Nákladní železniční dopravci dostanou poprvé peníze na obnovitelné zdroje, stát rozdělí 230 milionů ročně
CZ Loko. Elektrická lokomotiva EffiLiner 3000 zvaná "Belgičanka". Autor: CZ Loko
Dopravci budou čerpat dotaci podle objemu spotřebované elektřiny v roce 2020.
Nějak mi to nejde do kebule 553 (náklady) – 440 (OZE) = 113 a ne 0 ? Celkový rozpočet činí 1 150 milionů Kč (přibližně 45 milionů EUR) s ročním rozpočtem ve výši 230 milionů Kč (přibližně 9 milionů EUR). Režim je financován ze státního rozpočtu. Podle studie EGÚ Brno odpovídají externality vytvářené železniční nákladní dopravou 577 Kč na 1 000 tunokilometrů (553 Kč na 1 000 tunokilometrů, pokud se berou v úvahu pouze elektrické vlaky), zatímco silniční nákladní doprava vytváří externí náklady ve výši 2 801 Kč na 1 000 tunokilometrů (těžká užitková vozidla) a 18 892 Kč na… Číst vice »
Funguje to? Zdaň to! Ještě se to hýbe? Zreguluj to! Je to mrtvé? Zadotuj to!
Ještě by to chtělo srovnat poplatky za železniční dopravní cestu tak, aby byly konkurenceschopné v porovnání se silniční daní a poplatky za mýto. V současné době jsou poplatky za silniční síť nejlevnější široko daleko a podle toho to taky na silnicích a se silnicemi vypadá.
Jj a pak přijde další Otík S myšlenkou , že rozpocita provoz v kolejišti s náklady na výstavbu tak , aby to provoz vlaků zaplatil za dobu životnosti . Navíc provoz na koridorech ať už na Brno nebo Olomouc je takový , že nevím s čím chcete soutěžit a po cem to vozit . Celkově dotace jsou peklo a jen vše křiví . Navíc potraviny ti vozí taky kamiony do obchodu a ty je zaplatíš tak jak tak , nepotuluji se po republice jen tak .
Samozřejmě, že se má každá investice zaplatit, jinak nemá smysl a vyhazují se peníze do vzduchu. To ví každý soukromník, ale ze státních peněz krev neteče. Aby to bylo fér, tak musí být započítány, tedy zdaněny, negativní externality, které pak musíme stejně sanovat všichni z veřejných rozpočtů.
Evidentně máte problém s tržním hospodářstvím. Možná ste si toho nevšiml, ale plánované hospodářství jsme už zkoušeli a nic moc.
Pardon, to mělo být k Ottovi
Buď se zruší poplatky za železniční cestu, nebo se poplatky za silniční síť zněkolikanásobí…
To první mi přijde snáze realizovatelné.
Jak znásobíte „nulový“ poplatek (osvobození) ?
To jako že by po kolejích i tranzit projížděl přes ČR bez plateb za dopravní cestu? Ještě i tu elektřinu jim dát? Ne že by se to nákladním dopravcům nelíbilo. Akorát státní rozpočet by to asi definitivně dorazilo.
To je v podstatě velmi jednoduché – novelizovat zákon o soustavě daní a poplatků > daň silniční nahradit poplatkem za použití dopravní cesty. Návazně zákon o dani silniční novelizovat jednak na zákon o poplatku za použití dopravní cesty, právní předpis definující poplatek za použití železniční dopravní cesty implementovat v rámci novelizace do zákona o poplatku za použití dopravní cesty. Ustanovení osvobozující vlastníky/provozovatele silničních vozidel od placení daně silniční / „nově“ poplatku za použití dopravní cesty aplikovat i na vozidla provozovaná na železniční dopravní cestě …. Od daně jsou osvobozena „vozidle elektrická“ = vlaky vedené v elektrické trakci nebudou poplatek za… Číst vice »
Nesystémový pro lobování úplatek. Tak snad si dvojministr a Kolovratnik užijí bohatého jeziška.
Nesystémové jsou eko-odpustky za CO2 a dotace solárům, postupně zničí celou ekonomiku, elektrická trakce v dopravě se s tím jen sveze…. (A koncept odpustek vybrat a hned zase vrátit jistě dlouho nepřežije)
Jsou spíše nepřiměřené k naší ekonomické úrovni.
Jojo – dovedete si představit, jak bude elektřina levná bez vysokých platů a odměn managementu a bez emisních povolenek?
Mě vyšlo 0,9 Kč/kWh ;-D
To tady bylo za bolševika asi tak před 40 lety ….
Melete totální kraviny
Tak určitě. A ta částka taky nesedí.
Tak tak…dotace jsou jen pro zlost…
A nebylo by lepší zrušit položku na obnovitelné zdroje nergie úplně u všech. Fakt, že donedávna stále cena silové elektrické energie cca 1300 Kč za MWh a příspěvek na obnovitelné zdroje leketrické energie stál přes 400 Kč za MWh znamená, že se zvýšila uměle cena silové elektřiny o třetinu, aby jiní mohli čerpat dotace na neefektivní produkci.
Nebylo,někdo ještě musí 10 let solárním baronům zejména z ODS platit jejich zbytečně vysoké dotace na FVE které ani nestihli včas spustit. Zajímavé že si teď probíhají kauzy se začátkem na konci roku 2010 (schválení nedostavěných FVE). Budou volby a je tak vhodná doba to ODS znovu připomenout že nás její poslanci stále stojí miliardy ročně.
Já si jen pro zajímavost procházel faktury za elektřinu z 90. let a srovnání s tou současnou je teda mazec. X položek navíc. Silová elektřina je to, co mně zajímá, k tomu jsem ochoten platit za údržbu rozvodné sítě. Dotovat fotovoltaiku a jiné radosti, platit za to, že existuje burza …. to sice musím, ale dělám to nerad.
Hmm…co takhle jen platba pouze za tu silovou elektřinu…
Klidně 😉