Nafta místo trolejbusů. Výrobce nezvládá zprovoznit vozy pro linku 58, bojuje se závadami

Kloubový bateriový trolejbus SOR TNS 18 pro Prahu poprvé v provozu s cestujícími. Foto: DPPKloubový bateriový trolejbus SOR TNS 18 pro Prahu poprvé v provozu s cestujícími. Foto: DPP

Místo sedmi trolejbusů jezdily ve čtvrtek v Praze dva. DPP už na sankcích po SOR uplatňuje 56 milionů korun.

183 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miri

Z vlastní zkušenosti – trolejbus je pomalý a vždy mi kvůli tomu ujede po ránu přípoj, který jsem se 140 autobusem v pohodě stíhala. Co takhle upravit jízdní řád, že by busík vyrazil o pár minut dříve? 🤷

Tom

Komedie.

Cody

Chápu DPP, proč sáhl po karoserii SOR. Z hlediska mechaniky jsou autobusy stejné jako většina vozového parku. Ale je vidět, že postavit trolejbus na zelené louce není zas taková legrace. O tříčláncích od Škody s karoserií Solaris jsem zatím žádné závady neslyšel. Možná by se do budoucna mělo jít cestou elektro výzbroje Škoda, třeba s karoserií Temsa, nebo Iveco, pokud je to možné vyrobit, aby tak došlo k nějakému sjednocení parku a nebyl to každý pes, jiná ves.

MHD

Ale DPP nesahal primárně po karoserii SOR, ale po nejvýhodnější nabídce.

Aleš

SOR byl oproti Ivecu-Karose krok zpět a nechápu, proč se pražský DP v nich tak zhlíželo a zhlíží…

Jan

A ještě jsou problémy s novým vozovým parkem…starší SORKY nahrazují Ivecem… a to je teprve velký problém

Martin

Iveca jsou pohodlnejsi, i kdyz maji mene mist k sezeni, tak si neukousnu na kazde nerovnostu jazyk…

cery51

ano, škoda jen, že tam není více těch sedaček, myslím, že by to nebyl problém, ale musel by to DPP chtít

platamond

Z osobních zkušeností musím říci:
– více sedaček ne, už teď je problém pohyb vozem a při pravidelné přeplněnosti je lepší mít více míst k stání,
– pocitově se v nových busech jede lépe, minimálně odpružení zatím není jeté, lae velký problém mám v umístění druhých dveří, kdy vzniká šíleně dlouhý prostor mezi prvními a druhými dveřmi, o jedno v před a bylo by to skvělé. Viz. trolejbusy, ty to tak mají a při doplňování velmi plných spojů to jde k duhu.

Y.K.

Tak jestli je problém „nahrazení SORek Ivecem“ tak to je problém šotoušský, nikoliv provozní. 😉

Horst

To bych zrovna u tureckých Streetwayů netvrdil.

Leoš Konečný

Kdyby se na to vykaslali a nevymysleli porad pi….. za nase prachy

Jan

No snad alespoň ten človíček, co tyto vozy prosadil u města, je spokojený

Lubor

Zdravím, nekomentuji dodání vozidel od SOR neb problémy jiného výrobce, ale neznalost pisatele článku. Žádná reálná trolej linka Palmovka – Čakovice – Miškovice neexistuje. Troleje jsou instalovány jen ke Globusu (před Čakovicemi) a do Miškovic se ani trolej nestaví … Tímto způsobem se jen nesprávně informují čtenáři a nepřímo „chválí“ práce, která nebyla provedena.

Možná je neznalost nebo, že by vědomá podpora neexistující elektromobility?!

troglj

1. Že jsou bateriové se v článku píše. A to by bylo k ničemu, kdyby byly dráty po celé trase. Autor i většina čtenářů má přiměřené odborné znalosti v oboru.
2. Elektromobilita se propaguje z mnoha dobrých důvodů, od energetické účinnosti, přes nižší dopady na klima až po nulové lokální toxické emise (NOx, PAH, nespálené uhlovodíky, pevné částice, CO…), které jinak dieslová vozidla produkují. Pomalu, ale jistě, se rozjíždí. U nás v Teplicích funguje elektromobilita o kus lépe (nové trolejbusové trasy i bateriový provoz mimo elektrifikaci), i když i tady se objevují náhrady autobusy.

Baraba

Trolejbusová trať musí být definována jako celek a nezávisle na trakčním vedení. Trať není určena trolojemi, ale obsluhou vozidla homologovaného jako trolejbus. Trolejbus totiž dle právních předpisů není silniční vozidlo.

Analogicky trolejbusová linka není linka, která jezdí pod trolejemi, ale linka obsluhovaná trolejbusy….

Jaroslav

Nepatrím medzi „haterov“ značky SOR, no ich prístup k reklamáciám je…no povedzme zaujímavý. A to úplne opomeniem nákup náhradných dielov. Dokým skutočne nezačnete hroziť sankciami, tak ich takmer neriešia. Na novom ICN sa zahmlieva čelné okno tak, že nevidíte na pravé zrkadlo. Odrazy v skle kabíny sú také, že na križovatke nevidíte, odkiaľ prichádza auto. O zatekaní do rámu dverí, rôznych chybách v SW nehovoriac. Ale SOR sa stavia k tomuto tak, ako keby dodal bezchybné autobusy. Osobne držím DPP palce….Ako dopravca potrebujete, aby to jazdilo. To abus, že stojí s poruchou vás stojí nemalé peniaze. S takým prístupom nikdy… Číst vice »

PvvS

Iveco na to nejni o moc líp…

Jaroslav

Nie je, preto píšem, že nepatrím medzi haterov SORu.

Pája

Iveco sice není dokonalé, ale výhled mi tragický nepřijde a ani při vyšších rychlostech se to nechová nijak nepředvídatelně, ani na nerovnostech ne. Jasně, není to Setra, ale i tak bych si já osobně netroufl napsat, že Iveco na tom není o moc líp. Je ale fakt, že ne všechny ND jsou kdykoliv ihned k dispozici.

Jaroslav

Každá značka má svoje výhody aj nevýhody. SOR má vo všeobecnosti lepšie naladenie podvozku, lepšiu ovládateľnosť a manévrovateľnosť. Iveco na mňa zase pôsobí ako „dospelejší“ autobus, má aj silnejšie motory, lepšie radenie…Čo sa týka jazdy tak SOR mi nijak nepredvídateľný neprišiel. Až na tú ICN, tá skutočne na snehu nedrží na ceste kvôli ľahkému predku. Oni napríklad použili úplne inú prednú nápravu. Doteraz mali nápravu vlastnej výroby (tuším BN 004) teraz je tam ZF, ktorá vpredu nemá priestor na rezervu a chyba tam tá hmotnosť. Navyše nemá ani centrálne mazanie ako mala predošlá BN 004, má maznice ako Ikarus 280.… Číst vice »

praktik

Nechci vůbec zpochybňovat skutečnost, že pro DPP je garantem dodávky finální dodavatel, ale jsou-li závady především na sběračích, ty si přece nevyrábí SOR ani dodavatel výzbroje, ergo: kdo je jejich výrobcem – LEKOV? A jsou zdrojem závad přímo ty sběrače, nebo něco, co s nimi jen souvisí (uchycení, montáž, apod.)?

Paco28

Co to tady melete za voloviny? Z hlediska zákazníka je jasným garantem kvality SOR, nikdo jiný. Jestli se SOR zúčastnil VŘ s nevyzkoušeným produktem, musí platit za zpoždění i za nejezdící kusy. Tečka.

vlachjan

Je vidět, že jakmile se naši nejvýznamější finančníci pustí do něčeho techologicky sofistikovanějšího, než je drancování hnědouhelných pánví, spotřebitelské úvěry nebo obchod s elektřinou, dopadne to velkou ostudou, ať už jde o trolejbusy, lokomotivy nebo elektrické jednotky.

Jiří Kocurek

Je tady docela dost firem, které toho vyvinuly nemálo. Ale protože se jim to nepodělalo, tak se o nich nepíše a pro někoho tím pádem nemusí existovat, ikdyž mají seznam před očima.

Lukáš F.

Nevíte někdo, jestli ještě jezdí trolejbus Škoda 36Tr (T’City 12), kterou mělo DPP půjčené? Nebo už se používá jen pro neveřejné cvičné jízdy?

Horst

Ano, Temsa jezdí. A kupodivu bez nějakých větších problemů. Je používán na zaškolování řidičů na trolejbusy. Aktuálně má najeto něco přes 60 tisíc km.

Miloš

Tak ono se není čemu divit. Škoda Plzeň má s trolejbusy zkušenosti, které hned tak někdo nemá. Vnucené karoserie z Turecka na tom moc nezmění.
Tak trochu je divné, že DPP si vybraly trolejbusy od více výrobců. Má to mnoho nevýhod. Pro řidiče, ale hlavně servis a náhradní díly.

Karl vB.

Trošku to v malém připomíná „autobusovú verziu trolejbusovej dopravy“ v Žilině koncem 80. let 20. stol.
Tam byly ale hlavní příčinou peníze a podřízenost tehdejší okresního města pod krajskou Banskou Bystrici, kde budovali trolejbusovou MHD také…
https://www.dpmz.sk/historia/

Michal M

V BB samotné taky někdy v devadesátkách jezdily místo trolejbusů autobusy…

pamětník

Ale to bylo z „politicko-organizačních“ důvodů = boj o to, kdo tam vlastně bude provozovat MHD.

pamětník

V Žilině nešlo jenom o peníze, ale i o přesvědčení odpůrců trolejbusové dopravy a o vyzkoušení, zda to tak bude fungovat.

Petr

Jelikož jsme v české republice nedělám si iluze že bude nějaké odškodnění…a když tak že strany Prahy vůči SOR za poškození jména….a provoz si naftě zase přivykne.

mgr.pavel

Prosím, přečtěte si aspoň perex, když nezvládnete přečíst celý článek.

Pokud byste tak učinil (aspoň ten perex), nenapsal byste takovou hloupost..

Greenbitch

Čistě ze zvědavosti. Proč si dáváte v diskuzi před jméno „mgr“?

Swariner

Podle mě proto, že ve skutečnosti je to Ing. Gustav.

Antonín

To je při výběru dodavatele kvalita až na posledním místě, zatímco cena na prvním – Škodovka v Plzni, která má s trolejbusy skoro stoletou tradici a dodává do mnoha měst po celém světě a s minimálními technickými problémy (pokud tedy nepoužije turecké karoserie – viz pražské elektrobusy, ale to nejsou trolejbusy), sice občas také mírně pozdě, ale takovýto průšvih snad nikdy neměla, ovšem nabídla cenu o něco vyšší, tak vyhrál SOR s minimálními, možná vůbec žádnými zkušenostmi, hlavně, že cena byla nižší.

Michal M

To s lokomotivama taky a naposledy to mysím nedopadlo úplně dobře. A elektrobusy jim stály všechny.
https://zdopravy.cz/mimo-provoz-dpp-musel-odstavit-vsech-14-cesko-tureckych-elektrobusu-od-skody-109259/

kubiqcz

Elektrobusy stojí od listopadu 2023 už zase všechny.

Michal M

Tak to je bezvadný… 🙄

Horst

No uvidíme až se rozjedou Solarisy s výzbrojí od Škody.

Jirka K.

No taky se budou muset odladit, přeci jen to je nová výzbroj v nové karoserii.

Horst

No já nechci malovat čerty na zeď, ale aby to pak první den ostrého provozu linky na letiště nedopadlo podobně.

Baraba

Solarisy s jakoukoliv výzbrojí jezdí mnoho let všude po Evropě, stejně jako výzbroj Škody v karoseriích Solaris

Horst

Ovšem 24m Trollina jen v Bratislavě a teď budou i v Praze.
Podle informací z Bratislavy se potýkají s různými problémy – nejinak tomu bude zřejmě i zde.

TrBus

Pavel Steiner, majitel společnosti Umbrella mobility tyto fiaska ve veřejné dopravě vysvětluje napříkladu Německa zcela jednoduše:
„Princip hromadné dopravy v obou zemích je víceméně stejný, ale podmínky výběru už jsou jiné. V Česku je vše vypsané jenom na cenu, v Německu je to více na kvalitu. Tam je to opravdu hodně obšírné a nemůže se stát, že zakázku dostane někdo s dumpingovou cenou,“ říká Pavel Steiner s tím, že v Česku je jediný klíč, a to je cena z bodu A do bodu B.
Zdroj:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-rozhovory-cena-na-ukor-kvality-to-je-problem-autobusove-dopravy-v-cesku-rika-steiner-244793

Karl vB.

Dotaz (nejsem v tom sběhlý):
Musí být v Česku kritériem výběru vždy pouze pořizovací cena?
Nemůže to být například cena životního cyklu požadovaného výrobku?
Do toho se nespolehlivost výrobku, nutné intenzivní „oživovací kejle“ a potřeba náhradních vozidel po dobu výpadku nepoužitelných kusů, až tak jednoduše beztrestně schovat nedá.

mgr.pavel

Nejsem expert na zákon na zadávání veřejných zakázak, ale ten umožňuje soutěžit NEJEN na cenu, ale i několika jinými způsoby – např i něco na způsob TCO nebo nakombinovat kvalitu a cenu (a délku realizace).

Soutěž na cenu je bohužel nejjednoduší pro vypisování zadání. Jednak technicky (napíšete primitivní kritérium „cena“ a máte do konce dne padla). A taky právně – spousta statutárních zástupců se bojí vypisovat složitější veř.zakázky, aby nebyli popotahováni za porušení dobrého správce atd.

troglj

Může se relativně hodně. Můžete zadat kvalitativní nepodkročitelná kritéria (vylučovací). Můžete dát a obodovat kvantitativní kritéria (tady by to mohl být třeba dojezd na baterii). Můžete si dát i reference nebo zrealizovat v rámci VŘ nějakou zkoušku (to jsme několikrát dělali při výběrkách na analyticko-chemické přístroje, dodavatelům se nechají změřit vzorky o známém složení a porovnává se úspěšnost). Samozřejmě si můžete stanovit jako součást VŘ i servis, dočasnou náhradu a mnoho podobných U veřejných institucí ale platí, že cena musí hrát majoritní roli.

Lukáš F.

Cegelec to ale nevyhrál s „dumpingovou cenou“, pokud si dobře vzpomínám. Jen se jim rozpadl dodavatelský řetězec a oni museli trakční výzbroj výrazně překonstruovat, což trvá. Samozřejmě tohle zákazníka nezajímá, tohle riziko si má ošetřit Cegelec, takže je dobře, že jsou smluvní pokuty.

Paco28

Ano, naše státní a obecní správa jsou na úrovni banánové republiky. Od šéfa až po uklízečku je jasnou prioritou nenechat se nachytat a přežít co nejdéle. Obecní či státní prospěch je zcela zapomenut. Nepomůže nic jiného, že začít znovu s čistým papírem, t.j. téměř všechny vyhodit, systemizovat je 50 % současných míst a dbát na maximální efektivitu práce (výlsedky vs. náklady). Najde se někdo, kdo toto prosadí?

Jiří

Jste si vlastně odpověděl sám, jelikož dodavatel elektro výzbroje pořizuje díly bůhví odkuď, tak se nemůžeme divit.

Jiří

To by mě zajímalo kam tato pro mě neznámá firma Cegelec dodává výzbroj, jestli jenom do Prahy a nebo i jinam. V televizi jsem nedávno viděl reportáž, že prý dodávají celé komplety sběračů do celého světa, ale samozřejmě tam nebyla zmínka v jaké kvalitě a nebo se ty poruchy týkají jenom Prahy.

happy-barney
PvvS

A Google jste skusil ?

Martin

Neznama firma? 🙂

Martin

Doufam, ze to brzo odladi a bude to v pohode…

zmarsalek

Kdyby se Praha nepoustea do experimntu, za kazdou cenu vysoutezit co nejlepsi cenu a vzali by se osvedcene reseni karoseririe Solaris s elektro vyzbroj Skoda, tak uz to mohlo davno jezdit a bez problemu

Tomáš V.

A to v rámci výběrového řízení nastavíte jak? Nerozumím, proč se k tomu vlastně vyjadřujete? Nedává to smysl.

Marťas

Prostě širší podmínky! Třeba důraz na kvalitu! Nechápu, co se vám na tom nezdá!

Jan

To je pěkný, ale musíte to nějak konkrétně specifikovat jako podmínku v soutěži. A nesmí to být zas napsané na míru tak, aby vyhrál jen jeden dodavatel (třeba Škoda), to taky není dobré.

Olin

No…, třeba měl na mysli to „vyoslit“ v duchu bateriových verglíků od Schadewerke pro Ostravsko. Jaké výběrko…?! Nicht war…, jen kupodivu se to UOHS nelíbilo, ostatně mne taky ne.

Pavel Ambrož

Za třicet let nejsou stát a Praha schopni na mezinárodní letiště hlavního města dotáhnout metro, vlak, ani tramvaj … ostuda!

jkt

…a proto to napisu do debaty o lince do Cakovic.

Martin

Docela by me zajimalo, jak vysoke nakonec bude penale, pac neco za zpozdeni dodavek, neco za zavady…

Mirek

Já se na to vykašlu, všichni jsme se na to na severovýchodě Prahy těšili a výsledkem je totální fiasko, jedinou polehčující okolností pro SOR Libchavy s. r. o. je skutečnost, že subdodávky a konečnou montáž prováděla společnost Cegelec, která měla stejné problémy s díly elektroinstalace jako Škoda Group s pantery, či Pesa Bydgoszcz u jednotek RegioFox pro ČD a. s.

Martin

Me spise zarazi, ze ty problemy museli prece ladit uz na prvnich kusech se kterymi jezdily zkusebni jizdy i kilometry…

Eso363

Můžu se zeptat jakou právní formu podnikání má firma Cegelec, Škoda Group a Pesa Bydgoszcz? Nějak jste to zapomněl zmínit. Jinak s vami ale souhlasím.

Jarda Š.

Zatím fiasko. Holt SOR dodal kvapně smontované kusy s mnoha závadami. Snad se jim ty mouchy podaří rychle vychytat.

Roman

Jenže tohle je parciální s baterkou, což je poměrně novinka…. A to je ten problém 🙁

Low cost

Pokud se dobře pamatuju, tak linka 140 měla kratší intetval než její náhrada v podobě „trolejbusu“ 58 a stejně to ve finále nejezdí. Ale tak hlavně, že si někdo splnil své šoto sny. Peníze se mohli použít mnohem užitečněji.

Mirek

Ono by to i vyšlo, kdyby se nepřimíchal nějaký virus a dvě země na východě si neřekli, že se pustí mezi sebou do války, tam je ten problém, Praha prostě dojela na geopolitickou situaci ve světě, která je dnes velmi rozviklaná

Desura

ukrajinci si o válku neřekli

Karel

Jednoduchou konstrukci měla naposledy Tr 14a 15. Další už ne- nízkopodlažnost, rekuperační brzda, ze stanoviště řidiče nasazovatelné sběrače, pomocné zdroje..

Martin

Jinak tedy dobry vykon… mit v provozi 1-2 trolejbusy ze 7 kusu…

Martin

Kdo dodaval sberace???
Abych z vas neudelal nezamestnaneho…

Alibaba

Je úplně jedno, kdo dodával sběrače, SOR si měl celý trolejbus sám otestovat, protože smlouvu s Prahou má on.

Martin

Samozrejme, to je jen narazka na znamy film…

Martin

Mozna by mel vyrobce do sveho loga zakomponovat i pismeno „Y“…

Jakub

Další důvod může také, že celá ta výroba se pod tlakem musela zrychlit, a tak to není dolazeny do konce. Kdyby na to měli ještě trochu více času, podle mě by takové problémy nebyly.

Alibaba

Neměl by si SOR pořídit nějakou zkušební trať, aby si problémy nejdříve odladil někde v klidu, nejlépe okolo „komína“? Jako šotouš bych si dovedl představit nějakou z Ústí (Libchav od STS 🙂 ) do MuNu.

Jiří Kocurek

Mno zaměstannecký trolejbus z Ústí by asi nebyl od věci. Testovali by si to u sebe doma, ušetřili by za služebku technikům a docela ranec na penále.

Mirek

Elektrovýzbroj montoval Cegelec v Praze a to je i důvod proč přišli pozdě, protože Cegelec hromady součástek si nechává dovážet z jedné nejmenované země a co jsem i slyšel od lidí co je zajížděli, tak problém v testovacím provozu byl spíš s elektro-výzbrojí, takže by co se týče pozdních dodávek měli „padat hlavy“ právě zde

Roman

Tak to měla přece Škoda Ostrov ;-).

Dnes už je levnější si zaplatit provoz v nějakém městě, které sít má…

Jinak u TNS18 je spíš problém, že se to kazilo od začátku .Nejdřív nebyly čipy a pak se to lepilo narychlo…. a tohle je výsledek.

Alibaba

Vím, a myslím, že byla obecně škoda tuhle trať snášet. Já bych ji naopak rozvíjel a další krok by bylo prodloužení k nádraží a ekologická doprava do lázní v Jáchymově.

Ano, jízdy po městě, kde dráty mají. V tom má Škodovka výhodu, že to nemusí tahat daleko, protože si takhle po Plzni zkouší. ono když pak něco kiksne, není to zdlouhavé to stáhnout zpět na dílnu.

pamětník

Ta zkušební trať do Jáchymova vedla jen od továrny nad městem, do města ani k nádraží nikdy žádné dráty nevedly. A už tenkrát se samozřejmě vyskytovaly i nápady na meziměstskou trať do Karlových Varů a na trolejbusovou MHD i tam, ale byla jiná doba = nejen politicky, ale i „investičně“.

Alibaba

Taky směr k nádraží píšu o rozvoji.

Pája

Spíš přestat slibovat a nehlásit se do výběrek. Pro Zlín trolejbusy pro jistotu nedodali vůbec, už se ani nevymlouvají a bude z toho soud. Mrzutosti jsou už teď, protože musí denně jezdit něco, co už mohlo být jen záloha a nebo úplně pryč.

Kuba

Do Zlína by je zřejmě dodali během prosince, ale to už DSZO nechtěl riskovat a vypověděl smlouvu kvůli vypršení EU dotace ke konci roku

Pája

To už ale výrobce po několika odkladech ani nekomunikoval. Takže pokud se snažil získat špatnou pověst, podařilo se mu to na 100%. Ano, dotace vypršela bez užitku. Nějaký ten čas bych navrhnul, aby SOR šel do sebe a do výběrek na trolejbusy se raději vůbec nehlásil. Ono fakt bohatě stačí mít ve vozovém parku to neštěstí s jejich kastlí a elektrickou výzbrojí odjinud.

Alibaba

Asi je to složité a neodhadli situaci v téhle době, kdy jsou výpadky dodávek čipů a války na Ukrajině.

Pavel Ambrož

Škodovka to měla na normální trase Ostrov-Jáchymov.

Kuba

Vypadá to, že spolu budou více spolupracovat Škoda a SOR (kromě tbusů už i u ebusů), takže to nebude nejspíš potřeba.

král j

Kde jsou ty Miškovice?

Alibaba

V Praze.
Hledej šmudlo. 🙂

DCHDC

Tak kde jsou myše 🤣

Mirek

Za Čakovicemi, jsou poslední částí města ve směru Mírovice, Veleň apod.

Gripen

1,5 km od Čakovic konečná busu 140

Jakub

To je tak když místo kvality rozhoduje co nejnižší cena

Jan

Trolejbusy ano. Bohužel praha nemá trolejbusy ale nějakou trolejovou-bateriovou věc.
Vtip je v tom, že obyčejné trolejbusy se dají vyrábějt levně a v poměrně velkých seriích. Poslední velká revoluce v trolejbusech byla nízkopodlažnost, kdy se přesunula elektrovýzbroj na střechu, pak informační systém a klimatizace. Moc k dalšímu vývoji tam není. Je trochu otázka, jestli má smysl řešit neustále nové a nové modely, které reálně mají nulový přínos a oproti unifikaci zvedají náklady na údržbu a provoz.

Mystifying oracle

Strojírenští technologové, elektronici, diagnostici a softwareráři by vás za tohle sdělení hnali. A když vidim orezlý i ten zdánlý nerez po pár letech venku… Jo já zapomněl… Tohle je vlastně dráha, ta kritiku nesnese 😀

Jan

Nerez neexisutje, je jen kov, který lépe vzdoruje korozi 😀
Pokud to někdo navrhne dobře od začátku a jednotlivé věci se dají měnit modulárně a není třeba pro každý typ nová karoserie, jiný tvar světel, jiné speciální čelní sklo apod, tak většina těchto lidí spíš tleská.

Jiří Kocurek

Když oni ten elekrický pohon dávají do karoserie autobusu. Je to levnější než vymýšlet novou karoserii jen proto, že v ní není spalovací motor.

Jan

Ne, ale stačí vymyslet pár typů karoserie pro trolejbusy a ne pro každý model novou.

Swariner

Jo a ideálně pak umístit výrobu k JSV do CCCP.

Kuba

Tak dle této logiky pak mohl Cegelec použít osvědčenou výzbroj TV Europulse místo vývoje nové…

Jan

Jestliže výkonově a dispozičně splňuje, co je potřeba, tak proč ne?

PvvS

Ono přece vůbec nevadí, že za 10 let nejsou k sehnání náhradní díly a GO karoserie je dražší jak nová.

Jan

Myslíte plánované/morální zastarávání? Nevyrábím náhradní díly, aby nebylo snadné držet staarší produkt funkční a tím donutím spotřebitele koupit nový?

Libor Vlk

Sere se Opravdu Rychle prostě SOR

Honza V.

Prostě SORry.

Pražák

V tomhle případě spíš prostě Cegeleg

Alík

boSORka (slovensky čarodějnice) 🙂

Jan

Koho by zajímalo aktuální nasazení vozidel na lince 58, můžete to sledovat díky otevřeným datům zde: https://pid.8b.cz/linka58.php Aktuálně jsme na 2 trolejbusech SOR, 2x zkušební dlouhán Škoda mimo běžná pořadí a 5x naftový autobus.

Jan

Sotva jsem dopsal tak už jezdí jen jediný TNS 18.

Divák

Všude čtu problémy se sběrači ale konkrétně jaké problémy, to jsem se nikde nedozvěděl.

Radek

Nejdřív se v článku píše o problémech s výzbrojí, pak je tam tvrzení, že jsou problémy hlavně se sběrači, tak si vyberme…

Jan

Problémy s polskými sběrači byly už během zkušebního provozu, takže to klidně může být obojí. Tristní je, že to dodavatel není schopen vyřešit ani za několik měsíců zkoušení na určené lince.

Vlastik

Jestli toto forum čte někdo ze SORu, tak bych poprosil o stručný popis toho jak probíhá výstupní kontrola vyrobených trolejbusů a pokud toto forum nikdo ze SOR
u nečte, tak to dávám redakcí jako námět na reportáž.

Jan

Tipuju, že jako u Widows. Tesaují to koneční uživatelé a začne to pořádně fungovat až ve chvíli, kdy tomu skončí podpora…

Jiří

Toď otázka, kdo je finálním dodavatelem, jestli SOR a nebo Cegelec, tak ten nese vinu.

Caracas

SOR

Honza135

Trolejbusy se v SORu nikdy v provozu netestovaly, výstupní jízdní zkoušky se dělaly jen u vozů, co SOR dokázal vyrobit kompletní, tedy diesely a elektrobusy.

Pokaždé, kdy sjel z linky vyrobený trolejbus, neměl ještě elektrovýzbroj. Proběhla kontrola podvozku, karoserie, interiéru a pracoviště řidiče. Poté se vůz naložil pomocí traktorového postrku na kamionový návěs a baterie i elektrovýzbroj se montovala až v plzeňské Škodovce, kde probíhaly i jízdní zkoušky.

Předpokládám, že u jiných dodavatelů elektrovýzbroje to probíhá úplně stejně.

Jiří Kocurek

Možná vyrábí, ale není veřejné, jak to dělat a jak to nedělat, tohle know-how si firma musí získat sama, pokud si ho nekoupí s jinou firmou, což je taky drahé.

Frantík

Časté zvedání a stahování sběračů tomu asi taky moc neprospívá.

Jan

Neprospívá asi konkrétnímu použitému modelu. V Ústí mají kvůli uzavírce mostu linku, kde se pravidelně stahují a nasazují sběrače tam i zpátky a nečetl jsem že by s tím měli takové problémy.

Vojtěch

Z vlastní zkušenosti: Ony s tím problémy jsou, ale: a) nevím, jak moc je množství problémů srovnatelných, b) Když to zlobí mě, tak prostě vylezu a stáhnu/nasadím to ručně. Nestává se to denně, ale stává se to. Ale jednou jsem trolejbusák, tak to k té práci patří. Prostě jednou za kolo vylezu a večer se to opraví na dílně. Jenže když si Praha postavila tři kousky tratě, a řidič stahuje a vytahuje za kolo asi 10x (což běžný vůz udělá za celý den), tak s tím prostě mají 10x víc problémů. Dalo se to očekávat, já bych v takovém případě… Číst vice »

Mystifying oracle

Takže ta myšlenka parciálního drátování nebyla zas až tak dokonalá? Já jen, že o ostravských, bratislavských, nebo hradeckých elektrobusech zde není ani hláska/námitka. Asi nezajímavě jezdí a nabíjí :-))

Vojtěch

Myšlenka je správná a v případě ucelené sítě násobně efektivnější, než elektrobusy, ale musí se to postavit pořádně, a ne tak, jak předvedla Praha.

Pája

Proč ve Zlíně časté stahování sberačů u vozů není problém už od dob hybridů až dodnes ani u parciálů? Problém bude úplně jinde….

Jiří Kocurek

No právě, ve Zlíně to je nějakých 25 let zcela normální, že se na lince stahují a nasazují sběrače v každém kole.

Frantík

Jenom jednou, ne? Možná nějaký extrém Lužkovice – Prštné, ale třeba do želechovic jezdí 1x za hodinu a na Lešnou asi 5x-6x, o moc víc toho není.

Pája

Během rekonstrukce křižovatky na Březnické toho bylo víc, při převěšování křižovatky na Středovou taky, jinak podle momentální potřeby. Bez sběračů se pravidelně obsluhuje – pokud vím – Štěrkoviště, Prštné, Lužkovice, Lešná a Želechovice a Lesní Čtvrť ke gymplu. Teď z hlavy si na víc nevzpomenu.

Frantík

Jinými slovy DPP se podařilo přesvědčit Prahu 8, aby autobusy nechala jezdit Zenklovou. Společně s tím se sjednotila nástupní hrana. Až na to přečíslování mi to přijde jako výhra.

Martin Šubrt

Tak to přesvědčování bylo spíše opačné. Praha 8 si dlouhodobě přeje zástavbu terminálu nad metrem, tj. pokud na Palmovku měly nějaké busy či tbusy dojet, jejich ukončení Na Žertvách bylo jediné možné. A odjezd Zenklovou pro 140 (či 58) a Sokolovskou pro 109 byl rovněž daný. Z Žertev DPP určitě naopak nadšený není, ale prostě tohle zde na MHD zbylo.

Frantík

Šlo mi spíš o to že pravidelní cestující do Letňan museli riskovat trolejbus nebo na jistotu autobus , protože neodjizdely že stejného nástupiště.

noerf

Elektrovýzbroj dodává Cegelec a díky válce na Ukrajině změnil část komponent a zřejmě z toho důvodu mohou být problémy.

libor

Hlavně že se tady na číňánské vlaky hází tolik špíny, jaký je to šrot atd. A mezitím v ČR nedokážou vyrobit ani spolehlivý trolejbus… 😉

slsp

Tak ak som to dobre pochopil, zrada nie je v SORe, ale vo vyzbroji od Cegelecu, ktoru tam v Libchavach len zamontuju.

Andrej

Za to ale stále nesie zodpovednosť SOR. Mal si objednať spoľahlivé zberače, prípadne závadu objaviť a opraviť včas.

Zdrasa

Tak spolehlivé trolejbusy vyrábět umíme.

Jen ne v Libchavách. 🙂

Pražák

Přitom by stačila jiná výzbroj a byly by spolehlivé i Libchvav.

Mystifying oracle

Nebojte, slavný velkopodnik sloučením všeho v jedno dokonalé se opět blíží 😉

Jelen

O důvod víc, proč této lince mělo zůstat číslo 140.

Pat

Baf! Změna čísla linky!

Lekl jste se?

Dascher

Ten SOR se nikdy nepovedl ! Ono to sice špatně nejezdí, to bych tomu křivdil, ale to pořád jen na dílně něco člověk řeší ! Nové autobusy a pytel starostí !

Medvěd

Neumíte číst…problémy jsou s elektrickou výzbrojí a tu dodává všema milovaný Cegelec…s kastlí problémy nejsou…

Jan

Ze strany DPP čtu problémy se sběrači.

Pražák

Které dodává kdo?

PvvS

Poláci

marek hudec

diesel forever

trafopajka

technická, jak zajistíte omezený zdroj navždy?

Vojtěch

Ne, že bych souhlasil s názorem „diesel Forever,“ ale vnitřek baterií taky nepochází z neomezeného zdroje.

Jan

On vnitřek baterií se dá recyklovat a udělat baterie nová. Sice je to ne moc happy a velmi energeticky náročné, ale dá se to.
Ono i ten diesel se dá recyklovat – viz syntetická paliva.

Michal Bartoníček

Fakt ne. 😄

marek hudec

jako v te stare reklame – az jednou dojde nafta, tak vy, uz tady davno nebudete… 🙂
btw
https://byznys.hn.cz/c1-30671700-vycerpani-ropy-nehrozi-cerneho-zlata-je-dostatek-na-dalsich-nejmene-200-let

Za design pokutu neplatí?

Ještě by to chtělo pokutu za hnusný design a nádory na střeše

Blzx

SOR a Kotas, co bychom z této kombinace chtěli. Navíc si ho takhle vybrali

Jiří Kocurek

Sotva lze pokutovat design, když jste si ho ve smlouvě vybrali.

Zdrasa

Já teda měl za to, že v Česku se obvykle vybírá podle ceny a technických parametrů. O hodnotícím kritériu designu jsem (bohužel) ještě neslyšel u nás.

Jiří Kocurek

ČÍmž si ve smlouvě vyberete libovolný design.

Nicméně vkus hodnotící komise nemusí odpovídat vkusu běžných cestujících, takže je to parametr úplně mimo a pro kočku – jen se budou hádat.

Jiří

Podle technických parametrů se určitě nevybírá, jelikož určitě podle jiných kriterií, ale to se netýká jenom trolebusů, ale co se líbí na Magistrátu.

Lampárna

Na druhou stranu bude mít DPP trolejbusy za pakatel, pokud původní cena byla 220 milionů a již nyní činí sankce 56 milionů a dá se předpokládat, že budou narůstat.
Mimochodem nevíte, jak jsou na tom slavné elektrobusy Temsa? Vzhledem k jejich spolehlivosti, snad začne škodovka platit DPP.

Martas

To je sice hezké, ale kvůli tomu drží DPP autobusy za hranicí životnosti, místo aby koupil spolehlivé vozy. To samé je to s elektorbusy, dlouhodobě po několikáté odstaveny a když už týden „jezdí“, každá 3-4 jízda je nahrazena jiným vozem https://seznam-autobusu.cz/vuz/104465/vypravenost

watslaw

To by mně zajímalo, za co vám davají minusy. Řádí tu fanklub škodovky? Poslední vypravení libovolného Škoda 36BB E’city na linku bylo 21.11.2023

Poskok

Temsy jsou všechny v Plzni

watslaw

Já čas od času potkám nějaký na zkušebce bez lidí i v Praze. Ale zajímavé by se bylo dozvědět něco o podstatě problémů s nimi, a časové perspektivě řešení (které doufám nebude spočívat v tom, že by dalších 13 let jezdily jen v létě).

Poskok

Aha, každopádně by měly jít postupně všechny do Plzně na opravu.

Jinak problémy jsou to co vím různé- dveře (např. samovolné otevírání za jizdy), malá tuhost rámu a z toho důvodu praskající šrouby naopak dost pevných částí (např. výzbroj), problémy s podvozkem a tak.

Jirka

Již pár dní je vídám mezi Jižním městem a Strašnickou, naposledy dnes před 15 hodinou. Na transparentu nápis „zkušební jízda“ a za oknem pro jistotu ještě papírová cedule „zkušební jízda – nenastupujte“.

Jiří

A proč ne v Turecku?

q89

Tak pokud to půjde takhle, tak skončí výrobce v kopru a nebudou mít nic.

Jiří Kocurek

Mno to by museli hodně „přidat“, firma SOR má obrat přes 3 miliardy Kč. Takže raději ať přidají v původním slova smyslu a dají to dokupy. Sice je to traktorová stanice, ale furt je v tom českém rybníce potřeba nějaká ta štika, aby kapři nezlenivěli.

Jan

Což by bylo nakonec dobře, začalo by se aspoň objednávat od solidnějšího výrobce.

Pražák

Spíše by si měli v SoRu najít spolehlivějšího dodavatele.

Pat

Když si SOR není schopen sehnat spolehlivého dodavatele, tak to není spolehlivý výrobce.

Jakub

Cegelec byl spolehlivý, ale válka na Ukrajině a atd. udělala svy.

Jiří Kocurek

Jak píše Jakub, Cegelec ani SOR, dokonce ani sami ukrajinci netušili o vpádu hordy. Netušili to ani majitelé letadel, že o ně přijdou.

Jan

Jestli to není spíš tím nakolik je výrobce elektroniky flexibilní. Výpadek součástek při covidu dopadnul prakticky na každého, dodací lhůty klíčových součástek byly delší než rok a málokdo to měl pokryté skladovou zásobou. Takže je otázka, zda náhradu začali řešit hned s vývojem a testováním anebo to byla spíš serie nekonečných porad vedení bez vysledku a la koncern VW.

Frantík

Je to tak stejně jako by svaloval vinu na své zaměstnance.

PvvS

Takže by to byla Škoda a turecký kastle ? Lepší ?

Mystifying oracle

.. anebo z nich udělají v Adaně a (nebo) v Doudlevcích 14 fešných maringotek. Tiny housy jsou dnes in! Tak hlavně že to bylo “levný” a i tak to přeci zatáhla únie. Srdečné pozdravy z Bratislavy a Ostravy :’)