Nárůst mezd o více než 12 procent. Deutsche Bahn zažehnala další stávku, odboráři přistoupili na kompromis
Nové uniformy Deutsche Bahn. Foto: DB
K výsledku dospěly obě strany po smírčím řízení.
K výsledku dospěly obě strany po smírčím řízení.
Zase několik lidí závidí? Tak se přestěhujte do Německa a pošlete žádost o zaměstnání do DB. Ale ono jo lepší brečet a stěžovat si. Anebo něco změňte u sebe v ČR. Ale klasika je že v ČR každý nadává jak je všude “velký špatní” ale u lidech chybí motivace něco změnit….
PS: Nikdo nikoho nenutí tam dělat kde je. Přece nemáme 198x. Můžete si v Praze otevřít stánek na předražené, hnusné trdelníky.
Někteří komentátoři si zřejmě myslí že tu máme stejnou hodnotu práce jako v Německu. A odbory jsou u nás sprosté slovo, to je pravda, ale zase český strojvedoucí si také nevydělá špatně. Jako ideální mi přijde navýšení u nás o 6-8%. Je to kompromis mezi tím co si může ČD dovolit.
No když se podívám na hospodaření jak DB tak ČD za poledních 10 let, omlouvám se, ale nemůžou si dovolit nic. Dovolují si to jen proto, že jsou státní. Dovolit si zvyšovat platy může Lufthansa, ta má slušnej zisk, ze kterýho jde brát.
Pokud si ČD mohou např. dovolit držet dvě dceřinné společnosti se zaměřením na IT, což je luxus, na kterém by šlo ušetřit desítky milionů ročně, tak by neměl být problém vykompenzovat zaměstnancům alespoň celou inflaci.
Nemáme zde sice stejnou hodnotu práce jako v Německu, ale dle některých ekonomů jsme na 70% jejich produktivity. Příjmy zaměstnanců tomu ale zdaleka neodpovídají a skutečnost, že si zaměstnanci neumí říct o více peněz, už kritizují i ekonomové z řad poradců vlády. A to je problém nejen v dopravě, ale bohužel to platí ve všech oborech u nás.
Jenže německá hrubá mzda odpovídá české superhrubé. A pak teprve srovnávejte.
Zdanění firem v Německu je výrazně vyšší, u nás jsou zase vyšší odvody, což je v podstatě jen jinak pojmenované zdanění. Ale to je zase jiný příběh. Zaměstnance pochopitelně zajímá čistá mzda a ta naše je v průměru nižší o 52%. Tedy ani růst mezd o 100% by nedosáhl na úroveň Něměcka. Dále pak zaměstnance budou zajímat průměrné životní náklady, které byly u nás nižší o cca 16%, ale vzhledem k tomu, že máme cca 2x vyšší inflaci než Německo, tak se i tento rozdíl vytrácí. Růst mezd o 100% samozřejmě není reálný, tomu neodpovídá výkon naši ekonomiky, ale růst… Číst vice »
Kompromis mezi „tím co si může ČD dovolit“ a …? Čím dalším?
Tyhle slova mě vždy dokáží iritovatnak, jak jako hodnota práce? Copak moje práce je snad horší než stejná práce v Německu??
Hodnota vaší práce je taková, za kolik ji dokážete „prodat“.
To by se u nás nestalo.
Až dosáhneme podobné produktivity práce jako DB, tak můžeme chtít podobné peníze. To znamená v prvé řadě propustit hromadu komerčních zaměstnanců z pokladen a průvodčích z regionální dopravy, posunovačů v souvislosti s pořizováním ucelených souprav, staničních skladníků nebo úschoven, které jsou jen historickým pozůstatkem.
A vy jste se právě před chvílí uhodil do hlavy, bolí to a při tom píšete takové zajímavosti. Super.
Preesne. Tydlety skladníci, pokladní a kdovijaka další verbez nám tu žerou koláče. To je vono, když je vyzeneme hned budou mít všichni platy jak v Německu. Kde se sakra flákáš chlape, už dávno si měl dělat ministra financí.
Ale už není rok 1985
Objednavatelé regionální dopravy naopak chtějí, aby v každém vlaku byl průvodčí. I tam, kde se bez průvodčích jezdí 20 let
Jste dlouho vlakem nejel , jinak nevím kde ty hromady zaměstnanců vidíte
Každý „odpovědný občan“ kudy chodí, tudy vidí „statisíce zbytečných úředníků“.
Propustíš pokladní a průvodčí = bude únik tržeb !
Propustíš posunovače = vlak se sám spojí , rozpojí, vymění se vagony za rozbitý a nákladní vagony se samy postaví do řady podle toho kam mají jet ? Nepřeneseš práci na strojvedoucí ?
Máte peníze na automatické spřáhla na všechny mašiny a vagony ?
Omlouvá Vás, že o železnici víte ………
Jakou má jinou produktivitu práce česky nebo německy strojvedoucí, oba dva odvezou vlak z bodu A do bodu B a rozhodně víc km nejezdí.
Produktivita se neměří v tom kolik kdo odjede km a nebo jak náročně pracuje… Pokud cestující a objednavatel v Německu zaplatí více peněz, tak strojvedoucí z Německa má větší produktivitu a to i kdyby se obrazně štoural v nose.
Na jednotku času vydělá strojvedoucí v Německu více a proto je produktivnější.
Je zajímavý, že Kaufland v Německu je levnější než v ČR ,ale prodavačky v ČR vydělávají o hodně míň, ta produktivita je jenom,kec aby se nemuseli zvedat platy.
A to je právě ta chyba.
Jiná liga…
Toto by si měli povinně přečíst zástupci všech odborových svazů které působí na české železnici.
…..a členská základna.
68000 čistého protiinflační 😁 ČD 10000 hrubého.
U GW dokonce nula (0Kč) čistého i hrubého.
To mě mrzí. A proč mám tolik mínusů?
U cd cargo to same,taky hovno….
Vám v květnu nic nepřidali? Zvláštní
Ještě podmíněné sáhnutím na příplatky…
https://www.fscr.cz/index.php?page=clanek&id=1012
Žádné příplatky rušeny nebudou.
Nepsal jsem nic o rušení, ale sáhnutí…
S tím jak se stávkuje všude na západ od našich hranic, je vidět, že si dokáží tamní zaměstnanci vynutit,aby dostali přidáno..u nás nemystelné..
U nás jsou holt odbory a stávkování sprostá slova. Asi si lidé myslí, že jim budou zaměstnavatelé přidávat sami z dobré vůle.
U nás se odbory handrkujou s vládou o stravenky.
A proč bych měl pracovat někde, kde nejsem spokojen? Má se jen kolem mě točit svět? Když by odcházeli, tak si do DB tím spíš uvědomí. Ale jestli tam pracují nepoužitelní lidé, tak nic jiného než stávkovat asi neumí..
A proč nechtít si vylepšit podmímky tam, kde jsem jinak spokojen?
Nestávkuju, když jsem spokojen. Stávkuju, když jsem neschopen si mnou vysněné peníze taky sám vydělat. Jako děcko co kope kolem sebe.
O penezích nerozhoduje jen váš výkon, ale hlavně váš nadřízený. A ten má jako zástupce firmy zcela logicky zájem na tom co nejvíce minimalizovat náklady. Stávkou říkáte, že tohle už je moc málo. A měnit furt zcela práci není pro každého, takže dává smysl snažit se zlepšit podmínky tam, kde mi to jinak vyhovuje. Nebo co radíte vy? Být pasivní oběť, co se o nic nesnaží a pak jen jednou odejde?
Myslím si, že práce strojvedoucího je v České republice silně podhodnocená profese vzhledem k tomu jaké náročné zkoušky a povinnosti máme. Neustále ve stresu, jednou nohou v kriminále a takhle bychom mohli pokračovat. Samozřejmě bych zde zařadil i posunovače, vozmistry bez kterých se rovněž neobejdeme a jsou pro železnici důležitý. Pokud zaměstnavatel argumentuje tím, že nemá dostatek práce popřípadě nemá dostatek výkonů, tak to přeci není náš problém, že má ve svém vyšším managmentu neschopné lidi, kteří tu práci nedokáží obstarat. Je vidět, že odbory u našich západních sousedů, na rozdíl od nás, fungují, a umí si vyjednat o dost… Číst vice »
Silně podhodnocena ta práce rozhodně není.
Pokud jste v práci ve stresu tak jděte někam jinam. Já jezdím 32 let a jsem v pohodě, tuhle práci bych nevyměnil
Schválně jsem to napsal jednou větou, přesto jste nepochopil.
má se jen kolem zaměstnavatele točit svět?
Od státních drážních firem v Česku odcházejí, u soukromníků jich taky není zrovna dostatek a stejně nepřidali a nepřidají sami od sebe. Čimpak to asi bude?
Nejspíš tím, že to co popisujete není funkční. Je to účinné jen do určité míry. Mmch management jakékoliv firmy není neomylný a některý navíc používá nevhodné až zlé metody řízení, či je neschopný. Včetně HR oddělení.