Nastupující vláda křísí plány na 150 km/h na dálnicích. V době, kdy jiné země mluví o snížení rychlosti

Dálnice D8 u Prahy. Pramen: ŘSDDálnice D8 u Prahy. Pramen: ŘSD

V Nizozemsku došlo loni ke snížení rychlosti na 100 km/h, v Německu se mluví o limitu 130 km/h.

Šest let po neúspěšném pokusu prosadit do zákona možnost navýšit na tuzemských dálnicích rychlost až na 150 km/h čeká poslance v novém volebním období tato debata znovu.

Zvýšení rychlosti je v návrhu programového prohlášení vznikající vlády. „Po odborném posouzení vlivu na bezpečnost provozu zvýšíme v úsecích, kde to bude možné, povolenou rychlost na dálnicích na 150 km/h,“ uvádí se v dokumentu, který má redakce k dispozici. Zvýšení rychlosti dlouhodobě prosazuje část politiků ODS.

Poslanci naposledy tento plán řešili v roce 2015. Poslanecká Sněmovna tehdy novelu zákona o pozemních komunikacích i přes odpor ministerstva dopravy odsouhlasila. Stopku nakonec dali až senátoři, zákon sliboval tehdy vetovat i prezident Miloš Zeman. „Podle našeho odborného stanoviska směrové a výškové vedení dálnice a s tím spojené rozhledové poměry jsou podle státních norem projektování silnic a dálnic navrhovány na dovolenou rychlost 130 kilometrů. Při zvýšené dovolené rychlosti nad 130 km nebudou splněny rozhledy pro zastavení na velké části dálniční sítě, vozidla se budou pohybovat větší rychlostí, než na kterou je zajištěn rozhled pro bezpečné zastavení,“ vysvětlil při projednávání zákona tehdejší ministr dopravy Dan Ťok.

Nizozemsko: snížení kvůli emisím

Plán na zvýšení rychlosti přichází v době, kdy jiné evropské země jdou přesně opačným směrem a rychlost naopak snižují. Nejen kvůli bezpečnosti, ale i emisím a hluku. Například v Nizozemsku došlo loni k plošnému snížení rychlosti na dálnicích přes den ze 130 na 100 km/h. Vláda k opatření přistoupila poté, co v květnu nizozemský soud rozhodl odložit velké infrastrukturní projekty kvůli tomu, že země dlouhodobě neplní limity Evropské unie pro emise dusíku. Premiér Mark Rutte tehdy krok označil za nutné zlo.

Pro zastánce neomezené rychlosti bývá vzorem Německo. I u západních sousedů je ale omezení velkým tématem. Už v minulosti došlo na řadě úseků k omezení rychlosti, jde o zhruba třicet procent sítě. Po volbách se mluví o zavedení maxima 130 km/h.  Zastáncem takového kroku je například jezdec Formule 1 Sebastian Vettel.

Podle studie německého ministerstva životního prostředí, na kterou upozornilo Deutsche Welle, by omezení rychlosti na 130 km/h přineslo snížení emisí CO2 o zhruba dva miliony tun. V Německu se objevují ale i názory, že se problém vyřeší sám rozmachem elektromobility. U elektromobilů znamená obvykle rychlost nad 130 km/h výrazně rychlejší vybití baterie.

Ukázka emisí CO2 při různých rychlostech.

Ukázka emisí CO2 při různých rychlostech.

Tagy maximální rychlost na dálnicích zákon o pozemních komunikacích
327 komentářů