Nákladní železniční dopravci chtějí nižší poplatek za dopravní cestu, když použijí ETCS
Montáž ETCS do lokomotivy 163 společnosti ČD Cargo. Foto: ČMŽO - elektronika
Podle dopravců je stávající sleva 5 % za použití evropského zabezpečovače nedostatečná.
Zní to celkem motivačně. Nevím jestli 5%.. ale
Podle mne tento nápad má hlavu a patu.
POužité ETCS je spojeno s relativně vysokými investiucemi a toto by byla velmi solidní a podle mne spravedlivá „motivace“ jej urychleně nasazovat.
Je to podobný nástroj jako protěžování elektroaut – ty mají také slevu na poplatcích za dálnice atp.
Jako ekvivalent bych místo elektroaut použil slevy na mýtném u nákladních aut s novějšími emisními normami EURO.
Tak cena mýtnýho pro nákladní auta je dána od toho jaký „euro“ splňují už dloooooouho
No ty vole tak vytáhněte z kešeně prachy a kupte si ETCS třeba do obýváku ! Většina z vás co to tady minusujete jste držgrešle , doma stohy letáků na slevy v Lidlu, ale z huby vám padají milióny. To mám nejradši
Hele Joudo, ta drahota je o tom, že je to v začátcích. V roce 1994 stál mobil 50.000,- Kč, připojovací poplatek dalších 50.000,- Kč a měsíční poplatky v tisících až desetitisících. Dneska má mobil už dítě ve škole a pomalu každé 2 roky nový. Tak to bude postupem času i s ETCS. Ten drahý začátek holt musí být zadotován státem.
Nebo se nemusí šaškovat s datem výhradního provozu.
Jsem pro to, aby každá nová/rekonstruovaná mašina musela mít ETCS.
Jsem pro finanční i technické výhody vlaků s ETCS. (Máš = jeď na blok na L3. Nemáš = tak v noci až budeš sám, ukážu zelenou do další stanice).
Akorát že ty ceny ETCS zatím nějak neklesají.
Při duopolu SIEMENS/ALSTOM logicky ani nebudou/nemohou….
Příčina je jiná. V ceně mobilu tehdy byl jeho vývoj atd. Dnes se vyrábí hromadně daleko větší série, takže se konstantní náklady rozpustí.
ETCS přijímač je drahý kvůli tomu, že je po něm aktuálně velká poptávka a dlouhé dodací doby (blíží se den výhradního provozu, když dopravce řekne že to nejde, dostane dotaci). Výrobci se nějak nehrnou do zvyšování kapacity, protože za pár let stejně bude potřeba jenom cca tolik kusů jako nových lokomotiv.
A k tomu existuje schvalovací proces, kterým neprojde každý výrobce mašin, musí se držet monopol.
já se obávám, že problém bude taky v tom, že samotné ETCS přichází pořád v nových verzích, takže se pořád vyvýjí.
Já bych rád věřil, že většina verzí bude držet zpětnou kompatibilu.
Ta drahota je proto, že nic jiného, než koupit prostě nelze. Srovnání s mobilem kulhá, protože mobil málokdo musel kupovat.
Pan Metrans ho chtěl, tvrdě prosazuje, neakceptuje že někdo na to nemá, teď počty nevycházejí, beden díky celosvětové krizi asi taky tolik jezdit nebude, tak chceme prachy zpět skrytě přes slevy ?? Trochu prasárna ne ? Pardon, v dnešním rasově vyváženém světě jsem chtěl napsat, trochu nekorektní, ne ??
Tak samozřejmě, prase je užitečné hospodářské zvíře.
Nevím jestli jste nekorektní, spíše píšete šáhlosti.
ETCS prosazuje Metrans? To je docela vtipný vývod. Jinak SprŽel má na ETCS také „slevy“, neboť velkou část těchto investic do infra platí EU.
Jasně, když jezdit nebudou tak na těch slevách za cestu vydělají velké peníze. To dá přece rozum. A tak dvě promile, aby tomu jede uvěřil.
Akcionárom Metransu je HHLA Hamburger Hafen und Logistik Aktiengesellschaft, čo je firma z veľkej časti vlastnená samotným mestom Hamburg, časť je kótovaná na burze. Neviem kto by mal byť p. Metrans (MittelEuropaTRANSport). Toľko k faktom, to že nemci kupujú stroje s ETCS lebo dostatocné množstvo second handov čo by jazdily trojsystemovo na trhu nieje tak objednali nové stroje.
Naštěstí. V roce 2014 si Metrans vážně pohrával s myšlenkou koupit 16x 180 od DB. Naštěstí to přeplatili ti dva z Švajcu a postavili z toho plot.
Na ETCS chtějí dotace a když ho budou používat slevu, tak to je fajn. Akcionáři Metransu chtějí dividendy a našinec aby to na daních zaplatil, pěkné… Nestačí, že jejich bedny plné zejména asijského zboží (čti: komunistický odpad) sviní Evropu (o různé havěti, která v kontejnerech přijíždí a mrví naši přírodu ani nemluvím) a ještě to máme platit.
Evropský zabezpečovač má Metransu především zajistit průjezd Evropou a nakrmení kapes akcionářů a až pak jde o bezpečnost!
Nenechme se opít rohlíkem.
Od lesa i od pole naprostý souhlas, předsedo !!
Jezismarja, kdybych tě neměl rád, tak tyhle blbosti a stoprocentní bludy bych od jiného ani nečetl. Hele, bavili jsme se o tom spolu mockrát , kdyby byl ŽESNAD.CZ před 20-25 lety, tak by proti ETCS tvrdě vystoupil. Stačil by vývoj indusi. Ale nikdo se proti tomu tehdy nepostavil a dneska je to holt danost. Tak přestaň blbnout 😉
Oldo, jen bych tě chtěl upozornit, že před 25 ti léty nebylo za koho bojovat, neboť zde byl pouze jede „dopravce“ a to ČD, neexistovalo SŽDC, drážní úřad se horko těžko začínal rodit, a něco jako třeba průkaz způsobilosti se připravoval. A licence a osvědčení byl tou dobou cizí pojem. Tak nevím kdo za koho by tu před 25 ti lety měl proti ETCS bojovat 🤷🙏🙏
Jejich bedny? Poptávku po asijském zboží tvoří zákazníci, nikoliv dopravce.
Asijské zboží by sem jinak jezdilo stejně, ale v odpovídajícím počtu dalších kamionů, protože k tomu přesně směřuje náš současný kapitalistický systém. A bližší zboží už jedině kamiony. Protože na silnici zatím vůbec takové komplikace nejsou, a ještě se za ně platí jen částečně. Tak si rozmyslete, co chcete, a pak někomu spílejte.
Ono to není z od čínských soudruhů po silnici tak jednoduché, jak se vám zdá.
Kamiony v kapitalistických USA. Nevhodné pro lidi mající strach z hadů.
https://www.youtube.com/watch?v=zj5vQ5oOGL0
PS: Kdopak jim tam přistavěl tu druhou kolej?
Povídá, zatímco klepe do made in China počítače.
1) V ČR reálně žádný zabezpečovač mimo ETCS není
2) přepravu vlaků s nákladem z Číny zajišťuje ČD Cargo
3) Železniční doprava se vyplatí při určité kapacitě a také vzdálenosti. K tomu je dobré k určitým firmám zbudovat vlečku. Kolik nových vleček bylo od roku 1990 k podnikům zbudováno v ČR. Navíc jich hodně leží ladem.
Ad 3) a kolik jich bylo už zrušeno, nebo se o zrušení uvažuje….
To trochu souvisí se změnami potřeb. Holt se výroba a logistika přesouvá, stěhuje se často z měst a starých areálů na předměstí (ne že bych byl fanda stavění na zelené louce) a vlečky se k nim nestaví, ani to stát nevyžaduje (ani nepodporuje).
Dopravu s nákladem s Číny provozuje zejména Metrans, ČDC jsou jen drobky.
z Číny
Dotace na mobilky chce ŽESNAD.CZ pro všechny. Opakuji, pro všechny své členy. Velké i malé. Tečka.
No právě. Není to ani čtvrtina všech dopravců.
Je známo, že dosavadní výše poplatků za dc zdaleka nepokrývá náklady na infrastrukturu, těžko jim tedy budou poskytovány další slevy. Vznikají-li při poskytování služby náklady, bývá zvykem, že jsou zahrnuty do ceny služby. Dotování státem odporuje tržním principům a „liberalizace“ žel. dopravy tak postrádá smysl.
proto byly slevy na mýtné pro kamiony, aha…
Naprostý souhlas, nicméně znamená to, že nákladním silníčním dopravcům má stát rovněž přeúčtovávat formou poplatků (rozuměj mýtného) veškeré náklady při poskytování služby? Protože jak je známo, tak výnosy z výkonového zpoplatnění ani zdaleka nepokrývají náklady na údržbu zpoplatněné silniční sítě. Tím pádem to odporuje tržním principům ještě víc a vzniká značná konkurenční nerovnováha ve prospěch silníční dopravy.
Já bych byl pro.
A proč ne?
Spotřební daň z PHM se nepočítá do zdanění silniční dopravy?
Tato diskuse už tu byla. Železnice v motorové trakci také platí spotřební daň z nafty. A v elektrické trakci platí nejen emisní povolenky, ale také poplatky na obnovitelné zdroje – tedy platí v elektrické trakci na podporu ekologie dvakrát!
Již se zavedlo mýto na silnicích první třídy, tedy i mimo dálnice a také dopravci na silnici odvádá silniční daň, která rozhodně není zanedbatelnou položkou.
Problém je v tom, že spotřební daň z paliv a silniční daň nejsou přímo rozpočtově určeny jen a pouze a silniční infrastrukturu. Tj padne to do žumpy státního rozpočtu…
Na druhou stranu není vina železničních dopravcú, že se pro zabezpečení v EU vybral zbytečně drahý systém.
Liberalizace železniční dopravy nespočívá v přenesení veškerých nákladů za státní infra na bedra dopravců. To by se nejprve musela privatizovat železniční síť, aby začaly fungovat obchodní prvky vztahu mezi dopravci a provozovatelem dráhy. Poplatky za DC jsou teď jen zlomek nákladů, stejně jako u silniční dopravy a většina investic jde z SFDI a EU (tedy ani SŽ investice neplatí).
No, ve chvíli, kdy by vám silničář řekl, že už nebude zapichovat dopravní značky podél cesty a máte si povinně za vlastní koupit krabičku v ceně celého auta, která vám je bude zobrazovat, tak je nějaká kompenzace na místě..
ETCS ušetří SŽ nějaké náklady na údržbu tratí, aby to odůvodňovalo slevu?
ETCS je výhodná pouze pro jeho výrobce.
Ano časerm ano. Pokud se ETCS rozšíří na L3, nebude třeba již kolejových obvodů, klacků a podobných srand, nyní běžnejch, které taky něco stojí v údržbě i v provozu
Tak to už při L2, ne? Stačí počítače náprav místo komplikovaných KO.
Ano. Nebudou potřeba návěstidla, kolejové obvody (ty jsou obzvláště náročné), spousta věcí se přenáší rádiem.
Ona se někde dá koupit lokomotiva v ceně mobilky ETCS?? To bych koupil!!!
Ale samozřejmě, že dá. Porozhlédněte se po českém šrotišti, kolik se vyrojilo nově zprovozněných lokomotiv.
Východočeská dráha například…
Za deset mega pojízdnou mašinu, to je dobrej kauf!
Také je několik vraků v kolínských dílnách. Zejména kapitola fabrický posun je zajímavá – typická kovářova kobyla.
Ještěže má drážní úřad málo lidí, aby to vrakoviště zkontroloval.
Sleva by byla motivační složka přechodu na ETCS a nebyla by trvalá.
Z čeho se skládají náklady na údržbu ze strany dopravců ?
Asi datový provoz, nějaké revize a kontroly k tomu případné opravy poruch.
a taky odpisy GSM -R + balízy a zbytek technologie. Tj spíš to budou náklady na provoz a údržbu.
Oni snad dopravci udržují balízy? Vysílačka umějící GSM-R už je v současnosti za směšné peníze, oproti ETCS mobilce, která se musí tuším co půl roku přezkušovat.