Návrat přeshraničních vlaků. Mezi Zlínský a Trenčianský kraj se má vrátit osobní doprava

Vlárský průsmyk, setkání vlaků Arrivy a ZSSK. Pramen: KOVEDVlárský průsmyk, setkání vlaků Arrivy a ZSSK. Pramen: KOVED

Od prosince by měly opět jezdit vlaky po trati Horní Lideč – Púchov, o rok později přes Vlárský průsmyk.

68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nyvlt

Se vznikem zbytečného ZL kraje zařízli přímé vlakové spojení do Brna úplně. Zachranil to až soukromník s autobusovou linkou Bojkovice – Brno

xyz

Zlínský kraj vznikl o několik let dříve než na kraje vůbec byla přenesena objednávka regionální dopravy.

Mimochodem přímé Sp vlaky od Brna míjely Zlín coby krajské město předtím a míjejí jej i nyní. Nikde není psáno, že pokud by i okresy UH a ZL byly v JMK, tak že by JMK neobjednal Sp vlaky tak jak nyní, tzn. většinou Brno – Veselí – Staré Město u UH.

Jakub Moučka

V roce 2024 budou volby do krajských zastupitelstev, tak si najednou na kraji vzpomněli, že objednají vlaky.

Krysa350

Dnes byla k tématu zpráva dokoncie i v rádiu. Paradoxně se tímto začala řešit spádovost dopravy dřív mezi dvěma státy, než v rámci republiky, ironicky tleskám. Představte si, že lidi jezdí do práce i do sousedního kraje, neslýchané. Ještě by se mohlo zjistit, že tratě vedoucí dříve lány polí, dnes protínají průmyslové zóny a hodila by se tam třeba zastávka a najednou by nemusela stačit kapacita vlaku…

Vrták

Vlára
Do začátku by se mohly zavést krajem navrhované Sp vlaky ze Starého Města (s přípojem z/do Brna) do Trenčína, tedy šlo by o prodloužení těch stávajících z Bylnice (ideálně aspoň ranní 1280, zpět 1283 čí večerní 1289).

Zesp

Průjezd rychlíku Arrivy Vlárským průsmykem – dnes již bohužel historie:

https://youtu.be/bjq4CRkTVc4

Savik

Řídíme, zrušíme, jednáme, zavedeme, řídíme, zrušíme, jednáme, zavedeme… a kolik subjektů že nám tu dopravu na těchto dvou tratích řídí?! Šest, řekl bych?

Kubrt

Vedení kraje se jednou za čtyři roky obměňuje, takže logicky se mění i představy o zajištění dopravy (a dalších krajských agend). A je to tak dobře, že cokoliv se jednou uděje, se zase časem může změnit. To je běh života.

VTT

To je sice pravda, ale zase by ty změny měly být trochu uvážené; ne, že se zruší doprava a pak se za chvíli (i ty čtyři roky jsou chvíle) obnovuje. Než takové veletoče, to je fakt snad lepší tu dopravu zrušit napořád.
Jako pozitivní příklad bych uvedl Ústecký kraj, kde i přes změnu vedení kraje žádné divoké změny nenastaly a dokonce i nadále spolupracují s již bývalým radním pro dopravu.

Sova

Jako že když se stane chyba, tak ji nenapravovat, protože by to znamenalo změnu? Já jsem teda taky celkem staromilec, ale tohle už mi přijde moc 🙂

Jiří Kocurek

Mno chyba, on byl dost rokopaný Púchov během přepínání a že by tehdy bylo dvousystémových vozidel na Slovensku nějak hodně, co se říct nedá.
Ono vůbec dostatek vozidel na Slovensku… Ty 4 ks Stadlerů říkají víc jak dost. Jako chápu, nejspíš studovali v Brně v dobách, kdy Výzkumný ústav šalinový měl čtyřkusovou tradici. Ale po podrobném prozkoumání mnoha 4kusových sérií se od těchto slepých cest upustilo. A nebylo to včera.

VTT

A nebo se před každou změnou zamyslet, jestli fakt bude k lepšímu.
To, že ukončení místní dopravy přes hranici bude problém, snad nebylo tak těžké odhadnout. A že se ti cestující budou do vlaků těžko vracet, když byli nuceni se přizpůsobit nutnosti jezdit autem, to je snad taky jasné.

Twix

Ukončení mezistátní regio dopravy přes Lideč si ale Zlínský kraj nepřál, to slovenské MD nezkouslo že na naší straně by dopravcem byla Arriva. Tak to skončilo.

Staňa

Nechci Vám brát iluze. Důvodem byla dle Zlínského kraje vysoká cena za vlakový kilometr dle požadavků ŽSSK, který kraj odmítl akceptovat. Projděte si informace z roku 2019.

VTT

Jo, protože tam ZSSK chtěly nasazovat ešus nebo něco podobně zbytečně velkého. To je pravda.
Ale škody to napáchalo a je skutečně otázka, jestli je možné je napravit.

David 814-047

Jenomže si musíte uvědomit, že ZSSK tam 671 nasazují kvůli potřebné kapacitě na svém území a technologickým možnostem ŽST Púchov. A v roce 2019 jiné dvousystémové obousměrné vozidlo ZSSK neměla, pantery jsou tam cca 2 roky.
To je úplně stejné jako v ČR, jenom u nás těch hranic krajů máme více.

VTT

Což se dá řešit třeba častějším taktem menších vozidel. Kromě toho se mi moc nezdá, že by ty beskydské kotáry vyžadovaly patrák.
U nás se kraje dohodnout dokáží, se sloenským ministerstvem dopravy je to těžší.

Pája

Tudíž netřeba jásat předčasně, protože „za chvíli“ budou další volby.

Jiří Kocurek

Kraj by chtěl, ten žilinský nejspíš taky. Ale na Slovensku si kraje vyskakovat nemohou, tam to pevně řídí Ministerstvo dopravy.

Podobně středočeký kraj nebude platit vlaky v tom plzeňském.
https://mapy.cz/s/nonodekako

Karel

První se něco zruší aby se to s velkou slávou obnoví. Vlaky z Přerova musí končit na Lidči aby to mělo smysl. Koordinátor dopravy úplně zbytečne vyhozené peníze za takové šasky

Juraj

Tak ono tam docela hrál roli i fakt, že osobáky v ZK převzala Arriva – jenže to u slovenských ministerských úředníků způsobilo zkrat a BSOD, protože by najednou museli mít smlouvu s dalším dopravcem.

Historicky to totiž ČD na hranici předaly ZSSK a schovalo se to pod objednávku ZSSK. Ne že by to v kombinaci Arriva+ZSSK technicky nešlo, ale prostě to nějak nevyšlo.

Karel

Rozjebali to na entou .. vlaky ze Vsetína na Lideč nepasuji a ještě se přesedá. Os mnel zůstat elektrický Přerov – Lideč. Co to je za spojení z Rožnova/ Vsetína na Bylnici v dieselu.. pakárna.

Twix

Já nejsem místní ale přijde mi mnohem smysluplnější nevyhánět lidi na přestup v Horní Lidči, elektrický vlak tam byl totálně předimenzovaný a ten diesel pod dráty je snad i úspornější než nerekuperující tornádo. Dost pravděpodobně tam za pár let vyrazí BEMU a už si na ten diesel ani nevzpomeneme. A mimochodem, to že se to spojení bude zavádět s velkou slávou už víte, nebo jste si to jen tak vymyslel?

Frantík

Radši nafťák pod dráty, než ty dráty nemít vůbec (že, Vlára?)

Karel

V Lidči se vždy přestupovalo.diesel pod dráty nepatří a platí víc za dopravní cestu. Článek je o tom že se spojení obnoví mongole. Z Přerova na Vsetín bude od června panter.

bvovka

Proč to nebude jezdit až do Vsetína? S těmi osobáky na TEN-T mimo krajská města to jde fakt do kopru. Doufám že od prosince budou staronové pantery z Brna na trase Křižanov – Žďár pokračovat až do Kolína.

Izvornjak

Bude to jezdit až do Vsetína.

Jiří Kocurek

Do Vsetína. Takže ze Vsetína nejste.
Jestliže z Bylnice a Klobúkú jezdí na Vsetín více lidí než z Púchova, tak má přestupovat většina, protože §1?

Samo

Mno, bude fajn ak sa to obnoví. Žiaľ ľudí čo na tej trase denne dochádzajú už vyhnali do áut, takže bude zas trvať dobrých 10 rokov kým sa vyťaženosť dostane aspoň na pôvodnú úroveň.

Ondra

Bych nebyl takovej skeptik, záleží na cenách, vlaku i benzínu/nafty

Jan Sova

Až dělný lid dožene daň z elektroluxusu, rádi sednou do vlaků a nebudou muset hlídat dojezd a nabíječky.

Jiří Kocurek

Elektřinav troleji prostě je. A kdyby si chtěl někdo postavit vlastní elektrárnu, tak ho dělnická pěst zdrtí, protože posláním železnice je ožebračit lid, aby na ten vlak neměli.

Pája

2017 se ZL kraj kasal, kolik ušetří peněz náhradou vlaků autobusy. Je pravda, že cestujících bylo tehdy málo, ale je vhodné říct i proč. Ještě že trať v určitém úseku zatím nikdo nezrušil a nechlubí se zásluhami za mezinárodní cyklostezku….

Sova

Ze článku mi není jasné, jestli se ohledně Vlárského průsmyku řeší skutečné obnovení provozu osobních vlaků a nebo se má jen vrátit ten rychlík Arrivy, který tam občas bez zastavení projede. Dokázal by to někdo prosím osvětlit? (je mi jasné, že se začátkem nejdříve v prosinci 2024 je to ještě celé ve hvězdách, ale rád bych byl aspoň v obraze co se to vlastně chystá…)

Kubrt

Jelikož to řeší Zlínský kraj, jedná se o místní osobní vlaky v závazku. Arriva jezdila na komerční riziko a s krajským úřadem to nemělo co do činění. V tomto režimu by samozřejmě mohl jezdit kdokoliv i dnes, pokud by měl zájem.

Frantík

Nebo by Slovácké Expresy mohly jezdit na Slovensko jako náhrada za ten Arrivácký…

Jan Sova

Slovácký expres končí v Luhačovicích, což je od Vl. průsmyku hodně obloukem, trať tam je navíc motorová. Elektrifikace je plynule napojena z druhé strany od Hranic u Přerova, Vel. Meziříčí, Vsetína. Trať je rovněž uzpůsobena na vyšší rychlosti.

Péťa

Hranice na Moravě, Hranice u Přerova vážně nejsou.

Jiří Kocurek

Město se jmenuje Hranice. Ale stejný název má i město v Čechách, tak si tam dráha přidala to „na Moravě“.

Jan Sova

Přerov i Hranice jsou na
Moravě a jsou asi 25 km od sebe.

pavel

nemyslel jsi Valašské expresy?

Frantík

Myslím to spojení přes Vlárský průsmyk.

Jiří Kocurek

Po trati č. 280 jezdí Valašské expresy. Slovácký expres by tam vypadal dost nepatřičně, když má spojovat Slovácko a Prahu.

Sova

Díky, tak to se těším. 🙂

Vll

Zato Jihomoravský kraj si dál podřimuje.
Tuší pan hejtman Grulich , že Břeclav Kúty nejsou jediné koleje, které vedou na Slovensko?

Samo

V IDS JMK je integrovaná aj linka do Myjavy. Čo sa týka tratí do Hodonína a Sudoměřic, tam JMK objednáva linku 910, teda doprava je zabezpečená.

Vll

Linka 910 je bus , který jede z Hodonína do Strážnice kousek přes Slovensko bez návaznosti na slovenskou železnici a Myjava je sice integrovaná v IDS, ale český vlak tam už dlouho neviděli.
Ale je pravda, že marketingově to zni skvěle : rakouské a slovenské příhraniční je integrováno do IDS JMK.

Frantík

Tak ten přestup be Vrbovcích není až taková hrůza. Byt uznávám, že v úseku (Veselí-Vrbovce] je dostupnost trati otřesná, pořád to je spojení na Slovensko.

Jiří Kocurek

No a může za to kraj, že Slovenská strana vlaky z ČR dál a musí mít svoje?

Do Znojma jezdí rakušan a nemusí se přestupovat v Šatově, ikdyž by to obě strany vydupat mohly a kdejaký inkoust i podržtaška z Dlážděné by to tak chtěl, bo §1.

Frantík

To netuším. Ale možná to i má svoje výhody, třeba se nepřenáší zpoždění

Samo

Viem že je to autobus. A? Ľudí to odvezie. Čo sa nadväznosti týka, prioritne nadväzuje na vlaky v Hodoníne a Sudoměřiciach, čo dáva väčší zmysel ako nadväznosť v Kútoch (kto chce ísť napr. Malacky – Hodonín si prestúpi v Břeclavi).

Samo

* v Kútoch = v Skalici, sorry

xyz

Jmenuje se Grolich.

A asi to tuší, když jeho kraj objednává i vlaky na přechodu Velká nad Veličkou – Vrbovce.

Vll

Jeho jméno od voleb slyším tak zřídka, že vlastně ani nevím jak se přesně jmenuje.
Nádraží ve Vrbovcich sice leží od jisté doby na Slovensku, ale toto misto rozhodně není cílem turistů ani velkým přestupním uzlem.

Jiří Kocurek

A že je tam výluka, to jste zaznamenal?
https://zdopravy.cz/koridor-mezi-ceskem-a-slovenskem-ceka-modernizace-osobni-vlaky-breclav-kuty-prestanou-jezdit-83800/

V Kútech i Břeclavi zastavují EC, jen nejsou integrované v IDS.

Domis

Jedna věc je výluka, ale druhá je trvalé zrušení osobních vlaků přes Lanžhot. Pokud by se Os nerušily, pak by i během výluky byly nějakým způsobem nahrazeny.

Avlaky

No tak snad arriva doveze zbylé stadlery a zprovozni je

Karel

Pod dráty jezdit dieslem .. kravína. Os z Přerova má jezdit na h.lidec ..

Jiří Kocurek

A kdo chce z Klobouků na Vsetín, ten si bude přestupovat, protože nádražák praštil pěstí do stolu. A v Blažovicích taky.

Jiří Kocurek

Momochodem, co Lanškroun-Rudoltice-Česká Třebová?

SYN

Protože tam chcou lidi nebo protože to chce Karel?

Pezos

Nesouvisí to nějak s tím, že od spuštění „revolučního“ grafikonu z Púchova jezdí a má jezdit místo velké a drahé elektrické soupravy (kterou údajně Slováci požadovali a Zlínský kraj odmítal) jen bageta?

Adam H

Jezdila tam dvoupatrová jednotka 671. Do Lidče jezdila skoro prázdná 🙂

Jan Sova

Kam ty 671 bratia foukli, když to nejezdí pohraničí ?

Kubrt

Na jižní Slovensko. Kolem Žiliny to převzaly pantery.

xyz

Nejen do Lidče, ale víceméně už z Púchova.

Byl nesmysl na takové výkony nasazovat soupravu s tak velkou kapacitou.

Tomas

ano

Romino

Bol to nezmysel ale jednotky 671 mali 10 ročnú viazanosť na Žilinský kraj a tak sa používali aj tu. Teraz sú všetky dislokované v depe Nové Zamky a zabezpečujú dopravu na západnom Slovensku kde majú väčšie využitie