Návrat na norský trh po 34 letech. Škoda se podílí na výrobě trolejbusů pro Bergen
Plzeňská Škoda slaví po 34 letech trolejbusový návrat na norský trh. Společnost Škoda Electric se bude podílet na dodávce deseti
Plzeňská Škoda slaví po 34 letech trolejbusový návrat na norský trh. Společnost Škoda Electric se bude podílet na dodávce deseti kloubových trolejbusů pro město Bergen. Trolejbusy Škoda 9Tr jezdily v Bergenu v letech 1972 až 1986.
Dodávky trolejbusů do Norska začnou v září 2020, ještě během podzimu by měla být všechna vozidla v provozu. Trolejbusy s výraznou českou stopou budou jezdit na jediné udržované trolejbusové trati v Bergenu o délce 7,5 kilometru.
Vozidla budou výsledkem spolupráce Škody a polského Solarisu, který dodá karosérie a je také pro Nory finálním dodavatelem. Škoda stroje osadí kompletní elektrickou výzbrojí a zajistí jejich finální montáž.
Půjde o takzvané parciální trolejbusy, které mohou jet část trasy na baterie bez připojení k trolejím.
„Díky bateriím pro plnohodnotný nezávislý pojezd vozidlo ujede až 11 kilometrů bez trolejového vedení. Baterie budou nabíjeny během jízdy na trakci v takzvaném módu in motion charging neboli dynamickým nabíjením za jízdy,“ uvedl obchodní manažer Škody Electric Pavel Kuch.
Součástí trolejbusů bude i výbava, která má zabránit unikání tepla v severských klimatických podmínkách. Zahrnuje například dodatečnou izolaci bočních stěn, stropu a podvozku v oblasti podběhů kol a dvojitá boční okna. Vozidla budou také přizpůsobena k použití sněhových řetězů.
Kloubové osmnáctimetrové trolejbusy budou také vybaveny kamerovým systémem složeným z kamer monitorujících interiér vozidla, kamer v prostoru dveří, kamer pro couvání a kamery na střeše pro sledování sběrače. Nad všemi dveřmi bude nainstalován automatický systém počítání cestujících.
Bergen je jedním z pouhých dvou měst ve Skandinávii, kde cestujícím v hromadné dopravě slouží trolejbusy. Druhý trolejbusový provoz je ve švédském městě Landskrona.