Nádražní zakázka roku. Správa železnic hledá firmu na proměnu stanice Praha-Smíchov
Odhadovaná cena zakázky stoupla od jara o více než půl miliardy korun.
Správa železnic (SŽ) vypsala letošní největší zakázku na proměnu železniční stanice. V soutěži s odhadovanou cenou 4,757 miliardy korun hledá firmu na rekonstrukci stanice Praha-Smíchov. Ještě na jaře byla odhadovaná cena o 600 milionů korun nižší.
Soutěž dnes Správa železnic zveřejnila na profilu zadavatele. Konečná cena může být ještě vyšší: Správa železnic stanovila maximální cenu na 5,28 miliardy korun.
Po soutěži na Masarykovo nádraží jde letos o další velkou akci v pražském železničním uzlu, u které letos Správa železnic hledá zhotovitele.
Projekt řeší celkovou rekonstrukci železniční stanice Praha-Smíchov v úseku od konce mostu přes Vltavu pod Vyšehradem po krajní výhybku berounské části stanice. Rekonstrukce smíchovské stanice je rozdělena na více etap. V rámci už zahájené první fáze dojde zejména ke snesení části kolejí a také lávky přes celé kolejiště. Druhá etapa, pro kterou se nyní hledá zhotovitel stavebních prací, zahrnuje kompletní přestavbu kolejiště, obnovu tří stávajících nástupišť a vybudování nového čtvrtého nástupiště, které budou využívat zejména vlaky na trase takzvaného Pražského semmeringu, tedy ve směru na Prahu-Zličín a Hostivici.
Stavbaři také zrekonstruují oba stávající podchody a prodlouží je pod celým kolejištěm stanice. Ústit budou do budoucího parkovacího domu, jehož investorem je hlavní město Praha. Most přes Nádražní ulici bude po dokončení prací tříkolejný, aby svou kapacitou odpovídal navazujícímu, v budoucnu rovněž tříkolejnému železničnímu mostu na Výtoni. Součástí prací bude také vybudování nové lávky do Radlické ulice, která navíc umožní i přístup na jednotlivá nástupiště a propojení s novou čtvrtí vzniklou v rámci projektu Smíchov City.
O rekonstrukci se mluví několik let. Přestavba kolejiště a nástupiště je přitom jen jeden z balíku projektů, které mají vylepšit a zatraktivnit smíchovské nádraží. Správa železnic samostatně připravuje zbudování nové lávky přes kolejiště a opravu výpravní budovy, u které má vzniknout nové sídlo organizace.
Hlavní město Praha pak připravuje výstavbu autobusového terminálu nad kolejištěm a parkoviště. Budova se měla opravovat už od roku 2019, Správa železnic ale práce odložila, neboť je chce koordinovat s postupem města. Všechny projekty by se měly realizovat zhruba ve stejnou dobu. Součástí stavby není instalace systému ETCS L2, jen příprava na jeho zavedení.