dkv-spojujeme

Nadšenci vrací na koleje další tatranskou „električku“. Oprava se přesunula do Bratislavy

Transport EMU 89.003 do Bratislavy. Foto: DPBTransport EMU 89.003 do Bratislavy. Foto: DPB

Historická jednotka by se mohla vrátit na koleje už na příští zimní sezónu.

Kromě nových vlaků od Stadleru se letos na tratích Tatranské elektrické železnice (TEŽ) možná objeví i jednotka, která byla dlouhou dobu běžnou součástí provozu, roky ale chátrala nevyužitá.

Veterán klub železníc Poprad chystá návrat elektrické jednotky EMU 89.003, která v Tatrách jezdila od šedesátých let minulého století. Jednotka s přezdívkou Trojča nebo Trojička byla vyrobena v roce 1968. O víkendu udělali nadšenci z Popradu důležitý krok: převezli „električku“ do depa Trnávka bratislavského dopravního podniku.

„Nabídli jsme jim naše prostor tramvajových dílen a technické zařízení, aby mohlo dojít k urychlení prací,“ napsal Dopravný podnik Bratislava (DPB) na svém facebookovém profilu. Po opravě má získat původní podobu ze 60. let. Na koleje by se mohla vrátit ještě letos. Jezdit bude na historických spojích z Popradu na Štrbské Pleso a do Tatranské Lomnice.

Z osmnácti jednotek zůstaly dvě

„Zapálení dobrovolníků z VKŽ Poprad, kteří se snaží zachraňovat historické tatranské električky, je nesmírně obdivuhodné. Když nám v létě projekt opravy představili, hned jsme začali hledat možnosti, jak pomoci,“ řekl Martin Rybanský, předseda představenstva DPB

Jednotky EMU 89 vyrobila společnost ČKD Tatra. Staly se součástí rozsáhlé modernizace infrastruktury ve Vysokých Tatrách kvůli lyžařskému šampionátu v roce 1970. Jednotky vycházejí z konstrukce tramvají T2, T3 a také článkových tramvají K1. Pro TEŽ bylo vyrobeno nakonec celkem osmnáct těchto jednotek. Od roku 2001 byly postupně vyřazovány, pravidelný provoz skončil v roce 2006. Zachovány zůstaly nakonec dvě. EMU 89.009 se dočkala rekonstrukce a jezdí už na historických jízdách, druhou čeká rekonstrukce. Více informací o provozu historických „električek“ pod Tatrami je na stránkách Veterán klubu železníc Poprad.

„Celý projekt financujeme ze sponzorských darů, musíme fungovat ve velmi skromných podmínkách. Proto mě velmi těší pomoc Dopravného podniku Bratislava, díky kterému můžeme projekt opravy značně urychlit,“ řekl  Ján Sabaka, výkonný ředitel Veterán klubu železníc Poprad. Podle něj plán počítá s tím, že by jednotka mohla už v zimní sezóně opět vozit turisty.

Elektrická jednotka EMU 89.008 při historických jízdách v Popradu. Foto: Veterán klub železníc PopradTransport EMU 89.003 do Bratislavy. Foto: DPBTransport EMU 89.003 do Bratislavy. Foto: DPBTransport EMU 89.003 do Bratislavy. Foto: DPBInteriér jednotky EMU 89.003. Foto: DPBInteriér jednotky EMU 89.003. Foto: DPBKvůli přepravě do depa Trnávka museli nadšenci vyčistit koleje vlečky od náletových dřevin. Foto. DPBTransport EMU 89.003 do Bratislavy. Foto: DPBTransport EMU 89.003 do Bratislavy. Foto: DPB
Tagy Dopravný podnik Bratislava EMU 89 Tatranské elektrické železnice TEŽ Top Veterán klub železníc Poprad
68 komentářů