Cestovní ruch Železnice Železniční průmysl

Nadšenci vrací na koleje další tatranskou „električku“. Oprava se přesunula do Bratislavy

Transport EMU 89.003 do Bratislavy. Foto: DPB
Transport EMU 89.003 do Bratislavy. Foto: DPB
Historická jednotka by se mohla vrátit na koleje už na příští zimní sezónu.

Kromě nových vlaků od Stadleru se letos na tratích Tatranské elektrické železnice (TEŽ) možná objeví i jednotka, která byla dlouhou dobu běžnou součástí provozu, roky ale chátrala nevyužitá.

Veterán klub železníc Poprad chystá návrat elektrické jednotky EMU 89.003, která v Tatrách jezdila od šedesátých let minulého století. Jednotka s přezdívkou Trojča nebo Trojička byla vyrobena v roce 1968. O víkendu udělali nadšenci z Popradu důležitý krok: převezli „električku“ do depa Trnávka bratislavského dopravního podniku.

„Nabídli jsme jim naše prostor tramvajových dílen a technické zařízení, aby mohlo dojít k urychlení prací,“ napsal Dopravný podnik Bratislava (DPB) na svém facebookovém profilu. Po opravě má získat původní podobu ze 60. let. Na koleje by se mohla vrátit ještě letos. Jezdit bude na historických spojích z Popradu na Štrbské Pleso a do Tatranské Lomnice.

Z osmnácti jednotek zůstaly dvě

„Zapálení dobrovolníků z VKŽ Poprad, kteří se snaží zachraňovat historické tatranské električky, je nesmírně obdivuhodné. Když nám v létě projekt opravy představili, hned jsme začali hledat možnosti, jak pomoci,“ řekl Martin Rybanský, předseda představenstva DPB

Jednotky EMU 89 vyrobila společnost ČKD Tatra. Staly se součástí rozsáhlé modernizace infrastruktury ve Vysokých Tatrách kvůli lyžařskému šampionátu v roce 1970. Jednotky vycházejí z konstrukce tramvají T2, T3 a také článkových tramvají K1. Pro TEŽ bylo vyrobeno nakonec celkem osmnáct těchto jednotek. Od roku 2001 byly postupně vyřazovány, pravidelný provoz skončil v roce 2006. Zachovány zůstaly nakonec dvě. EMU 89.009 se dočkala rekonstrukce a jezdí už na historických jízdách, druhou čeká rekonstrukce. Více informací o provozu historických „električek“ pod Tatrami je na stránkách Veterán klubu železníc Poprad.

„Celý projekt financujeme ze sponzorských darů, musíme fungovat ve velmi skromných podmínkách. Proto mě velmi těší pomoc Dopravného podniku Bratislava, díky kterému můžeme projekt opravy značně urychlit,“ řekl  Ján Sabaka, výkonný ředitel Veterán klubu železníc Poprad. Podle něj plán počítá s tím, že by jednotka mohla už v zimní sezóně opět vozit turisty.

68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Pochman

Já se lekl, že budou jezdit v Blavě.

Alibaba

Ten tetrapak vypadá oproti električke velice příšerně.

Pája

Tak on vypadá dost svérázně i bez té električky 😀 Ony „električky“ odvedly opravdu pořádný kus práce.V dětství mně trochu štvalo, že jezdí přeplněné a já po tůře musím stát, ale měl jsem je rád.

Pája

Ta 15TrM stojící v Bratislavě vedle vagonu je taky už veterán, ale obávám se, že je tam dosud v provozu.

Pája

Já je přebíral začátkem 90. let. Nahrazovaly staré vozy Škoda – Sanos. Zajímavý byl celkem rychlý pokles tlaku vzduchu. Stačilo vlézt do kanálu a zlehka přitáhnout všechny spoje vzduchového potrubí. Ale už u nás davno nejsou, všechno jezdí nízkopodlažní.

Gwann

tak palce nahoru!

Vašek

Proč se vše historické musí nechat nejdříve pořádně zchátrat a potom pracně renovovat, vyrábět chybějící díly, zachraňovat vše na poslední chvíli? Vše šmahem sešrotovat? Kdyby se vozidlo podchytilo hned po vyřazení z provozu, mohly by být náklady daleko nižší. Možná, že dokud vozidlo nechátrá roky v kopřivách, není dost vzácné.

Tom

To je jednoduché.. protože nejdřív je to zastaralé, odloží se to, a že je to historický stroj, který je mnohem hezčí než ty krabice co tam jezdí dnes lidem dojde lidem až později.
Tak díkybohu, že to vše šmahem nesešrotovali, a že jsou tyhle partičky nadšenců.

ABC

jojo, za sto let budeme brečet že jsme sešrotovali šukafony 🙂

Vašek

My tu za 100 let nebudeme. Ale šukafony ano.

Erik Ziak

Vedenie DPB sa k veci postavilo naozaj ukážkovo. Dúfam že spolupráca bude dobrá a výsledok všetkých poteší. Za mňa patrí uznanie Veterán klubu železníc Poprad aj Dopravnému podniku Bratislava, a.s. za poskytunutie vhodných priestorov a technického zázemia. Dúfam že trojička sa úspešne opraví a že DPB nájde prostriedky aby vo svojich priestoroch pokračoval a generálne opravil T2 č. 215, K2 č. 317 a iné historické vozne ktoré má v majetku a ktoré na generálnu opravu čakajú.

robert

Pořád mám problém nějak zařadit soupravy z téhle železnice. Je to vlak? Je to tramvaj? Pak jsem postupně došel k tomu, že by to mohl být typický představitel vlakotramvaje. Existuje někde, jak by taková vlakotramvaj měla vypadat?
Nesmím zapomenout za uznání a obdiv těch nadšenců. Odvedli opravdu velký kus práce. Jednotky EMU 89 vypadají opravdu vznešeně.

glosátor

Dobré, ale je to něco jiného než TEŽka.

robert

O tomhle vím. Škoda, že jsem to nezažil. Technicky by mě ta věc zajímala, nezávisle na tom, v jakém politickém režimu to bylo.

pamětník

Když jsme se tam v 80. letech minulého století toulali jako návštěvníci Porty, tak tam ještě zbytky trati zjevně už dost dlouho mimo provoz byly, ale vozidlo jsem nikdy neviděl, i když snad prý v nějaké remíze ještě bylo.

Kubrt

A je potřeba to takhle škatulkovat? Pokud trváš na jednoznačném zatřídění kolejových systémů do kategorií, radši nejezdi do Německa, to by ti mohlo způsobit nenapravitelné škody na psychice 🙂
TEŽ vznikly jako železnice, vozidla až do nedávna vypadala spíš jak tramvaje, organizace provozu a zabezpečení je železniční, trakční vedení místy prosté, místy řetězovka…

robert

Nech si ty svoje nemožné soudy o psychice. Ty sis to prostě nemohl odpustit, že?
V Německu jsem samozřejmě byl a systém vlakotramvají znám.

PIDofil

Proč hned „nemožné soudy o psychice“? Nebuďte tak zbytečně příkrý, když „Kubrt“ to jistě nemyslel nijak zle: jen měl možná jako příklad místo Německa nabídnout Švýcarsko (nebo třeba pobřežní tramvaj v Holandsku, atd.) …

robert

I ve Švýcarsku jsem byl. Mám ty tramvajové provozy zažité.
Ale já tady řeším vlakotramvaje a jejich podobu a on hned vytáhne nějakou psychiku. Moje psychika může být ostatním ukradená. Tohle považuju za zbytečnou podpásovku. Zvlášť od někoho, kdo mě nezná.

Vašek

Náhodou, šťastný člověk, když má jen problém se zařazením souprav.

Kubrt

Pardon.

robert

V pohodě. 🙂 Jen si myslím, že to sem prostě nepatří.

Facepalm

Možná ta poznámka nebyla až tak mimo. Soudě podle toho, jak tu kvůli tomu brečíte.

robert

To soudíš špatně. Chci se bavit o tématu, ne o čímsi psychickém stavu.

Jindra

Nebo pobřežní tramvaj metrového rozchodu v Belgii.

Pája

Pamatuji si, že hlášení odjezdu začínalo „Elektrický osobný vlak….“ a taky to má vzduchové brzdy, zavazadlový oddíl…., dveří je na tramvaj málo, takže úzkorozchodný vlak. I když tvar skříně opravdu připomíná tramvaj.

PIDofil

Vzduchovou brzdu bych ovšem jako nějaké zásadní kritérium pro rozlišení vozidel tramvaj versus vlak rozhodně nebral – i leckteré tramvaje mají přece vzduchové brzdy.
Podstatná jsou v současnosti asi nějaké definice v legislativě: například i Čajánek může jezdit se svými přiblblými „hašišbednami“ jedině díky tomu, že ty oficiálně nejsou „vlakem“, ale přesto jezdí i po splítce s dráhou celostátní ….

Pája

Vždyť já vyjmenoval několik důvodů, proč v tom vidím spíš úzkorozchodný vlak. Možná viděno dnešními měřítky by se blížil vlakotramvaji.

Kalina

Vnější oblý design je nadčasový a novými soupravami nepřekonaný, spíš naopak. Nevhodné jsou jen tvrdé sadačky bez jakéhokoli polstrování a taky trvalý hluk v interiéru od větráků.

ABC

– vždyť je to tramvaj, ne
– a lamináty v T3 stále mnozí považují za vrchol designu i ergonomie
– tvrdé sedačky bez polstrování najdete i ve vídeňském metru a tramvajích

Martin

Laminátové sedačky v T3 jsou nejen levné, ale i pohodlné a funkční. Hlavně se setřou jednoduše vlhkým hadrem a je čisto. Polstry v tramvajích vymyslel skutečně idiot, kterej v tramvaji nikdy nejel. Nové tramvaje mají z ohýbané překližky, což je lepší, ale zase určitě dražší a pokud jsou na ní vrypy, hned to vypadá hůř než u té laminátové. Takže opět výmysl tragéda.

ABC

Pohodlné jsou možná tak na deset minut. A zrovna dřevěné sedačky byly vybrány v hlasování cestujících proti polstrovaným a plastovým. Problém byl spíš v tom že děsně klouzaly a nové tramvaje se zase vrací k plastovým.

Facepalm

Já tedy nevím, mám doma ze sedaček z T3 vyrobené jídelní židle a rozhodně jsem je nedělal proto, že by se na nich blbě sedělo. A nejsem evidentně sám, stačí se podívat, kolik takováhle „designová“ židle dneska stojí.

Kalina

Tohle je článek o TEŽ ne T3. Naštěstí sedadla v nových vozidlech TEŽ jsou již polstrovaná.

Vašek

Radši ani nevědět, co všechno se v tom polstrování nachází a žije to tam.

Gwann

a z překližky v 15T se sjíždí hůř než z laminatu v T3

Facepalm

Je to tak, protože sedačka Vertex (tak se to jmenuje) je skutečně majstrštykem funkčního designu. Což se nedá ani omylem říci o jakékoli sedačce, která následovala.

Jiří Kocurek

Ovšem krásu parní lokomotivy to nikdy nenahradilo. To už tak bývá.

glosátor

To nelze srovnávat – každé je to něco zcela jiného a kouzelné je obojí, navíc ve vztahu k době a důvodům vzniku i k následnému vývoji.

Martan

Jak to stylově sundávali možná ještě starším jeřábem 🙂

vemm

Tak starším asi ne – ten by měl příhradové rameno jeřábu. Každý soukromník vám rád vysvětlí, že když už má takový stroj v provozu, tak jej bude držet co nejdéle v provozním stavu, neboť největší roční provozní náklady jsou povinné ručení, revize zdvihacího zařízení – a možná ještě nafta…

Doktor Trychtýř

Škoda, že to má metrový rozchod. Střední článek by šlo předělat na nízkopodlažní a mohlo by to ještě tak tři dekády lítat po stověžaté…

BND 30

Řekněte Liberci…

Jindra

Možná to nikdo neví, ale v sedmdesátých letech se objevila zmínka, že by se, po tehdy prováděné rekonstrukci, mohly emůčka objevit mezi Libercem a Jabloncem. Jen tak pro zajímavost, rekonstrukce se tehdy prováděla přes tvrdý odpor Jablonce, který požadoval zrušení tratě. Kromě zrušení tzv
blokové smyčky Jablonecká strana prosazovala ukončení tratě na Brandlu. Až na zásah Ministerstva dopravy byla trať dotažena do současné konečné Tyršovy sady. Jinak do Tater a Bratislavy palce nahoru. Díky. 👍👍👍👍🚞

Gwann

nebo v Brně na lince 1, že…trolle jeden

Doktor Trychtýř

Za záchranu Trojči jsem rád! A doufám, že se i časem svezu.

ketchup1970

Zatiaľ som nenašiel číslo účtu, ale ak nájdem, rád podporím, prípadne sa budem rád podielať svojimi rukami. Za mňa palec !

glosátor

Popíchnutí především pro Janka Sabaku, aby číslo účtu přidal na www stránky VKŽ – on sám sice toto médium asi nesleduje, ale třeba jej někdo upozorní („klubové“ telefonní číslo tam je).

Ján Sabaka

Ale sleduje a veľmi pozorne.

starý dědek

Tak tam, Janko, to číslo účtu doplň (nejlépe asi do kontaktních informací) – a ať se vám tam všem daří!
Už jsem na Slovensku (a nejen v Popradu, ale ani třeba na úzkých) bohužel dávno nebyl: rád bych se tam ještě někdy vypravil (i na borovičku), ale je to pro mě bohužel už hodně daleko, a teď to cestování ten zlý virus dorazil už úplně – ale snad se mi to ještě aspoň jednou v tomto životě povede …

Zlámalík

Poslední fotka je dobrá: všichni v kolejišti, nikdo nemá vestu. Nadšenec by měl být i profesionál.

BND 30

Zlámalíku, co by tam asi tak tím roštím projelo…
Nechtěl bys i na každém konci pracoviště hlídače a zábleskové světlo ?

Jirka

Závist? Trapáku 👎

Kuna

Co vestu? Ale nikdo z nich nemá slinták. Čínský vir číhá pod každým pražcem na bezbranou obět.

Jiří Kocurek

A za každým stéblem trávy je schovaná puška mutace.

Jiří Kocurek

Jestli se dobře pamatuju, tak je v zákoně psáno „provozovaná kolej“. Tohle vypadá fakt provozovaně, hotový koridor, kam se hrabe trať do Berouna.

Adrián

Profesionál sa nepozná podľa vesty. Koľko profesionálov malo vestu a ako to dopadlo? Na druhej strane súhlasím, pri pohybe v koľajisku je potrebná ako ochranný prvok.

ABC

Pak že to nejde přepravit jinak než na kamiónu…. a ta hvězda na čele prostě k retro provedení taky patří.
Dobře oni.

Bram

Ale jde to přepravit i jinak, než na návěsu. Ovšem podmínkou je existence vlečky až přímo na místo a v Bratislavě jsem si nebyl jist, jestli vlečka je stále funkční. Evidentně byla, alespoň tedy administrativně a naštěstí nebyla rozkradena, takže po jejím vyčištění od náletových dřevin byla funkční i fyzicky. Dost mne to potěšilo:-).

Jerry

Prý se po ní naposled jelo 2008

Jiří Kocurek

Ale samozřejmě že jde. Musíte si ale sehnat jeřáb a vyběhat všecko okolo. Ta Vejtřaska nevypadá, že by patřila dopravci, který by zařizoval nakládku.

Bram

Dovolil bych si odhadnout, že původně se v Bratislavě tramvaje z vagonů skládaly zvedáky, proto je osa tramvajové koleje o rozchodu 1000 mm totožná s osou vlečkové koleje v místě překládky. Dodnes se to tak dělá v Liberci a nejspíš i v Ostravě.

Gogo

Zde nezbývá, než zapáleným nadšencům udělit 👍 Každý, kdo nemálo svého volného času a často i financí věnuje záchraně jakéhokoliv kusu historie, si palec nahoru rozhodně zaslouží… Ať jim to jde svižně a bez komplikací 🍀

Jindra

Taky palce nahoru do Čierného Balogu, do Liberce Boverákům a pražákům za té dvojky. 👍👍👍👍👍👍

PIDofil

V Praze ovšem jsou „té dvojky“ spíše záležitostí „služebních aktivit“ DPP: samozřejmě nic proti tomu, ale pak by bylo třeba připomenout i mnoho dalších podobných aktivit jak v různých DP, tak i ve spolcích železničních nadšenců – namátkou třeba KHKD ´https://www.khkd.cz/ , který s pomocí finanční sbírky postupně pomalu zprovozňuje vrak „čtyřkoláka“.

Chronosphere

Symbol dopravy v Tatrách.