Nadšenci chtějí vzkřísit vzácný motorák z třicátých let. Našli ho jako chatku při výletě

Motorový vůz M130.104. Foto: Pardubický spolek historie železniční dopravyMotorový vůz M130.104. Foto: Pardubický spolek historie železniční dopravy

Pardubický spolek historie železniční dopravy (PSHŽD) chce na koleje vrátit unikátní motorový vůz řady M130.1,  jeden z nejstarších dochovaných motorových

26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Standa

K čemu to je mít motorový vůz bez motoru?
Ta historická hodnota je už takhle diskutabilní, spíše to bude novodobá kopie, když 90% vozu staví znovu.
Pokud do toho vrazí dva a půl mega, tak zástavba vhodného motoru, byť novodobého už nebude nějaká závratná suma ( kolik může stat motor pro autobus ?), tyhle staré motoraky mivali klasicky mechanicky přenos výkonu.

železničář v důchodu

V těchto případech naprostou většinu prací dělají lidé amatérsky ve svém volném čase, navíc to obvykle (a v tomto případě rozhodně) není ani zdaleka jediná jejich „volnočasová aktivita“ – a ujišťuji Vás, že právě Olda Čížek za těch mnoho roků, po které v té „branži“ působí, spolu s partou dalších lidí okolo umějí už velice dobře odhadnout, na co jejich síly stačí, aby výsledkem bylo aspoň něco smysluplně použitelného a dokončeného, ne pouze „rozvrtaného“ a dále chátrajícího.

Jiří Kocurek

Něco mi říká že v té době byly v motorácích motory benzínové. K motoru budete potřebovat ještě převodovku. A druhou, reverzační, kterou je poněkud složitější vyrobit. Možná lze použít i výzisk z *ukafonu, ale autenticita bude v háji.

Myšodlak

Trošku zavádějící slova v odkazu, rozhodně nejde o „jediný motorák z třicátých let…“ Krom věžáků např. M 274.003, M 234.001,… Jinak kolegům z Pardubic moc držím palce.

Pampara

Co věžáček ze Skalska?

Neuwelt

A co si natáhnout montérky?
(nejen na zmíněné)

železničář v důchodu

Takové komentáře jsou nejlepší: jak víte, že je třeba právě nemá na sobě a jen si odskočil na svačinu a přitom se podíval na nejnovější zprávy? Natahujete snad vůbec někdy montérky vy – myslím tím na práci na něčem, co není jen pro vás a váš vlastní zisk?

Neuwelt

Vzhledem k tomu, že vlastním několik vozidel 80+ let starých, si můžete být jistý, že je navlíkám dost často.

železničář v důchodu

Tím spíše byste mohl správně pochopit ten původní příspěvek jako slušný dotaz na aktuální stav toho věžáku a ne jako provokaci, kterou z něj zbytečně hloupě vyrábíte právě vy …

Neuwelt

Stav je pokud vím stále stejně na dvě věci. Kdyby to někoho skutečně zajímalo, poptá se u někoho, kdo se v oboru v oblasti angažuje. Takto to spíš vypadá na dotaz dalšího šotouše, který to vyfotil z vlaku a následně plká. Vzhledem k tomu, že jste zde denně, byste už mohl podobné příspěvky mít vyselektované.

železničář v důchodu

Asi jsem hlupák, ale v naprosté většině případů se snažím na lidech hledat nejdříve to spíše lepší – tak už se na mě, prosím, nezlobte …

jirka

a nikde nevidím motor, převodovku..atd.. to asi chatka neobsahovala

jirka

90 % půjde o novostavbu, skříň byla velmi rozpadlá – to už není oprava ale novostavba, jaký to má význam??
to už mohli rovnou zadat výrobu nového, těch 10% co zbylo je nicka

Petr Voženílek

Není to totéž. Kdo má trochu citu pro věc, snadno to pochopí.
Držím kolegům palce, toto je úžasný počin.

jirka

nejde o cit,ale o to že to je už stejně už jen napodobnina – replika

Kubrt

Ne, není to replika. Bude to restaurované vozidlo. Jak píše Petr Voženílek, i část původního vozu (obrazu, fresky, budovy), doplněná „restaurátorským“ zásahem, je mnohem cenější, než replika, novodobá kopie. Umělecká díla se (někdy) restarují tak, aby „pozorovatel“ rozlišil autentickou a novodobou část. Ale jasně, někdo to nechápe. Je to stejné, jako když si někdo vyzdobí byt skutečnými obrazy nebo fotografiemi a někdo si koupí ty z IKEA a taky necítí rozdíl.

AAA

https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/kostel-guty-pozar-obzaloba.A180320_180737_ostrava-zpravy_zuf

Jo, takže tenhle kostel vlastně taky bude restaurovaný a ne replika? Základy a možná pár částí co to přežily budou původní a zbytek bude doplněn „restaurátorským“ zásahem, ne?

jirka

i to bude replika nic jiného, stjně tka jako ta chata na pustevnách , kdy to už zde někteří diskutující pochopí že když je podíl něčeho co zbylo poměrně nicotný v řádu procent už to není to původní věc ale pouhá kopie, byť s použitím pár původních věcí.

železničář v důchodu

Když něco shoří do základů, pak už ta novostavba replikou je, ale třeba ta chata na Pustevnách neshořela ani zdaleka celá. A i na provozovaných vozidlech je během jejich „života v provozu“ nutno vyměnit mnoho dílů, a to někdy i velmi podstatných: chcete snad i o tramvaji T3 s novou skříní a podvozky z výměnného systému tvrdit, že to je jen „replika“ a vlastně nové vozidlo?

AAA

Nevím že by někdo stavěl novou skříň T3 v původní podobě. A ty různé Wany a Varia jsou teda vlastně co, když je to oficiálně modernizace T3 (a zlé jazyky tvrdí že z původní tramvaje se použily jen doklady). Rekonstrukce, replika, nové vozidlo?

železničář v důchodu

Konkrétní počty napsat neumím, ale nových skříní T3 v původní podobě (snad z Krnova) bylo v minulosti nemálo. A to, že „z původní tramvaje se použily jen doklady“, byla skutečně někdy realita – jen tu tramvaj nesměl předtím nikdo „oficiálně papírově“ zrušit.

Radek

Ty skříně T3 z Krnova měly zhruba podobný design, ale uvnitř byly výrazně jiné, nemá to „páteř“ jako klasický vůz, je tím zvýšena odolnost při nárazu, čela jsou lepená…

železničář v důchodu

Já nejsem odborník na vozidla, ale jen jsem chtěl „AAA“ upozornit, že zdaleka všechny nové skříně nebyly jen „různé Wany a Varia“, ale vyráběny byly i „celovysokopodlažní“ skříně vzhledově „v původní podobě“.

Radek

Wany a Varia jsou buďto modernizace (s použitím schváleného náhradního dílu = novém skříně), nebo novostavby.

Neuwelt

A co chcete dělat se zcela shnilým dřevem? Nebo myslíte, že různé jiné (opotřebené, sežrané..) součásti jakéhokoliv historického exponátu jsou originál? Olda a spol. tam má i M120.206… kolik myslíte, že toho je originál? Přesto se jedná o vozidlo značné historické hodnoty.

Radek

Minimálně vidíte, „jak to bylo udělaný“, jak to přesně napodobit.