Nástup všemi dveřmi, výrazné navýšení počtu spojů. Uherské Hradiště a okolí čeká revoluce v MHD
Autobus MHD v Uherském Hradišti. Foto: FB Uherského Hradiště
Město vypsalo soutěž na nového dopravce, vítěz získá desetiletou smlouvu.
Druhá revoluce v MHD? Jedna už proběhla….
Kdy
Když zrušil starosta UH linku č. 1
Spíš neobjednal, než zrušil.
Přestalo ji financovat Staré Město, UH v tom zrušení nemá moc co dočinění. Kunovicím to mohlo být celkem jedno, pořád jim zůstávají linky 2 a 6 a hlavní “koridor” od Petříkovce do UH je hojně obsluhován příměstskými linkami…
co se postavila zastávka u parku a zrušila u umprumky. Dál měla být zastávka V Rybárnách…..
Výstavbu pár zastávek bych úplně nenazýval revolucí, ač fajn to samozřejmě je
To je sice hezké, ale zajímalo by mě, kdo to bude jezdit. Několikanásobné zkrácení intervalů vyžaduje několikanásobně více řidičů…
Já bych se spíš ptal, kdo a jak dlouho to bude platit.
Obstarání řidičů bude na dopravci. Tedy může je nalákat vysokou cenou, ale to se samozřejmě projeví ve výběrovém řízení (zpracovatelé počítali s cenou 40 Kč/km, tedy 30 milionů ročně). Horší je samozřejmě, pokud cenu podstřelí a budou opět náhodné výpadky.
Já se neptám, kdo bude platit řidiče. Já se ptám, kdo bude platit tento šílený výmysl dopravci. Resp. kdo, to je asi jasné, ale jak dlouho to chtějí udržet.
No kdyby se na MHD nesralo takovou dobu, možná by lidi se do těch autobusů přesunuli ochotněji a vyplatilo by se to…
Ten rozsah není žádný extrém. Jenom současný provoz je tak tragický, že to jako extrém může působit. Stejný nebo větší výkon má třeba Třebíč, Tábor, Třinec, Znojmo, Přerov, Jablonec, Děčín atd.
Když myslíš. Podle mě je zcela neadekvátní velikosti aglomerace.
Šlo to líp, ale sousední města nechtěla spolupracovat…
Do plusu nebo do mínusu?
Výkon v zadávacím řízení je podle mě zbytečně naddimenzovaný.
Jo, třeba Štěpnice mají zbytečně noc spojů, ale to protože se „svezly“ s nemocnicí. A nikdo se neobtěžoval u nemocnice přidat odstav navíc…
Naopak je plýtvání, že 10 jezdí na konec Starého města a po cestě nic nenabírá. Cestující by se našli a StM by nemuselo dát ani korunu.
Tak tohle není asi férové srovnání počtem obyvatel s UH: Třebíč – 35000, Tábor – 34000, Třinec – 34000, Znojmo – 34000, Přerov – 42000, Jablonec – 44000, Děčín – 47000 obyvatel. Zlínský kraj: Zlín – 74000, Kroměříž – 28000, Vsetín – 26000, UH – 25000, Valašské Meziříčí – 22000 obyvatel. Je potřeba srovnávat stejně velká města. Je teda jasné, že počtem je UH takřka nejmenší, tak stále mi není moc jasné, kdo v těch autobusech vlastně bude jezdit, kde se Ti cestující najednou vezmou? Pochopím když se zvedne počet spojů v dopravní špičku, kdy je po dopravě poptávka, ale… Číst vice »
Pokud se všechno prosadí, určitě se bude jednat o velmi kvalitní MHD. S financováním je město v horší situaci než jiná města z několika důvodů. Rozsah provozu, ktery by odpovídal velikosti souměstí je 1.1 mil. km. Ořezání na 750 tisíc je bez dvou okolních měst (ta to bohužel budou financovat jen z jízdného). Příměstské spoje dávají smysl jenom z Jarošova, tedy zbytek je potřeba pokrýt samostatně. Ale jak je vidět, tak třeba ve Vsetíně jsou některé oblasti obsluhovány jen MHD s intervalem 1 hodina v PD. To se prostě za standard považovat nedá. Ano, město má špatné výchozí podmínky a… Číst vice »
Pochopím situaci, kdy ve zdejší MHD jezdí narvané spoje a je vidět velký zájem o MHD a počty spojů neodpovídají poptávce, ale nic takového jsem nezaznamenal. Vždy se posiluje něco, co je prokazatelně nedostačující, ale ještě jsem neviděl, že některé město zvedlo počet spojů v takovém rozsahu a navíc plošně a to i v časech mimo špičku, kdy lidé pracují a děti jsou ve školách. Hradiště není krajské město, aby zde proudily davy lidí. O nočních hodinách a o víkendech ani nemluvím, to budou autobusy vozit pouze vzduch. Tohle přece není správné hospodaření s penězi. Nemám nic proti zkvalitňování MHD,… Číst vice »
Což o to, možné to je… radnice drží občany dost dlouho v temnotě, nástup všemi dveřmi mohlo být spontánní rozhodnutí. Jak je pořád Blaha starostou a v tomto období není ani místostarosta za dopravu, opravdu se toho může dost podělat.
Jakoby já bydlím v UH od narození a nepamatuju si, že by kdy byly nějaké výpadky. Za toto našemu dopravci patří velký dík a palec nahoru.
Budiž. Mně se ani tak nezdá problém kapacita současného systému, jako spíš koncepce. Pět spojů na největší sídliště ve městě za hodinu ve špičce mi nepřijde jako něco, co by bylo potřeba měnit.
https://www.facebook.com/mhd.uherske.hradiste
Nějaká zasvěcenější diskuze by možná byla lepší tady 😀
Tahle zpráva mě překvapila. Co na to velká města jako Přerov, Prostějov, Havířov, Mladá Boleslav, Jablonec nad Nisou, Opava, Orlová, Kroměříž nebo Šumperk?
Kroměříž bych do té skupiny úplně neřadil, ale jinak je to dobrá pointa. Znojmo nastolilo trend nástupu všemi dveřmi, pokračuje v něm celý Středočeský kraj a teď i Hradiště. Tak snad se chytnou další vyjmenovaní!
A co je mimo jiná města odlišného na Kroměříži?
Třebíč. Kopcovité město kde je MHD značně využívána, ale placení u řidiče a z toho plynpucí velmi natažené jízdní doby (takže mnohdy se autobus plazí třicítkou) jsou na houby.
Ano. Nastupováním předními dveřmi trpí mnoho systémů. Ve skutečnosti to žádný užitek nepřineslo.
Nástup předními dveřmi využívá spousta měst a to i ta, která jsou mnohem větší než UH, důvodem jsou obrovské úniky tržeb při nástupu všemi dveřmi a to nepořeší ani revizoři. Budou se vozit bezdomovci a další nepřizpůsobivé skupiny lidí, z kterých revizor nikdy pokutu nedostane. Při nástupu předními dveřmi si řidič filtruje koho do autobusu pustí. Lidé zde budou svačit, odpadky hazet na zem, budou zde smradlaví bezdomovci, prostě se sníží bezpečnost. Na prvni pohled je nastup všemi dveřmi zajímavý, ale je potřeba si položit otazku proč ho jiná města nevyužívají (mimo krajská města). Asi si každý rozumný hospodář spočítá,… Číst vice »
Ty tržby budou stejný už jenom proto že tím bude jezdit více lidí.
Takové navýšení spojů bude znamenat sice větší komfort pro lidi, ale vzhledem k velikosti města, které má jen 25000 obyvatel (bez SM a Kunovic) budou jezdit autobusy poloprázdné, takže je potřeba očekávat, že náklady značně porostou a to se velice brzy projeví navyšováním cen jízdného a po roce takového provozu dojde opět ke snižování spojů, protože město bude vyhazovat miliony do megalomanského projektu, který bude černou dírou na peníze. Tím se sníží výdaje na jiné a potrebnější věci ve městě. Nástup všemi dveřmi navíc zisk z jízdného bude značně snižovat, spousta lidí bude jezdit bez jízdenky.
pesimista.
To je bohužel realita. Kde by se tak vzalo v tak malém městě více cestujících? Dojde pouze k rozložení stejného počtu cestujících do více spojů. Takže dnes jede ve spoji třeba 20 lidí, po rozšíření počtu spojů to bude jen 10 lidí. Tím že bude nástup všemi dveřmi a bude jezdit jednou tolik spojů neznamená, že bude jezdit jednou tolik lidí. Navíc během dne jsou lidé v práci, takže spokojeni budou pouze senioři a cestující s průkazem ZTP, kteří jezdí zdarma. Je potřeba si uvědomit, že Uherské Hradiště se od noveho roku nerozroste a nebude mít misto 25000 obyvatel 50000… Číst vice »
Jako realita Vám může posloužit článek ze Vsetína, kolik stojí provoz MHD a jak i tam museli redukovat: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/regiony-zpravy-zlinsky-kraj-vsetin-omezi-kvuli-rostoucim-nakladum-nevytizene-spoje-mhd-222481
Za službu se platí, to by si město mělo uvědomit. Nástup všemi dveřmi asi potřeba není. Možná by mohlo víc omezit vjezd aut do centra.
Náklady porostou, ale naopak v minulých 20 letech bez tří v podstatě vetsinu provozu hradil Zlínský kraj, čili je to jakési splácení dluhu.
Musím říct, že si nepamatuji, že by zrovna autor (Kolařík) tento systém propagoval, a to ty návrhy docela sledují.
Některé linky MHD tam navíc neuvěřitelně „šněrují“ městem (viz mj. páteřní linka č. 4 sloužící mj. pro spojení vlakového nádraží se čtvrtěmi Nové Dvory a Nové Město, které mají dohromady cca 15 tis. obyvatel), takže cestovní rychlost MHD tím pádem je ještě nižší než u aut či jiných druhů silniční dopravy.
… paradoxem je, že naopak počet spojů ve všední dny sám o sobě není úplně nízký (do největších městských částí 15min. traťový interval coby proklad vždy dvou ze tří páteřních linek). Ve špičce dokonce 7,5min. interval, kdy ale i tak je město ve špičce zahlceno auty, nezřídka v rámci vnitroměstských cest (k čemuž ale přispívá, že MHD téměř neobsluhuje nákupní centra na jižním okraji města, takže nepřebírá aspoň část přepravních proudů tímto směrem; těch několik málo spojů linky č. 14 víceméně nestojí za řeč). To ploužení rychlostí 30 km/h platí pro večerní spoje, kdy jízdní doby spojů jsou obvykle stejně… Číst vice »
Proč čekáte, že by na to měla reagovat Opava? Myslíte, že zruší stoletý dopravní podnik a vypíše desetiletou veřejnou zakázku na provoz trolejbusů a autobusů?
No ale může prostě dopravnímu podniku nařidit, aby pouštěli lidmi všemi dveřmi. Myslím že o tomto se baví…
Aha. Z formulace „tahle zpráva“ jsem nepoznal, že se baví právě o nástupu všemi dveřmi, protože „tahle zpráva“ se týká spousty dalších věcí.
Pravda, omlouvám se. Příště to upřesním.
Přesně tak.
Ne, to si myslíte vy, že si to myslím. O rušení dopravního podniku nebyla řeč, tak jak jste na to přišel?
Ohledné té ceny: Rozsah dopravy je asi 750 tisíc kilometrů ročně, čili těch necelých 22 milionů ročně je asi málo. Je to tak záměrně nízká cena, nebo se do toho počítá něco jiného?
Ještě se dívám, že špatně spočítali oběhy… https://www.vhodne-uverejneni.cz/index.php?m=xenorders&h=ordermessage&a=detail&id=96512