Nákladní dopravci se spojili se SŽDC v lákání mladých k práci na železnici

Studenti si během speciální akce mohli vyzkoušet například lokomotivní trenažer. Foto: ŽESNAD.czStudenti si během speciální akce mohli vyzkoušet například lokomotivní trenažer. Foto: ŽESNAD.cz

Vůbec poprvé se spojilo sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz se Správou železniční dopravní cesty v kampani, která má přilákat zejména

64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Václav Matuška

Já mam velice dobrý vztah ke vlakům ale strojvedoucí být nemůžu protože mám 4 dioptrie. Spíš na lákání mladých lidí ať se zaměří na legislativu strojvedouciho. Protoze nejsrm jediný.
Mevim jestli se to nazýva legislativa tak mě můžete poopravit alespoň se něco dozvím.

Dominik

Legislativa je nastavena dobře, sice je nedostatek strojvedoucích, ale měnit kvůli tomu zdravotní způsobilost není dobrý nápad.

Tuzemák

Doposud jsem nepochopil proč od hranice několika (snad -2 ?) dioptrií, nelze někoho vzít jako strojvůdce. Jaký je rozdíl mezi zrakem správně korigovaným dioptrickými brýlemi a nebo zdravým okem? Oba vidí přece stejně dobře. Tohle pravidlo snad platilo kdysi kvůli provozu na parních vlacích, když fíra koukal ven, mohl odlétnout kamínek a střepy ho mohly zranit. Ale od té doby se snad technika změnila a na to aby čuměl zpoza okna ven uvidí oba stejně . Vemu příklad u řidičů osobáků, kde naopak ten co nosí brýle, troufnu si říct, že má daleko lepší zrak, než ten co je „přece… Číst vice »

Petr

Byl jsem na dráze u infra 23 let v různých pozicích: elektrikář, strojvedoucí, mistr, dispečer, vedoucí provozu infrastruktury. Nejlepší období považuju asi na pozici strojvedoucího, to mě bavilo nejvíce. V roce 2017 po nedorozumění s vedoucím (který neměl ani maturitu) jsem odešel. Jeho chování k zaměstnancům zavánělo až šikanou. Tehdy zasáhla moje žena a děkuju jí za to. Když se podívám zpětně, mám dobré i špatné vzpomínky. Zpět bych se ale už vracel. Dnes pracuju v energetice a jsem daleko spokojenější, psychicky vyrovnanější než na dráze. Stále sleduju i když s odstupem, co se na mých bývalých pracovištích děje a… Číst vice »

železničář v důchodu

Smutná realita – ale zjištění z (nejen) mého pozorování jsou, bohužel, velmi podobná, a zdá se, že je to spíše stále horší než lepší …

Majkl

Takové akce jsou super to bez debat a je dobré vidět takto spolupracovat i jindy si konkurující společnosti. Já jsem k práci strojvedoucího utekl po několika letech strávených v kanceláři, kde jsem měl o něco menší plat a měl bokem další výdělečnou činnost. První rok nic moc platové podmínky o to víc do toho učení jsem se snažil k tomu vydělat něco navíc. Momentálně mám k práci na železnici více činností sezónně či různě podle potřeby nebo si beru nějakou směnu navíc. Vyhovuje mi to tak, a mám i čas na volnočasové aktivity. Nutno podotknout, že rodinu nemám. S nočníma… Číst vice »

K.S.

nechci Vás nějak strašit, ani nikoho jiného, ale dopadnete po stávce jako lidi v mekáči, je to pár let co si v USA zkusili vyvzdorovat trochu víc peněz, asi 10USD místo nějakých 6 co měli za hodinu, skončilo to masivní vlnou automatizace a velkým propouštěním v řádu měsíců Neblbněte, sice to na dráze nebude za půl roku, ale stávka může urychlit tlak na plnou automatizaci a nedivil bych se kdyby takové systémy byly připravené a jediné na co se čekalo byl pořádný finanční impulz, který by taková stávka mohla vyvolat.

Majkl

Jste si vybral(a) to z určitých pohledů nejnegativnější na mém příspěvku, ale budiž. Automatizace je za rohem už co se týče metra, třeba v osobní dopravě na příměstských vlacích už jsou k tomu 2 kroky, u dálkových vlaků je k tomu dál a v nákladní dopravě je to zatím sci-fi. Stávka je možností jak si vydobýt něco navíc zaslouženě a máte pravdu je to riskantní. Veškerý zisk je spojen s riskem a jistoty ty lze jen slíbit, vše se neustále mění a když lidé budou jen čekat kdo jim jako dá v pohodě pracovní dobu a peníze a že to… Číst vice »

Vbb

„a v nákladní dopravě je to zatím sci-fi.“
Abyste se nedivil. V Austrálii už bezobslužný nákladní vlak jezdí, v Evropě je to v plánu do tří let. A to „v plánu“ znamená, že na to jsou vyčleněné peníze, lidi a už se na tom pilně pracuje.

Pedro

Pane Vbb vy asi nebudete od fochu, jinak toto nemůžete plácnout :-))

Vbb

Já to neplácám, to plácá třeba Railwaygazette nebo ERA (dnes EUAR) – Evropská železniční agentura.

https://www.railwaygazette.com/news/news/australasia/single-view/view/rio-tinto-completes-autohaul-autonomous-train-project.html

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwjrnN22mP_hAhXREVAKHT1gD4AQFjAAegQIAxAC&url=https%3A%2F%2Fshift2rail.org%2Fwp-content%2Fuploads%2F2018%2F11%2FAWP-2019-Draft.pdf&usg=AOvVaw1cV6IbPD-qrU3v0-xanlFZ

str. 50 či 64

Jinak těm protinožcům to už jezdí (i když mají poněkud jednodušší podmínky) a v Evropě se pokroky chlubí Siemens, Ansaldo/Hitachi i další. Ani AŽD není nějak pozadu (i když hlavně v osobní dopravě, tam bych se nebál říct, že je daleko před evropským pelotonem 🙂 )
Ale když si myslíte, že plácám…

DPDP

V pohodě Vbb, lidi od dráhy nejsou vůbec progresivní a místo aby se posouvali dopředu tak budou radši stát na místě a stávkovat…. Trochu mě to připomíná taxikáře a jejich marný boj proti SW platformám….
Ale bohužel v EU je socialismus a odbory, které brzdí technologický rozvoj jakýmkoliv směrem.
Snad časem na dráze převáží inovátoři nad potížisty bez maturity 🙂

Dominik

Vůbec to není o vzdělání, ono k čemu je maturant, který se kloudně neumí postavit k práci? To raději toho, co se vyučí.
Ona je inovace a inovace, něco naopak práci ztíží.

Mišin

Mě zatím asi nejvíce zaujal tento švýcarský projekt jakéhosi autonomního cargo mini metra – Cargo Sous Terrain. Jsou to takové malé pozemní vláčky – je to velice vzdálené klasické konvenční železnici. Aktuálně to má i jakousi finanční rozvahu a aktuálně se řeší zakotvení do legislativy, jelikož je to defakto jakási nová logistická komponenta, která by měla hlavně absorbovat neustálý růst dopravy na silnici. https://www.cst.ch/ https://www.youtube.com/results?search_query=Cargo+sous+Terrain Projekt má kromě švýcarských investorů jako Migros, Coop, Swisscom, Swiss Post, Credit Suisse atd. nově i čínského investora: https://www.handelszeitung.ch/invest/schweizer-untergrundbahn-erhalt-geld-aus-china Podle skupiny Dagong je koncept CST pro Čínu zajímavý a mohl být tam být realizován. Zároveň… Číst vice »

Dan

To co popisujete je technicky možné udělat i dnes, nikdo si ale za to nevezme odpovědnost. Ono stačí aby se do sítě naboural hacker a zkuste přemýšlet co by se mohlo stát….

Jméno

Moc se díváte na US filmy, jak tam borec s notebookem klikne a začnou mu tam běhat hesla a přehazovat se výhybky…

Jiří Kocurek

Mno informace je to přebraná z veřejných dokumetu DB Netz, tak dva rokyk dozadu: Zabezpečovač ETCS běha na symetrických šifrovacích klíčích. Šifrovafí klíče posílá provozovatel lokomotivy správci infrastruktury posílají mailem. Proti tomu je SSH protokol Fort Knox.

xxx

Tak toho se nebojím, na naší železnici nejsou v současné době peníze ani na zavedení ETCS, natož na nějakou automatizaci…

jirka

toho bych se nebál , lídí bude v budoucnu na práci stějně méně stačí se podívat na demografický vývoj obyvatelstva u nás a v Evropě. už teď mají firmy problém sehnat vůbec nějaké lidi a to bude o to horší až generace tzv Husákových dětí odejde do důchodu, to bude teprve mazec:-)

MildaIV

Mě fascinuje, že řešíte automatizaci zrovna ve ztahu ke strojvedoucím. Na železnici je tolik zaměstnancú, jejichž práce jde zautomatizovat mnohem levněji. Například pokladní nahradit prodejem přes internet a prodejními automaty. Spousta lidí vyplňuje papíry, nebo přepisuje údaje z jednoho programu do druhého….

K.L.

Podobné prezentace a některé názory vzbuzují dojem, že na dráze pracují jenom strojvedoucí,výpravčí,dispečeři…………a možná tak ještě průvodčí. Jaksi se nemluví o tom, že mnohé profese představují namáhavou špinavou dřinu v mrazu,v dešti, či na pražícím slunci za hluboce podprůměrný plat. Současná skutečnost je taková,že za pracovníky odcházející do důchodu,či ze zdravotních důvodů není náhrada protože „ti mladí“ kteří občas příjdou, jsou za pár měsíců zase pryč protože takovou práci za takové peníze dělat nechtějí. A bude hůř………………..

Oldřich Sládek

Tak jsme se na to měli vykašlat?!? Máte vůbec ponětí, kolik ta příprava dala práce, stála peněz a kolik lidí na tom zadarmo makalo?!? Kdybychom nedělali nic, tak se nic nezačne měnit. Osobně jsem moc rád, že
v ŽESNAD.CZ jsou lidi od všech možných dopravců, kteří jsou schopni spolupracovat a táhnout z a jeden provaz. Ten spolek je asi první, který má smysl.

železničář v důchodu

„K.L.“ jistě nechtěl kritizovat tu „náborovou“ akci samotnou, ale jen připomenout, že žádná taková akce nestačí, když se vedení železničních organizací nebude PRŮBĚŽNĚ a TRVALE soustavně starat o to, aby si provozní zaměstnanci nemuseli připadat jako jen mizerně placený podřadný „póvl“ bez jakéhokoli společenského kreditu – což se, bohužel, o aktuální situaci „v terénu“ příliš tvrdit nedá …

Jméno

Jaký nadprůměrný plat a jaký „společenský kredit“ požadujete pro provozního pracovníka „v terénu“, řekněme dělníka u traťového hospodářství nebo uklízečky vagónů?

železničář v důchodu

Hloupá otázka – ale možná jste jen nepochopil princip: plat má odpovídat práci, kterou zaměstnanec odvádí, a její potřebnosti (ve výsledku potřebnosti pro celou společnost), a „společenský kredit“ zaměstnance vytváří především to, jak navenek funguje a působí obor a hlavně FIRMA, u které je zaměstnanec v pracovním poměru – bude-li železnice (jako obor) a železniční firma fungovat a i navenek působit jako solidní a potřebná a její zaměstnanci se budou podle toho chovat, budou i oni jako jednotlivci hodnoceni především díky své příslušnosti k ní, a to včetně těch „dělníků u traťového hospodářství nebo uklízeček vagónů“, protože pracovní pozice, kterou… Číst vice »

Kubrt

Společenský kredit – ano, uklízečka v Microsoftu zřejmě má vyšší společesnký kredit, než uklízečka na nádraží.
Ale – plat (resp. mzda) se neřídí nějakým „má odpovídat“ a „celospolečenskou potřebnost“ (kdo to určí?), ale pouze rovnováhou mezi „jsem ochoten tuto práci dělat za X“ a „jsem ochoten za tuto práci platit X“. Dá se předpokládat, že Microsoft bude ochoten svým ulízečkám platit víc než SŽDC a bude si moct vybírat ty šikovnější, které budou mít vyšší společenské postavení.

Jméno

Hloupá odpověď – to vy píšete o „mizerně placeném“, tak kolik by to mělo být? A kdo určí tu vazbu na „potřebnost“?

železničář v důchodu

Zkuste si ještě několikrát přečíst, co jsem napsal, a třeba to pochopíte: já nevím, „kolik by to mělo být“, a ani o tom raději nechci spekulovat, protože ani nevím, kolik to teď skutečně je: já jenom tvrdím, že “ se vedení železničních organizací musí PRŮBĚŽNĚ a TRVALE soustavně starat o to, aby si provozní zaměstnanci nemuseli připadat jako jen mizerně placený podřadný „póvl“ bez jakéhokoli společenského kreditu – což se, bohužel, o aktuální situaci „v terénu“ příliš tvrdit nedá“, a že takový přístup vedení organizace žádná „promo akce“ sama o sobě nahradit nemůže.

Kubrt

OK; jaké konkrétní aktivity ze strany vedení si v tomto směru představujete?

Jméno

Nevíte, kolik by to mělo být, ale víte, že je to mizerně placené? Že SETO o nějakém společenském kreditu nedá tvrdit, ale má ho firma, kam budou radostně a ze zájmu naskakovat lidi do prestižních profesí uklízečka nebo dělník?

Vy jste opravdu typický železničář.

DPDP

U nás to takto ale vůbec nefunguje.
Proč má člověk co má VŠ a pracuje jako terapeut , tzn. léčí alkoholiky nebo drogově závislé brát jen 22.000 hrubého?

Prostě každá práce má svůj platový strop přes který nejede vlak – obrazně.
Jestli chcete více peněz tak běžte dělat práci která tyto peníze nabízí 🙂

Jestli na to nemáte znalosti nebo IQ, tak zůstaňte na dráze, ale nečekejte že si stávkou výrazně pomůžete (max. 3-5 %).

Karel V.

Mate pravdu a držím Vám palce.I když jsem jen výpravčí ,snad Vás to potěši

Jméno

S tím jste ale měli počítat, že někde za bukem bude stát nějaký kokůtek K.L., co to akorát opičuje, že to stálo za houby a není to ten správný obraz železnice, protože jste nesehnali déšť a mráz… a nebude sám, kdo nikdy nic nevytvořil, ale kýblů špíny už vylil nepočítaně. Proč vás to překvapuje?

Jméno

Proč tu práci za takové peníze vlastně dělají „ti staří“?

Dan

Co bych jste dělal Vy třeba 5let před důchodem?

Jméno

To, co jsem dělal třeba dvacet let před důchodem.

Dan

A máte odpověď na to co jste napsal: Proč tu práci za takové peníze vlastně dělají „ti staří“? Ti to už doklepou…

Kubrt

Třeba proto, že nic jiného neumějí? Tady v několika příspěvcích zaznívá, že zaměstnání si člověk vybírá podle mzdy, časové náročnosti, „aby ho to bavilo“. OK, ale to nejdůležitější nezaznělo – zaměstnání si vybírám podle toho, co umím a podle toho, jestli mě bude někdo ochoten na danou pozici přijmout. Nechci paušalizovat, házet všechny (třeba od traťovky) do jednoho pytle, ale onehdá jsem u nás na zastávce pozoroval 7 lidí, kteří přileji muvkou (po vyloučené koleji Roztoky-Libčice) a na zastávce se jali přidrátovávat k zábradlí nějakou ceduli (použijte podchod či co). Dva drátovali, čtyři čuměli, jeden byl řidič. Po 10 minutách… Číst vice »

jirka

ano A bude hůř, dob se hodně změnila, mladí lidé nebudou chtít dřít v umaštěných montérkách od nevidím do nevidím a za pár euro – pardon korun. A spíš je zajímají mobily, tablety, facebooky než nějaká „dráha“

železničář v důchodu

Učí-li se takovému přístupu třeba od lidí typu „Hanzi“, tak se tomu nelze divit.

Jiří Kocurek

No jo, ale když on průměrný IT admin dostane cca totéž, co německá uklízečka. A Praze ty peníze dostane, byť by byl totální lama. Tak proč by dělal uklízečku.
Ostatně ani naši předkové nepěstovali na severních svazích Šumavy víno, ikdyž by se u toho dozajista hodně nadřeli.

PeMIČ

Doufám,že mládeži ukázali taky turnusy ,přesčasy ,hromadu předpisů a postihy za MÚ ať vidí realitu dráhy.

Jiří Kocurek

A co na to odbory? Dlužno dodat, že přesčasy nejsou leda tak na úřadě…

Pozorovatel

„Tuzemskou železnici, podobně jako jiná odvětví, trápí několik let velký nedostatek zaměstnanců“

Odpověď je jednoduchá, finanční ohodnocení práce v dnešní době není konkurenceschopné. Můžou lákat jak chtějí, ale když zaměstnavatel nedokáže zaměstnance náležitě zaplatit tak bude situace dlouho taková jaká je dnes.

K.S.

To není jen penězi, myslím že jinde si člověk jen tak na lepší nepřijde, ale musíte brát v úvahu že železnice je ve společnost brána jako cosi špinavého, nemoderního a nedostatek lidí a dlouhé směny tomu také moc nenahrávají. Železnice nemá dobrý obraz, její tvář je na většině míst hrozná, ne-li přímo odpudivá a pro veřejnost ji bude vždy reprezentovat budova nádraží a perony. Až bude mít železnice alespoň trochu lesku co měla v minulosti, pak bude přitahovat dost lidí.

Jiří Kocurek

A tím ale musí železnice začít u sebe. Například tím, že zasloužilí soudruzi přestanou urážet cetující v diskuzích. Což teda není Váš případ.

Taky_pozorovatel

Finanční ohodnocení je takový, že průměrný strojvedoucí bral loni „pouze“ 43 tisíc korun měsíčně.

Nedostatek lidí je v celý ekonomice, v tom „dráha“ není žádnou výjimkou.

Zbytek je o tom, že skoro půlka mládeže má nějakou formu VŠ vzdělání a těžko půjde dělat manuální provozní profese.

czhunter

Problém průměru je v tom, že 43 000 je v Chebu hodně a v Praze málo.

Což je obecně problém všech prací s tabulkovými platy – od školství přes zdravotnictví po dopravu.

Jasně, zaměstnanci ve velkých městech dostávají příplatky (vždycky se to nějak zaonačí na vyšší platovou třídu než v regionech + vyšší odměny) … ale ani to nevyvažuje vysoké náklady, třeba na bydlení.
A to zrovna bohužel – v Praze je těch technických pracovníků potřeba vůbec nejvíc.

Libor

Peníze jsou na práci důležité. Stále jsou i lidé, kteří potřebují práci co je bude těšit. Oželí 2,3 tisíce navíc a vyberou si podle celkových pracovních podmínek, jednání vedoucích, vybavení pracoviště, pestrosti pracovní náplně apod.

VL3

Pokud budou na draze velet postkomunisticti pohlavari jako u strojvedoucich v Cargu v Ove, tak to opravdu moc lidi neprilakaji

Hodně štěstí

Jediné co lidi naláká jsou peníze a pracovní doba.

Dominik

To má být jediná motivace pro práci? Trochu málo, zvláště na dráze, člověka by ta práce měla bavit.

Martin

Přesně tak! A nejen na dráze.

Tom

Samozřejmě, peníze jsou při rozhodování hlavní a stejně tak pracovní doba… Do práce si jdu vydělat co nejvíce za co nejkratší dobu, jelikož si život chci užít s rodinou, kamarády…. a rozhodně ne v práci. 🙂

LKT

Ano, práce by měla bavit. Ale tím co tě baví ne vždy můžeš plnohodnotně zabezpečit rodinu.

Dominik

Tom: Ano hraje to roli, ale ne hlavní, jinak by potom dráze bylo daleko méňně lidí, a je jedno jaká by to byla profese (nejvíce by to asi postihlo TO či OTV, kde není ani dnes situace růžová). Neříkám, že práce má být to jediné v životě člověka, ale raději dělat za 28k něco co mě baví, než být za 50k zavřený v kanclu v práci, která mě nebaví. LKT: Ano s tím jistě máte pravdu, to nerozpoluji, jen si myslím, že to ne vždy je to nehlavnější (peníze a pracovní doba), jinak by v některých profesích (kde jsou různé… Číst vice »

Dan

Jako strojvedoucí szdc mám zaklad 24500+ cca 3000 odměny. Buď se hodně posnaží nebo mají od nového roku smůlu. Ono je hezky, že práce baví ale ženskou na rodičovské, tři děcka a hypotéku tím neuživím. Takže se buď v těch kanclech be vedení zpamatujte nebo si trhněte.

DPDP

Nikdo nečekejte že prací na železnici se budete mít podobně jako na západě.
Svět naštěstí funguje jinak, a kdo na sobě pracuje či studuje na ČVUT má jiné peníze.

Každý může jít dělat pilota, tzn. investovat min. 1.5 mil. do sebe nebo se jít vzdělávat v IT.

Taky jsem před 4 roky ryl čumákem zem v depu, pak se na černou práci vykašlal a makal na sobě…. štěstí se během 2 let dostavilo a nyní mám 3x více peněz než je průměr.

Jen si stěžovat fakt nestačí.

Nebuďte baby a makejte na sobě, úspěch se určitě dostaví 🙂

Dan

Jezisi ty ses cislo. Ja na sobe makal a proto jsem se z vyuceneho zednika stal strojvedouci. Dale mam jeste bokem podnikani, ktere mi vydela taky dost penez. Nicmene proc prodavat 36hod tydne nekomu kdo plati malo kdyz je muzu prodat jinemu co zaplati vic. Bohuzel ale vetsina tech mladych ktere draha potrebuje zadne podnikani nema a proto za zaklad v szdc delat nebude. A ja taky ne, za svuj cas budu chtit maximum penez…. Az budu starej, tak mne poslou Vite kam….

K.S.

Promiňte, ale nikdo Vám, ani nikomu jinému nekázal si najít ženskou a mít tři děcka a hypotéku. Budu k Vám upřímný, to mi přijde jako recept na katastrofu a námět na horor.

Dan

Ty Vaše rady jsou k ničemu. Myslíte, že lidi bez decek a hypo nechcou vydělávat víc peněz? Jakože nemám děcka a hypo tak budu dělat za 25 když jinde můžu mít 35? Možná jsem hloupí a tomu opravdu nerozumím.

MartinLT

Peníze a pracovní doba mnohdy nejsou to hlavní. Pokud má někdo mladej nastoupit po škole na železnici tak kolektiv mezi chlapama staršíma o 20 let a špinavé dílny nejsou moc motivační. Nejsou sice již parní lokonotivy ale práce v depech či u traťových okrsků jsou stále připomínají práci kominíka. Nutno ale dodat že si to zaměstnanci mnohdy ničí sami.

Apollo17

Zase je to práce daleko od šéfa,neřeší prudící zákazníky,kteří si chtějí na někom vybít svou frustraci.
Špinavé dílny a kolektiv mezi chlapama o 20 let staršíma strojvedoucí dnes téměř nemusí řešit,protože se s tím skoro nepotká.

MaTes

Jenomže tady člověk musí k tý železnici mít vztah a většina jde do toho, že to není na rodinej život. Ale je fakt, že jestli budou pořád ty peníze stejný a nebude se to zvedat tak jim všichni odejdou do zahraničí či na metro, tramvaje apod.