Nadšenci chtějí vzkřísit vzácný motorák z třicátých let. Našli ho jako chatku při výletě
Motorový vůz M130.104. Foto: Pardubický spolek historie železniční dopravy
Pardubický spolek historie železniční dopravy (PSHŽD) chce na koleje vrátit unikátní motorový vůz řady M130.1, jeden z nejstarších dochovaných motorových
K čemu to je mít motorový vůz bez motoru?
Ta historická hodnota je už takhle diskutabilní, spíše to bude novodobá kopie, když 90% vozu staví znovu.
Pokud do toho vrazí dva a půl mega, tak zástavba vhodného motoru, byť novodobého už nebude nějaká závratná suma ( kolik může stat motor pro autobus ?), tyhle staré motoraky mivali klasicky mechanicky přenos výkonu.
V těchto případech naprostou většinu prací dělají lidé amatérsky ve svém volném čase, navíc to obvykle (a v tomto případě rozhodně) není ani zdaleka jediná jejich „volnočasová aktivita“ – a ujišťuji Vás, že právě Olda Čížek za těch mnoho roků, po které v té „branži“ působí, spolu s partou dalších lidí okolo umějí už velice dobře odhadnout, na co jejich síly stačí, aby výsledkem bylo aspoň něco smysluplně použitelného a dokončeného, ne pouze „rozvrtaného“ a dále chátrajícího.
Něco mi říká že v té době byly v motorácích motory benzínové. K motoru budete potřebovat ještě převodovku. A druhou, reverzační, kterou je poněkud složitější vyrobit. Možná lze použít i výzisk z *ukafonu, ale autenticita bude v háji.
Trošku zavádějící slova v odkazu, rozhodně nejde o „jediný motorák z třicátých let…“ Krom věžáků např. M 274.003, M 234.001,… Jinak kolegům z Pardubic moc držím palce.
Co věžáček ze Skalska?
A co si natáhnout montérky?
(nejen na zmíněné)
Takové komentáře jsou nejlepší: jak víte, že je třeba právě nemá na sobě a jen si odskočil na svačinu a přitom se podíval na nejnovější zprávy? Natahujete snad vůbec někdy montérky vy – myslím tím na práci na něčem, co není jen pro vás a váš vlastní zisk?
Vzhledem k tomu, že vlastním několik vozidel 80+ let starých, si můžete být jistý, že je navlíkám dost často.
Tím spíše byste mohl správně pochopit ten původní příspěvek jako slušný dotaz na aktuální stav toho věžáku a ne jako provokaci, kterou z něj zbytečně hloupě vyrábíte právě vy …
Stav je pokud vím stále stejně na dvě věci. Kdyby to někoho skutečně zajímalo, poptá se u někoho, kdo se v oboru v oblasti angažuje. Takto to spíš vypadá na dotaz dalšího šotouše, který to vyfotil z vlaku a následně plká. Vzhledem k tomu, že jste zde denně, byste už mohl podobné příspěvky mít vyselektované.
Asi jsem hlupák, ale v naprosté většině případů se snažím na lidech hledat nejdříve to spíše lepší – tak už se na mě, prosím, nezlobte …
a nikde nevidím motor, převodovku..atd.. to asi chatka neobsahovala
90 % půjde o novostavbu, skříň byla velmi rozpadlá – to už není oprava ale novostavba, jaký to má význam??
to už mohli rovnou zadat výrobu nového, těch 10% co zbylo je nicka
Není to totéž. Kdo má trochu citu pro věc, snadno to pochopí.
Držím kolegům palce, toto je úžasný počin.
nejde o cit,ale o to že to je už stejně už jen napodobnina – replika
Ne, není to replika. Bude to restaurované vozidlo. Jak píše Petr Voženílek, i část původního vozu (obrazu, fresky, budovy), doplněná „restaurátorským“ zásahem, je mnohem cenější, než replika, novodobá kopie. Umělecká díla se (někdy) restarují tak, aby „pozorovatel“ rozlišil autentickou a novodobou část. Ale jasně, někdo to nechápe. Je to stejné, jako když si někdo vyzdobí byt skutečnými obrazy nebo fotografiemi a někdo si koupí ty z IKEA a taky necítí rozdíl.
https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/kostel-guty-pozar-obzaloba.A180320_180737_ostrava-zpravy_zuf
Jo, takže tenhle kostel vlastně taky bude restaurovaný a ne replika? Základy a možná pár částí co to přežily budou původní a zbytek bude doplněn „restaurátorským“ zásahem, ne?
i to bude replika nic jiného, stjně tka jako ta chata na pustevnách , kdy to už zde někteří diskutující pochopí že když je podíl něčeho co zbylo poměrně nicotný v řádu procent už to není to původní věc ale pouhá kopie, byť s použitím pár původních věcí.
Když něco shoří do základů, pak už ta novostavba replikou je, ale třeba ta chata na Pustevnách neshořela ani zdaleka celá. A i na provozovaných vozidlech je během jejich „života v provozu“ nutno vyměnit mnoho dílů, a to někdy i velmi podstatných: chcete snad i o tramvaji T3 s novou skříní a podvozky z výměnného systému tvrdit, že to je jen „replika“ a vlastně nové vozidlo?
Nevím že by někdo stavěl novou skříň T3 v původní podobě. A ty různé Wany a Varia jsou teda vlastně co, když je to oficiálně modernizace T3 (a zlé jazyky tvrdí že z původní tramvaje se použily jen doklady). Rekonstrukce, replika, nové vozidlo?
Konkrétní počty napsat neumím, ale nových skříní T3 v původní podobě (snad z Krnova) bylo v minulosti nemálo. A to, že „z původní tramvaje se použily jen doklady“, byla skutečně někdy realita – jen tu tramvaj nesměl předtím nikdo „oficiálně papírově“ zrušit.
Ty skříně T3 z Krnova měly zhruba podobný design, ale uvnitř byly výrazně jiné, nemá to „páteř“ jako klasický vůz, je tím zvýšena odolnost při nárazu, čela jsou lepená…
Já nejsem odborník na vozidla, ale jen jsem chtěl „AAA“ upozornit, že zdaleka všechny nové skříně nebyly jen „různé Wany a Varia“, ale vyráběny byly i „celovysokopodlažní“ skříně vzhledově „v původní podobě“.
Wany a Varia jsou buďto modernizace (s použitím schváleného náhradního dílu = novém skříně), nebo novostavby.
A co chcete dělat se zcela shnilým dřevem? Nebo myslíte, že různé jiné (opotřebené, sežrané..) součásti jakéhokoliv historického exponátu jsou originál? Olda a spol. tam má i M120.206… kolik myslíte, že toho je originál? Přesto se jedná o vozidlo značné historické hodnoty.
Minimálně vidíte, „jak to bylo udělaný“, jak to přesně napodobit.