Dopravci Lidé Rozhovory Železnice Železniční průmysl

Ješeta: Hrozí, že na lokálkách nebudeme mít s čím jezdit. Chybí nástupce 810

Motorový vůz 810 v České Třebové, ilustrační foto. Foto: České dráhy
Motorový vůz 810 v České Třebové, ilustrační foto. Foto: České dráhy
České dráhy nevylučují, že na některých tratích budou místo vlaků jezdit autobusy.

Českým drahám se nepřihlásil žádný výrobce železničních vozidel, který by nabídl vlak s kapacitou kolem 70 cestujících pro provoz na regionálních tratích. Ani přes neúspěch tržních konzultací se ale dopravce nevzdává a chce začít jednat s výrobci o tom, že by se na vývoji nového vlaku podílel. „Pokud se sami na vývoji nebudeme podílet, nikdo ho vyvíjet nezačne,“ řekl v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz člen představenstva Českých drah Jiří Ješeta, který má na starost osobní dopravu. První část rozhovoru jsme přinesli minulý týden.

Hledali jste ojetá vozidla v zahraničí, jak se vám to daří?

Náš zájem o ně stále trvá, aktivně je vyhledáváme, ale musí jít o smysluplný nákup. Musí být za dobrou cenu, být v dobrém stavu, umožňovat dovybavení ETCS, mít klimatizaci atd. Máme rozjednáno několik kontraktů, zejména v motorové trakci.

Jak to vypadá s nákupem nových motorových vlaků?

Zakázka na DMU120 (dieselové jednotky) běží. Původní soutěž jsme zrušili a vypsali novou na větší počet. Očekáváme, že to výrobce přesvědčí a nabídnou nám lepší cenu. Motorové výkony dělají dost velký podíl na celkové dopravě, stále jsou tu dvě třetiny tratí neelektrifikovaných.

Bateriové či hybridní vlaky nejsou řešením?

Myslím, že jsme v tuto chvíli v této oblasti spíše v oblasti snů a přání. Ta oblast nás samozřejmě zajímá, ale zatím stále převažuje nafta. Pořizovací cena je navíc velmi vysoká. Nicméně s vybranými kraji již konkrétní projekty pro alternativní vlaky připravujeme.

Místo vlaků autobusy

Letos jste vypsali tržní konzultace, v kterých jste hledali menší motorový vůz pro zhruba 70 lidí. Jak dopadly?

Nijak dobře a je to velký problém. Nepřihlásil se nikdo. Nastal čas, kdy musíme řešit náhradu vozidel 810 či 814. Žádný výrobce podobná vozidla nemá ve výrobním programu a ani je vyrábět neplánuje. Závěr je takový, že pokud se sami na vývoji nebudeme podílet, nikdo ho vyvíjet nezačne. Myslíme si přitom, že je to problém nejen u nás, ale i v sousedních zemích, jde o stovky vozidel. Další postup je o rozhodnutí především výrobců, nikoliv jen dopravců, ale náš zájem o tyto vlaky i tak nadále trvá.

Znamená to, že 810 nemíří do šrotu a budou se dál modernizovat jako třeba v Moravskoslezském kraji?

Myslím, že už nikdo neuvažuje o tom, že by jezdily po roce 2030. Znovu je rekonstruovat už nemá smysl. Naše strategie je postavena na tom, že chceme minimalizovat počet řad. Cestou kupředu je nákup nových vozidel nebo větší modernizace. Podobně jako jsme modernizovali vozy Bdmtee pro Pardubický kraj, kde to ještě mělo smysl. Regionovy jsou dočasné řešení na zhruba deset let.

S čím pak na těch tratích, kde dosud 810 a 814 používáte, budete jezdit?

Jsou tři možnosti. Na tratích, kde to má smysl, můžeme jezdit většími jednotkami typu DMU120. Musí jít o výkony, kde je potenciál růstu cestujících. Pak je tu možnost vlakový provoz nahradit autobusy, když objednatel nebude chtít platit větší jednotku. Možná to bude i kvůli ETCS. Třetí variantou je, že přesvědčíme některého výrobce k vývoji a výrobě malého motorového, resp. hybridního, vozu typu DMU70. Budeme je znovu oslovovat a ptát se, za jakých podmínek by byli ochotni do takového projektu s námi jít.

Zdražíme o inflaci

Loni se mluvilo o přesunu CityElefantů z Moravskoslezského kraje do Prahy a Středočeského kraje. Jak tato jednání dopadla?

Nepadlo to úplně, ale pravděpodobnost tohoto přesunu se výrazně snížila. Správa železnic chce začít s konverzí trakční soustav od západu, Beroun – Praha má být jedna z prvních tratí na přepnutí na střídavý proud. Tím značně klesá atraktivita stejnosměrného vozidla. I proto jsme začali řešit nákup větších jednotek EMU400, vypsali jsme tržní konzultace. Ale samozřejmě to nebude levné řešení, neboť cena jedné dvoupatrové čtyřvozové jednotky zřejmě přesáhne 250 milionů korun, a bez dotační podpory z evropských nebo národních zdrojů bude tak velký projekt v plném rozsahu jen obtížně realizovatelný.

Počty cestujících za třetí kvartál jste ještě nezveřejnili. Dá se alespoň obecně říci, jak se letní rozvolnění opatření projevilo na počtech cestujících?

Návrat do normálu byl relativně rychlý. Červenec a srpen byly dobré měsíce, chyběli ale významně zahraniční turisté. Nicméně kdybychom porovnávali tržby ve vnitrostátní dopravě, nebyli jsme na tom hůře než v minulých letech. Zlomem bylo září a povinnost nosit roušky, to začalo lidí opět ubývat. Připravujeme ve spolupráci s CzechTourismem speciální produkty a komunikaci, která podpoří cestování po Česku vlakem.

Změní se nějak kvůli současné situaci cenotvorba?

Budeme od prosince měnit kilometrický tarif, zdražíme standardně o inflaci. Neznamená to zdražení pro každého. Dynamická cenotvorba u řady jízdenek dál zůstává, systém se dál propracovává.

Jan Sůra, Jan Šindelář

Odebírat
Upozornit na
guest
416 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Samo

„Zlomem bylo září a povinnost nosit roušky, to začalo lidí opět ubývat. Připravujeme ve spolupráci s CzechTourismem speciální produkty a komunikaci, která podpoří cestování po Česku vlakem.“
Je úplne zrejmé prečo ľudia prestali cestovať vlakom, neviem čo zachráni nejaka kampaň. Kým človek nemôže vo vlaku normálne dýchať, nedá sa očakávať že si ho dobrovoľne vyberie.

Riešenie je zrušiť nezmysly s rúškami, tak ako napr. v severských krajinách kde to nikto nenosí a počet prípadov je tam rádovo nižší.

DJ Train

Priznam sa som vcelku zaskceny že CD neoslovili i výrobcu Končár a Newag.Specialne u Končár by ma zaujímalo prečo?

TPal.

Já měl za to, že Končar vyrábí jen elektrické jednotky. Nebo se pletu? 🙂

Leinad

Kdyby měl výrobce zájem, neozval by se sám, nenapsaly to ČD někam veřejně?

Vlk

Chybí nástupce 810 ?
A to víte až teď ?
Mě to tak nějak přijde jako u amatérů…….zítra chci vyřazovat 810
a ejhle, ono není za ně co dát……
To se asi někdo včera probudil ?
Tato otázka se přeci musí řešit min. deset let……………
a pořád jen čteme, že není náhrada ? Co takhle něco koupit ?

medvěd

1) On si toho někdo všimnul? Co dělali několik let? 2) Regionovy dávali proto. aby snížily náklady. 3) Bohužel mašinky už dosluhují a budou muset nasadit novější. 4) Tak za 3 roky můžou něco mít, pokud na to mají. Ceny jdou nahoru.

Zdravý sluch

Vyzerá to konečne na koniec lokálek. Už bolo na čase.

svojsin

Zdravý sluch: Tak u lokálek jako jsou Vsetín – VK, Rakovník – Jesenice, nebo např. ta přes Kopřivnici, si dokážu představit docela dlouhou budoucnost. Tím nemyslím s šukafony, s těmi jsme nejen pro zahraniční turisty k smíchu.

Naopak trváním na celotýdenním provozu u Bečov – Blatno, Studenec – Vel. Mez. či u Rožmitálky veřejnou dopravu spíš zhoršujeme.
A to nejen odčerpáváním financí , ale hlavně prokladem vlak/bus, který nemá v podobných relacích opodstatnění, protože „lokálka“ obsluhu území kvalitně nezajistí.

xyz

Přičemž na takové „lokálce“ do Velkých Karlovic přišlo kvalitativní zlepšení až od 12/2019 spolu s nástupem nového dopravce.

Zato mezi Studencem a Velkým Meziříčím přišlo totéž zlepšení paradoxně mnohem dřív – už od podzimu 2012 zde byla řada 810 nahrazena novými Regiospidery, ale od 12/2013 odsud Spideři opět (kromě asi 1 páru spojů) zmizeli. A po dalších 6 letech převážného nasazování řady 810, byla zde tato nahrazena Regionovami…

Miloš

To je na tom česká železnice tak dobře, že jediným problémem české železnice jsou 810tky ?

xyz

Jsou jedním z problémů a je legitimní řešit i tento problém (stejně jako další problémy).

svojsin

Miloš : Souhlas s xyz. Je to tady přímo k tématu.
Pokud tohle téma nemůžete vydýchat, nechoďte sem…..

Miloš

Ovšem tento ,,problém,, se týká malé části cestujích, kteří jsou rádi, že vůbec něco jede. Narozdíl od hlavních tratí, kde šroty vozí desítky až stovky cestujících.

Zbyněk

To si nechte na Slovensku.

Roman Svačina

Během cest s dopravcem Koleje Dolnoslaskie jsem si kolikrát říkal, že ty jejich szynobusy (Sa105 apod) by se hodily místo našich 810tek… takže kdo budete mít cestu třeba jen do Klodzka…jestli jich mají 35kusu? Ví někdo víc? Vyráběla je Pesa.

Zbyněk

„Pak je tu možnost vlakový provoz nahradit autobusy, když objednatel nebude chtít platit větší jednotku.“
Výborně, z Čd se stane nový autobusový dopravce, výborný nápad, při dnešních cenách jistě kraje přistoupí na 2x až 3x vyšší cenu za autobus místo vlaku a mají vyděláno. Mají výborný plán……

Zbyněk

Je vidět, že na nic neamají prachy, takže to nevypadá moc dobře.

Miloš

Nemají prachy a proto chcou rušit nejlevnější motoráky a místo nich nakoupit nové, které levné určitě nebudou

David

To už tady bylo a skončilo to neslavně. Dnes existují desítky autobusových společností, u kterých si můžou kraje dopravu objednat. Proč by si busy objednávaly zrovna u ČD? To nedává smysl, není tam žádná přidaná hodnota.

Lukáš F.

V autobuse ČD by platila režijka 😛

Pivlis

Třeba chtějí ty autobusy přestavět na rozchod 1435 a tím nahradit 810. Jednoho dne přijede místo šukafonu nízkopodlažní modrý Solaris 🙂

Lovosičan

Vždyť se tak už delší dobu děje. NAD do Radejčína, zatímco Švestka o víkendu vesele provozuje vůz M 152. Absolutně netuším, kdo a jak si ten kšeft přehazuje, v poslední době jezdí nějaká otřesná ojetina firmy Jan Kukla. Včera nás pošuk za volantem pustil do vozu až minutu před odjezdem. Když to ještě provozoval BusLine, celkem to šlo. Ačkoliv jen do Chotiměře bych jel opravdu raději zastřešenou MUVkou, jak píše pán níže. Jsou věci, které svému zaměstnavateli neodpustím: Na 114ku slibovali pavouky a také žraloka pro zbrusu novou linku do Žatce…skutek…jako již mnohokrát předtím.

Vojtěch

Pro maly pocet cestujicich, niskopodlazni, 2-napravovy? Staci zastresit MUV, a je to!
Pozor – vtip!

ABC

v Polsku něco takovýho co původně byla MUVka maj, ne?

ABC
Jarda Š.

Nakonec to dopadne tak, že se budou 810 opět repasovat a montovat do nich ETCS a klimatizace, aby vydržely dalších 20 let.

Miloš

To asi nehrozí

Vít

Abychom se ještě nedivili ;D

Miloš

Vzhledem k tomu, jak ČD 810tky masivně likvidují, nehrozí, že by byla nějaká modernizace.

Martin z Moravy

Co BR640 a 641? Na vývoji 641 se přímo podílela DB. Takže analogicky to může být i u nás.

jirka

a co kdyby třeba udělala škodovka jen jednovozový regiopanter na trati kde se pod dráty prohání regionovy a současně variantou i na naftu.

David

To už fakt radši ten autobus.

Milos

,,Naše strategie je postavena na tom, že chceme minimalizovat počet řad. ,,
Takže chceme zrušit nejčetnější řady a nahradit je draze 120ti Linty a všemi možnými řadami a na dálkové dopravě bude jezdit 20x 380, 7 pendolin, 7 railjetů, v příměstské dopravě pár panterů apod.

Někdo

No. Tech panteru za chvili bude jiz docela dost. Zrovnao to bych se nebal.

-mi-

hmm…. tak to je smutné :/

Paja

V dálkovce ještě 383 a 1216 (pěkné 2 ks) 🙂

Miloš

ty aspoň za něco stojí, ty by měly být místo 380tek a 362 postupně stahovat na vedlejší výkony a do zálohy

David

Slovo strategie zní z úst ČD dost nevěrohodně.

Martin

Jestli na trhu chybi takove vozidlo a je takovy zajem i v zahranici, tak je divne, ze nekdo takovy nevyrobi podobne moderni vozidlo… problem s normami?

Martin

A co trate prevest na mistni drahu a provozovat na nich neco jako tramvaj…

Bob

Naftové tramvaje už se taky moc nevyrábějí.

Vít

A kdo říká, že musí být naftové? V Brně je i parní tramvaj a každý se s ní chce svézt. 😀

Martin

Myslel jsem vozy…. :-D,… jinak jakoukoliv lehkou jednotku at uz elektrickou, hybridni nebo naftovou… 😀

Stráťa

Spíš má výrobce, narozdíl od politicky dosazených šéfů v postkomunistických zemích reálnou, představu kolik by stálo takové vozidlo vyrobit, jaké by byly výsledné parametry a provozní náklady. No a proto očekává konec zájmu ve chvíli kdy vyjde najevo kolik by to stálo a co za to zákazník dostane.
Pokud je celá řada dobře navržená tak dvouvozová jednotka se od vícevozových liší hlavně vynecháním prostředních vozů. Jednovozová musí být nová konstrukce a to i při i při maximálním využití konstrukčních celků z té vícevozové nese nové náklady pouze na jednovozovou verzi.

David

Není poptávka. Tedy: takové vozidlo nikomu nechybí.

Martin

Pisou, ze poptavka by byla, jak u nas tak treba v nemecku…

xyz

Za zmínku také stojí dvojice tratí Lichkov – Dolní Lipka – Hanušovice/Mlýnický Dvůr, kde k náhradě Regionov dvoudílnými Linty 41 došlo od 12/2019 souběžně se změnou dopravce (LET namísto ČD). Tzn. slovy p. Ješety** „objednatel (asi) chtěl platit větší jednotku“

Srov. s výrokem „Na tratích, kde to má smysl, můžeme jezdit většími jednotkami typu DMU120. Musí jít o výkony, kde je potenciál růstu cestujících. Pak je tu možnost vlakový provoz nahradit autobusy, když objednatel nebude chtít platit větší jednotku.“

Lektor

Těch tratí kde dnes bez problémů jezdí místo 810,814 něco novějšího je.
131,073,135,273,283,341 atd.

Ono dneska ráj 810 je už jen pár krajů především Středočeský a Moravskoslezký. Ve větší míře pak jezdí už jen v Plzeňským a Královehradeckým. V ostatních krajích už mají jen pár výkonů.

Vrtak

Radeji draty
Nabizi se Regiospideri, ale osobne mne ty motoraky prijdou dost temne, diky sikme linii na oknech. Asi zde vyvoj naznacuje, ze by se mela dodratovat alespon ta pulka site, minimalne rychlikove relace+odbocne trate, jelikoz bude diky AC levnejsi vystaba.

borek

Pokud vim tak zrovna Regiosprinteri nesplnuji TSI, proto uz se 7 let nevyrabi.

Vít

A co zkusit domluvit něco s Vrútkama?

Rado

A čo ponúknu okrem dvojdielnej 861.1, ktorá má kapacitu 115 miest na sedenie ? To môžu rovnako osloviť Stadler, ktorý vyrába WINK, čo je určite lepšia voľba do budúcna ako zastaralá 861.

Tvarda

A co 832 ? Když je zájem o vozidla ze zahraničí s klimou? Přijde mi, že je to celkem přijatelná náhrada ta 810.

Tvarda

*za

Patrik

Musím souhlasit, Arriva má a jsou dost dobré.

Lopid

Myslím si, že by postupně poté mohli 810 nahradit RegioSpeidři ty co jezdí po Vysočině, ty jsou menší a jsou i nízkopodlažní….. Asi v tuto dobu nic menšího se nevyrábí. A nebo ať daj zakázku Parsu v Šumperku ať něco vymyslí a začnou něco vyrábět na bázi kolejového autobusu na dnešní dobu nízkopodlažní a bylo by…

Patrik

RegioSpeidři je náhrada za 810. Jezdí tady na Liberecku též.

Márty

Akorát se RS1 už x let nevyrábí..

David

Pár by se jich ojetých z Německa určitě dovézt dalo.

Avlaky

Právě jen pár to je tak 30 kusů max my jich potřebujeme 200

Vladki

Nevim proc byl muj predchozi prispevek smazan. Asi kvuli odkazu na cizi stranky. Tak znova bez odkazu, kdo ma zajem si vygoogli.

V anglii jezdi na lokalce cosi jako tramvaj/autobus vyuzivajici k pohonu setrvacnik. Menuje se to Parry People Mover. Pro kratke lokalky by to mohlo byt reseni i u nas. Treba i pro Osoblazku.

ABC

to je spíš cosi jako mikrobus

Jakub P

Nebyl smazán, jen se příspěvky s odkazy většinou objeví až se zpožděním, nejspíš je schvalujou ručně kvůli spamu. Normální odkazy k tématu článku nebo diskuse tu běžně jsou.

ABC

Příspěvky s více odkazy. Když je tam jeden objeví se to normálně hned.

dvdkon

Připadá mi, že se zapomnělo na původní motivaci pro stavbu tratí. Vlaky by měly být z podstaty efektivnější než ekvivalentní silniční doprava (pokud neuvažujeme stavbu/údržbu trati vs silnice, pak to začíná být složitější). Připadá mi tak absurdní, že by mohlo být výhodnější provozovat autobusy než vlaky na existující trati. To, že busy jsou v mnohých případech levnější říká víc o našem vadném systému než o efektivitě lokálek.

Jakub P

Nebo o tom, že za ty desítky a stovky let, co ty tratě stojej, se úplně změnily nároky a možnosti cestování a přepravy, včetně toho, že hlavní směry pohybu lidí i materiálu dneska vedou úplně jinými směry a místy, než v době stavby těch tratí? A že silnice se těmto změnám sice nepřizpůsobují nějakou závratnou rychlostí, ale oproti železnici je to furt megafofr? Takže lokálka, která byla velmi efektivní pro potřeby před sto lety (a v době, kdy jí konkurovala silnice parametrů z před sto let se silničními vozidly té doby), může být dneska ve stejné stopě a v porovnání… Číst vice »

V.N.

Přesně tak.V poslední době čtu na netu staré staniční kroniky.A uz z kronik že třicátých let prýští zoufalství železničářů z toho,jak dráhu začíná silniční doprava likvidovat.

Jakub P

Pritom ona by ji likvidovat nemusela, mohly by se skvele a k uzitku vsech doplnovat. Ale to by vyzadovalo uznat, ze draha od tech 30 let dal uz nikdy nemela sanci byt vsemocna (tedy ze pro adekvatni sluzbu cestujicim bude pomoc silnicni dopravy nutne potrebovat) a naopak uznani ze strany uzivatelu a tvurcu silnic, ze draha jim muze pomoci odstranit cast nepriznivych vlivu silnic… Nebrat to jako paralelni, co nejvic oddelene systemy, ale naopak delat co nejvic pro to, aby se cestujicim snadno kombinovaly.

ABC

Jenže to bylo v době kdy silniční dopravu představoval koňský povoz

Swariner

A že se tak ptám, v čem je ten systém vadný? Nebo jen další prázdná floskule do sbírky?

Lektor

Spíš to podle keců vypadá, že brzo budou lokálky bez ČD než ČR bez lokálek. Je zajímavý, že že v Olomouckým kraji plánují nahradit 810 a 814 Stadlerama a jinde to nejde. Na tratích 124, 113, 131, 073, 126 to taky jde bez 810 a jejich klonů.

robert

Jaký je problém takové vozidlo vyrobit? Autobusy se taky vyrábějí v několika délkových verzích. Ale nejvíc mě to štve u naší Osoblažky, protože to je lokomotiva a jeden vůz, kde za běžné situace cestuje max. 10 lidí.

David

Není problém vyrobit, problém je prodat.

joska

Naši slavní úředníci na MD vidí budoucnost pouze v budování vysokorychlostních tratí, kde v tak malém státě souprava dosáhne 200 km / h. a za 15 min.musí brzdit a vůbec neřeší problém dopravy milionům cestujícím do práce ,do škol .Byli jsme ve střední Evropě tradiční výrobci motorových a elektrických lokomotiv, Politická tlupa v devadesátých letech vše nechala vytunelovat a nyní se potýkáme co postavit na koleje ,když vynecháme nehorázné nabídky zahraničních investorů,

V.N.

Budoucnost železniční osobní dopravy je pouze v příměstských systémech velkých měst a v dálkových spojích.Oba systémy musí adekvátně reagovat na poptávku a aby přežily musí být neustále vylepšovány.Provoz tak na 30% sítě žádný smysl nemá.Nema cenu udržovat trať díky tomu,že za den pojede ve vlaku maximálně 20 cestujících.A i kdyby došlo k vylepšení té lokálky ,stejně to bude k ničemu.Tam kde nikdo nežije,není koho vozit…

-TR-

Zase bláboly, na které ani nemá cenu reagovat, protože to už bylo vyvráceno tolikrát…

Paja

Nespletl jste si web? Odborářských nářků tu je mraky, ale úplně bolšánskej haterweb to tu není.

joska

pájo,běž si hrát s mašinkama a načechrej si dredy

xyz

Perličkou je, že samy ČD už po roce 2006 na mnoha tratích nahradily šukafon Regionovou, tzn. již tehdy došlo k navýšení kapacity soupravy a neřešilo se, zda tomu odpovídá potenciál poptávky na té které trati (snad v každém kraji by se několik takových tratí našlo, namátkou např. Bílovec, Fulnek, Chuchelná; v jiné oblasti např. odnedávna trať Velké Meziříčí – Studenec atd. atd.).

Tzn. učinily to, co nyní (když by mohlo dojít k dalšímu „levelu“, tzn. nahrazení dvoudílných Regionov moderními jednotkami) považují za diskutabilní.

Jerry

Na Fulnek nejezdí Regina ale 810 i na Chuchelnou.

Petr Varensky

Tak zrovna Chuchelna žádný vzduchovozic není, pokud jste to myslel takto. A v porovnání s některými tratemi v Čechách působí využívané i Bílovec nebo Fulnek 🙂.

Michal

Pane Ješeto , tak z diskuse mi vychází toto: domluvte se se Slováky a Poláky na společném výběrku na 200-300 vozů a uvidíme co se stane. Kdo se přihlásí a s jakou soupravou. Ten počet už by mohl být pro mnoho firem zajimavý a pořizovací cena by mohla rapidně klesnout.

Alibaba

Možná se zeptat ještě na Balkáně.

sch

Jen ty počty asi budou vyšší, jen ČD provozují přes 200 ks řady 810 a 200 ks 814 Regionova, dvojvozové.

Michal

To je vysoké číslo. 400 kusu jen pro ČD to je rámcovka fakt pěkná. Kdyby se k tomu připojili Slováci a Poláci tak se můžeme dostat i k necelé tisícovce vozů. Nevěřím, že by to žádneho výrobce nevyburcovalo k aktivitě.

Miloš

A v rámci minimalizace řad vozidel tyhle dvě řady zrušíme

MiKi

No co, tak se koupí větší, které budou vozit vzduch a příroda díky ekoteroristům zapláče.

rtep

Škoda, že u nás žádné ekoteroristy nemáme. Leckdy by byli zapotřebí, stát funkční dlouhodobě není a běžné ekologické organizace jednají pouze v mezích zákonů.

Greta

Ekoteroristi jsou zde zřejmě naopak ve velkém počtu a jsou velmi mocní, protoze zapříčinili i to, že 810 zde nemůže jezdit navěky. Kam se hrabe Al-Kakajda

rtep

:-)))
Už to raději nepijte, zanechává to zřetelné následky.

Vladki

A proč nenakoupi další regiospidery?
Kapacita cca 70…

Jussi

Protože se už nevyrábí 😉

Já, kdo jiný

Když ČD touží po tomto typu, proč si třeba nekoupí od Stadlerů výkresy je Spiderovi a nevyrábí si to sami v DPOV. Nejhorší je vyrobit skříň, zbytek je skládačka.

xyz

Muselo by tak jako tak dojít k pozměnění konstrukce vozu tak, aby splňoval platné požadavky TSI (což Spideři, tedy RegioShuttly, nesplňují a snad i proto přestali být vyráběni).

liposh

Stále z toho ale vychází, že pokud se mají 810 něčím nahradit, měl by to být Regiospider ať už nový, nebo ojetý, nebo koprodukčně přepracovaný. Ješt jsem viděl u Poláků takovu divnou prťavou „mrchu“ ,tak třeba od toho můžou koupit výkresy.

Vladki

Nedavno se tady resilo, jesli museli nebo nemuseli menit navrh loko 380 kvuli zmenam v TSI, a vyznelo to, ze plati normy z doby kdy se vozidlo zacalo vyvijet (bylo objednano). Tudiz mi nejak nesesdi, ze by Spidery prestali vyrabet protoze se zmenily normy.

Kazdopadne to neomlouva CD ze misto objednani vice Spideru se venovali nekonecnym vylepsovanim 810…

Pro uplne okrajove lokalky by mohlo byt zajimave tohle:
https://en.wikipedia.org/wiki/Parry_People_Movers
http://www.parrypeoplemovers.com/
Zrejme i nejake TSI maji vyresene, protoze hned na uvodni strance maji foto jak s tim zajizdeji na normalni nadrazi.

Jakub P

AFAIK to sice jezdí na normální nádraží, ale na vyčleněnou kolej na druhý straně nádražní budovy než koleje pro normální vlaky. Takže řešení by to možná bylo jen pro provozy úplně oddělitelné od zbytku sítě.

a8n

Správně je ta závorka. Takže pokud by si je někdo objednal v roce 2020, musí splnit normy z roku 2020, přestože byly vyvinuty v roce 1996.

xyz

Nicméně Spideři se vyráběli hodně dlouho – cca od roku 1996 do roku 2014 (ještě v tom roce jsem na stránkách Stadleru tento vůz viděl v katalogu nabízených vozidel, včetně referencí na různé dopravce, kteří s tímto vozem jezdí). Tzn. i ČD měly dost času na pořízení dostatečného počtu tohoto typu vozidel, dokud se vyrábělo.

ABC

tak Času Dost ne

sch

Tak pokud západní Evropa začne na rychlo hybridizovat, elektrifikovat lokalky, tak jako to teď dělá s autobusy, bude Stadlerůů ještě dost druhé ruky.

Jedine vlaky

Provozovat vlak pro 10-20 lidí se prostě nevyplatí. Pokud není cesta vlakem o hodně rychlejší než cesta autobusem, je na čase takové vlaky rušit. Nerad to říkám, ale ČR není a do dalších 15 let nebude tak bohatým státem, který bude schopen udržovat tak málo vytížené tratě s novými jednotkami vybavené ETCS. Pochybuju, že kraje za to budou platit stejné částky jako dneska. Muselo to ale někdy přijít.

johny

Za předpokladu, že na dané trati je nulová nebo mizivá nákladní doprava, tak ano. V případech typu Malá Morávka, kde se ve velkém sváží kalamitní dřevo, tak prosím opravdu ne

Jiří Kocurek

Píše o rušení _vlaků_ pro 10-20 lidí. Kalamitní dřevo je jiná kapitola. Nikdo nehce rušit koleje z Blažovic do Mokré, přestože tam osobní doprava nejezdí. (jde o vlečku do cementárny)

Jedine vlaky

Přesně tak. Úseky typu Boskovice – V. Opatovice nebo již zrušené víkendové spoje Hrušovany n. Jevišovkou – Miroslav. Do V. Opatovic jelo před rokem ve špičce asi 10 lidí. Nádraží leží občas i 2km od středu obcí. I když to nerad říkám, tady už vlaky prostě smysl nemají.

xyz

Přitom paradoxně na obou trasách, které jste zmínil, původně jezdily sólo 810, které pak ale byly nahrazeny dvoudílnými Regionovami (což by mohlo budit zdání, jako by šlo o úseky s potenciálem nárůstu počtu cestujících).

Lukáš

Já to mám na zastávku na koridoru 1,8 km a i tak je to skoro 2x rychlejší než autobusem, který mám 30 m od baráku.

Navíc u většiny NAD je autobus vždycky pomalejší než vlak.

Jiří Šrámek

Já to mám na zastávku na koridoru 100km a rychlejší, než bus / auto to není.

Já, kdo jiný

Když už jsme u té vlečky do cementárny: Mám fantasmagorický plán: Na rozhraní Sivic a Pozořic vybudovat železniční zastávku s parkovištěm P+R a nasadit baterkový Panter. Do tohoto terminálu navázat autobusy ze Šumic, Koválovic a Hostěnic.
Proč?
Mraky lidí z Pozořic nyní jezdí autem do Blažovic na vlak, protože silnice směr Brno jsou ve špičce nepoužitelné.
Podobné nápady jsem měl už v 80. letech, kdy jsme se jako kluci vozili do Blažovic na Rajkách.

fous

Problémy: 1. Nutný zábor vysoce kvalitní zemědělské půdy pro parkoviště. 2. Zaústění vlečky do stanice Blažovice, které neumožňuje dostat se k perónům, takže by tato stanice byla pouze projížděna.

Jakub P

bod 1) by do značné míry řešilo pár na vlak hezky navazujících busů a bezpečné kryté parkování pro kola a bezpečné cyklostezky obcemi (nevím, jak na tom v tomto ohledu jsou), bod 2) by nemusel být problém, pokud by pro ten vlak bylo místo na kolejích až do Šlapanic nebo dokonce až do Brna (to už je uznávám asi fakt sci-fi). Jet jen do Blažovic bude nejspíš chtít málokdo.

Já, kdo jiný

Nádraží je v Blažovicích pro cestující dost naprd. Lepší by byla zastávka na brněnském záhlaví. A co se záboru kvalitní zemědělské v Pozořicích a Sivicích týče, vzniká satelitní výstavba RD, průmyslová zóna a korunku tomu dala solární elektrárna.

Jedine vlaky

Nemluvím o nákladní dopravě, ale jen o zrušení osobní dopravy na tratích, kde ani ve špičce nejezdí více jak 20-30 lidí.

Kubík

To co píšete byl německý model před 40 lety, nejprve zlikvidovali osobní dopravu a pak následovala likvidace nákladní programem MORA C, kde si úředník stanovil nesplnitelné počty oběhu vozů, následovala cyklostezka, která již nemá jiné využití mimo cyklistů, kteří ji používají zcela zdarma, nic. Přitom se musí udržovat jako trať nebo silnice. Žádná trať není zbytečná, zbytečnou ji udělají rozhodnutí úředníků-rozvázaní přípojů, zkažené jízdní řády, rozvrat kapacity vlivem likvidace vedlejších kolejí, rušení tarifních bodů. Výsledek? Prázdný vlak. Kolem jede šotouš, vyfotí si prázdný vlak a píše o vzduchu.

Zrzek

S tím rušením spojů někdy kolem roku 96 na 070 se zrušil vlak, který vozil odpolední šichtu že škodovky směr Praha. Po několika letech ho obnovili, ale trvalo asi 2 roky než si znovu našel cestující. Koho může napadnout zrušit spoj, který je v dané lokalitě v čase její odpolední nebo večerní špičky a odjíždí zaplněný cca 75%. Celá taktika rozm…m co funguje a donutit kaštany ať si jezdí auty a na druhou stranu kvakat o ekologii a o využívání VHD, kterou několik let předem dok…i.

Zrzek

P. S. Jezdila 842 a dva přívěšaky

Paja

Úplně to samé udělali JIKORD po svém ustanovení na trati 190 a taky trvalo roky než si lidi našli znovu cestu do vlaku. A to bych řekl, že dost z nich si jí tam už nenašlo.

Pražák

Jenomže to dřevo je otázka pár let a co potom? Udržovat trať protože jednou za 50 let dojde ke kůrovcové kalamitě a to ještě možná (lesníci konečně dostali rozum a nová výsadba je převážně z listnatých stromů) mi nepřijde příliš racionální.

johny

Dřevo bude více či méně pořád; je to ve smyslu potřeby dopravy je to dlouhodobý držák. Za deset let toho bude určitě míň, ale nějaká potřeba jeho přepravy bude trvat. Zvlášť pokud se bavíme o trati v podobných lesnatých oblastech, jakými Jeseníky jsou. Čímž samozřejmě nezpochybňuju fakt, že by bylo dobré se nějakým dlouhodobějším řešením provozu zaobírat – nejlíp se zapojením všech stran na půdoryse SŽ – kraj – obce – cestující

Pražák

Na mnoho tratí se nákladní vlaky vrátily až v poslední době, právě v souvislosti s kůrovcovou kalamitou, toho dřeva je prostě tolik, že to dává smysl. Předtím se dřevo samozřejmě vozilo po železnici, ale ne přímo z místa, spíše z nějakých větších uzlů, kam to dřevo dovezla auta. Ostatně i ten export byl ve srovnání s dneškem menší (export byl hlavní důvod přepravy dřeva po železnici). Až kalamita pomine, vrátí se dřevo zase ve velké míře zpět na silnici.

Miloš

ČR by na toto měla, ale radši živí nepřizpůsobivé občany a své politiky a posílá na migranty

Paja

Pane vy jste asi pako. Zkuste se podívat co jsou ty největší položky ve výdajích státního rozpočtu. Můžu vás ubezpečit že ani platby politiků, ani dávky pro nepřizpůsobivé to nejsou.
Těch pár desítek milionů ročně co stojí stát politici a migranti je opravdu nic proti tomu co stojí například důchody nebo zdravotnictví. A pak samozřejmě služby státu – armáda, policie, hasiči, infrastruktura, investice … ale ty dělají stát státem, takže nad tím moc plakat nelze.

Swariner

To je klasické #STZH/DBL. Víc bych to neřešil…

Miloš

Provoz vlaků není od toho, aby se vyplatil. Je to služba občanům

Jirka

Vlak většinou všude jezdí i o víkendu. Autobusy ale ne. Ty často do vesnic jezdí jen ve všechní den. Bez vlaku bude hodně obcí v nepracovní den nedostupných pomocí veřejné dopravy.

xyz

To je pouze o pohledu úřadů. Ne o fyzických vlastnostech jednotlivých dopravních prostředků.

Mimochodem, ne vždy je toto pravda, např. právě do Pohořelic jezdívaly vlaky jen v pracovních dnech, zatímco autobusy tam nyní několikrát denně jedou i o víkendech.

Nebo provoz do Hevlína, kde vlaky mívaly omezení „nejede v sobotu odpoledne a neděli dopoledne“, zatímco autobusy tam i o víkendech jezdí ve 2h taktu.

Toť příklady z toho „opačného břehu“ než z (bohužel někde skutečně realizované) „nemožnosti“ objednat autobusy i o víkendech.

Kubík

Do Pohořelic jezdily vlaky i o víkendu, ale když se úřednící rozhodli osobní dorpavu na této trati likvidovat, začaly vlaky jezdit jen ve všedních dnech, navíc v špatných časových polohách, pak zcela nutně následovalo zrušení osobní dopravy. Stejně tak se před zrušením jezdilo na trati Mutěnice-Kyjov, a nyní tam nejsou ani koleje. Předtím jezdily oblíbené přímé vlaky Hodonín-Kyjov mimo Mutěnice, pak zrušily triangl a šlo to až k likvidaci. Rušení vlaků o víkdendech úspěšně vyhnalo z vlaků víkendové turisty. Osobně jsem od té doby Pohořelice nenavštívil.

xyz

„dyž se úřednící rozhodli osobní dorpavu na této trati likvidovat“ Přičemž jen v pracovních dnech se do Pohořelic jezdilo od roku 1998, kdy o tamní objednávce rozhodovalo MD. Od roku 2005 přešla objednávka na kraje, ale „všednodenní“ omezení zůstalo až do 12/2008, kdy tam z vůle Jihomoravského kraje byla osobní doprava zastavena. „jen ve všedních dnech, navíc v špatných časových polohách“ Víkendový provoz by měl úskalí, kdy buď by pendlující motorový vůz měl dlouhé prostoje na obou konečných, anebo by jezdil pořád sem a tam za cenu naopak vysokého počtu spojů (vyššího než by si objednatel jinak přál). U autobusu… Číst vice »

Zdravý sluch

A co my s tím? Lidem v Pohořelice nijak nechybite.

Jiří Kocurek

Autobusy o víkendu nejezdí. To je nějaký fyzikální zákon, který nelze překročit? Ptám se, protože cestou z nákupu jsem potkal autobus. A to je sobota. Autobusové motory v neděli nestartují? Jaktože potom startuje 810, když má autobusový motor?

Autobus o víkendu bude jezdit, když si ho kraj objedná. Vlak o víkendu bude jezdit, když si ho kraj objedná. Co je na tom nepochopitelného?

Radek Janata

Do určité míry tomu tak je. Autobus má méně šancí jezdit i víkendu. Je to psychologie cestujících. O víkendu totiž na řadě trati pomáhají vlaky obsadit výletníci. Někdy se dokonce do té míry, že je obsazenost vyšší než ve všední den. Tihle lidi ale do autobusu vesměs nepřejdou. Vlak je součást výletu, koleje odjakživa byly i na turistických mapách, narozdíl od autobusových linek. Pokud se zruší provoz, turisti buď vezmou auto nebo pojedou jinam.

O.K.

Koleje na turistických mapách byly (jsou), protože je to celkem nepřehlédnutelná čára v krajině, podle které se dá orientovat. Autobusové linky (v podstatě virtuální záležitost nijak nepozorovatelná v krajině) tam nejsou, ale silnice (které pouhým okem vidět jsou) ano…

Svojsin

Do Pohorelic jezdí o víkendu spojů mraky.

Paja

To je fajn, ale shodou okolností nejsou Pohořelice relevantní minimálně pro 10 milionů lidi v tomhle státě. A kromě toho zrovna IDS-JMK je dost známý tím, že se snaží o to, aby dopravní obslužnost dávala smysl a jdou tam takové věci, co jinde ne. Například přestupy mezi busem a vlakem.

Zdravý sluch

Blablabla, to samé tu ctu 150 od různých Janatů.

Vlastimil Kocurek

…, ale ten túroval od pátku. :))

Paja

To není fyzikální zákon ale realita. Protože nějaké ty základní spoje ty kraje „musí“ objednat kvůli argumentům typu návštěva lékaře, úřadu, školy. Jenže o víkendu nic z toho nefunguje, takže je pro objednatele velmi snadné takový spoj zrušit s tím, že s ním jezdí málo lidí.

xyz

Technicky vzato – úplně stejně snadné je, se stejnou (pseudo)argumentací zrušit i vlakový spoj.

NightmareFreddy

841 ???

Kubrt

Nevyrábí se.

NightmareFreddy

Za 15 let se stáhnou všechny kousky z Evropy a na dalších 30 let to poslouží 😀

kom

A teoreticky by nešla ta legislativa nějak obejít aby se pavouci mohli dál dělat?

Jiří Kocurek

V tomto světle je velice prozíracé zadrátovat trať až do Židlochovic. Návazný motorák řady 810 na 3 km jízdy je ekonomický propadák. A netvrďte mi, že bez drátování by se tam 50 roků nemusela investovat ani koruna do infrastruktury.

Naopak příslovečný Mochov může bez problémů obsloužit autobusová linka Český Brod – Čelákovice.

xyz

Bez drátování by do Židlochovic nadále žádné vlaky nejezdily – tak, jak tomu bylo i mezi lety 1979 a 2019, resp. v posledních cca 12 letech dokonce ve stavu nesjízdné tratě.

Jiří Kocurek

Však na to narážím. Ideální nádraží (v rámci daných možností), kde pásmovat příměstkou dopravu. Ale ušetřilo se za opravy takovým způsobem, až trať se stala nesjízdnou. Následná elektrizace stála ranec právě kvůli tomu, že se všecko muselo dělat znova.

a8n

Následná alektrizace stála ranec kvůli schované předělávce Hrušovan, samotná trať stála sotva polovinu.

Jirka

Do Židlochovic by žádné vlaky nejezdili a téměr nikomu by to ani nechybělo.

Ústečák

A co ta jednovozová Pesa Link kterou jsem někde zahlédl ta se jim nehodí??

Krušky-Středohoří

Zatím se zůstalo snad jen u jednoho prototypu. Pro nižší provozní náklady se dávalo přednost Stadleru. Ale už ani ten prý nesplňuje přísnější normy.

Jiří Kocurek

Těch kolejových autobusů jezdí v Polsku několik desítek, výroba až do roku 2016
https://pl.wikipedia.org/wiki/Pesa_214M#/media/Plik:SA135-016,_Kutno,_2014-08-23_(Muri_WK14).jpg

Nevím, jestli by tento typ splňoval současné normy.

Krušky-Středohoří

V pořádku, myslel jsem že je řeč o jednovozové verzi Regiosharku.

Gajda

Ono toho bylo dost, co se hodilo, jen jim doslova ujel vlak a teď sehnat něco malýho, co splňuje všechny požadavky, není úplně jednoduchý.

Gajda

PS: jen teď nevím kdo, ale nějakej polskej výrobce nedávno dodával jednovozovky do Ruska, předpokládám, že kdyby měl jistotu odběru třeba sto kusů, uzpůsobil by to i na evropský koleje

Kubrt

Pesa dělá širokorozchodné motoráky, včetně jednovozových, jezdí v Bělorusku a Litvě (s tím Ruskem si nejsem jist, ty maj spíš mytiščiny). Možná se PESA nepřihlásila z důvodu naštvanosti na ČD, které zrušily už dvě VŘ na DMU120, kam se Pesa hlásila…

Milda

A co provoz na Osoblažce? Proběhlo Facebookem, že další TU (rok výroby 1958) se bude modernizovat. Řada 810 tady zřejmě v roce 2030 nebude ale řada 705.9 zcela jistě. Nebo má vůbec ČD nějaké plány s tratí do Osoblahy?

-TR-

Moravskoslezský kraj chce provoz na trati udržet za každou cenu, protože se jedná o významnou turistickou atrakci v tomto odlehlém regionu. A to se nezměnilo ani po volbách.

Nebýt této úzkorozchodné dráhy, nebylo by v této oblasti skoro nic.

Milda

S tím samozřejmě souhlasím ale zrovna ČD k té turistické atraktivnosti přistupují docela laxně. Dnešní provoz stojí na jedné lokomotivě a výpadky s NAD jsou časté. A to není efekt jen roku 2020 a 2019…Problém se táhne.

-TR-

Jenže kolik by asi stál nový motorový vůz na úzký rozchod? Raději nedomýšlet… Takže modernizace TU je nezbytná.

Jiří Kocurek

Veškerá potřebná technologie se nachází v nakladači. Motor, čerpadlo hydrauliky, hydropohon nápravy. Servis není problém.
Když se tak na to zběžně dívám, tak motor o výkonu 335 kW pro stroj cca 45 tun hmonotsti. Je-li to moc, lze vzít menší pohonné ústrojí o výkonu 249 kW pro stroj o hmotnosti 25 tun. Případně něco mezi tím.
Ohledně emisních norem je to podobné, nejedná se o silniční vozidlo. Úspora nafty proti 60 let starému motoru bude nemalá.

MiKi

Opravdu si myslíte, že moderní motor má menší spotřebu než Liaz z 810 ?

Jiří Kocurek

Řeč je o lokomotivě na Osoblažce, o lokomotivě 705.9, motor je tam ČKD 12 V 170 DR.

A to nám chcete tvrdit, že CAT v reko brejlovci žere víc než původní motor z ČKD?

Autrans

Zrovna v osoblažské 705.9 by jste motor z ČKD hledal marně…

Jiří Kocurek

A jinak jsou asi všichni autodopravci blbci, že do kamionu dávají moderní motory, přitom Liaz z roku 1970 by jim uštřil stovky litrů nafty.

Vlastimil Kocurek

A už se vezete ve spekulaci, kterou popisujete výše.

ABC

ať se zeptaj v JHMD, ne? pravda, nemuseli by to nutně předělávat na hašisbednu….

Vlastimil Kocurek

To ať si zprivatizují milovníci úzkokolejek, mohou si koupit i nové vlaky.
pro 90% lidí to atraktivní není.

Vlastimil Kocurek

Kdyby alespoň ta úzkokolejka vedla do Osoblahy, ale končí prakticky cca 3 km před městem, a většina lidí to k ní má pěšky přes hodinu. Celá úzkokolejka je tam spíše jako velké neštěstí. Když by tam potřeboval někdo dostat se do Prahy, asi by to znamenalo vzít si na týden volno.

kom

je vidět, že si tam nikdy nebyl, jinak bys nežvanil takové blbosti

Vlastimil Kocurek

Důležitější by mělo být co chtějí tamní lidé, ne MSK, nebo věříte krajským pohlavárům, kterým jde jen o svůj prospěch ?? Z Třemošné do Osoblahy je to vzdušnou čarou 6 km, rovinatou krajinou, jede tam hodinu či kolik úzkokolejka, záměrně natažená za R-U, aby se vůbec mohla stavět. Tam už dávno měla stát duplicitně nová kolej, která by vyhovovala dnešní dopravě. Nikdo tu úzkokolejku milovníkům vlaků nebere , a mohou si zřídit a financovat úzkokolejku jako turistickou atrakci. Obyvatelé Osoblahy nejsou něco jako Indiáni, nebo jiná turistická atrakce. Normálně tam žijí, pracují. Takže tady jde o nešťastné spojení krajských papalášů… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

6 km = 5 minut jízdy + pár zastávek, a to tam dávno mělo být, už za socialismu, bez ohledu na nějakou efektivitu, ale s ohledem, že ti lidé jsou tam úplně odříznutí od světa. Samozřejmě ztrátou původního Slezska.
A už bývalý Severomoravský kraj byli diletanti na kvadrát, a a nové krajské zřízení je více o nefungujících a nevýnosných letištích, než udělat něco pro lidi.

Jirka

Kupodivu ostravské letiště není tak ztrátové jak by se zdálo. Jelikož je hodně zaměřeno na cargo není tak daleko od černých čísel. Bohužel protože je covid možná bude pořád v mínusu, ale kdyby nebyl tak je tento rok v plusu.

Vlastimil Kocurek

OK. Souhlas. Ten covid je zlý sen pro leteckou dopravu.

a8n

Z Třemošné to je vzdušnou čarou 312 km. A z Třemešné 13 km.

Vlastimil Kocurek

🙂 Zřejmě obojí je pravda, vzal jsem to podle měřítka na Google Maps, ale silnice, to je také zajímavé 14.5 km. Několikrát jsem to jel, takže těch 6 mi bylo divných. Díky za opravu.

Milda

Kocurek: Zkuste neprve psát fakta a ne dezinformace. Vaše špatně uváděná kilometrická poloha již byla vyvrácena. Z Třemešné do Osoblahy v současné době jede vlak 44 minut a ne „hodinu či kolik“. Pokud by místní obyvatelé a starostové úzkokolejku nechtěli, proč tedy založili společnost která odkoupila bývalé nádraží? Proč Správa železnic investovala do výstavby nástupišť a bude investovat i nadále? Ano, možná ten vlak nejezdí plný k prasknutí ale věřte, že místní obyvatelé tyto spoje využívají. Navíc je pro ně úzkokolejka i symbol jejich kraje, právě ona prozatím ustála všechny turbulence, které se v tomto kraji odehrály. Jinak ještě k… Číst vice »

Krušky-Středohoří

V první řadě by měla přejít do kategorie místní dráha.

-TR-

To je velmi pravděpodobný a rozumný scénář.

Milda

Je to jeden z možných scénářů ale jak tím padem naložit s klauzulí „slouží-li výhradně provozování neveřejné osobní drážní dopravy, osobní drážní dopravy pro potřeby cestovního ruchu nebo provozované historickými vlaky.“ Dá se argumentovat provoz v závazku veřejné služby jako „osobní drážní doprava pro potřeby cestovního ruchu“ ? A kdo by financoval údržbu, když by zde našli využít peníze ze SFDI?

-TR-

Taková argumentace je přípustná. Turistické vlaky jezdí i v jiných regionech na normálních tratích.

Jiří Kocurek

Problém je v definici „historický vlak“ Patří mezi historické vlaky jednotka 460 v původním náteru uvažovaná pro muzejní účely, avšak stále jezdící v závazku?
Opětovné zprovoznění byť jediného Hurvínka v závazkovém (tj. běžném) provozu by nemělo mít vliv na ostatní vozidla téhož typu. Jinak by vznikl právní (i logický) paskvil. Důsledky raději nedomýšlet.

Takže asi nezbude než individuální posouzení. Což vyžaduje zdravý selský rozum, nikoliv upjatý byrokratický přístup. Zde tuším zakopaného maxipsa.

Jarda Š.

Ano, když kraj to chce provozovat jako turistickou atrakci, ať trať financuje jako místní dráhu z prostředků na podporu turistického ruchu.

Michal

tak pokud chtěji něco jako 810 tak to ani vyrábět už nejde, vzhledem k normám. Takže to vždy bude težžší a větší vozidlo a tím pádem i větší spotřeba. Asi jim přijde BR631 a Lint27 moc velké a provozně náročné.

JirkaK

vzhledem k tomu, že se výrobci s BR631 a Lint27 nepřihlásily, tak o nich ani ČD nemohly uvažovat

Já, kdo jiný

To je ono. Dráhy si myslí, že si každý před nimi sedne na prdel a ono ne.

Jarda Š.

Ledaže by šlo o trať bez nákladní dopravy, kterou by bylo možné prohlásit za tramvajovou a jezdit tam něčím, co by bylo tramvají v nezávislé trakci.

kom

a to nešlo udělat s výše zmíněnou osoblažkou?

Gogo

Pro všechny co by na lokálkách nahradili vlaky autobusy: na trati Kopidlno – Dolní Bousov k tomu došlo před pár lety, ze začátku jezdili autobusy celou trasu, druhý rok už jich do Bousova dojela jen polovina a dnes už jen tři školní páry a zbytek končí v poslední vesnici KH kraje i když jsou skoro všechny obce, i když jsou v KH kraji, na dotčené trati díky Škodovce spádové do Mladé Boleslavi (práce , školy atd.). Dopadlo to jak asi tušíte, autobus jezdí tak málo vytížen že by tam stačil taxík a lidi přesedli do IAD.

xyz

Uvedl jste jeden z příkladů náhrady vlaků autobusem. Příkladů (a různých výsledků je více), např. vlaky v úseku Hrušovany n/J. – Šanov nahrazeny mírně vyšším počtem autobusových spojů než býval počet spojů vlakových; dodnes (i po více než 10 letech) jezdí veškeré autobusové spoje, které tehdy byly zavedeny.

Totéž např. (tam šlo o výraznější zlepšení oproti vlaku mj. v tom, že vlaky nejezdily o víkendech, zato autobusy ano) v relaci Vranovice – Pohořelice.

-TR-

Situace by se mohla zlepšit po integraci okolí Dolního Bousova do PID, která se připravuje. Nové vedení Středočeského kraje chce integraci autobusů do PID dokončit.

Kamui

Vyrábí vůbec dnes někdo tak malé soupravy? Řekl bych že asi ne. Sice se nám to může nelíbit, ale provozovat lokálku s moderním (= drahým) ekvivalentem 810 je příšerně drahé. Zvlášť pokud na té trati není ani nákladní doprava, tak takové tratě jsou asi odsouzené k zániku.

Krušky-Středohoří

Záleží… Typický problém jsou oblasti s velkým demografickým úbytkem, bez turistického ruchu ( tratě na Rakovnicku, Slánsku, Moravskotřebovsku) , a kde ty tratě byly stavěné kvůli cukrovarům. Jinde naopak neusdtále expandují satelitní městečka, do toho může vzniknout nějaká průmyslová zóna. Zde je potenciál pro DMU 120.

H S

Však oni to vyřeší nějakou krásnou rekonstrukcí… 😂😂👌👌👌

Miloš

Proč myslíte ?

Jiří Kocurek

Ano, pokusné 811 již jezdí. Jenže se nešáhlo na převodovku a tak je výkon motoru omezen o více než 1/3, aby to převodovka snesla.

Alibaba

Rekonstrukcí TSI nevyřešíte.

ABC

to ne ale pro rekonstrukci neni TSI třeba

Ladakl

Snad se zadaří a výrobce se najde.Pokud budou slušné vozy, najdou se i noví cestující a i objednavatelé se začnou znovu vracet k nabídce ČD. Bylo by bezva mít jednu ucelenou řadu s ohledem na udržbu.
Spolupráce s ostatními dopravci při iniciovámí výroby by vážně nebyla od věci.
Tak ať vše vyjde.

kecal

Nebylo by lepsi lokalky předělat na specialni komunikace s vozovkou a poustet tam jen vybrane dopravce . Vždyť v Paříži maji trasu metra ktere ma vozidla vedena a nesena pneumatikami.
Výhodou by byly sklonove a obloukove poměry. Ne udelat silnici jako už byly udělány cyklostezky.

Alibaba

A kolik v té Paříži mají v tom metru třeba přejezdů?

ABC

WTF? Tak to zůstanou přejezdy nadále, je vlastně někde psáno že na drázním tělese musí být koleje? Nebo se z nich stanou normální křižovatky.

Jakub P

No ono to metro na pneumatikách jezdí v podstatě v docela hlubokým (pár desítek cm) betonovým korytě – jsou tam vodorovný pásy betonu pro nosný pneu a na boku další pásy betonu, po kterých se valej ty boční vodicí pneu. jak přes to udělat přejezd pro auta mě nenapadá (možná nějaký sklopný rampy, který by to celý přemostily a zvedaly se pro průjezd vlaku místo šraněk).

vjkm

V Paříži se pro vedení pneu metra v přejezdech, kde musí být přerušeno boční vedení (typicky výhybky) používá vedení vlaku pomocí železničních dvojkolí, které z více důvodů mají vlaky spolu s pneumatikami na nápravách.

ABC

Viz níže odkaz na autobusové dráhy, možností je více než jen hluboké koryto

Alibaba

Pak to ale může jezdit rovnou po silnici. A co se týče jízdní dráhy tak viz
Jakub P.

ABC

Tady by měli narozdíl od silnice vyhrazenou trasu stejně jako na železnici, co si více přát? Navíc by to řešilo trasy kde souběžná silnice nevede, jako ty Pacifiky

Leinad

Vyhrazená trasa, to by už mohla být obyčejná silnice, na křižovatkách nějak označit (zákaz vjezdu mimo bus), ve městě/po dálnici pokračovat jako buspruh.

-TR-

Kdo chce, hledá způsob, kdo nechce, hledá důvod.

V Polsku by leckteří dopravci (obzvlášť ti vlastnění vojvodstvími) by měli také zájem o podobné malokapacitní vozidlo. Kdyby se ČD domluvily s nějakým polským dopravcem a zadaly objednávku společně, tak by byla větší šance, že by se taková vozidla podařilo vyrobit. A ještě by ČD ušetřily, protože část nákladů by zaplatil polský dopravce.

V Polsku se obnovují zrušené lokálky ve velkém a kromě Dolního Slezska už o to mají zájem i v jiných vojvodstvích.

MLB

Ono se Polsko obecně dere dost výrazně před nás ve všech možných ukazatelích 🙁 Můžeme se bavit o ohrožení demokracie nebo jak to EU tituluje, ale je tam prostě vidět, že se zemi snaží vést lidé, kteří ji chtějí vidět růst (a ne pouze svoje peněženky).

-TR-

Já mám z těch protipolských blábolů srandu.

S Polskem je třeba spolupráci ještě více rozvíjet než doposud. Budování infrastruktury a zavádění nových mezinárodních vlaků vytváří podmínky pro navázání obchodních, kulturních a společenských kontaktů. Co na tom, že ze začátku budeme prodělávat… Investujeme do budoucnosti. A tu Polsko představuje.

Martin

Tak je pro začátek můžete poprosit aby něco udělali s úsekem Hrádek Žitava Dekuji

-TR-

Tak ať se dohodnou Babiš a Morawiecki. Bez toho to nepůjde.

MLB

Tam je potřeba, aby se zapojili hlavně Češi a Němci. Proč by měli Poláci opravovat peáž, ze které sami nic nemají?

johny

Tahle varianta už byla v minulosti na stole a Polsko ji úspěšně vytorpédovalo.

MLB

Můžu poprosit nějaké detaily?

Martin

Mají z toho poplatky a jsou povinni se o to starat a můžou mít i zastávku.

Alibaba

Protože je v jejich vlastnictví a pronájem či odkup bojkotovali/ignorovali/sabotovali.

ABC

platné mezinárodní smlouvy?

Vlastimil Kocurek

Poprosit ano, ale oni neudělají nic.

Vlastimil Kocurek

To je více ideologie a vaše přání, než znalost moderní ekonomiky. Realita to ukáže.

Zdrasa

Já bych teda nechtěl být jako Polsko ve všem. Opravdu nepotřebuji, aby mi vláda říkala, kdo jak smí žít, co může kdo dělat se svým tělem a kdo je a kdo není podčlověk (výrok ministra školství) a už vůbec ne, aby se na zákonech podílela církev, to ať si nechají. Ale tahle kritika přece není nijak v rozporu v tom, že se jim v jiných věcech naopak daří. Mají spoustu úspěšných firem a ta rozvíjející se infrastruktura je fakt. Ať spolupracujeme tam, kde to dává smysl, jsem pro všema 10, i když jinak polskou politiku nemusím. Zkrátka spolupráce neznamená hned… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Ale my jsme kus před nimi, a potřebujeme spolupracovat s úplně jinými státy, a neplýtvat silami ke spolupráci s Polskem. To, že staví rychleji dálnice, neznamená, že je to bůhvíjak vyspělá země. Čili nejde o nějakou ideologii, ale o tom, že potřebujeme spolupracovat se zeměmi, které vyvíjejí vysoké technologie, a to Polsko není. My už na těch High Tech spolupracujeme s mnoha vyspělými zeměmi, nepotřebujme dělat kroky zpět.

Zdrasa

To jsem tím i myslel. Pokud Polsko zvládá rychleji budovat dálnice a modernizovat železnici, pojďme s ním v tomhle spolupracovat, ale nemusíme být hned nejlepší kamarádi na život a na smrt. A v jiných oblastech zas spolupracovat s jinými státy a tam je jasné, že se ekonomicky musíme zaměřit na high-tech.

MLB

Pokud jde o potraty a vůbec postavení církví, to je ovlivněno několika staletími úplně odlišného vývoje. Tam asi nehrozí, že by nás Poláci „infikovali“, kdybychom se od nich chtěli učit jak v 21. století stavět infrastrukturu…

Vlastimil Kocurek

zrovna jsem byl na „nějakých“ stránkách, kde se vysloveně uvádí , že ČR je jediná ekonomika z toho východního bloku, která má již dnes zajištěnou budoucnost, …… protože už začíná startovat znalostní ekonomiku. Polsko jde stále extenzivní cestou, vyrábět určité velké množství něčeho. A to jsou jeho limity, včetně toho jejich kanálu. A také nepochopení toho, že EU půjde zelenými technologiemi, a nebude čekat na Polsko, až konečně dotěží to svoje uhlí někdy v roce 2080. Takže Polsko se dere dopředu, ale ne úplně správnou cestou. A bodejť by se nedralo, když nejvíce v Evropě vydělává na penězích z EU.… Číst vice »

MLB

Tu naši znalostní ekonomiku bych chtěl někdy vidět…

Alexandr

Přesně. Ideální by bylo, aby se státní dopravci zemí V4 dohodli na společném vývoji malých motoráků, příp. společné objednávce u výrobce. Země V4 mají společné to, že osobní vlaky na lokálkách buď provozují (ČR, HU) nebo o tom uvažují (SK, PL). Polsko hodně lokálek obnovuje, na Slovensku je řada tratí bez osobní dopravy, kde by měla reaktivace smysl (Záhorie, Neded, Gemer, Levoča).

-TR-

Tak jednoduché to zase není. V Polsku je dopravců hodně, a Polregio už dávno není dominantním dopravcem. Tam bude třeba součinnost jednotlivých vojvodských dopravců (KD, KŚ, KW, KM, KMŁ apod.). Společnost PKP IC se pak specializuje na dálkovou dopravu, takže pro ni taková vozidla nemají smysl.

Na Slovensku je situace dost hrozná. Vzhledem k tomu, že o železnici centrálně rozhoduje ministerstvo dopravy, a nikoliv jednotlivé kraje, tak úředníky v Bratislavě to nezajímá. Podle toho to tak vypadá.

Jiří Kocurek

Luďku? Slovenský přístup se chce v ČR taky, žejo? 😀

Alibaba

No tak do Polska napíšou o pár dopisů (e-mailů) víc. No a?.

Krušky-Středohoří

Podobný pokus byl v 90. letech v Německu. Myslím že nic převratného nepřinesl. Pozůstatkem je dvopatrová řada 670.

xyz

Také přinesl tyto jednotky: https://de.wikipedia.org/wiki/DWA_LVT/S Setkal jsem se s nimi jednak v severozápadním Braniborsku (privátní tratě z Neustadtu/Dosse do Pritzwalku a z Pritzwalku do Meyenburgu); ještě vloni jezdily (ale od 12/2019 již zřejmě ne) v Sasku-Anthaltsku na tratích Zeitz – Weissenfels a Merseburg – Querfurt (o rok dříve ještě i na trati Naumburg – Wangen).

Alibaba

Asi by se mohl přifařit i balkán. Podle mě i tam by se jim hodily nějaké menší motorové jednotky.

xyz

To aby si ČD s tím odstavováním řady 810 či 814 pospíšily. Od 1. 1. 2025 (žádné 2030) si tato řada na ETSCových tratích (tzn. všech koridorech + několika dalších tratích) neškrtne (protože mobilní část ETCS do ní instalována nebude.

(Ten – beztak nereálný přinejmenším co do výhradnosti ETCS-provozu – termín 1. 1. 2025 je v první řadě šibeniční pro ČD, i když někteří tím argumentují naopak v neprospěch neČD dopravců jako např. Arrivy.)

jan

Do 40 let starých pleček jezdících mimo koridory a tratě s etcs se doufán nyní za ty prachy nikdy instalovat ETCS nebude. Ať státních nebo soukromých dopravců. Ze státních dotací.

xyz

Pokud nebude, tak to si budou muset ČD, a. s., stihnout pořídit do 31. 12. 2024 odpovídající vozidla např. pro tratě Přelouč – Heřmanův Městec, Česká Třebová – Moravská Třebová, např. i pro Os vlaky Česká Třebová – Letovice atd. atd. Snad tedy stihnout uvést do provozu ty své nové jednotky (které odmítlo MD pro rychlíky okolo Liberce a dalo přednost Arrivě) o něco dříve než v (ze strany ČD deklarovaném) roce 2025 tak, aby do 31. 12. 2024 byla náhrada provedena. (I v tomto ohledu se podle mě jasně ukazuje, že termín 31. 12. 2024 coby poslední den provozu… Číst vice »

Dušan

No, to si myslel Bc. Václav Nebeský taky a proto psal plačtivý dopis ministru Havlíčkovi – nojo, jenže odpověď od Havlíčka ho moc nepotěšila, že – viz citace z dopisu níže: Vážený pane předsedo představenstva, děkuji Vám za Váš dopis č.j. 238/2020-KPP ze dne 3. 7. 2020, kterým jste deklaroval snahu řešit vybavení vozidel Českých drah (dále jen,,ČD“) palubními jednotkami ETCS, mimo jiné, za využití vlastních kapacit, čímž by se mělo podařit urychlit vybavování vozidel tímto systémem. Opakovaně zdůrazňuji, že bezpečnost železniční dopravy je pro Ministerstvo dopravy jednou z dlouhodobých priorit, což potvrzuje i termín stanovený Národním implementačním plánem ERTMS… Číst vice »

MLB

Tak dlouho se bude tlačit na stále komfortnější vozy a lepší zabezpečovací zařízení, až nakonec dostaneme to nejméně komfortní a nejméně bezpečné vůbec: autobus 🙁

Mělo by se k tomu přistupovat trochu s rozumem a modernizaci provádět hlavně tam, kde to má smysl (ale zato pořádně). Naopak na lokálkách typu Moravská Třebová, které jedou pár minut po jednokolejce s minimálním provozem, by z pohledu cestujícího modernizované 810 bez ECTS úplně stačily i nadále.

libor

„by z pohledu cestujícího modernizované 810 bez ECTS úplně stačily i nadále.“
No jak pro které cestující. pro ty s režijkou možná, ale pak jsou platící cestující a máme rok 2020, takže bych očekával odpovídající vozidlo (tím nemyslím mít wifi a zásuvky)

MLB

Já režijku nemám. Dokonce je mi i celkem jedno, jestli daný úsek budou jezdit ČD nebo někdo jiný. Za mě prostě vlak>bus, těch pár busů, které by v komfortu vlak předčily, určitě nebudou jezdit na případných zrušených lokálkách. Očekávat můžeme cokoliv. Nicméně to nezáleží až tak na tom jaký je rok, ale co jsme jako cestující ochotni zaplatit. Budete za „odpovídající vozidlo“ platit třeba trojnásobek aktuální ceny, tak jak je obvyklé v západní Evropě? A i pokud vy ano, co ostatní? Protože to nevyhnutelně vede k obrovskému zvýhodnění IAD (a následně k úplnému zastavení veřejné dopravy mimo hlavní trasy, protože… Číst vice »

Svojšín

MLB: 810 předčí většina nových busů.

Krušky-Středohoří

Řada 810 byla projektována v době kdy jedinou výraznější konkurencí byly Škoda 100, Trabant a Žigul na často ještě štěrkových silnicích. Buď ta trať má potenciál k nasazení nových vlaků nebo ne. I nemalá čast potenciálních režijkářů dojíždí na sněny auty.

Inspektor státních drah

Jenže ti dojíždí na směnu auty, nikoli kvůli řadě 810, ale proto, že JŘ je udělaný tak blbě, že se vlakem brzo ráno do služby nedostanou.
Čím dál více lidí dělá od osmi/od devíti a tudíž brzké ranní vlaky před pátou jsou mnohdy rušeny

Miloš

Jenže ti platící cestující jsou většinou senioři a studenti, kteří platí 25% jízdného, takže ti nové vozidlo opravdu nezaplatí

Pink

Ostatní cestující jsou neplatící? Nějak tomu nerozumím.

Miloš

Ne, ale je jich menšina. Jezdí právě většinou autem. A kdo nemá auto, je rád, že vůbec něco jede.

kecal

Autobusy se pouzivaly a použivají ve světě od nepaměti. Jen udělat pár úprav.

Od lesa

Vy si z toho tady děláte srandu, ale víte jaká armáda systémových specialistů musela dřít dnem i nocí, aby k tomuto zjištění došli?!?!

David

Kdyby SŽ zarytě netrvala na tom provozovat každou lokálku jako celostátní dráhu se smíšeným provozem. Pokud se bavíme o rušení lokálek, tak namísto zrušení bych je převedl na dráhy lokální a sehnal vozidlo typu Stadler RS1.

Ostravák

Stadler RS1 je na to ideální, ale už se 7 let nevyrábí

MildaIV

Jenže tady je řeč a o tratích, kde je i toto vozidlo zbytečně veliké.

Ares

Takové tratě snad asi zavřít, když i motorák pro 70 lidí je moc velký.

Alex

Odboráři od Českých drah se trefují do třicet let starých ojetin soukromých dopravců, ale sami nakonec budou rádi za ty své padesátileté herky na podvozku M152, které dodnes oprašují.

Anonym

Srovnáváte nesrovnatelné. Arriva jezdí normálně kapacitními vlaky a čímpak jezdí GW Train?

MiRo

Myslím že nástupce 810 vyrábí spousty výrobců, u nás nejběžnější jsou SOR, Iveco, Mercedes a Scania. Některé kraje už to chápat začínají.

Pražák

Tak nějak a těm co to stále nepochopili to vysvětlí již započatá ekonomická krize a s ní spojený nedostatek peněz ve veřejných rozpočtech.

-TR-

To nelze brát takhle absolutně. V některých případech nemůže být autobus rozumnou náhradou vlaku, třeba v případě, pokud je jízdní doba výrazně delší. Typickým příkladem je třeba úsek Žatec – Lužná u Rakovníka. I proto se tam zřizuje nová vlaková zastávka Holedeček. Kdyby vlaky měly v tomto úseku skončit úplně, autobus by měl o víc než půl hodiny delší čas jízdy.

Anonym

Lokálky, které mají aspoň 60-70 km/h ve většině trasy smysl rozhodně mají i v případě, že kolem nich vede rozumně silnice.

Pražák

K čemu?

Vlastimil Kocurek

Problémy jsou výzvy, a potřebují řešení, ne trapné fňukání do medií.

Leden

Co chcete řešit od neschopného managementu ČD?

Vlastimil Kocurek

Sorry,
Prostě mě rozhovory s Ješetou mnoho nepřinášejí, protože je to plné jeho slov – klišé typu: – Snažíme se,
Náš zájem o ně stále trvá.
Aktivně je vyhledáváme.
Oblast nás samozřejmě zajímá .
já jsem cílově zaměřený, buď dosáhli nějakého cíle, nebo ne.

Petr

Jedině překrýt koleje a jezdit po zakrytém svršku autobusy, ve vlakovém zabezpečení provozu, když se tam dva autobusy nevyhnou.

Pink

Když mi tak napadá trať v úseku Nýrsko – Železná Ruda, tak si vůbec nedovedu představit, jak by autobus mohl jezdit po tak vysokém úzkém náspu jako je od Dešenic na Zelenou Lhotu.

xyz

„Na tratích, kde to má smysl, můžeme jezdit většími jednotkami typu DMU120. Musí jít o výkony, kde je potenciál růstu** cestujících.“ Připomenu, že samy ČD, a. s., začaly své Regiosharky nasazovat i tam, kde předtím jezdila dvoudílná Regionova. Například na tratích č. 238, 081, 086, 303 atd. A žádnou „deklaraci růstového potenciálu“ k tomu nepotřebovaly. P. S. Když už nikdo nic takového nevyrábí (fakt by nešel ani Lint 27?), tak holt jedině se pokusit o dovoz „odporných německých šrotů“ tak, jak to zvládl LeoEx s Linty 27, Die Länderbahn s Regiosprintery nebo jak to na 4,5 roku zvládly…. ČD, a.… Číst vice »

Michal

Asi jde o to kolik ten Lint 27 stojí. Je zvláštní , že když je ten vlak už vyvinut a dokonce se vyráběl či vyrábí tak, že se nepřihlásili. Ono kdyby šlo o výběrko na velký počet kusů, třeba 200 ,tak by ten Lint třeba přihlásili.

Jiří 3

Na trati 303 jsou Žraloci provozovaní jako jedna z podmínek dotačního programu. Proto tam byli stažení z trati 331 na kterou taky zajížděli.

No design

Hurá šukafony do šrotu! Vývoj v režii ČD je potenciální penězovod kamsi pryč, jen to ne.
Prostě silnice a ekonomika v tomhle případě zvítězí, no bóže.

Miloš

A sešrotováním šukafonů se vyřeší a získá co ?

Pražák

Druhotné suroviny?

No design

Při troše štěstí náhrada odpovídající první polovině 21. století.

Miloš

a zaplatí to někdo v době koronakrize?

Pe.tr

Suroviny na výrobu autobusu

Karel

Nechal bych to na neviditelné ruce trhu. Tam, kde bude zájem o vlaky, ať na komerční bázi jezdí vlaky. Tam, kde bude zájem o autobusy, ať na komerční bázi jezdí busy. A tam, kde ten zájem o hromadnou dopravu objektivně není, ať nejezdí nic. Prostě konec socialismu. Tím by se daly zrušit i kraje, protože kromě regionální dopravy stejně nic jiného nedělají.

Frantisek

Tak to Vám asi přestanou zdarma poskytovat nové a opravované silnice (a ne, daň z paliva nemá jít do silnic, následků jeho výroby, distribuce a spalování je až až).

asdfr

Smerom k svetlym zajtrajskom. Kolejnice do kazdeho obchodu. Kolajncike ku kazdemu dome, ved aj sanitka bude musiet ist po kolajniciach.

Jirka

A těch deset děti co jezdí z vesnice 15km do města bude chodit pěšky, protože si ten autobus na sebe taky nevydělá. Toť vaše logika. Ne všichni si mohou vybrat čím pojedou.

MildaIV

Máte pocit, že by třeba v USA někdo chodil 15km pěšky do práce?

Jirka

Já jsem psal do školy a taky v Česku. Pokud já vím v USA mají školní autobusy, které svážejí děti do školy. Dospělí si koupí auto (mimochodem protože musí, protože jinak 15 km než pěšky nelze ) a jiná doprava je nezajímá. Od toho pak vypadá doprava ve velkých městech. Není výjimkou pět a více pruhů jedním směrem a ta kolona aut pak vypadá velmi ekologicky… Oni žádnou možnost volby nemají a jsem moc rád, že tam nežiju, protože zde zatím tu možnost máme.

medical_examiner

A co teprve průjezd sanitky v ranní špičce…

Arnošt

Ješeto, Ješeto, už to máš ušito!

Vlastimil Kocurek

Ješeta se chodí vyplakávat do této rubriky. Možná by měl chodit někam jinam.

Vlastimil Kocurek

Těším se, co bude mít příště.

zdeva

Asi nezbyde nic jiného než kolem výrobního štítku postavit novou 810…

Miloš

Pan Ješeta říká, že v roce 2030 810 v provozu již nebudou

zdeva

Pravděpodobnější je,že Ješeta v provozu již nebude…

Miloš

Dle čeho soudíte ?

Radiátor

„Wanizace“ šukafonu. Radši to neříkejte nahlas, ještě by se toho fakt mohli chytnout.

zdeva

O wanizaci jsem ani necek…

zdeněk

Jako člen představitelstva je za toplacenej, tak má jednat a ne se vymlouvar.

Vlastimil Kocurek

asi tak nějak.

Milos

Tak vývoj dalšího železničního vozidla pro malý počet cestujících nemá dále smysl, protože bude minimálně jednou tak dražší, než 810. Prostě dokud budou 810 fungovat, tak používat je tam, kde jezdí do 30ti lidí a až doslouží, tak nahradit autobusem.

Frantisek

Podobně, jako byla většina nákladní dopravy nahrazena šňůrami kamionů? To potěš koště. Někde to asi smysl má, ale paušálně nikoli. Záleží na konkrétních spojeních.

Miloš

Ano paušálně nikoliv, ale pokud je hlavní cíl zánik nízkonákladových 810 a Regionov, ať to stojí co to stojí, tak jiná šance není.

Tomáš Záruba

Ono už se tedy nepočítá s rozšířením třívozových ešusů na čtyřvozové pomocí pohonného trafovozu?

pacicka

Cenově je to víceméně nesmysl, nehledě na to, že se přešvihne délka 100 metrů a u Prahy jsou nástupiště většinou do 200 metrů.

Frantisek

Nebo se na tuto délku zkracují, aby osobních vlaků jezdilo víc kratších a nenapadlo tam někoho převádět náklady. 🙂

MildaIV

A když se spojí 3 a 4 vozová jednotka, tak to nevyjde?

a8n

V tom případě je stejný nesmysl poptávat čtyřvozovky, ne? 😉

Michal

Ale počítá se s nákupem nových 4 vozových. Délka nástupišt se tak bude muset stejně řešit.

Kubrt

Ono se s tim někdy ve strukturách ČD vážně počítalo, nebo to byla jen inspirativní diplomka?

Avlaky

Je prý nějaká soutěž na EMU 400

Moudry Cynik

V Jizni Americe nebo Rusku bezne jezdej na lokalkach obycejny autobusy privareny na zeleznicni podvozek. Neumel by SOR postavit neco podobnyho?

XXXD

Nějak moc nevidím výhody tohoto řešení mimo pár případů, kde vede trať v lepší trase než silnice.

Moudry Cynik

Mozna soudim jen podle toho, co sam znam, ale myslim si, ze takova situace je pomerne bezna. Jezdim za rodicema Posazavskym pacifikem a libovolna vyluka s NAD znamena vyrazne prodlouzeni cesty pripadne vynechani nekterych stanic.

ABC

Tak podle toho co znám (taky víc soudit nemůžu) jsou oba Pacifiky dost specifický případ

pilotWeb

To je ale jenom proto, že ta NAD kopíruje trať. Ve skutečnosti většina těch vesnic na dolním pacifiku spáduje do Prahy a mají mnohem lepší a rychlejší spojení autobusem přímo. Vlakem pak jezdí hlavně turisti a různí nadrozměrní (cyklisti, kočárky).
No a aby se cyklisti moc nerozmlsali, tak to pak v rámci NAD Ropid s ČD zabijí tím že tam pošlou minibus bez přepravy čehokoliv.

Pavel

Přečti si pořádně článek od Moudry. On nepíše nic o silnici. 😁

bkp

Tak by to někdo schválil pro provoz třeba do Rokytnice? Určitě ne.

Krušky-Středohoří

Mě zas napadl autobus, který by se jako dvoucestný bagr nakolejil a pokračoval po kolejích. V železničním středověku ve 20. a 30. letech pár takových pokusů bylo. Sice by to bylo v dnešním světě přísných norem obtížné, ale ne nemožné.

Frantisek

Taky energeticky, časově a tedy i finančně náročné. Zkombinoval byste spíše nevýhody než výhody obojího.

Alf

Taktéž si neumím předtavit, že se najednou v nějakém traťovém úseku z ničeho nic vyskytne drážní vozidlo.

Leinad

Protože by šukafon bez ETCS teoreticky mohl vjet před jiný vlak, navíc nesplňuje TSI Crash, pošleme raději nezabezpečený autobus po nezabezpečené silnici, nejlépe i přes úrovňový přejezd 🙂

XXXD

No ten úrovňový přejezd právě už nebude, když bude jezdit ten autobus, protože trať bude zrušena

malej-jarda

I když tam bude osobka zrušená tak tam můžou jezdit náklady.

XXXD

Na většině tratích, u kterých se uvažuje o zrušení náklad běžně nejezdí.

David

V ten moment by se z nich mohly udělat klidně dráhy lokální a tímpádem by nebylo třeba ETCS ani TSI