Nadšenci vrací na koleje další tatranskou „električku“. Oprava se přesunula do Bratislavy
Transport EMU 89.003 do Bratislavy. Foto: DPB
Historická jednotka by se mohla vrátit na koleje už na příští zimní sezónu.
Historická jednotka by se mohla vrátit na koleje už na příští zimní sezónu.
Já se lekl, že budou jezdit v Blavě.
Ten tetrapak vypadá oproti električke velice příšerně.
Tak on vypadá dost svérázně i bez té električky 😀 Ony „električky“ odvedly opravdu pořádný kus práce.V dětství mně trochu štvalo, že jezdí přeplněné a já po tůře musím stát, ale měl jsem je rád.
Ta 15TrM stojící v Bratislavě vedle vagonu je taky už veterán, ale obávám se, že je tam dosud v provozu.
Já je přebíral začátkem 90. let. Nahrazovaly staré vozy Škoda – Sanos. Zajímavý byl celkem rychlý pokles tlaku vzduchu. Stačilo vlézt do kanálu a zlehka přitáhnout všechny spoje vzduchového potrubí. Ale už u nás davno nejsou, všechno jezdí nízkopodlažní.
tak palce nahoru!
Proč se vše historické musí nechat nejdříve pořádně zchátrat a potom pracně renovovat, vyrábět chybějící díly, zachraňovat vše na poslední chvíli? Vše šmahem sešrotovat? Kdyby se vozidlo podchytilo hned po vyřazení z provozu, mohly by být náklady daleko nižší. Možná, že dokud vozidlo nechátrá roky v kopřivách, není dost vzácné.
To je jednoduché.. protože nejdřív je to zastaralé, odloží se to, a že je to historický stroj, který je mnohem hezčí než ty krabice co tam jezdí dnes lidem dojde lidem až později.
Tak díkybohu, že to vše šmahem nesešrotovali, a že jsou tyhle partičky nadšenců.
jojo, za sto let budeme brečet že jsme sešrotovali šukafony 🙂
My tu za 100 let nebudeme. Ale šukafony ano.
Vedenie DPB sa k veci postavilo naozaj ukážkovo. Dúfam že spolupráca bude dobrá a výsledok všetkých poteší. Za mňa patrí uznanie Veterán klubu železníc Poprad aj Dopravnému podniku Bratislava, a.s. za poskytunutie vhodných priestorov a technického zázemia. Dúfam že trojička sa úspešne opraví a že DPB nájde prostriedky aby vo svojich priestoroch pokračoval a generálne opravil T2 č. 215, K2 č. 317 a iné historické vozne ktoré má v majetku a ktoré na generálnu opravu čakajú.
Pořád mám problém nějak zařadit soupravy z téhle železnice. Je to vlak? Je to tramvaj? Pak jsem postupně došel k tomu, že by to mohl být typický představitel vlakotramvaje. Existuje někde, jak by taková vlakotramvaj měla vypadat?
Nesmím zapomenout za uznání a obdiv těch nadšenců. Odvedli opravdu velký kus práce. Jednotky EMU 89 vypadají opravdu vznešeně.
https://www.youtube.com/watch?v=GjnsXq1N9Gc
Dobré, ale je to něco jiného než TEŽka.
O tomhle vím. Škoda, že jsem to nezažil. Technicky by mě ta věc zajímala, nezávisle na tom, v jakém politickém režimu to bylo.
Když jsme se tam v 80. letech minulého století toulali jako návštěvníci Porty, tak tam ještě zbytky trati zjevně už dost dlouho mimo provoz byly, ale vozidlo jsem nikdy neviděl, i když snad prý v nějaké remíze ještě bylo.
A je potřeba to takhle škatulkovat? Pokud trváš na jednoznačném zatřídění kolejových systémů do kategorií, radši nejezdi do Německa, to by ti mohlo způsobit nenapravitelné škody na psychice 🙂
TEŽ vznikly jako železnice, vozidla až do nedávna vypadala spíš jak tramvaje, organizace provozu a zabezpečení je železniční, trakční vedení místy prosté, místy řetězovka…
Nech si ty svoje nemožné soudy o psychice. Ty sis to prostě nemohl odpustit, že?
V Německu jsem samozřejmě byl a systém vlakotramvají znám.
Proč hned „nemožné soudy o psychice“? Nebuďte tak zbytečně příkrý, když „Kubrt“ to jistě nemyslel nijak zle: jen měl možná jako příklad místo Německa nabídnout Švýcarsko (nebo třeba pobřežní tramvaj v Holandsku, atd.) …
I ve Švýcarsku jsem byl. Mám ty tramvajové provozy zažité.
Ale já tady řeším vlakotramvaje a jejich podobu a on hned vytáhne nějakou psychiku. Moje psychika může být ostatním ukradená. Tohle považuju za zbytečnou podpásovku. Zvlášť od někoho, kdo mě nezná.
Náhodou, šťastný člověk, když má jen problém se zařazením souprav.
Pardon.
V pohodě. 🙂 Jen si myslím, že to sem prostě nepatří.
Možná ta poznámka nebyla až tak mimo. Soudě podle toho, jak tu kvůli tomu brečíte.
To soudíš špatně. Chci se bavit o tématu, ne o čímsi psychickém stavu.
Nebo pobřežní tramvaj metrového rozchodu v Belgii.
Pamatuji si, že hlášení odjezdu začínalo „Elektrický osobný vlak….“ a taky to má vzduchové brzdy, zavazadlový oddíl…., dveří je na tramvaj málo, takže úzkorozchodný vlak. I když tvar skříně opravdu připomíná tramvaj.
Vzduchovou brzdu bych ovšem jako nějaké zásadní kritérium pro rozlišení vozidel tramvaj versus vlak rozhodně nebral – i leckteré tramvaje mají přece vzduchové brzdy.
Podstatná jsou v současnosti asi nějaké definice v legislativě: například i Čajánek může jezdit se svými přiblblými „hašišbednami“ jedině díky tomu, že ty oficiálně nejsou „vlakem“, ale přesto jezdí i po splítce s dráhou celostátní ….
Vždyť já vyjmenoval několik důvodů, proč v tom vidím spíš úzkorozchodný vlak. Možná viděno dnešními měřítky by se blížil vlakotramvaji.
Vnější oblý design je nadčasový a novými soupravami nepřekonaný, spíš naopak. Nevhodné jsou jen tvrdé sadačky bez jakéhokoli polstrování a taky trvalý hluk v interiéru od větráků.
– vždyť je to tramvaj, ne
– a lamináty v T3 stále mnozí považují za vrchol designu i ergonomie
– tvrdé sedačky bez polstrování najdete i ve vídeňském metru a tramvajích
Laminátové sedačky v T3 jsou nejen levné, ale i pohodlné a funkční. Hlavně se setřou jednoduše vlhkým hadrem a je čisto. Polstry v tramvajích vymyslel skutečně idiot, kterej v tramvaji nikdy nejel. Nové tramvaje mají z ohýbané překližky, což je lepší, ale zase určitě dražší a pokud jsou na ní vrypy, hned to vypadá hůř než u té laminátové. Takže opět výmysl tragéda.
Pohodlné jsou možná tak na deset minut. A zrovna dřevěné sedačky byly vybrány v hlasování cestujících proti polstrovaným a plastovým. Problém byl spíš v tom že děsně klouzaly a nové tramvaje se zase vrací k plastovým.
Já tedy nevím, mám doma ze sedaček z T3 vyrobené jídelní židle a rozhodně jsem je nedělal proto, že by se na nich blbě sedělo. A nejsem evidentně sám, stačí se podívat, kolik takováhle „designová“ židle dneska stojí.
Tohle je článek o TEŽ ne T3. Naštěstí sedadla v nových vozidlech TEŽ jsou již polstrovaná.
Radši ani nevědět, co všechno se v tom polstrování nachází a žije to tam.
a z překližky v 15T se sjíždí hůř než z laminatu v T3
Je to tak, protože sedačka Vertex (tak se to jmenuje) je skutečně majstrštykem funkčního designu. Což se nedá ani omylem říci o jakékoli sedačce, která následovala.
Ovšem krásu parní lokomotivy to nikdy nenahradilo. To už tak bývá.
To nelze srovnávat – každé je to něco zcela jiného a kouzelné je obojí, navíc ve vztahu k době a důvodům vzniku i k následnému vývoji.
Jak to stylově sundávali možná ještě starším jeřábem 🙂
Tak starším asi ne – ten by měl příhradové rameno jeřábu. Každý soukromník vám rád vysvětlí, že když už má takový stroj v provozu, tak jej bude držet co nejdéle v provozním stavu, neboť největší roční provozní náklady jsou povinné ručení, revize zdvihacího zařízení – a možná ještě nafta…
Škoda, že to má metrový rozchod. Střední článek by šlo předělat na nízkopodlažní a mohlo by to ještě tak tři dekády lítat po stověžaté…
Řekněte Liberci…
Možná to nikdo neví, ale v sedmdesátých letech se objevila zmínka, že by se, po tehdy prováděné rekonstrukci, mohly emůčka objevit mezi Libercem a Jabloncem. Jen tak pro zajímavost, rekonstrukce se tehdy prováděla přes tvrdý odpor Jablonce, který požadoval zrušení tratě. Kromě zrušení tzv
blokové smyčky Jablonecká strana prosazovala ukončení tratě na Brandlu. Až na zásah Ministerstva dopravy byla trať dotažena do současné konečné Tyršovy sady. Jinak do Tater a Bratislavy palce nahoru. Díky. 👍👍👍👍🚞
nebo v Brně na lince 1, že…trolle jeden
Za záchranu Trojči jsem rád! A doufám, že se i časem svezu.
Zatiaľ som nenašiel číslo účtu, ale ak nájdem, rád podporím, prípadne sa budem rád podielať svojimi rukami. Za mňa palec !
Popíchnutí především pro Janka Sabaku, aby číslo účtu přidal na www stránky VKŽ – on sám sice toto médium asi nesleduje, ale třeba jej někdo upozorní („klubové“ telefonní číslo tam je).
Ale sleduje a veľmi pozorne.
Tak tam, Janko, to číslo účtu doplň (nejlépe asi do kontaktních informací) – a ať se vám tam všem daří!
Už jsem na Slovensku (a nejen v Popradu, ale ani třeba na úzkých) bohužel dávno nebyl: rád bych se tam ještě někdy vypravil (i na borovičku), ale je to pro mě bohužel už hodně daleko, a teď to cestování ten zlý virus dorazil už úplně – ale snad se mi to ještě aspoň jednou v tomto životě povede …
Poslední fotka je dobrá: všichni v kolejišti, nikdo nemá vestu. Nadšenec by měl být i profesionál.
Zlámalíku, co by tam asi tak tím roštím projelo…
Nechtěl bys i na každém konci pracoviště hlídače a zábleskové světlo ?
Závist? Trapáku 👎
Co vestu? Ale nikdo z nich nemá slinták. Čínský vir číhá pod každým pražcem na bezbranou obět.
A za každým stéblem trávy je schovaná
puškamutace.Jestli se dobře pamatuju, tak je v zákoně psáno „provozovaná kolej“. Tohle vypadá fakt provozovaně, hotový koridor, kam se hrabe trať do Berouna.
Profesionál sa nepozná podľa vesty. Koľko profesionálov malo vestu a ako to dopadlo? Na druhej strane súhlasím, pri pohybe v koľajisku je potrebná ako ochranný prvok.
Pak že to nejde přepravit jinak než na kamiónu…. a ta hvězda na čele prostě k retro provedení taky patří.
Dobře oni.
Ale jde to přepravit i jinak, než na návěsu. Ovšem podmínkou je existence vlečky až přímo na místo a v Bratislavě jsem si nebyl jist, jestli vlečka je stále funkční. Evidentně byla, alespoň tedy administrativně a naštěstí nebyla rozkradena, takže po jejím vyčištění od náletových dřevin byla funkční i fyzicky. Dost mne to potěšilo:-).
Prý se po ní naposled jelo 2008
Ale samozřejmě že jde. Musíte si ale sehnat jeřáb a vyběhat všecko okolo. Ta Vejtřaska nevypadá, že by patřila dopravci, který by zařizoval nakládku.
Dovolil bych si odhadnout, že původně se v Bratislavě tramvaje z vagonů skládaly zvedáky, proto je osa tramvajové koleje o rozchodu 1000 mm totožná s osou vlečkové koleje v místě překládky. Dodnes se to tak dělá v Liberci a nejspíš i v Ostravě.
Jojo, tahle to tam bylo https://imhd.sk/ba/galeria-media/20/%C4%8CKD-Tatra-T2/4500/Nov%C3%A9-vozy-nahradia-aj-7253?ref=ba%2Fgaleria%2F20%2F%25C4%258CKD-Tatra-T2%3F%26%2338%3Bp%3D3
Zde nezbývá, než zapáleným nadšencům udělit 👍 Každý, kdo nemálo svého volného času a často i financí věnuje záchraně jakéhokoliv kusu historie, si palec nahoru rozhodně zaslouží… Ať jim to jde svižně a bez komplikací 🍀
Taky palce nahoru do Čierného Balogu, do Liberce Boverákům a pražákům za té dvojky. 👍👍👍👍👍👍
V Praze ovšem jsou „té dvojky“ spíše záležitostí „služebních aktivit“ DPP: samozřejmě nic proti tomu, ale pak by bylo třeba připomenout i mnoho dalších podobných aktivit jak v různých DP, tak i ve spolcích železničních nadšenců – namátkou třeba KHKD ´https://www.khkd.cz/ , který s pomocí finanční sbírky postupně pomalu zprovozňuje vrak „čtyřkoláka“.
Symbol dopravy v Tatrách.