Nasazení prvních elektrických vlaků na Uničovku se odkládá. Není elektřina

Regionova ve Šternberku. Foto: České dráhyRegionova ve Šternberku. Foto: České dráhy

České dráhy objednaly pro Olomoucký kraj 27 třívozových RegioPanterů, jejich dodání očekávají v průběhu příštího roku.

90 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin z topírny

Ukázková ostudná rekonstrukce – termínově opět nezvládnutá.

SŽ nemá hotovou trakci, ale bude vyhrožovat výhradním provozem pod ETCS.
Měla by si určit priority a především si udělat vnitřní revizi termínů výluk.

To jsou pořád nějaké výmluvy.
Šibeniční termíny, aby to vypadalo efektivně…a pak, jaká je skutečnost ?

HonzaEM

Jaký ETCS od roku 23? Vždyť to má být povinné až od roku 25.
Mohli by tam udělat slavnostní zahájení provozu s pantografem řady 460, aby trať aspoň ze začátku poznala důstojná vozidla.

Leinad

460 je tam vyfocená. Jinak proč s ETCS čekat?

Leinad

Jak se řeší výpadky napáječky? Nejde to přemostit a napájet z koridoru? 😀

HonzaEM

Jak bylo uvedeno, trakce je to stejnosměrná, tak když tak měnírny.

XYYY

Každý elektrifikovaný úsek musí mít možnost napájení ze dvou nezávislých míst (hantýrkově ze dvou stran). Jedno napájení hlavní, druhé záložní a řeší se přes spínací stanici.
Je to i z důvodu předpokládaného vypnutí napájecího vedení VVN 110 kV, jednak z důvodu plánované údržby, jednak z hlediska možných závad.
Nejbližší je napájecí stanice / měnirna Červenka, jenže tohle je třeba naplánovat dopředu, projednat vedení napájecího vedení s majiteli pozemků, stavební povolení apod.

Podobným způsobem je řešeno napájení trati Olomouc – Prostějov, napájecí vedení je vedeno z měnirny GRYGOV, jenže tam se s tímto řešení počítalo v rámci projektu ….

vbb

Máte v tom chaos. Napájení ze dvou stran je něco zcela jiného než napájení ze dvou míst.
N. ze dvou stran se týká napájeného úseku a provozně není nutné (viz různé cancourky napájené jednostranně z hlavní tratě). Zlepšuje ale napěťové poměry ve vedení (menší vzdálenost k měnírně a rozdělení proudů – menší úbytky).
N. ze dvou míst se týká měnírny (transformovny) a je řešené např. zasmyčkováním linky VVN přes napájecí stanici (s možností napájení z obou směrů) nebo přivedením více linek VVN do nap. stanice.

Elb

Nebylo by špatné, když by na podobné parametry byla udělána i Krnov-Opava-Ostrava.

qwertz

Jeseník-… 🙂

Ryk Mat

🤣 Jak chcete Poláky donutit tu trať rekonstruovat a elektrizovat? Navíc na 25 kV.

Pavel Skládaný

Nutno zachovat klid, u nás na jižní Moravě máme již rok krásně elektrifikovanou a modernizovanou dvoukolejku Brno-Střelice (končící ovšem kusou kolejí v lese za Střelicemi) a jestli to tak půjde dál s politikou i stavěním, tak ani zde žádný elektrický vlak nikdy nepojede.

zdydy

ta elektřina za chvíli bude chybět všude

Tukan

Kde vezmou 650.2?

XYYY

OPRAVDU …. ale nééééé ….

Se stejnými potížemi se v době (ne)reálného socialismu potýkalo dokončení elektrifikace z Bubenče do Kralup nad Vltavou … Napájecí stanice / měnírna v Roztokách u Prahy byla sice hotová, ale nebylo k ní ještě přivedeno vedení 110 kV nutné pro napájení měnírny ….

Napojit provizorně na sousední měnírny nebylo z kapacitních důvodů možné ….

Mvek

Možná to nebyl záměr, ale titulek je docela dobrý clickbaiting. „Není elektřina“ vyvolává v tomto roce trochu jiné asociace, než že není zprovozněná trafo stanice.

Anonym ze severu

Jenom 160? Nešlo by tam rovnou navrhnout 200 km/h (nebo na to aspoň trať připravit)? Ale buďme rádi aspoň za těch 160.

Ondřej

Jako obecně souhlasím, ale tohle je opravdu jen regionální trať, 160 je super

Pavel Skládaný

I tak je to v zásadě jen na šotomasturbaci, vliv na jízdní doby je minimální, u zastávkových osobních vlaků pak téměř nulový.

Elb

Rozdíl mezi ele jednotkou a líným motorem je rozdíl téměř nulový, dobře. 😀

Pavel Skládaný

Zde se ale nesrovnává líný motor s nelíným, ale traťová rychlost 160 km/h s hodnotou 100 km/h. Vliv na jízdní doby zastávkových vlaků to má objektivně minimální, ať je vlak veden čímkoli, nedělejme si iluze, že to ušetří půl hodiny. U Sp se možná ušetří tak dvě až tři minuty, ovšem při nejbližším křižování se to zase spolehlivě ztratí. Vysoké rychlosti mají větší smysl při souvislé nerušené jízdě v delším úseku a la Brno-Břeclav, tady už to cca 8-9 minut krátí ve srovnání s původní 120. Leč chápu, na trati směrově velkorysé není důvod vyšší rychlost nezavést, např. při krácení… Číst vice »

Tomáš Záruba

Tak a teď prosím podobné zamyšlení na téma „kapacita jednokolejné tratě ve vztahu k průměrné rychlosti“. 😉

JiriP

Brno – Břeclav 120? Tam byla i před modernizaci v 90. letech 140. A mimochodem, pokud se zvýší rychlost na 200 ze 160, získáte cca 3 minuty. Ale také dosáhnete snížení kapacity trati, takže dokud nebude hotova VRT do Sakvic, je přínos zrychlení sporný.

Pavel Skládaný

Jistě, ale dlužno dodat, že 140 byla v úseku dlouhém pouze 7 km. V ostatních úsecích bylo 120, přes většinu stanic 100. V dnešní době je sporná už i ta 160, protože při hustotě S-Bahn a nákladů i to EC mezi Břeclaví a Brnem několikrát zpomaluje resp. zastavuje, nějaká úvaha o 200 je scifi. O potřebě dalších dvou kolejí nepochybuje nikdo.

Elb

Veselo bude, až se tam budou převádět EC na Varšavu co jezdí přes Hodonín.

JiriP

Zkoušel jste si spočítat, kolik času by se tím ušetřilo?

Vašek

To nikdo nedělá, jen plácá. Ve finále by šlo o sekundy draze zaplacené vysokou spotřebou.

JiriP

Mimochodem, když si aktuálně srovnám příspěvky dle oblíbenosti, nejvíc hejtů má názor, že 160 je moc hned nad ním, že je 160 málo :o)

Kubrt

Prostě lid si odhlasoval, že 160 je optimum 🙂

Ondra

A již od dob Dědictví je na silnici optimum 120 🙂

K.S.

Mil v hodině, doufám. 😉

Jiří Kocurek

K jakému účelu? Na regionální letadlo málo, na regionální vlak zase zbytečně moc.

XYYY

Otázka z vlakové dynamiky – na jak dlouhé dráze bude trvat rozjezd vlaku na V160, jak dlouho vlak rychlostí V160 pojede, zda vůbec – vzhledem k odstupu míst zastavení této rychlosti dosáhne, jaká bude úspora času ve srovnání s V120 na daném úseku (řád jednotek nebo desítek vteřin). Něco jiného je zastávkový vlak „u každé vrbičky“ a jiné vlak z Olomouce do Šumperka zastavující v lepším případě ve Šternberku, v horším jen v Uničově – za „řevu starostů“, že v jejich obci spěšník nezastavuje a jejich občané musí cestovat o 5-10 minut déle …. A jaké jsou energetické náklady na… Číst vice »

HonzaEM

Haha, dvoustovka na lokálce. Rozjede se ten panťák aspoň na 160, než bude brzdit do další zastávky? asi těžko, že?

Tomáš

Jsem zvědav jak to bude fungovat,vlaků dost,křižování na minuty,některé vlaky jedou až Vyškova,Nezamyslic,Přerova a pokračují dál na Uničov či Šternberk,ale Újezd se stane s novým grafikonem míň dostupnější co se týká zrušení zastavení zrychlených Os vlaků ráno do Olomouce a odpoledne z Olomouce,které v současném grafikonu zastavují a jsou dost využivány. https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/148271351/k290.pdf/980e9e74-5d95-4a3a-acc7-f669bf463ee8

Dušan

Má tam být aktivováno automatické stavění vlakových cest (ASVC), takže to tam má řídit počítač a ne jen v pokladnách vydávat cestujícím jízdenky:-))))

XYYY

Vy jste se právě vrátil z hlubokých končin vesmíru ?
„Jízdenkový PC“ provozují České dráhy, ASVC je zařízení provozovatele dráhy ….
Nejen teoreticky, ale i prakticky mohou na jednom stroji běžet dvě aplikace, ale to by patrně udělal jen šílenec ….

zesp

A k níže uvedeným odkazům na jednotlivé zastávky a stanici Štrnberk ještě doplňuji Uničov. Tím je to komplet:

https://youtu.be/unHQhRaeAuc

Vašek

Tak konečně Dobrá správa přiznává chybu na její straně. A teď by ještě mohli přiznat pravdu, že měnírna v Uničově tak trošku vyhořela při napěťové zkoušce a proto se elektricky jezdit nebude 😎

zesp

Trať je zrekonstruovaná velice hezky a ta 160 km/h je určitě namístě. To si myslím Správa vymyslela dobře, v pohodě ji tam vlaky využijí. Jen pro info, jak to tam vypadá – zastávka Štarnov v novém:

https://youtu.be/8vsyFsqNWLE

zesp

A tako vypadají Hlušovice:

https://youtu.be/9mDAJTKQXC4

zesp

A pro ty, kdo to tam nezná, tak ještě Šternberk, když už jsem si to tam zdokumentoval:

https://youtu.be/FWx1rA-k0q4

Jiří Kocurek

Tak Dobrá Správa nestíhá. Napřed předpis vydaný 2 dny před před započetím platnosti, teďka 1 měsíc pálení nafty navíc, protože si neohlídali průbeh akce… Zato na hejtování cokoliv silničního, tam pritvrdili.

Karel

Předpis ano, elektřina ne. Tu totiž dodává někdo jiný (ČEZ) a na výstavbu rozvodem a vedení nemá SŽ žádný vliv. Totéž platí pro výrobu a dodání vozidel.

Kubrt

Nemá žádný vliv? Jako jedna ze smluvních stran?

Kubrt

Když se bavíme o smluvním vztahu SŽ a ČEZ, lze vliv uplatnit dohodnutím (a uplatňováním) sankcí při nedodržení smlouvy.

Georg

takhle nejak si hurvinek predstavuje valku…

Gwann

ano, s ČEZem může být problém.

ale pokud si tohle nedokáže pohlídat státní moloch při akci za iks miliard, tak si to asi už neumí pohlídat nikdo. a tudíž je nejspíš třeba vysmahnout obří pokutu čezu za zneužívání monopolního postavení a vyházet následně management.

jediný problém je to, že čez vládne státu jako svému akcionáři a nikoliv naopak. což je taky k zamyšlení

K.S.

Problém je že v energetice se nepodařilo, na rozdíl od dráhy, dosáhnout dokonalého oddělení entit (myšleno těch co posílají vagonky, eee tedy elektronky, safra ty ne, elektrony 🙂 ). Druhý problém je vysoká dojivost v energetice. myslím že i distribuční vedení měla jít při dělení pod ČEPS a ne že si too pod sebe přes původní distribuční závody zhatlal ČEZ.

Kubrt

Hm, asi jsem zhýčkaný dlouhodobým pobytem v civilizované zemi.

Jiří Kocurek

No dobře, ale trafačka není dálniční obchvat Prahy.

XYYY

SŽ snad uzavírá smlouvu na výstavbu dalšího vedení (posílení stávajícího vedení) VVN 110 kV do rozvodny Uničov, odkud se bere EE pro napájecí stanici / měnirnu 3 kV (25 kV).

SŽ má smluvně zajištěn nákup EE , pokud nemá dodavatel potřebný příkon, tak nemůže nic prodávat, aniž by ohrozil stávající zákazníky, jak z řad obyvatelstva, tak podnikatelské sféry …

Geralt

Tam je ETCS L1 nebo L2? Protože pokud L2 tak mi přijde že je tam až zbytečně moc návěstidel.

Lukáš

L2

Roman

já slyšel že by zde mělo být L3. možná už to změnily.

Standa

Takhle by měli být modernizované všechny další lokálky. Min na 120.. A tam Kde to skrz poloměry oblouků , terénu nebo poloze zastávek nepůjde tak nazdar bazar..

Pája

Tam kde to skrze poloměry oblouků nevyjde to chce klopidla – taková 814 s naklápěním zní jako hodně drsný nápad 😀

Karel

Pokud by jela plná a všichni se namačkali na jednu stranu, tak by se i trochu naklopila 😀

XYYY

A kolik takové klopidlo stojí, kolik stojí jeho údržba a kolik stojí údržba trati, aby tam mohlo klopidlo jezdit …
Bude ochoten kraj zaplatit výrazně vyšší sumu za vlakový kilometr klopidla jen proto, že se na cestovní době ušetří 10 minut ?

Elb

A to jsou přitom lokálky, které mají více cestujících co by to nezvládly , než ty co by těch 120-160 zvládli. Obdivuji vašeho génia.

Libor

Na takovém kousku trati je potřeba 160?Než se ten vlak rožjede z Olmika tak už aby začal brzdit.

Twix

Zrychlené spoje dosáhnou 160 jako nic, podobně jako to dělají Panteři na Sp vlacích mezi Stéblovou a Hradcem.

Josef Trögl

Panther je celkem svižné vozidlo. Mezi Děčnem a Ústím dokáže jet také kolem 140 se všemi zastávkami. Při zpoždění nebo pro zrychlenky to bude dobré,

Lukáš Chytil

Tak zároveň je to i odklonová trasa do Zábřeha na Moravě, takže pro odklony se ta 160 bude hodit a jak píší jiní, pro moderní vozidla nečiní rozjezd na 160 žádné problémy.

Georg

tyhle sotousske vize o odklonovych trasach po ruznych nahodne lezicich jednokolejkach (bez volnych tras) me opravdu bavej.

Martin 12

Souhlas. třeba Regio s 12 vozy? Nebo Cargo s 30 wapkami?To máte na mysli??

Jiří 3

Odklonovou trasu přes Šternberk a Uničov jsem zažil, sice to nebyl náš spoj, ale několik spojů tama vezli.

Georg

tak ano, otazka je cemu rikame odklonova trasa – jestli je to termin narazejici na topologii site (pak je odklonova trasa skoro vsechno), nebo je to termin dopravni zarucujici prujezd aspon 30% kapacity trasy puvodni.

NightmareFreddy

Odklonová trasa je dle mého názoru trasa, kterou lze v případě potřeby využít pro odklon pro nesjízdnost nějakého úseku a zároveň se tento odklon „vyplatí“ z pohledu času a nákladů. První podmínku v podstatě splňuje vše (tedy jde o topologii). Druhá podmínka je komplikovanější. Co se týče nákladů, to můžeme rovnou pominout. Pak je tady otázka času. Čím je odklonová trasa „lepší“, tím je výhodnější ji použít. Tedy například trasa přes Nymburk je z časového hlediska výhodná, tak se používá skoro pořád. Současná trasa přes Šumperk výhodná není, takže se nevyužívá skoro vůbec (to už je lepší jet přes Břeclav).… Číst vice »

X 1

Při MÚ v Brodku u Přerova, si to zase všichni střihli přes Prostějov a s úvratí v Nezamyslicích.

Původní Pražák

Po povodních v roce 1997 byste asi umřel smíchy.

Martin 12

Odklon?to asi ani nahodou.

NightmareFreddy

Ještě nyní si vzpomínám, jak jako malý jsem stál u přejezdu v Šumperku a kolem mě se prohnal EC Košičan. Moc pěkná vzpomínka … Jasný, pokud tam bude nějaká překážka, u které lze předpokládat, že bude odstraněna v rámci nižších jednotek hodin, tak to nemá smysl na jednokolejce odklánět. Na druhou stranu, stačí větší vychřice a i takový „odklon“ se může hodit 🙂

Petes

Dokonce se kdysi na dolní Pacifickou trať podíval i Delfín s Windobonou. 😀

Honza D.

Údajně na Horním jel jednou Brněnský drak ze Světlé do Čerčan. 90 km měl dát za hodinu a půl.

XYYY

Případů, kdy se jezdilo odklonem přes Uničov, zpravidla čmelákem bez topení, s E lok na konci – preventivně se objelo v čekací době v Olomouci, aby to bylo v Zábřehu na Moravě jednodušší … , tech bylo v dlouhé historii ČSD / ČD povícero.
Sehnat neplánovaně náhradní autobusy se podařilo pro osobní vlaky, nikoli pro R obsazený 600 – 800 lidmi nebo vojenský Buzuluk či Duklu a její deriváty …

Aaabbb

To je taková mantra, že vlak se na vyšší rychlost rozjíždí dlouho a nemá to smysl… ale moderním soupravám to opravdu dlouho netrvá a i regionální železnice potřebuje být konkurenceschopná, pokud má cestující motivovat k tomu, aby do ní přestoupili.

Jiří Kocurek

Jestli tam má v budoucnu jezdit R nebo Sp, tak těch 160 km/h využije bohatě. Ten projekt se naštěstí nedělal pro současný vozový park ČD. Někdy se na Správě povede něco udělat dobře.

Elb

Současný vozový park jsou 650.2 na 160km/h..

Radim

Když jsme u rychlosti… Kolik bude pak z Uničova do Šumperku? Předtím tam bylo myslím 70km/h a samá zatáčka.

NightmareFreddy

https://zdopravy.cz/stavbari-osadili-novy-most-na-trati-unicov-sumperk-je-dvakrat-delsi-117374/ – Po rekonstrukci budou moci vlaky jezdit mezi Uničovem a Šumperkem až stokilometrovou rychlostí.

Tube

Vlak nemá zatáčky, ale oblouky. Nemá totiž volant aby zatáčel.

Vamid

Zatáčka je podle slovníku zakřivený úsek cesty. Samozřejmě že vlak zatáčí. Ale jestli se chcete cítit speciálně a říkat oblouk…

Radim

Pardon…

XYYY

V drážní terminologii prosím OBLOUK, nikoli ZATÁČKA ….

Radim

Pardon

Honza Gajdoš

Jj, před cca dvaceti lety, jsme dělali protikorozní ochranu na prvním mostě pro tehdy ČD-DDC(teď asi SŽ). Předtím jen pro ŘSD. Ing. Kuba mi roztrhal technologický postup, z důvodu nerespektování drážní terminologie. Opěra je podpěra, pylon je pilíř, zatáčka je oblouk, kolej jsou vždy dvě kolejnice atd atd. Schválil až asi pátou verzi

XYYY

Podobným způsobem nás na průmce učil technicky kreslit kantor na něhož dodnes vzpomínám. Výkres nás nechal předělat skutečně třeba 5x, se slovy „pětka vás kreslit nenaučí“. Až to bude na pětku, tak jí dostanete … Nakonec jsem se z pětek dostal na jedničku – opakování jest matkou moudrosti ….

Alfonse

Zatímco řešit zatáčka a oblouk mi přijde jako blbost… protože je to totéž, jen neodborně…(ikdyž zatáčka je směrový oblouk… ale oblouk může být i výškový…že?)

Kolej a kolejnice je dost podstatný rozdíl ve významu -asi jako v pekárně plést slova pečivo a pec

Pavel Skládaný

Původně tam bylo 65 km/h, oblouků je tam požehnaně.

Mufiklo

Zatáčka