Nádražní budova v Ústí nad Orlicí v dražbě majitele nenašla, nikdo se nepřihlásil
Podle současných majitelů má o budovu zájem Správa železnic.
Pokus majitelů historické budovy nádraží v Ústí nad Orlicí najít nového vlastníka v dražbě nevyšel. Do elektronické aukce se nakonec nikdo nepřihlásil. Majitelé chtějí jednat o odprodeji se Správou železnic. Vyvolávací cena byla 2,96 milionu korun.
Výsledek aukce je zveřejněn na stránkách dražební společnosti JR Dražby. Do dražby poslala budovu společnost Oustecké nádraží, která ji koupila v roce 2016 za 1,5 milionu korun. Prodej budovy označují jako jedinou možnost: tři společníci nemohou nalézt shodu, co s budovou dál. Prodat ji chtějí Pavel Prchal a Ladislav Růžička, Martin Kadrman je naopak proti.
„Nelze se s ním domluvit ani na postupu oprav budovy, ani na tom, aby svůj podíl ve společnosti prodal nám, nebo naše podíly koupil on. Nechce si ani přivést jiné společníky, kteří by mu byli po chuti, ani budovu prodat jinému subjektu. Na naše opakované výzvy reaguje mlčením nebo podpásovými způsoby,“ uvedl Prchal.
Podle něj má o budovu zájem Správa železnic. „My musíme zjistit maximální dosažitelnou tržní hodnotu formou aukce, aby pan Kadrman nezpochybnil prodej u soudu, že jsme jím spoluvlastněný majetek – naši budovu – prodali pod cenou. I v zájmu budovy je změna vlastníka, pokračování patové situace by jen vedlo k jejímu postupnému chátrání,“ dodal Prchal. Výsledkem dražby se podle něj otevírá cesta prodat budovu za cenu podle znaleckého posudku.
Kadrman ve vyjádření pro ČTK uvedl, že si prodej prodej budovy státní organizaci nepřeje. „Lidsky jsme se rozešli. S mými právníky chci přesvědčit stát, aby budovu nekupoval, nebezpečí spočívá v tom, že se budova nechá ladem, potom se sejme památková ochrana a pak se zdemoluje a příběh bude uzavřen,“ řekl dnes Kadrman ČTK. Pokud SŽ budovu nekoupí, chce se Kadrman vrátit k jednacímu stolu a vyjednat vyplacení spoluvlastníků. „Nikdy jsem neměl zájem svůj podíl prodat,“ řekl Kadrman.
„Správa železnic má zájem na bezpečném provozování železniční dopravní cesty. Vzhledem k umístění historické nádražní budovy uprostřed kolejiště železničního koridoru a jejímu významu celou situaci bedlivě sledujeme a budeme analyzovat dopady, které s sebou případná změna vlastníka přinese. Vzhledem k současné situaci nemá Správa železnic konkrétní projekt, který by měl být v historické nádražní budově realizován,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Podle ní je překážkou k nákupu i skutečnost, že je nemovitost zatížena zástavním právem. Na konci října to byla částka 2,1 milionu korun.
Správa železnic dlouhá léta prosazovala demolici nádraží, neboť po přestavbě koridor u neměla pro stavbu od roku 2014 žádné využití. V sousedství vybudovala novou skleněnou výpravní budovu. Když památku o dva roky později režisérka Olga Sommerová a viceprezident Asociace pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví Martin J. Kadrman koupili za půldruhého milionu se dvěma společníky, plánovali, „že bude zase sloužit lidem“. Sommerová svůj podíl v roce 2018 odprodala.
Bývalá výpravní budova je památkově chráněna, přístup je k ní jen přes pozemky Správy železnic.