánuje. Nikde jsem nic o rušení nečetl. V Libereci/Jabloneci také existují politické síly co by rádi tramvaje prodloužili.
Praha by ovšem potřebovala těch nových tramvajových tratí ještě víc. Bohužel to blokují některé městské části.
Bohužel,existují politické síly,preferující jiné hodnoty,třeba individuální automobilovou dopravu.A to nejen v Jablonci a Liberci. I hezká Olomouc má ve vedení města nepřátele tramvají
Kam byste je zavedl? Máte na mysli založení nějakého nového provozu? To v současných podmínkách podle mě už možné není, takže snad jen rozšiřování stávajících sítí.
Založit nový systém obecně je možné (uměj to ve Francii, Dánsku, Švédsku, Německu), ale samozřejmě je to extrémní investice s ne vždy zcela jasným efektem a hlavně – kde v ČR by měl smysl nový tramvajový systém?
Otrokovice-Zlín-Vizovice, kdyby tam nebylo potřeba nákladní dopravy. Jelikož ale nákladní doprava potřeba je, tak jedině vlakotramvaj a to už rovnou vlakem…
Jasně, čistě šoto-hypoteticky; vlakotramvajovými vozidly má smysl si komplikovat život tehdy, když přecházejí mezi železniční a tramvajovou – pouliční dráhou. Dalo by se ve Zlíně – Otrokovicích najít alespoň trochu reálné tramvajové trasování, navazující na stávající železnici?
Však taky píšu: a to už rovnou vlakem…
Myslel jsem tím současné podmínky v ČR. Světová města, kde tramvaj ještě není a vyplatila by se, moc neznám.
Vancouver, mista az az na tramvajovou trat
Ve Francii či Dánsku šlo povětšinou o obnovení provozů kdysi zrušených. A snad i to SRN do toho spadá.
(Toť jen technická poznámka; nemyslím si, že by v nějakém městě ČR měl být zřizován nový tramvajový systém.)
Ve Francii se sice z valné většiny jedná o města, kde už historicky tramvaje jezdily, ale byly zrušeny před 40-60 lety a dnešní provozy jsou reálně novostavby, často zasahující i do čtvrtí, které v době půvdních tramvají ani neexistovaly.
Máme sedm tramvajových provozů.Ostatní velká či větší města mají dobrou trolejbusovou síť,viz Pardubice,Hradec Králové ,České Budějovice,Opava, Jihlava,Teplice…
zrušení hrozí v jihlavě, tramvaje nejsou v ustí ani budějkach a byli a nejsou ani v hradci, defakto každe krajské město by mohlo mít nějakou tramvajovou linku ,propojující nejvytíženější časti města.
Co se kde zrušilo řekněme od roku 2000?
Plzeň nová trať k univerzitě, Brno staví i Most rekonstruuje rychlodráhu…Návrat tram v Ústí či Budějovice? Proč?
A nezapomeňme na rozsáhlou rekonstrukci a modernizaci nejhezčí naší tramvajové tratě mezi centrem Liberce a okrajem Jablonce..Jedná se prakticky o novou trať. Zvětšení poloměrů oblouků a na některých úsecích i změna trasování. Palec nahoru.To se liberečákům podařilo prosadit.
Jen doplním, že v Lausanne něco jako tramvaje jezdí (na separátním tělese), tak mají i metro, resp. něco na ten způsob, na pneumatikách. Skvělé video o tom má Tim Traveller: https://www.youtube.com/watch?v=MCHyjqYItfA
(tohoto chlapíka doporučuju)
Tá električka je v Lausanne veľmi potrebná. Kvôli rekonštrukciám ciest sú tu neustále zápchy. Centrum s okrajovými časťami spája jedna mhd autobusová linka (ďalšie sú v inom smere) a počas špičky je to sardinkáreň. Plynulosť premávky spomaľuje aj fakt, že vo Švajčiarsku vodiči musia zastaviť pred každým prechodom, i keď chodci na neho ešte nevstúpili (v opačnom prípade je za to, ako inak, pokuta). Je milé, že tender na električky vyhrala švajčiarska spoločnosť, úplne v miestnom duchu, že všeko musí byť švajčiarske 😀 (čím ale nespochybňujem ich kvalitu). Lausanne je mimochodom najmenším mestom na svete, ktoré má metro a je… Číst vice »
A dokonce mají „metro“ které spojuje stejné dvě konečné jako bude spojovat ta tramvaj. Ona ta linka M1 je taky spíš taková rychlodrážní tramvaj, vedená převážně po povrchu.
K tomu ještě dodám, že ty dvě stanice (+ jednu po cestě) ještě spojuje vlak, který je na trase nejrychlejší.
Vlak ale nejezdí na Flon, ne? Resp. je tam železnice LEB, ale ta snad zase nevede do Renens.
Áno, je to tak. Preto je tá električka tak potrebná – obslúži zastávky mimo železničnej trate a nahradí autobus, ktorý trčí v zápchach.
Přesně takhle vypadá velkokapacitní tramvaj 42m, 316 lidí. Tolik k těm PR pohádkám o nákupu velkokapacitních tramvají pro Brno s kapacitou 230 lidí. Jinak moc nerozumím proč DPP taky nenakoupí něco delšího, intervaly jsou na některých linkách už tak krátké, že posílení kapacity s 32m dlouhou tramvají není moc reálné nehledě na věčný nedostatek (resp. mzdové náklady) řidičů tramvají.
Dlhšie vozidlá môžu byť problémom v zastávkach, na križovatkách, vo vozovniach.
však proto je kloubová, aby velikost nebránila průjezdu zatačkami atd,
Že by na tu délku byl nějaký omezující předpis?
V ČR je legislativně omezena délka tramvaje na 65 m. Reálný omezení jsou hlavně délky zastávek a délky stání pro údržbu a opravy.
Limitem pro delší vozy/ soupravy je délka nástupních hrani v klíčových uzlech, zejména na roli, kde se prodloužit nedá. Donedávna se např. na Pionýrskou za sebe nevešly vario LD2 + LF1 a za ni T13.
DPP se chová velmi zpátečnicky a mnoho zastávek zkrátil na 33 m. Dokud tu zločineckou šotorganizaci město nepřinutí ke skutečnému rozvoji, bude tramvajová doprava v Praze i přes výstavbu nových tratí stále stagnovat.