Náhrada za 810? České dráhy zvažují nákup 200 vozů na baterie pro 50 lidí
Nový motorový vůz má umožnit dojezd až 80 kilometrů na baterie.
České dráhy odhalily, jaký vůz by mohl být v budoucnu náhradou za motorové vozy řady 810 či jednotky regionova na tuzemských tratích.
V takzvaných předběžných tržních konzultacích začaly zjišťovat, zda se na trhu vyskytují menší motorové vozy kategorie BEMU 50, které kombinují jízdu na akumulátory s jízdou na trakční elektřinu z trolejí. Jde o první krok před vypsáním soutěže, České dráhy mluví o nákupu až 200 kusů těchto vozidel.
České dráhy se pouští do segmentu, kde v podstatě zatím neexistuje produkt. Hybridní jednotky už největší výrobci vyvinuli a úspěšně je nasadili do provozu, jde ale o větší vlaky, většinou nejméně dvouvozové. České dráhy poptávají jen vůz s kapacitou kolem 50 míst pro sedící. Jde tak o náhradu vozidel řady 810 či regionov. O zatím neexistující náhradě za tato vozidla mluvil v sobotním rozhovoru i člen představenstva Českých drah Jiří Ješeta. Nevyloučil, že by se dopravce sám podílel na vývoji.
Orientace na elektrický pohon je logická: výrobci se od nafty pomalu odklání a nabídka v tomto segmentu se stále snižuje. Většinou ani není možné čerpat na ně dotace na pořízení nových vozidel.
V konzultacích České dráhy oslovily celkem devět různých výrobců: Alstom, Bombardier, CAF, Newa, Pesa, Siemens, Stadler, Škodu a ŽOS Vrútky.
Podle technické specifikace by České dráhy rády pořídily vůz, který umí jet pod trolejí a na baterie až 80 kilometrů. Dobíjel by se buď z troleje nebo standardní dobíječky v koncových stanicích na neelektrizovaných tratích. Měrný výkon vozů má být nejméně 12 kW/t, měly by být částečně nízkopodlažní. Svými parametry by dobře zapadaly především na provoz na lokálkách, které jsou napojené na koridorové tratě. České dráhy očekávají od výrobců reakci do začátku prosince.