Nafta místo trolejbusů. Výrobce nezvládá zprovoznit vozy pro linku 58, bojuje se závadami

Kloubový bateriový trolejbus SOR TNS 18 pro Prahu poprvé v provozu s cestujícími. Foto: DPPKloubový bateriový trolejbus SOR TNS 18 pro Prahu poprvé v provozu s cestujícími. Foto: DPP

Místo sedmi trolejbusů jezdily ve čtvrtek v Praze dva. DPP už na sankcích po SOR uplatňuje 56 milionů korun.

Pražský dopravní podnik (DPP) ve čtvrtek oficiálně spustil standardní rutinní provoz na trolejbusové lince 58 Palmovka – Čakovice – Miškovice. Ta se stala první linkou v Praze, kde měly trolejbusy vystřídat v provozu autobusy.

Jenže na většině spojů nadále jezdí naftové autobusy, které znali cestující z minulosti, kdy se linka označovala číslem 140.

Výrobce 15 vysoutěžených kloubových trolejbusů SOR TNS 18 totiž bojuje s technickými problémy nově homologovaných vozů. Závady se objevují i na sedmi kusech, jejichž provoz SOR garantoval a dopravnímu podniku předal včetně dokumentace. Zbylých osm slíbil připravit pro provoz do 19. února.

Ze 140 nově 58. První autobusovou linku střídají v Praze trolejbusy, zkušební provoz končí

V první den provozu však na lince jezdily pouze dva. V pátek pak byly nasazeny čtyři, jeden z nich ovšem musel být záhy opět odstaven. Pode vyjádření společnosti SOR jsou problémy způsobeny dodavatelem elektrovýzbroje, firmou Cegelec.

Problémy jsou zejména se sběrači. Výrobce má podle informací Zdopravy.cz na místě techniky a snaží se problémy průběžně odstraňovat. Zatím však musí na lince zaskakovat autobusy, které drží DPP v záloze.

Pozdě a problematicky

Výrobce dodal vozy se zpožděním. Vítěz tendru na 15 bateriových trolejbusů byl vyhlášen už v lednu 2022. První vozidlo určené ke zkušebním jízdám se mělo v Praze objevit do konce téhož roku. Všech 15 vozů v provozuschopném stavu měl výrobce dodat do 14 měsíců od podpisu smlouvy.

Homologace se však dokončila až na samém konci roku 2023 a to navíc s výhradami DPP. „SOR se následně dodatkem ke kupní smlouvě zavázal k odstranění závad, zjištěných v rámci přejímky vozidel, a to ve smluvně dohodnutých termínech,“ vysvětluje vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík.

Na základě toho se připravil rutinní provoz zmíněných sedmi kusů od prvního února. „Ačkoliv bylo ze strany výrobce pro ranní výjezd 1. 2. skutečně připraveno 7 provozuschopných trolejbusů SOR TNS 18, během dne bohužel postupně došlo k závadám u pěti vozů. Závady se týkaly zejména systému sběračů,“ říká Šabík.

První pražský novodobý trolejbus vyjel s cestujícími. Postupně se budou testovat další dva

Zdůrazňujeme, že nelze pro výrobce trolejbusů donekonečna zajišťovat zkušební či ověřovací provoz vozidel, které jsou navíc nyní již schváleny k běžnému provozu a převzaty do majetku DPP, i když s výhradami,“ upozorňuje Šabík.

DPP všechny závady reklamuje a zároveň u výrobce uplatňuje smluvní sankce. Ty už podle Šabíka dosáhly dohromady 56 milionů korun.

Nepodařená premiéra

SOR Libchavy dodává své trolejbusy s výzbrojí Cegelec i do jiných českých měst a i tam se potýká s problémy. Zatímco jinde se však jedná o existující trolejbusovou síť, na kterou se dají při závadách nasadit starší elektrická vozidla, pro Prahu je to novodobá premiéra a záložní vozy nemá.

 

Kloubový bateriový trolejbus SOR TNS 18 pro Prahu poprvé v provozu s cestujícími. Foto: DPPKloubový bateriový trolejbus SOR TNS 18 pro Prahu poprvé v provozu s cestujícími. Foto: DPPKloubový bateriový trolejbus SOR TNS 18 pro Prahu poprvé v provozu s cestujícími. Foto: DPPKloubový bateriový trolejbus SOR TNS 18 pro Prahu. Foto: DPPPrvní jízda trolejbusů SOR TNS 18 na trati do Čakovic. Foto: DPPPrvní jízda trolejbusů SOR TNS 18 na trati do Čakovic. Foto: DPPPrvní jízda trolejbusů SOR TNS 18 na trati do Čakovic. Foto: DPPPrvní jízda trolejbusů SOR TNS 18 na trati do Čakovic. Foto: DPPPrvní jízda trolejbusů SOR TNS 18 na trati do Čakovic. Foto: DPP
Tagy dpp linka 58 nové trolejbusové tratě sankc SOR Libchavy SOR TNS 18
183 komentářů