Nádražní budovu Hrušovany nad Jevišovkou opraví Strabag Rail za 34 milionů
Nádraží Hrušovany nad Jevišovkou. Autor: https://commons.wikimedia.org/wiki/User:My_Friend
Správa železniční dopravní cesty uzavřela smlouvu se společností Strabag Rail na opravu nádražní budovy stanice Hrušovany nad Jevišovkou. Za kompletní
„Budova stanice, která od loňského roku nese oficiální název Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov, je v dezolátním stavu.“
No, nevím: je-li zrovna tato budova „v dezolátním stavu“, pak pro lecjaké jiné už asi ani žádná další charakteristika neexistuje …
Ale je to hezká a zajímavá ukázka historie železnice na zemí ČR, a tak si rekonstrukci určitě zaslouží – a ty náklady, které jsou v textu zmíněny (34 mil. Kč) rozhodně nejsou nijak přemrštěné. Budiž to památce na jednu z prvních „velkých“ železničních tratí na území dnešní ČR přáno!
Jedna z prvních velkých železničních tratí v ČR? Do Hrusovan dorazila dráha v roce 1870, tedy v době nejintenzivnejsi výstavby železnic v českých zemích.
No, já se nechci hádat, ale intenzivní výstavba železnic na území současné ČR začala právě vlastně až po prohrané válce Rakouska s Pruskem, tedy po roce 1866, a tam i rok 1870 patří jako jeden z prvních – do té doby nebylo postaveno ani mnoho „velkých“ železnic, o lokálkách vůbec nemluvě, takže nějakou část pravdy máme asi oba
Jěště stále máme slova zřícenina, torzo, ruina, hromada suti a rumiště. Ne nutně v tomto pořadí.
To jistě – já jsem tím ale chtěl vyjádřit, že když jsem tu budovu viděl naposled (před už asi rokem a čtvrt), tak mi rozhodně jako „v dezolátním stavu“ nepřipadala: generální opravu samozřejmě zaslouží a asi i už opravdu potřebuje, ale znám mnohé staniční budovy v mnohem horším stavu, než v jakém je (resp. ještě loni byla) tato.
Není trochu divné to dělat dříve, než nové SZZ? To se pak bude dodatečně zabudovávat do opravené budovy, nebo se s tím v ní aspoň nějak počítá?
Signálů a návěstidel netřeba. Asi tam bude jen všehospásné ETCS. I na posun. 😉
Jenže kdo dnes ví, kdy se bude rekonstruovat kolejiště… Dost možna ne dřív, než bude definitivně rozhodnuto o rychlé trati Brno – Znojmo… Takže je lepší zrekonstruovat teď a pak třeba za pár milionů trochu upravit, než zakonzerovat současný stav na dejme tomu 10 a více let…
No já vám nevím, ale montovat novou technologii pod starou tekoucí a propadající se střechu mi přjde poněkud nešťastné. Až se totiž bude potom dělat nová střecha, tak všechen prach ze stavby půjde do nové technologie, ikdyž to celé zaplachtujete.