Následník devítieurové jízdenky. Berlín zavádí neomezené cestování za 29 eur
Berlín- Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
V Německu sílí hlasy o zavedení výhodné celostátní jízdenky.
V Německu sílí hlasy o zavedení výhodné celostátní jízdenky.
VBB je super integrátor jízdenky jako DÚK pro všechny druhy Městské-Regionální dopravy ať už po kolejích,silnicích či vodě. Největším provozovatelem všeho je v Berlíně BVG-DP, VBB jako celek má hodně velkou síť Tramvajových tratí i mimo Berlín + Vodní linky F po celém spolku+městech. Vlaky Regionalzug(IRE-RE-RB) tvoří také součást VBB a fungují i lokálky v brzké době https://www.i2030.de/ i tento portál ukazuje na funkční spolupráci Berlína a spolkové země Braniborska něco jako PRAHA+STŘEDNÍ ČECHY akorát že PID není už v kvalitě co býval… VBB je zónově relační jako DÚK tzn. MĚSTA(A,B,C)+ kilomterická sazba vrámci IDS: ZDE JSOU TRAMVAJOVÉ TRATĚ a… Číst vice »
Bez ohledu na skvělou expertízu kritických diskutérů ze zdopravy.cz stále platí, že Berlín je jedno z nejprostupnějších měst pro všechny druhy dopravy. Kolejová doprava (S- a U-bahn, plus vlaky a tramvaje) pokrývá celé město. Dá se z ní bez problémů přestoupit na navazující autobusy, protože přestupní uzly jsou skoro na dohled jeden od druhého. Kolo se dá použít na husté síti stezek na poslední kilometr, protože v S-bahnu je spousta místa pro bicykl. A MHD se neustále rozvíjí. A díky tomu, že MHD je pro většinu obyvatel první volba, je Berlín, který je 3x větší než Praha, neuvěřitelně lehce průjezdný… Číst vice »
Jistě, ale dosáhlo se toho už s jízdenkou za 60 eur měsíčně (nejlevnější roční €728 přepočtena na měsíc). Což je 5x dražší než v Praze.
Taky vydělávají víc než v Praze
No jo, 5x…
I kdyby 48€ / měs. by bylo super. Já platím synovi měsíční jizdenku do školy ( ca. 25km ) ve výši 108€ tak to by bylo hezké. 60 éček doma by bylo dobrý.
To bude mať Berlín o euro lacnejší mesačník ako Bratislava. Pekne 🙂
Praha je pořád víc než 2x levnější 😉 (hrůza, vím).
Hrůza není velmi laciná MHD v Praze, ale obrovské mnozstvi aut, převážně jednovalcu…
No, to samozřejmě taky. Ale pak chybí peníze jinde, když se prožerou v levné lítačce.
2x zas nie, Praha je okolo cca 22 eur, Bratislava 30, Berlin bude 29.
Přepočítal jsem roční na měsíc. Logicky je nutné porovnávat tu nejnižší možnou cenu (měsíční je v Praze disproporčně dražší).
Potom je to v Praze 12,4 eur na měsíc.
Navíc mnohem více lidí jezdí v Praze zdarma (děti až do 15, senioři nad 65). V Berlíně pouze děti do 6.
Ten lístek 29 Euro nestojí, že to není vytištěné na jízdence neznamená, že to lidi reálně nezaplatí jinak. Pokud nedošlo zároveň k příslušnému zvýšení daní, tak je to dříve nebo později někde velmi bolestivě kousne do zadku.
(i)No přesně! Doteď přeci byla veřejná doprava díky výnosům z jízdního v zisku.
(/i)
To ne, ale pokud ty peníze nezískají z daní, tak buď nebude na jiné projekty, nebo to bude na dluh, nebo začne docházet k zastarávání infrastruktury a vozového parku.
P.S. to i pro kurzivu musí být ve špičatých závorkách, pokud máte českou klávesnici, tak je to pravý Alt a pak ty dvě klávesy se špičatými závorkami vedle „M“
Marnotratný Berlín se zkrátka spoléhá na to, že o uhrazení jeho prohlubujících se rozpočtových dluhů se v rámci „Bundu“ podělí jiné, rozpočtově odpovědnější spolkové země, jako např. Bavorsko a Bádensko-Würtenbersko.
Dlouhodobou rozpočtovou „odpovědnost“ regionálních vlád v Berlíně názorně presentuje groteska se stavbou Letiště Willyho Brandta Berlín-Braniborsko (BER).
https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/3215836-nove-berlinske-letiste-se-otevira-na-sedmy-pokus-a-s-devitiletym-zpozdenim
To už otevřeli? Já jsem myslel že tam točí čekání na Godota.
tady je vážně povoleno html?A co si trochu zazlobit?
Je a já s tím
zlobímformátuju commenty už nějaký ten pátek.Možná jen přerozdělili a přelili peníze z jiných kapes.
Vždyť to v textu je, že jen to snížení ceny z 86 na 29 eur přinese dodatečnou ztrátu 105 mil. eur.
Na druhou stranu, ne vše lze provozovat jen výnosně z jízdného a nikdo nechce počítat externality “kolik by nás stálo, kdyby tu VHD nebyla, a musela se řešit větší infrastruktura pro IAD, ztráty způsobené zácpami, …” Jen to IDS musí být použitelné a ne vzduchovozič. To pak nelze obhájit nijak.
O tom že by VHD měla být v zisku jsem pro tentokrát neuvažoval. Spíš o tom že buď to bude na úkor rozvoje, například nákupu vozidel, nebo na úkor jiných kapitol rozpočtu. To v lepším případě, v horším to bude na dluh.
Ono na tom, že nebudou potřebovat tolik infrastruktury pro IAD a že ta zbývající se nebude tak rychle opotřebovávat, se dá ušetřit opravdu hodně.
Se započtením externalit vychází veřejná doprava ve městech, kde je dostatečná hustota osídlení a dostatečně silné přepravní proudy, městskou kasu o hodně levněji než IAD… Takže pokud jim to naláká do veřejné dopravy citelně víc lidí, můžou na tom reálně i vydělat.
Citelně víc lidí v MHD pak zase vytvoří tlak na její infrastrukturu a posilování spojů. Jako já nejsem proti, ale ekonomika prostě nepustí. V Praze příliš levná MHD dělá obrovskou díru v rozpočtu a ty prožrané peníze prostě chybí jinde. Tam, kde je MHD zadarmo, je na velice nízké úrovni a stejně s tím nikdo nejezdí, protože spojů je pořád málo. V Londýně je kvalitní a taky poměrně drahá. Motivovat lidi k jejímu využívání se totiž dá i tržním parkováním, mýtem ve vnitřním městě a podobně.
Samozřejmě, ale to je furt pro město daleko levnější, než citelně víc lidí v autech…
Taky bych podotknul, že auto si kupuje každý za své, tedy aspoň většina lidí. Vozidla do MHD musí být z jejich daní. Což je zase nepopulární.
A nebo prostě to zaplatí i ti, co veřejnou dopravou nejezdí.
Koukám, že zase víš všechno nejlíp.