Nádraží Vyšehrad se dál rozpadá, Praha 2 podala trestní oznámení

Nádraží Vyšehrad. Autor: cs:ŠJů – Fotografie je vlastním dílem, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3645544Nádraží Vyšehrad. Autor: cs:ŠJů – Fotografie je vlastním dílem, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3645544

Nový majitel s úřady nekomunikuje.

83 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Koloťuk

Typický případ ,kdy majitel objektu kašle zvysoka na rozpadající se budovu. Je to škoda a ostuda už jen z hlediska kulturního a historického odkazu nehnutelnosti,ale i ukázka hluchého místa legislativy v podobných případech.

Pavel

Tzv igelitková privatizace v ČR po revoluci. Taková velká pračka špinavých peněz. Ti to nikdy nechtěli využívat. Cenu pro ně měl jen pozemek.

MilanSima

Před lety tam byl ještě výpravčí. Jestli by vůbec dnes ta bývalá dopravní kancelář byla obyvatelná, aby tam nespadl někomu na hlavu strop.

Svojsin

Žít Praha:-)

Martin

Uz to vyvlastnete…

Vašek

Tento pohled z ulice je ještě docela optimistický. Od kolejí je to ruina se vším všudy.

rtep

Mnohé starší i aktuální informace jsou k přečtení tady:
https://zachranimenadrazivysehrad.cz/kategorie/napsali-o-nadrazi-vysehrad/

Z mého pohledu jsou nyní již hlavními viníky situace místní úředníci a politici, kteří se zrovna moc nenamáhají, aby situaci řešili.

JackBrno

Dává zákon možnost takovou stavbu vyvlastnit? Dost pochybuju. A pokud se vlastník pod schránkou firmy na Kypru rozhodne nekomunikovat, tak úředníci nemají žádnou možnost řešení. Druhá věc samozřejmě je, jak se to vůbec k takovému vlastníkovi dostalo, ale to je jiná debata a zpět to už vrátit nelze.

rtep

Zákon tu možnost vyvlastnit samozřejmě dává.
Jenže hodně českých úředníků a politiků má k práci dost odtažitý vztah. Kdyby na příslušných úřadech seděl někdo pracovitý, už by toto nádraží bylo vyvlastněno dávno.

Více třeba zde:
https://dostupnyadvokat.cz/blog/vyvlastneni

libor

Kde jsou Gebrian a Tuna? proč už netočí videa?… jako o mostě vedle…

Georg

a to se mi zda, ze tohle nadrazi je vyrazne hezci a do lokality se hodici nez ten most

Frantisek

Obojí je památkou, vzájemně to na sebe navazuje.

rtep

Asi by se nemělo spoléhat jen na některé jedince, že se situací něco udělají. Spoléhat by se mělo zejména na místní politiky a úředníky a ti zcela evidentně selhávají.

Libor

Tam ještě mělo být ‚ 😀‘. Je vlastně zajímavé, jak důležitý most je trnem v oku, tak nádr o kus vedle je nevzrusuje

Frantisek

Ale vzrušuje, jen nemůže být fíkovým listem. Navíc ten most nechaly chátrat státní instituce, bylo tedy mnohem snazší se o něj starat (neříkám, že by vydržel věčně původní materiál), a přesto též nic.

Alibaba

Tomu mostu končí životnost (je z oceli ta ztrácí pružnost), žádnou údržbou ji neprodloužíte, na rozdíl od budovy.
Jestli nevidíte rozdíl, tak vám pak nemá cenu nic vysvětlovat.

JackBrno

A co můžou dělat?

rtep

Můžou samozřejmě vyvlastnit. A kdyby na úřadech neseděly nicnedělající individua, už by k tomu došlo před lety.

JiVe

Tuna je parazit

M19

Brání vám někdo začít sám?

libor

nepotřebuju, já jsem i pro výstavbu nového mostu…

Mariiscal Mariano Santamaria

Zajímalo by mne, proč se této hodně nepříjemné záležitosti nevěnuje bývalý investigativní novinář? Asi to není dostatečně pravicové a demokratické téma, aby bylo možno napsat, že za to můžou komunisti nebo Babiš …

Honza P.

Neplácejte blbosti. O Vyšehradském nádraží a celé této kauze se za poslední roky natočilo několik reportáží, stačí si to vygooglovat. Už o tom není co dál říct. Situace je na mrtvém bodě. Selhal jak stát, tak městská část, hlavní město i minulý a součastí „investoři“ i vlastníci. Je to takové memento devadesátých a nultých let, které se, doufám, už v případě takových staveb nebude opakovat. Jednou to spadne.

Jméno.m

A vyvlastnění je problém?
Ježišmarjá, to by byl vlastně komunismus, že jo?

Han van Meegeren

Vyvlastňovat třeba pozemky, to ale umíme. Třeba by šlo jít cestou pokuty třeba za porušení stavebního zákona za neudržování, pak její vymáhání, exekuce na majitele…
Jenže kdo ví, kdo je majitel, čí je kamarád, který developer na tak lukrativní adrese chce úplně něco jiného a tak.

Doctor

Tak. Ačkoli máme tady takový
Zákon č. 184/2006 Sb.
Ale neklapne to příteli, jsou v tom veliké peníze a zájem mocných.

Honza P.

Ano, vyvlastnění je snad poslední způsob. Jen racionálně nechápu, proč se to již nestalo, asi chybí důkazy s skutková podstata? (Pokud je tu nějaký právník, může nám to krátce vysvětlit nebo dát link, kde si to můžeme přečíst? Abychom nemuseli hledat v zákonech..) Spíš mi přijde, že už to není zájem státu ani města, že jsou tam další zájmy…

JackBrno

Vážně lze vyvlastnit stavbu jen proto, že se o ní vlastník nestará? O tom dost pochybuju. Vyvlastnění je velmi omezeno, z jakého důvodu ho lze provést a tento důvod to bude jen stěží.

Kuna

Budeva bývalého nádraží vyšehrad má několikanásobnou smůlu. V současnosti je mimo zorné pole veřejnosti, tím jak se vedou kulturní války o železniční most na Výtoni, tak to bohužel odnese nádraží Vyšehrad, které modernizaci trati nebrání.
Další smůla nádraží Vyšehrad je ideologie politiků. V době prodeje nádraží převážil tupý a neskutečně imbecilní pohled pouze na cenu, nikoliv na dlouhodobý přínos. Prodalo se to nějakým podvodníkům, nikoliv městu Praha. A dnes je zase ideologie někerých politiků brání „zasáhnout“ do soukromého vlastnictví, i když fakticky ani nevíme komu to patří a chátrající budova negativně zasahuje do městského prostoru.

Georg

budova ma smulu predevsim v tom, ze v ramci zpacnaneho rozdeleni cd na dopravce a infrastrukturu ji dostaly ceske drahy.

Kuna

To rozdelění bylo „zpackané“ záměrně, aby se pod České Dráhy dostaly naprostá většina komerčních nemovitostí a tím byl stížen přístup konkurence na koleje SŽDC. Znalejší doplní, iniciátorem byl jakýsi Kapoun, socan z Olomouce.
Samozřejmě tohle ohýbání pravidel vedlo k právnímu bordelu a mimo jiné nemožnosti využívat evropské prostředky na budovy železnice, ale ve vlastnictví ČD. Řada známích sporů, jestli nástupiště u výpravní budovy patří SŽDC, nebo už ČD. Prostě pomník politické ideologie, populizmu a korupce.

Ivan_pha

Já tomuto říkám největší krádež za bílého dne v dějinách. Navíc teď za to dostanou ČD slušnou dotaci.
Nebo nedostanou? Víte někdo, jak je na tom posuzování transakce v Bruselu?

JackBrno

Trochu se obávám, že zasáhnout do soukromého vlastnictví v tomto případě nebrání ideologie, ale jednoduše zákon. Opravdu nevím, na čem byste ten zásah chtěl stavět.

zdydy

Tak to vyvlastněte ze zákona

Daniel Bečvář

Smutný případ impotence státu, který několik let jen bezmocně sleduje, jak se budova rozpadá. Po uzavření chodníku tedy nyní došlo i na uzavření přilehlé silnice a další na řadě bude zřejmě tramvajová zastávka. Pokud ani v takovéto situaci nelze budovu vyvlastnit, je třeba urychleně iniciovat změnu zákona.

SaulGoodman

Tak on se o to pokud vím nikdo ani nepokusil. Faktem je, že vyvlastnění je možné vždy jen za náhradu (a to je dobře) a ta nebude jen symbolická, takže bych spíš spatřoval neochotu to zkoušet v tomto směru, byť tam roli jistě hrají i jiné aspekty.

Frantisek

Když nelze sehnat vlastníka, nelze mu ani poslat náhradu, ne? Má se starat.

Doctor

Impotence, neschopnost a hrabivost. Okolo vyšehradského nádraží jezdím od poloviny osmdesátek a vždy odráželo svou dobu. Za komunistů stagnace, necháme to vyhnít i s nájemníky v bytech 3. kategorie. Pouze nezbytná údržba. V půli devadesátek se hlavně kradlo (přemísťovalo), kdy zmizela kamenická díla (lvi) a jiná drobná výzdoba, potom pokračovala neoprávněná asanace hrázděného přístřešku nástupiště, čekárny a následné čachry s výměnou vlastníků budovy. Nájemníky vystěhovat, lépe se to (ne)udržuje. Korunou navrch bylo zrušení dopravní služby. Dnes je na pod střechou vybydlené a staticky narušené budovy, u kolejí skládka a nocoviště bezdomovců. A opět stagnace ze strany státu a navíc podplácení… Číst vice »

Bývalý cestující

Jinde by to byla architektonicky i pro cestující exkluzivní zastávka s ještě exkluzivnější polohou, u nás se můžeme těšit na HyperSuperShopping případně nějaký BuissinesLokál….

Frantisek

Přesně. Už asi 30 let se vymýšlí, že tam někde bude zastávka, ale musí se vybudovat nová, protože prý oblouk (řešitelné posunem nástupišť nebo kamerami) či přestupy – od metra C na mostě po tramvaje na Výtoni – a mezitím se neděje vůbec nic.

Marcel Štancl

Hlavně je to náhoda, že budova Vyšehrad je na spadnutí a most přes Výtoň také! Nepřišel někdo s tučným úplatkem, aby se zastavil provoz Praha Vyšehrad – Smíchov , někdo má možná zájem o pozemky.

Ondřej

Vyvlastnit. Jak jednoduché…

Tomáš

Působí to na mě dojmem, že to nechávají dojít tak daleko, až stavba bude staticky narušena vlivem počasí. Pak se přizve statik „kamarád“ který doporučí demolici budovy. A ejhle, máme tu parcelu k nějakému projektu. Co mě osobně vadí a nejen v tomto případě, je to, že se bojíme ukázat na určité lidi prstem a jmenovat. Budovu vlastní firma MIQUELIRA LIMITED, který je zapsána se sídlem na Kypru. Aktuálně tato konkrétní firma figuruje v 5 českých firmách. IMMO Zličín s.r.o., IVP REAL a.s. , RailCity Vyšehrad s.r.o., Slavkov bydlení a.s., tyto 4 firmy mají stejnou adresu Svobodova 86/2, Vyšehrad –… Číst vice »

jkjk

Cílový majitel (který to vlastní už od roku 2007) má dost hroší kůži, aktuálně je obžalován (jako uprchlý) z daňových úniků se škodou přes 650 mil. Kč. Ta jména výše jsou jen bílí koně.

Tomáš

Bílý kůň je hold bílý kůň. Ale vzhledem k tomu, že tito lidé nebudou náhodně kolemjdoucí po ulici před živnostenským úřadem, na které se to „napsalo“… Určitě z toho mají nějaký prospěch. Že by to dělali v dnešní době z dobré vůle a poděkování?

Petr Herbrik

Ještě zjistit s kým se majitelé těchto firem stýkají (na golfu, v nočních klubech) a bude na světě odpověď na otázku, proč žádný úřad nevyužije platné zákony k vyvlastnění a proč se žádný novinář o ně nezajímá.

Petr Herbrik

Obávám se, že jediný způsob, jak tuto budovu zachránit je organizovat pravidelné demonstrace s hojnou účastí voličů kolem budovy, aby se o to novináři museli začít zajímat a pak už by to nemohly ignorovat ani úřady, zvlášť když by se k tomu přidaly trefně mířené žaloby. Jinak budova dopadne stejně jako smíchovský lihovar: prostě se počká, až statik nařídí demolici. Lihovar vydržel desítky let, jak dlouho vydrží drážní stavba?

Kámo

Můj názor je, že se budova schválně nechá zchátrat, že ohrožuje „bezpečnost okolí a provozu a může spadnout“. Statik a úřad pak rozhodnou o demolici, kterou zaplatí úřad. Ten se pak pokusí (pravděpodobně neúspěšně) vymáhat pokutu a peníze za demolici po vlastníkovi pozemku. Nevím přesně, jak velká část nádraží je “ kulturní památkou“, ale vzhledem k „bezpečnosti „okolí se provede rychlá demolice, která by jinak trvala léta ( než rozhodnou úřady a soudy ). A najednou zde mám stavební lukrativní pozemek ( sice v pásmu dráhy )…, který mi rychle zajistil úřad 😭.

Ivan_pha

Myslím, že její čas už nadešel. Bohužel, bylo to krásné nádraží.

Alibaba

Protože památkové ochraně nerozumím, tak se zeptám asi naivně.
Proč už pokuty (za nedodržení památkové péče) nepřevýšily klesající hodnotu budovy a budova nebyla vyvlastněna (za předpokladu neplacení pokut)? Kdyby ty pokuty byly placeny, tak by se za ně mělo dát opravit budovu do stavu, kdy nebude tak chátrat.

Jak tu kritizuji furt památkáře, tak tady je budu kritizovat taky, prostě dvojí přístup, na soukromníka si netroufnou. Podle mě by měly dávat pokuty každý měsíc (myšleno symbolicky).

ABC

Asi se erár na to tak úplně netřese, aby to najednou „citlivě zrekonstruoval“ dle požadavků pamárkářů, ať to stojí co to stojí.

Alibaba

Erárem myslíte město nebo stát?
Městu se obecně vždycky budovy hodí.

Frantisek

I památkáři jsou ‚erár‘. Jde o to, co chceme jako společnost zachovat – jestli kvalitní a zde možno současně funkční stavbu, nebo levnou ‚plastovou‘ náhražku, nebo též nic.

ABC

Ano zachovat a taky z daní zaplatit. Národ sobě 🙂

Vojtěch Suchan

Pokuty pravidelně dostává. Ale nejvyšší pokuta co památkáři mohou udělit je pár set tisíc. Památková péče je u nás totálně impotentní a vymlouvá se na ní v případě špatně připravených staveb, nic víc za tím není.

Sova

A platí nebo neplatí? Pokud ne, tak pravidelné pokuty v řádu „pár set tisíc“ by měly brzo převýšit hodnotu budovy a pak přikročit k vyvlastnění, přičemž vyvlastňovací cena se započte na uhrazení pokut. Jednoduché.

Alibaba

A kolik teda na pokutách zaplatily?
Pokud projde žaloba na obecné ohrožení, tak by se to dalo opravit na účet vlastníka, a když se nepřihlásí/nezaplatí, tak budovu převést na stát jako nalezenou věc.

Frantisek

Oni jsou také dvojí památkáři – odborníci bijící na poplach a úředníci vybírající pokuty. To jsou dvě různé instituce o různých lidech. Na to prosím pozor!

Alibaba

V tom případě bych viděl i třetí druh památkářů, který se projevil v neznalosti problematiky stavby ocelových konstrukcí a vyhlásil si z blbosti takto památku. 🙂

marek hudec

jediná možnost – nechat spadnout

standa

přesně. i kdyby se to opravilo za nehorázný cash tak co s tím hlavně? co s tím!!!!!!! ???

Frantisek

Nádraží? Vždyť i nástupiště zamýšlené zastávky budou na budovu v podstatě navazovat. A bytů je také málo, směrem do ulice pro ‚citlivky‘ a směrem ke kolejím pro fandy vlaků.

ABC

ale v původním stavu!

Tomas

Ač nejsem příznivcem vyvlastňování, tak ve výjimečných případech by měla být možnost toto udělat. A to v momentě, kdy majitel zcela očividně s budovou nic nezamysli a čeká až spadne nebo až ji od nej SŽDS vykoupi, podle toho co nastane dříve. Tento stav již několik let obtěžuje místní, chodce, teď už i řidiče a nikdo nemá žádnou páku na to, s tím něco udělat. Takových objektu je po Praze více a nejen po Praze ale i po cele ČR a měl by být vyslán jasný důkaz, ze je právo nemovitost vlastnit ale zároveň povinnost se o ni i starat… Číst vice »

UN1230

Doufám, že až to spadne, tak MČ v souladu s periodickou změnou územního plánu vyhlásí stavební uzávěru, a na ty pozemky budou leda tak chodit chcát psi.

David

I toto je jedna z budov, kde by výrazné zvýšení daně z nemovitostí mohlo donutit majitele s tím něco dělat a nebo to alespoň prodat. Ale pokud se majiteli vyplatí čekat až památkové chráněná stavba spadne, tak je něco špatně.

Granja

Takže potrestáme všechny.

Spravedlnost neexistuje

Dávno to měl stát vyvlastnit a majitel platit škody způsobené tím že to neudržuje!

noerf

Vlastník to nechá zdegradovat a pak to na základě statického posudku zbourá a postaví něco, z čeho bude mít zajímavý příjem a nebude nějak extra zatěžován památkovou ochranou objektu.

standa

udělal bych to stejně … a nebo bych nebyl tak blbý a vůbec to nekupoval. a další věc!!! Kdo se postaral o prodej? kdo zařídil že se tato budova dostala do soukromých rukou? tam hledejte viníka… soukromý subjekt bude mít vždy soukromé zájmy, nikoli veřejné.

Frantisek

Proč blbý? S ochranou i charakterem místa by se mělo počítat. Pokud chcete něco jiného, kupte něco jiného, ne toto. Jiná věc je, že lidé pro peníze i bezostyšně vraždí. Nechápu tuto posedlost, komu asi přinesla štěstí…

Šejdr

Řekl bych, že v tomto případě došlo k podcenění robustnosti nádražní budovy, která se bez dlouhodobé údržby nezačne hroutit tak snadno, jako třeba obyčejná vila. A navíc se kolem Vyšehradu pořád pohybuje dost lidí, takže se tady nedá použít oblíbená metoda, při které někdo úplně neznámý nařízne motorovkou trámy střechy, aby se co nejdřív zbortila, do budovy pořádně teklo, za čas se propadly stropy, a pak už statik bez námitek vypíše demoliční výměr.

firon

Tipoval bych, že nový vlastník je starý převlečený vlastník. Myslím, že některých zemích zemích mají zákony, které umožňuji neudržované nemovitosti zabavit bez úhrady. A co mohou a zmohou české úřady? Dávat opakované pokuty? Potom exekuce? Babo raď!

Kubrt

Nějaká forma vyvlastnění – ok – ale co dál? Kdo by měl řešit a financovat další kroky?

Jan Kavan

Prodej se závazkem

standa

to by nikdo nekoupil.. to je jakoby jste měl koupit byt s nájemníkem i když v tom bytě chcete bydlet vy a nebude vám to na základě svazujících smluvních dodatků umožněno … NIDKY!!! co bych z toho měl!!!

Frantisek

Tady přece ale nikdo nemusí chtít bydlet. Může pronajímat jednak možné odbavovací prostory, jednak nějaký obchod v přízemí, pár bytů jiným… Jasně, není to továrna na peníze, ale neříkal bych, že to nechce nikdo. Otázka je, za jakou ještě cenu, když to erár nechal dojít tak daleko.

SaulGoodman

To by asi těžko něco vyřešilo, pokud se nepletu, tak tady historicky byl nějaký záměr to předělat na hotel nebo co, ale skončilo to na nepovolení památkářů udělat výrazné dispoziční změny interiéru. Moc nevím, kdo by si koupil historickou budovu zralou na vysoké desítky milionů investic, aniž by bylo možné ji nějak rozumně komerčně využít.

standa

jojo přesně ….. černá díra na peníze…. nic víc… jestli to tam chtěj mít kvůli jejich potřebám vše zachovávat v původním stavu tak ať památkáři solej ze svého…. ale copak? ono se nechce? proč?

Gwann

Když stát chce, aby elektrárna dodržovala emisní limity, tak ať to platí že svého?

Nebo to, že z nebe padají saze a prší kyselina, by už vadilo?

Máte přemýšlení primitivniho sobce a barbara

Kamui

Pokud by byl pokus o vyvlastnění, tak předpokládám že ta budova vyhoří. Možná pro jistotu i dvakrát.

Peeetr

To vůbec nevadí. I kdyby pak stát zbořeninu odstraňoval sám, tak prodej pozemků to zamázne. Hlavně co nejdřív umožnit zase bezrizikově používat silnici a chodník.

Frantisek

Hlavně tu silnici, že jo. Co je kolem, je úplně jedno. Může to být třeba plechová krabice s parkovištěm. Akorát okolo také žijí lidé, možná i kultivovanější.