Půl roku po krachu islandských aerolinek WOW Air se může stejná značka dostat opět do leteckého provozu. V islandském Reykjavíku včera představila na tiskové konferenci plán na vzkříšení aerolinky představila Michele Ballarinová, šéfka a majitelka americké společnosti US Aerospace Associates.
O jejím vstupu do byznysu WOW Air, který dolétal letos v březnu kvůli nedostatku financí, se mluví od letošního léta. Jednání o vzkříšení značky pokročily natolik, že včera své plány představila na tiskové konferenci. Její záznam v angličtině můžete vidět zde.
Podle Ballarinové bude první linkou vzkříšených WOW Air spojení Reykjavíku a Washingtonu. Na konferenci prezentovala dohodu s konkurzním správcem a věřitelským výborem o převzetí některých aktiv, zejména pak samotné značky. O letadla firma přišla, leasingové firmy si je stáhly zpět. Začít chce se dvěma letadly, do startu aerolinky chce investovat až 85 milionů dolarů.
Plány nového investora budí ale současně značné rozpaky, zda mají šanci přežít. I když má WOW Air pokračovat v nízkonákladovém modelu, Ballarinová současně zdůraznila, že se chce zaměřit na podávání prvotřídních jídel na palubě, menu ji vyvíjí kuchaři z restaurací oceněných hvězdami Michelinu. Taková kombinace není u nízkonákladového modelu typická.
I přes vstup amerického kapitálu chce zachovat WOW Air jako islandskou společnost i s islandským přístupem. Podle Ballarinové měl WOW Air velmi dobrou pověst u svých zákazníků, které chce využít. Stránky WOW Air zatím oznamují pouze krach aerolinky, kdy se stanou majetkem nových investorů není jasné.
Noví majitelé chtějí začít se dvěma letadly, podle Ballarinové budou v expanzi opatrní. „Island si zaslouží konkurenci v aerolinkách,“ dodala. Podle ní je značka WOW Air velmi silná. Krach WOW Air výrazně pomohl Icelandair, současně ale výrazně klesl počet návštěvníků na Islandu.
Řada leteckých společnosti má finanční problémy v době, kdy celosvětová ekonomika ještě docela „jede“. V případě hlubší recese (nemusí to být hned krize) bude počet problémových aerolinek výrazně vyšší. V současné době se proto jeví investice do tohoto odvětví jako dost riziková, i když na odpad jako Tesla či Beyond Meat zdaleka nemá …
V letecké dopravě je v posledních letech převis nabídky a ceny klesají. Ekonomicky slabší aerolinky to nezvládají a krachují, nebo jsou pohlceny většími. A starému WOW k bankrotu dost pomohli americké aerolinky, které začali do Rejkavíku létat za dost nízké ceny. Být to naopak, tak Trump zakázal Islandu létat do USA.
no zajímavý model , levné letenky s jídlem od Michelina, to moc nedává smysl, ale konkurence by se hodila, Icelandair má letenky od 9.500 kč, tak kdyby to stlačili na 6.000 , snad by to bylo win-win 😉
Jídlo může být na objednávku a placené. Třeba jako u AirAsia.
Od michelinského kuchaře je pouze návrh menu, samotná jídla nevaří. Je to čistě marketingový blábol.
možná právě na tom chce vydělávat, zjednodušeně řečeno, může být obch. plán založen na modelu, že letenka pokreje náklady (=bude levná) a na zisk si vydělám prodejem jídla, ale mě osobně to přijde dost rizikové, spíš jak někdo psal to bude marketingový blábol
No a co pak na tom Islandu? S jiným dopravcem do Evropy?
Spíš s tím samým dopravcem do Evropy. Ale to zase nejde dohromady s lowcost modelem (jeden faktor, kde „lowcosty“ šetří náklady, je i nezajišťování přestupů).
WOW Air ale přestupy zajišťoval, bez nich by to nedávalo smysl. Do Evropy mířila z Ameriky naprostá většina cestujících. Nejde to ale dohromady s dvěma letadly.
Proč? Jedno bude létat do Ameriky, a to druhé do Evropy. 🙂