Nalakováno. Slovenská strela se vrací na koleje s původní barvou
Návrat Slovenské strely do původního stavu se blíží. Pracovníci společnosti ČMŽO dokončili ve své přerovské lakovně lakování unikátního motorového vozu
Návrat Slovenské strely do původního stavu se blíží. Pracovníci společnosti ČMŽO dokončili ve své přerovské lakovně lakování unikátního motorového vozu do původních barev, v jakých jednotka jezdila.
Už v pátek mohou Slovenskou strelu vidět železniční fanoušci na kolejích: chystá se přesun z Přerova do areálu společnosti ČMŽO-elektronika v Hranicích k posledním úpravám.
Motorový vůz M290.002 je národní kulturní památkou, zhruba dva roky trvá jeho rekonstrukce do původní podoby a provozuschopného stavu. Restaurátoři museli najít správný odstín, v jakém motorový vůz původně jezdil. V materiálech k vozu je uvedena „jasně zářivá višňová červeň“. Tento odstín se ztotožnil v archivech Tatry a na karoserii byla zvolena barva višňová červeň (ČSN 8300) v polomatném provedeni. Podvozky jsou šedé, střecha v barvě starého zlata. Oprava nabrala kvůli pandemii koronaviru mírné zpoždění, kompletně má být hotovo do konce října.
Naposledy byla Slovenská strela na železniční trati v roce 1960, pak stála dlouhé roky v Kopřivnici na kolejích u muzea Tatry jako exponát.
Motorové vozy M290.0 byly vyrobené v roce 1936 pro tehdejší Československé státní dráhy v Tatře Kopřivnice. Na voze je unikátní například elektromechanický přenos výkonu od Josefa Sousedíka. Díky jeho nápadu se vůz rozjížděl hlavně na elektrický pohon, s rostoucí rychlostí se zapojoval mechanický přenos. Dosahoval rychlosti až 130 kilometrů v hodině, při zkouškách dosáhl až 148 km/h.
Dráhy je nasazovaly na trasu z Prahy do Bratislavy, označení Slovenská strela zůstalo v jízdním řádu dosud, i když doplněné o název Metropolitan. Jen pro srovnání: v roce 1936 urazily tyto vlaky cestu z Prahy do Bratislavy za 4 hodiny a 51 minut. Dnes trvá cesta bez minuty 4 hodiny.
Během války vozy nejezdily kvůli nedostatku paliva, pak sloužily pro vládní a ministerské jízdy. Jeden z vozů vyhořel, druhý se dostal do podnikového muzea Tatra. Vlastník vozidla, společnost TATRA TRUCKS, buduje v Kopřivnici pro vůz nový depozitář.