Koupili trolejbus na Bazoši a chystají se s ním objet svět

Trolejbus Solaris Trolino 12 pro cestu kolem světa. Foto: Martin ZavadilTrolejbus Solaris Trolino 12 pro cestu kolem světa. Foto: Martin Zavadil

Expedice má vyjet v červnu, první etapa končí ve Vladivostoku.

Skupina dobrodruhů z týmu SirFogg.com v čele s Albertem Fikáčkem z Brna se chystá k netradiční cestě. S trolejbusem Solaris Trollino 12 AC chtějí objet zeměkouli. Na první etapu z Brna do Vladivostoku se chystají už v červnu. Na výpravu se může připojit kdokoliv.

Fikáček koupil trolejbus přes inzertní stránky Bazoš.cz, kde ho prodával Městský dopravní podnik Opava. Fikáček sám říká, že vozidlo sháněl půl roku, než ho napadlo na Bazoši zadat do vyhledávání slovo trolejbus. „Zavolal jsem tam, domluvili jsme se, další den jsem se na trolejbus přijel podívat, plácli jsme si a bylo hotovo,“ popisuje celý nákupní proces Fikáček.

Trolejbus má sice platné revize, čekají ho ale úpravy a důkladná prohlídka. „Výrobce trolejbusu na projektu spolupracovat nechce, ale pomůže nám výrobce elektrických součástek trolejbusů Cegelec,“ dodal.

Do trolejbusu domontuje postele, gauč, ledničku a gril. O úpravy se postarají dobrovolníci na víkendových brigádách v Brně. S podobnou prací už mají své zkušenosti, protože pod Fikáčkovým vedením pracují zároveň na projektu VlakFest, kde opravují železniční vagóny a v únoru postavili první saunový vagón na světě.

Solární elektrárna a diesel agregát

Trolejbus je vybavený diesel agregátem, který generuje elektřinu, ale cílem expedice je využívat ho co nejméně. Agregát standardně vyrábí elektřinu, která pohání trakční motor, ale v tomto případě je v plánu do trolejbusu přidat baterie a pohánět trakční motor z nich. „Prosíme každého, kdo má volnou trolejbusovou baterku, aby nám ji donesl,“ směje se Fikáček. 12 % výkonu pokryje solární elektrárna na střeše trolejbusu od firmy S-Power. „Jsme nadšení, že nám tuhle možnost nabídli, a teď čekáme nabídky od nějaké vodíkové firmy,“ dodává s nadsázkou.

Trolejbus by měl na cestu vyrazit na začátku června. První etapa bude trvat zhruba čtyři měsíce a končit ve Vladivostoku. Trasa první etapy byla vybrána s ohledem na covidovou situaci a trolejbusová města. U dalších etap se uvidí, v jakém stavu bude vozidlo dál.

Na stránkách Trolejbusem.cz je již možnost přihlásit se na tuto cestu. Počítá se s tím, že lidé pojedou vždy jen určité úseky podle svých časových možností.
Opravdu zkušení trolejbusáci mají cestu zdarma. Všichni ostatní dobrodruzi se musejí podílet na nákladech, které vycházejí zhruba přes tisíc korun denně na osobu. Kdybychom je chtěli snížit, muselo by nás tam být hodně, což už by nebylo komfortní,“ vysvětluje Albert Fikáček, jak bude cestu financovat. V ideálním případě pojede v trolejbusu 14 dobrodruhů, kteří se budou postupně měnit, jeden trolejbusák a jeden technik.

Trolejbus Solaris Trolino 12 pro cestu kolem světa. Foto: Martin ZavadilTrolejbus Solaris Trolino 12 pro cestu kolem světa. Foto: Martin ZavadilTrolejbus Solaris Trolino 12 pro cestu kolem světa. Foto: Martin ZavadilTrolejbus Solaris Trolino 12 pro cestu kolem světa. Foto: Martin Zavadil
Tagy SirFogg.com Solaris Trollino 12 Top Trolejbusem kolem světa
50 komentářů