Návrat Slovenské strely se blíží, už má sedačky
Vlastní silou by se měla Slovenská strela rozjet do konce října, chystá se zavázání podvozků.
Návrat motorového vozu M290.002 Slovenská strela se blíží. Dvouletá oprava spěje do závěrečné fáze, ve vozidle již začali s montáží sedaček.
Další posun v renovaci ve skupině ČMŽO ukázalo Technické museum Tatra v Kopřivnici na svých stránkách. Skupina ČMŽO pak přes YouTube kanál své dceřiné firmy ČMŽO – elektronika představuje výrobu replik sedaček či pokládání podlah.
„Interiér postupnou instalací vybavení vizuálně získává konkrétní podobu hlavně díky sedadlům. Ta jsou postupně doplňována do obou sekcí interiéru,“ uvedlo muzeum na svých stránkách. I když jsou sedačky nové z důvodu rozpadu původní dřevěné konstrukce a pružení, zvolený materiál a vzor čalounění odpovídá době vzniku památky.
Přesný termín, kdy se Slovenská strela pohne vlastní silou, zatím není definitivně stanoven, mělo by to být na podzim. Oprava nabrala kvůli koronaviru mírné zpoždění. V červnu se vůz objevil na kolejích, když se převážel k nalakování.
Motorový vůz M290.002 je národní kulturní památkou. Naposledy byla Slovenská strela na železniční trati v roce 1960, pak stála dlouhé roky v Kopřivnici na kolejích u muzea Tatry jako exponát.
Motorové vozy M290.0 byly vyrobené v roce 1936 pro tehdejší Československé státní dráhy v Tatře Kopřivnice. Na voze je unikátní například elektromechanický přenos výkonu od Josefa Sousedíka. Díky jeho nápadu se vůz rozjížděl na elektrický pohon, čímž lze vozidlo považovat za hybridního průkopníka. S rostoucí rychlostí se trakční motor odpojil a vozidlo bylo poháněno pouze na mechanický přenos. Dosahoval rychlosti až 130 km/h, při zkouškách zvládl rychlost až 148 km/h.
Dráhy je nasazovaly na trasu z Prahy do Bratislavy, označení Slovenská strela zůstalo v jízdním řádu dosud, i když doplněné o název Metropolitan. Jen pro srovnání: v roce 1936 urazily tyto vlaky cestu z Prahy do Bratislavy za 4 hodiny a 51 minut. Dnes trvá cesta bez minuty 4 hodiny.
Během války vozy nejezdily kvůli nedostatku paliva, pak sloužily pro vládní a ministerské jízdy. Jeden z vozů po odstavení vyhořel, druhý se dostal do podnikového muzea Tatra. Vlastník vozidla, společnost TATRA TRUCKS, buduje v Kopřivnici pro vůz nový depozitář.