Nákladní dopravci vzdali boj o trať u Plzně, z části koridoru bude cyklostezka
Sdružení Sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz ustoupilo od pokusu zvrátit plány Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) na zrušení stávající trati
Sdružení Sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz ustoupilo od pokusu zvrátit plány Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) na zrušení stávající trati mezi Plzní-Doubravkou a Chrástem u Plzně. Platí tak původní verze, že po dobudování ejpovického tunelu tento úsek stávajícího koridoru nahradí cyklostezka.
ŽESNAD.cz vystoupil proti plánům na zrušení trati letos v únoru v době, kdy už byl její osud téměř zpečetěn. Pokusil se ještě vyvolat jednání o změně přístupu, ta ale nikam nevedla.
„Nenávratně tím železniční síť přijde o svou kapacitu, která mohla být využita pro nákladní i osobní železniční dopravu,“ říká výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek. Podle něj je rozhodnutí minulých vlád Plzeňského kraje, které konec trati podpořily, jedním z důvodů, proč ŽESNAD.cz vznikl. Sdružení se chce nyní zaměřit na projekty, kde má ještě šanci něco ovlivnit. Aktuálně se ŽESNAD.cz snaží zvrátit plány na přesun brněnského nádraží.
SŽDC už v únoru upozorňovala, že s projektem nejde prakticky už nic dělat. „Toto řešení bylo přijato a se všemi dotčenými drážními i nedrážními složkami projednáno již při zpracování projektu stavby Všichni dotčení s tímto řešením a tedy i se snesením chrásteckých kolejí souhlasili. Stavba tak byla vytendrována a bylo pro ni schváleno v daném rozsahu i financování z národních i evropských zdrojů,“ řekla v únoru mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
Snesení stávající trati mezi Plzní-Doubravkou a Chrástem je součástí více než čtyřmiliardové zakázky na stavbu ejpovického tunelu.
Podle Sládka je pozitivní, že Plzeňský kraj změnil mezitím svůj přístup. „Vnímáme změnu přístupu nového vedení Plzeňského kraje, škoda jen, že je už pozdě. Trať už není v zahrnuta v územním plánu a změny smluv uzavřených SŽDC na tunel a další stavby na III. tranzitním železničním koridoru již nejsou možné v návaznosti na dotace z Evropské unie,“ dodává Sládek.
Nákladní dopravci mají obavy z prostupnosti trati především při případných výlukách. „Nezbývá než doufat, že bude státní správa i krajské samosprávy v budoucnosti pečlivě zvažovat rozsah stávající infrastruktury a že se i současné, dnes zastaralé tratě, zmodernizují, zkapacitní a podaří se je využít pro ekologickou železniční nákladní dopravu,“ dodal Sládek.