Návrat legendárního Delfína na koleje. Německo podpořilo jeho renovaci čtyřmi miliony eur
Delfín, Vindobona. Autor: Andreas Steinhoff, Attribution, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=177229
Jednotka má být zpět v provozuschopném stavu v roce 2023.
A bude ETCS? Bez toho se na některé úseky nepodívá.
Jen bych doplnil,že těch 35 let je od ukončení pravidelného provozu.Jako „výletní“ vlak jezdila tato jednotka z Berlína do Prahy minimálně ještě roku 1998.
Naprosto skvělá zpráva!!! :-)))
Ale Honzo, zase musím prudit, ne v Görlitz, ale ve Zhořelci!
https://cs.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6rlitz
Mínusáři určitě říkají, že se byli ve Wien, namísto že byli podívat ve Vídni.
EDIT: že se byli podívat ve Wien, namísto že byli podívat ve Vídni.
Není žádný předpis, co se má používat. Většinou se používá, to co je zažité.
A dokládáte to tím, že i na Wikipedii preferují současný německý název před historizujícím českým. 🙂
V tomto se opravdu neshodneme, zvláště v případě Gorlitz. Když jede z Liberce někdo do polské části, řekne, že jede do Zhořelce, když do německé, tak do Görlitz.
Používají to tak i místní úřad, viz např. zde: https://www.kraj-lbc.cz/Liberecky-kraj-rozviji-spolupraci-s-okresem-Gorlitz-v–cestovnim-ruchu-a-kulture–n822830.htm
OK, o místních zvyklostech v Liberci toho vím samozřejmě míň 🙂
Prosím vás, někdy v 70tých letech jsem nějakou podobnou jednotku viděl stát jako vrak na vedlejší koleji nádraží v Horní Plané u Lipna. Nevíte o tom někdo něco? Myslíte,že by to mohla být jedna z nich?
To byla asi část maďarské jednotky, která jezdila jako Hungárie. Výronce Ganz, nebo jak se to jmenovalo.
Ano.Tento vlak jezdil na trati Praha-České Budějovice.Pamatuju si na něj.Už je to ale dávno…
Praha-ČB ne,nýbrž Praha-Veselí-České Velenice
Aktualní informace
https://www.youtube.com/watch?v=wyNAiN-fTmQ&list=PLB3padHr5JBAy0fzMf-ZB2xkZ30s_pdsn&index=1
Výroba sedaček
https://www.youtube.com/watch?v=lcPx6swgmTw&list=PLB3padHr5JBAy0fzMf-ZB2xkZ30s_pdsn&index=3
Die SVT 18.16 verkehrten auf folgenden Strecken:
Berlinaren: Berlin – Malmö (mit der Seestrecke Sassnitz–Trelleborg)
Karlex: Berlin – Karlsbad
Karola: Leipzig – Karlsbad
Neptun: Berlin – Kopenhagen (mit der Seestrecke Warnemünde–Gedser)
Vindobona: Berlin – Prag – Wien
Berlin – Bautzen, der sogenannte „Sorbenexpress“
Kráísný vlak, jako kluk jsem na něj čekal na nádraží v Táboře…
Já v Lovosicích, jezdil nám okolo školy.
Dotaz pro pamětníky – Karlex jezdil do KV přes Plesnou. V paměti mám ještě jméno vlaku Karola. Ten po ČSSR snad také jezdil do KV přes Plesnou a byl rozdíl v tom, že jeden jezdil z Lipska a druhý z Berlína? Byly oba vedeny touto řadou nebo bylo něco v klasice?
Jezdili oba, konec provozu v roce 1982, tedy provoz v ČR trval podstatně déle, než se traduje, protože se SVT 18.16 ukazovala na Vindoboně již před rokem 1969 od roku 1966 a dojezdila na Karlexu a Karole v roce 1982. Tedy místo sedmi let celých šestnáct let –> zdroj počátku zde: https://www.ctidoma.cz/zivotni-styl/2019-06-05-legendarni-expres-vindobona-vlakovy-spoj-zanechal-nesmazatelne-stopy-v , konec provozu vlastní paměť, chodil jsem Karlexu a Karole mávat z mostu v Chodově „za plotem“, tedy již na nové trati, která byla otevřena v květnu 1980.
Díky za odpověď. A jakou měly v NDR výchozí stanici?
Karlex: Berlin – Karlovy Vary
Karola: Leipzig – Karlovy Vary
Na nějaké stránce mají komplet řazení od hluboké normalizace. Tam to najdete pokupě.
Ta nějaká stránka je vagonWEB 🙂
http://www.vagonweb.cz
Díky, na ten jsem vůbec nepomyslel. 👍
V roce 1973 jsem měl čest tím vlakem jet . Z nádraží Berlin – Ostbahnhof do Prahy. Bylo mi tehdy dvanáct a vraceli jsme se domů z rekreace na Rujáně. Na peróně jsme se dali čirou náhodou do řeči se strojvedoucím , byl to Čech , a ten mne nakonec vzal do kabiny strojvedoucího kde jsem strávil celou cestu v úseku z Berlína do Drážďan. Byl to úžasný zážitek být přímo vepředu na lokomotivě takového tehdy super vlaku a vnímat tu rychlost . Já vím , porušilo se určitě X předpisů ale dneska je to promlčené…. 🙂 Od té doby… Číst vice »
V roce 1973 jsem s tím vlakem jako dvanáctiletý jel z nádraží Berlin- Ostbahnhof do Prahy. A navíc jsem měl mimořádnou náhodou možnost být v kabině strojvedoucího celou cestu s v úseku Berlín – Drážďany. To byl zážitek ! 🙂
Data o nasazení na Vindoboně jsou že Železničáře a tomu v tomto plně důvěřuji. Za Karlex a Karolu díky za doplnění.
Nedůvěřujte tisku, který píší fandové. Je to asi totéž, jako věřit podnikovému motivačnímu časopisu. O Vindoboně jsem toho přečetl docela dost včetně nasazování různých jednotek.
Údaji od roku 1966 věřím, někde jsem viděl fotku spřežených SVT 137 a SVT 18.16 na českém území. Tuším, že to byla kniha o Ganzech první díl.
Metrans už něco vydává..?))))
Ano. Je to občasník.
Delfína na Vindoboně v GVD 1968/9 pamatuji.
Moc se omlouvám příště si dám pozor.
Doufám že až ho dají do kupi tak sním dorážejí taky k nám. A co takhle dát třeba i jednu soupravu? Bylo by to super dát do kupi akci kde by se zúčastnily. Soupravy který zbyli a sjet se snima třeba na Hlavami v Praze. Ale to je spíš sen.
Přečtěte si vždy po sobě to,co napíšete
Hoďte na stůl nějaká éčka, rádi přijedou.
Mohl by si ho objednat Liberecký kaj, aby jezdil pravidelně z Görlitzu přes Frýdlant, Liberec a Jablonec do Tanvaldu. Třeba by potom tak nebrečeli, že si nemůžou objednávat RegioPantery, protože v kraji nemají dráty, kdyby jim tam jezdil Delfín.
Pokud je mi známo, jednotky nikdy nebyly schválené v Polsku.
Ono by to ani přes Jablonec nejspíš nemohlo, ale asi bych se překonal seběhnout z kopce se na to kouknout.
A proč by to nemohlo přes Jablonec? Poloměr oblouku menší jak 150 metrů tam není a normu Delfín bez problémů má.
Jenom z Tanvaldu do Kořenova a zpět by ho musela jistit Zubačka 🙂
Nějaká čerstvá z Bruselu…
Je dobře, že to bude jezdit, byl to sice jen výkřik do tmy reálného komunismu, když vezmeme co stejná továrna vyráběla v 30. letech, ale dobře za něj. Smutné je to, kam bolševik tamní (nejen) železniční průmysl dovedl (Bdtmee), no a u nás škoda mluvit.
Češi ale za 2 miliony eur vyrobili paskvil jménem 842.038.
Pardon 825.001.
Doufám, že to pro všechny je dostatečně odstrašující případ, který jsme všichni zaplatili, aniž bychom chtěli.
To vám tak vadí, že je tam naftový motor místo benzínového? Bych vás chtěl vidět, jak provozujete ten benzínový motor za svoje.
Mě nevadí jen motor, ale celá ta agregátová prasečina, ledky, počítače, vakuový hajzlík, kamrlík na gastrovozejky, brzdy, lak, atd. atd. a hlavně celá ta megarozkrádačka.
Jediné, co se dá tak nějak pochválit, je interiér.
Jinak co se týká benzíňáku, nacpal snad někdo nafťák do šumperského Věžáku nebo cpe ho snad někdo do Slovenské Strely?
Ty původní motory existovaly do roku 2002 jako záložní zdroj el. energie v Hudebním divadle Karlín, po povodních zmizely neznámo kam. Byly to naftové motory z ČKD. Ono se z vozu zachovala jen skříň a podvozky bez pohonů. Původní brzdy byly málo účinné, proto max. rychlost omezena na 90 km/h (motorově zvládal šíp 130 km/h). Byl to prostě prototyp a ne všechna tehdejší inovativní řešení byla ideální. Proto bylo prostě přistoupeno ke kompletně novému řešení pohonu vč. řízení, brzd, atd. atd. Pořád je to daleko příznivější varianta, než kdyby dodnes hnila skříň někde v kopřivách.
Nikdo neříká, že je špatně, že se to vytáhlo z kopřiv, ale jak se to udělalo a kolik to sežralo.
Vím, co tam bylo za motory (a že si to majitel zavčas neošéfoval je jen jeho chyba a že tam mohlo být něco vhodnějšího nemá ani cenu komentovat), stejně tak řadu detailů, včetně toho, že to byl nedodělek už z ČKD…. to byla jen oponentura předchozímu příspěvku.
Jinak jestli ještě není v hutích, tak hnije jinde třeba M274.011, jenže to šotouše nezajímá.
To, že v roce 2002 existovaly motory ze Stříbrného šípu se říká, ale podle všeho to není pravda. Zmizely daleko dříve, patrně je někdo vyměnil za jiný typ, který se běžně vyráběl.
Příště nám prosím ukažte, jak na to. Rádi se všichni poučíme. Chce to jen přiložit ruku k dílu. 🙂
Toníku, stejně jako ty makám a ještě na starším.
Mám pocit, že nebyla (narozdíl od strely) k dispozici žádná dokumentace, ne?
Bylo jí dost na to, aby za více než 2 miliony € daňových poplatníků se vyrobil zmetek.
Tvl na čem jedete ? 🤭🤭😂😂😂😂😂. Chci to taky 😂😂😂
Na realitě, obláčky nechávám vám.
„Nafťák“ je nacpaný do M120.485, výtopna Křimov.
Ale proč…
Hmm. 6 pozitivních slov a pak x desítek slov stížností…..
x desítek smutného konstatování
Realita .
CO je 825.001? To neznám.
Takovej paskvil, nechtěj raději vědět.
Stříbrný šíp, M260.001.
Co strejda Google?
K tomu mohu dodat jediné: Neposer se. 825.001 je příklad vozidla, kde se to, co zbylo, podařilo velice citlivě a pod dohledem příslušných institucí zrenovovat. A co se nedochovalo, doplnilo se tak, že je to převzato již v současnosti jezdících vozidel. Lépe to dopadnout nemohlo a to myslím vážně.
To sis asi popletl vozidla. Ale ano, mohlo to dopadnout i hůř.
Kolik se těch jednotek dochovalo? Ví někdo?
minimálně jedna. 🙂
Nejsem si úplně přesně jist, ale minimálně dvě. Jedna v Berlíně a jedna v Chemnitzu.
https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_VT_18.16
Díky. Tak to jsem nečekal 🙂