Nákup nočních vlaků jako politické téma. Švédští poslanci mají obavy z příliš krátkých postelí v nových vozech
Noční vlak SJ podle představ dopravce se všemi vozy. Foto: SJ
Kvůli užšímu průjezdnému profilu budou lůžka a lehátka o devět centimetrů kratší než dosud.
Popravdě, kéž bychom u nás měli takovéto starosti…. :-).
Upřímně dodnes nechápu, proč spací vozy nejsou zvýšené – právě tak, aby asi mohla dát lůžka po směru jízdy a chybějící kapacita byla dohnána třeba o metr vyšší skříní.
To by fungovalo tak do prvního tunelu.
Jak kde, je to asi jako s dvoupatrovými vozy: je řada tunelů, kde projedou, ale jsou i tunely, kde neprojedou, a to i na hlavních tratích, kde noční vlaky jezdí, např. přes Semmering.
Samozřejmě vozy není možno dělat libovolně vysoké i kvůli trakčnímu vedení.
Takové vyšší lůžkové vozy jsou, ulička na straně je ve „středním podlaží“ a vstupuje se do kupé nahoru a dolů. Ale mít nad sebou 4 postele ve směru jízdy, to není ani moc komfortní, ani bezpečné. Navíc zrychlení a zpomalování vlaku se líp snese když člověk leží bokem, a ne když ujíždí hlavou napřed. Sovětské plackarty sice mají část lehátek i po směru, ale tam jsou aspoň nad sebou jen dvě, a navíc to tak často nebrzdí z vysoké rychlosti.
ono to je asi individuální. Mě v lůžkovém voze vadila představa, že vlak prudce zabrzdí a já poletím dolů (ale je mi jasné, že se na to při návrhu vozu myslelo). Na druhou stranu přítelkyni vadilo houpání ze strany na stranu a to by se při podélné orientaci lůžek omezilo…
Těm co mají 160 je ta diskuse asi ukradená, těm co mají 200 se to líbit nebude. Dle mýho by ten dopravce měl umožnit i těm 200 cm vysokým pohodlnou dopravu. Prostě když můžou být v americe dálkový autobusy s různýma odstupama sedaček, proč by to nemohlo jít v evropských vlacích. Tyhle standardy jsou sprostá diskriminace.
Asijská norma ve Švédsku, kde je asi hodně dlouhanů podobně jako u nás či NSR je asi trochu renonc.
Můžete upřesnit,jak je to s těmi různými roztecemi v dálkových autobusech v USA? Děkuji
Tak ony jsou různé i v těch českých, když rozteč řad je dána délkou vozu / úseku děleno jejich počtem, což na levé straně bez dveří dá trochu jiné číslo než na pravé se dveřmi. Ale ten rozdíl je malý, takže to nikdo neřeší.
Mám s tím jen osobní zkušenost z pohledu cestujícího. Prostě mě to zaujalo, že měli 3-4 páry sedaček ve výrazně větších (a různých) odstupech. Byl to dopravce typu Greyhound. A nemluvím o tom, že by to vzniklo jen jako vyplnění zbytkového zbytkového prostoru třeba mezi dveřmi a koly.
Diskriminace? To myslíte vážně?
Těm, co mají 200cm se nelíbí ani economy class v dnešních lowcost letadlech. Mají aerolinky mít v economy různé rozteče sedadel a cestující usazovat podle výšky?
Samozřejmě dává smysl cestujícím umožnit si za větší komfort připlatit, ať už k tomu mají jakoukoliv motivaci. Pokud to konstrukce příslušného dopravního prostředku umožňuje a existuje poptávka, aby dopravce na těch XL místech nevozil pořád jen vzduch.
Ano!, ano, třeba. Tolik odpovědi na vaše otázky.
Jinak váš poslední odstavec je přesně to o čem mluvím. Pokud je v populaci 5% lidí 195+ kteří se do standardu dopravce doslova nevejdou, pak XL sedačka není o „větším komfortu“, čili by za ni neměl být příplatek.
A co takhle orientovat postele po směru jízdy? Neřešíte profil…
Jenže to tam těch oddílu pak moc nenacpete. Ono to asi bude mít nějaký důvod proč to nikdo nedělá…
Nebudou to mit v nekterych oddilech ty nove Nightjety?
Ne.
A co je na předposlední fotce tady? https://zdopravy.cz/obrazem-obb-predstavily-interier-novych-nighjetu-nabidnou-i-mini-kabiny-pro-jednoho-cestujiciho-125079/
Dovod moze byt aj §1, hlavne ked vela spacich vlakov nevznika.
Ak by boli lozkove kupe po oboch stranach vagona a ulicka v strede, kupe by bolo rovnako, ale priestor mimo lozko by tym zrejme trochu trpel.
Amtrak ma aj take usporiadanie, ale netusim, ako to tam maju s rozmermi.
bežné např. v Thajsku
Hoďte si to na papír, půdorys je základ každého řešení v omezeném prostoru.
Těžké. Kupovat vozy evropského profilu na provoz jen ve Skandinávii by byla fakt. Na druhou stranu potřebují aj vozy na provoz do Německa. Takže buď jednotný vozový park nebo větší komfort. Vozy mají životnost několik desítek let, to bez křišťálové koule nejde rozhodnout.
Je dobře, že tento problém někdo ve Švédsku otevřel a řeší. Snižování kvality a komfortu v dálkové dopravě je v poslední době jev ve spoustě zemí a politici se pak před ten vlak maximálně přijedou vyfotit, ale sami s tím nejezdí. A to i v opěvovaném Rakousku, kde po likvidaci sítě EC vlaků a jejich nahrazení Railjetama výrazně klesl komfort. Jednotky sice technicky skvělé, ale sedačky, místo pro nohy vybíral někdo kdo v tom evidentně nejezdí. Zase aspoň u nás je v čem jezdit.
Spíš jde o efektivitu. Je rozdíl jestli máte ve voze 66 sedaček (Bmz) nebo 80 – 88 (moderní velkoprostor).
Nebo 96 jako v Honeckeru. Ale zase je v čem jezdit a děje se to jenom poslední roky.
A když uděláme čtvrtou třídu na stojáka (v Rakousko-Uhersku tato třída kdysi opravdu existovala) bude to úplně nejefektivnější. A slovo moderní bych k sedačkám railjetu nedal, přijde mi to jako Honeckerova pomsta nebo sedačky ze žabotlamu s opěrkou pod hlavu(tu ale pár 452 mělo). Za mě to není interiér vlaku vyšší kvality.
Jo, 4. třída nastojáka, to znám. R8 za ČD, za cenu třídy druhé.
Nebo s příplatkem na třídu první….z ranního R 966 (návoz zaměstnanců z Čáslavi, Kutné Hory, Kolína)na 6:00 do Prahy (místo přiřazení alespoň 2 Honneckerů je většinou řazeno o 1 vůz a někdy i o 1.třídu (v dnešní době připlácení u průvodčího stejně na úrovni 2.třídy) méně. O komfortu (zásuvky, klima) a dodržení kvality vozů už ani nemluvím….
Komfort v railjete, keď si ho zaplatíte (1. trieda) je v pohode. Vec sa má tak že väčšina gaštanov chce hlavne nízku cenu, tak to holt dopravcovia rešpektujú a objednávajú vozidlá v príslušnej konfigurácií.
Když by chtěli tlačit na nízkou cenu, tak eventuálně přestaví už svoje staré Bmz, případně doplní o tlakostěnné přechody mezi vozy, což by pořád muselo stát výrazně méně, než kupování nových jednotek. Tak trochu naštěstí pro nás to ale neudělali a z vyřazených kvalitních vozů tady těžíme my.
Tlakotěsné
Přestavovat Bmz na tlakotěsné vozy? A nechat v nich kupé? To nevím jestli by bylo něco super efektivního. Některá Bmz si přestavěli na lehátkové vozy a to bylo asi tak to nejlepší co se s nimi dalo udělat.
A jak by je přestavěli na v_max 230 km/h? Navíc, i kdyby to udělali, mělo by to životnost tak 10 let, pak by musely stejně objednávat nové, čili jen odsouvání problému – řešení dobře známé z českých kolejí posledních 20 let.
Přitom tím, že objednali naráz velkou sérii, ji dostali za velmi výhodnou cenu.
Cestující má na výběr hned ze tří tříd, za víc místa si může připlatit. Nevím, kde vidíte problém. Ano, že za nízkou cenu nedostanete super komfort. Ale tak to holt v normálním světě chodí.
Díky, sám bych na to nepřišel, railjetem jsem jel první třídou služebně do Vídně a kdybych jel za svý, tak vzhledem k ceně jedu svým autem. Jinak nechápu proč se tomu říká vlak vyšší kvality, když sám přiznáváte, že to není komfortní.
Komfortní to možná není ale pokud to srovnáte s běžným vlakem na českých kolejích tak to opravdu je vlak vyšší kvality. Ne že by byl railjet tak kvalitní ale ten běžný vlak je tak mizerný.
No nevím, já jsem zrovna na místo pro nohy se svýma téměř 2 metry a dlouhýma nohama v poměru k tělu hodně náročnej a v Railjetech problém nemám.
Problémy prvního světa…
A chcete raději problémy druhého světa?
Zajdete-li v Malmö, Göteborgu nebo Stockholmu do té správné čtvrti, poznáte i třetí svět.
Tohle bych řekl nemůže být hlavně o udržení současného standartu, ale uvědomění si, že se ty vozy kupují na další 40-50 let a jak moc v daném místě vzrostla průměrná výška za toto uplynulé časové období a jak se dál zvýší do roku 2060-70. Já bych se svými 196 cm na posteli 191 cm zřejmě vyspal, ale mít o deset cm více, tak nevím nevím.. Ale třeba se i počítá, že tou dobou bude mít většina populace už ne nordický původ a to jsou pak lidi viditelně nižší..
Průměrná výška už moc nahoru nepůjde. Hlavně ve vyspělých zemích.
Závidím vlastnictví křišťálové koule.
Ale úplně stejně věštíte ve svém příspěvku i vy 😉
Nizozemci (jako nejvyšší národ má planetě) už růst přestali. Jen zatím nikdo moc neví, proč.
Smazáno pro trolling