Nádraží Vsetín čeká přestavba za 2,4 miliardy, starou budovu nahradí nový terminál
Železniční stanice Vsetín před modernizací. Pramen: Správa železnic
Vzniknou nová nástupiště a podchod, který vyústí až Na Lapači.
Vzniknou nová nástupiště a podchod, který vyústí až Na Lapači.
Stanici Vsetín nečeká velkorysá přestavba, ale pomalý útlum. Jediné plus bude zvýšení výšky nástupištní hrany pro cestující, protože v místech, kde jsou současná panelová nástupiště přerušená pro kdysi jízdu akumulátorových vozíků, je nástup a výstup do vlaků obtížný. To je u kolejí č. 1,2 a 3. U kolejí č. 4 a 6 už takový rozdíl není, ale nová výška bude samozřejmě lepší. Velkorysá přestavba vsetínského nádraží byla připravena v roce 1968, tehdy mě přijímal k ČSD tehdejší náčelník Kotala a na stole měl rozložené podrobné plány nového nádraží, které se mělo stavět 1969-70. Popisoval mi jak bude nádraží přestavěno, hlavní… Číst vice »
Kdyby jste chtěl nástupiště v přímé o délce 400 m, tak musíte začít někde před nadjezdem ze směru od Valmezu. Vešlo by se to pod nadjezd (mezi pilíře)? Já bych taky řekl, že ne.
Ano, vešlo. Při stavbě nadjezdu se počítalo s rozvětvěním kolejí mezi pilíři, první výhybka měla být v místě nynějšího vjezd. návěstidla. Proto je první panelák na Štěpánské odsunut od kolejí, v nyní volném prostoru mělo začínat větvení kolejí. Nákladní část stanice, včetně SNV a SKZ měla být v místě pily. Na projektu nadjezdu je větvení kolejí mezi pilíři nakresleno. Pilíře byly projektovány tak, aby nepřekážely kolejím. Vím to, protože jsem na několika jednáních o stavbě nadjezdu byl a ty projekty jsem viděl. Jednou tehdejší vedoucí odboru ONV p. Coufal vytáhl ze skříně složku s plány rekonstrukce nádraží z r.1968, která… Číst vice »
Taková krásná klasika, nestačila by jen revitalizace. To zase bude BETÓNU……a za tu děsivou částku asi i zlaté kliky. Dovedu si však představit pro cestující to bude spíše horší než lepší, jak to většinou tak po modernizaci bývá.
Měl jsem rád třeba nádraží Stříbro, no fuj co z toho je teď, ztratila zcela úplně své nádražní kouzlo….je z toho prostě jen stanice bez kouzla 🙁 a že takových je po republice.
No úplně nevím, zda těch navrhovaných nástupišť není málo, protože nejen, že odtud vychází další lokální trať, taky tam jsou roztrhlé osobáky na hlavní štrece, takže se další obsazená kolej navíc, nevím,nevím, jak se s tím poperou. Další věc, ikdyž už asi pláču nad rozlitým mlékem, je škoda té budovy, co jsem slyšel , že má špatný technický stav, no co, tak se opraví..ve stejném slohu byla kdysi ,,zrekonstruována´´ i budova v Ostravě na Svinově a jak pěkně vypadá dnes, co takhle na Vsetíně to udělat taktéž…jo a co vím, tak žádné sypané perony tam nejsou. PS: nevíte, kde tam… Číst vice »
Sousední Valmez má 1 ostrov pro trať na 280, 1 ostrov pro trať na Ostravu a 1 peron u budovy pro Rožnovku. Stačí to. Vsetín bude mít 1 ostrov pro trať 280 a 2 perony u budovy pro Karlovickou Střelu. Vlastně bude na Vsetíně o 1 nástupní hranu víc, než kolik je ve Valmezu, když se pomyslně vyškrtne ten ostrov pro Ostravu.
Já bych teda viděl ještě jedno nástupiště v tom videu, ale je třeba se pořádně dívat. Je tak trochu bokem, jen o jedné koleji, která k němu přiléhá.
Nestačí. Při běžném provozu ano ale při některých výlukách ne takže se někdy používalo nekryté nástupiště u 3 koleje.
Dispoziční výpravčí (doprava Vsetín, jak říkáme) je v budově směrem na Valašskou Polanku. https://mapy.cz/zakladni?x=17.9975286&y=49.3327607&z=17&source=addr&id=11750167
taky nevím, kde ty sypané peróny vzali =)
Velkou vyhodou Vsetina je, ze ma idealne umistene nadrazi v centru mesta, podobne v jako krajsky Zlin ci UH. To plati v ramci cele trasy Praha-Zilina, kdyz se nezajizdi do Prerova.Ve srovnani s VM ci Hranicemi maji vsetinsti nadrazi zcela u nosu, coz se odrazi v poctu cestujicich presto, ze Vsetin je jen okresni mesto.
Okresní, ale malé, takové spíše venkovské.
Podhorské…
Asi 28.000 obyvatel, 2x víc než MuN.
Kde jsou ty doby, kdy Vsetín měl skoro 30 000 obyvatel. Demografické změny jsou i zde naprosto neústupné, mladí lidé odcházejí studovat so větších měst a již se nevrací. Aktuální přesný počet obyvatel je dokonce pod 25 000, tendence klesající.
Jsem jim chtěl před 15 lety demograficky polepšit o +2, ale parnerka to zavrhla.
Pokles je dán osamostatněním několika obcí.
To už dávno není pravda. Jde o ztrátu obyvatel vystěhováním a také přirozeným úbytkem.
Vsetín je docela pěkné město plně okresního typu. Nesmíte od okresních měst očekávat vysoké uliční fronty, to je v našich podmínkách výsada skutečně velkých měst. Jinak souhlas, jsou okresní města, která působí více městsky na čele s Opavou, ale to je bývalé hlavní město Slezska, hodně záleží na historii, rozhodně paneláky městský šmrnc žádnému městu nedodají.
Jako v tom vtipu z gynekologie – hrozná díra ale krásné okolí…
tak to se říkalo o Bruntálu. Vsetín je mnohem hezčí a není tak utopen v zóně nikoho.
Rýpnu si: Peron nesmí být v oblouku, měli by to nádraží odsunout.
Tak to byste měl napsat radním do Brna, třeba by si s tou rekonstrukcí hlavního nádraží pohnuli =D
Jsou věci, na které je lépe nepospíchat. Odsun nádraží v Brně mezi ně patří.
Zajímalo by mě jak autor přišel na 8 nástupišť? Jejich tam pět a novu budou 4.
Buď je to 8 kolejí, nebo tam projektují nějaký dopravní uzel celostátního významu…
„Ten bude nově napojen i na oblast Na Lapači.“
Výborně! Člověk nebude muset obíhat nádraží jak trotl naokolo.
Úspora času bude minimální a stát to bude majlant.
„Jenom“ necelého půl kilometru zbytečně navíc. Ale jestli chcete lidi odradit, aby do vlaku nelezeli, tak má správný přístup.
Jasně, deset minut cesty pěšky, deset minut čekání u závor… Naprosto minimální úspora času 😀
Pokud to odradí část lidí z oblasti Na Lapači lézt přes koleje, tak za mě plus.
Hezké,ale podle mě to má jednu chybu.Chybí zelené střechy a nebo nad nástipišti fotovoltaika.
Myslíte vážně nebo ironicky?
FVE se dá doplnit, zelená střecha zrovna na nádraží imho netřeba.
Pokud bude nová střecha placatá, tak za pár let bude i zelená. Neúdržbou.
Zelená střecha bude na výpravní budově a parkovacím domě.
A co nějaká ekologická zásuvka pro elektromobil, nebude? Klidně by se mohla napájet z trakčního vedení. 😉
Ekologicky pojedete autobusem. Spotřeba pět aut, kapacita deseti.
A přímo, bez transformace…
Vizualizace: https://www.youtube.com/watch?v=lV1B25N7NA0 (většině zdejších přispěvatelů by prospělo si ji před psaním pustit)
Ano, stejně jako, že by odkaz na tu vizualizaci, stejně jako nějaký obrázek z ní neuškodil přímo v textu… Zas tolik času by to snad autorovi nezabralo…
Ale odkaz na leták SŽDC k akci v textu je. Hned zpočátku. Zase tolik času mi to nezbralo to zjistit.
Aspoň vím, kolik lidí na ten odkaz nekliklo – to budou ty mínusy… 😉
Ale to jsme si pustili před psaním komentářů.
tady máte situačku projektu rekonstrukce přednádraží (z roku 2017), pak se to ještě drobně upravovalo, ale to podstatné tam je vidět. Co je stále v jednání je vlečka okolo areálu nemocnice k Baťovým lesům, město se snažilo s nimi dohodnout, zda by se nechtěli přesunout jinam, protože ta vlečka a kamiony okolo nemocnice nejsou nic moc, zvažoval se například areál s vlečkou v Jablůnce, ale co vím, tak to stále není dořešeno.
https://www.dropbox.com/s/r2kz2jk92n6clnx/nadrazi_schema.pdf?dl=0
jsem zaslechl, že z Jablůnky bude jen zastávka, je na tom něco pravdy ??
o tom nic nevím
Prosim ať to nedělaji bez architektonické soutěže
UŽ je hotovo. Čunkovo dědictví.
vsetínská radnice odmítá architektonické soutěže z principu, to je obtěžuje. Když už, tak osloví tři kanceláře, a stejně to dopadá špatně: https://otevrenyvsetin.cz/vize-centra-vsetina-2025/
Ale co taky čekat od vedení města, ve kterém je radní za ANO zároveň „městskou architektkou“ a dva roky to úspěšně tajila.
NIC.
Pochopil jsem dobře, že nově nebudou autobusové stanoviště vedle nádraží, ale před nádražím? Že by se tak vyřešil nátlak pana ČSAD Zemka, který neví co by chtěl za svůj pozemek?
ano – nicméně pokud se jedná o současné autobusové nádraží, pozemek je města, pana Zemka jsou ty stavby nádraží.
Pokud nejsou jeho, tak podle mě mu jsou dlouhodobě pronajaty, a teď vydírá kraj za vjezdy příměstských autobusů.
A jak by to podle vás dělal? To mě jako zaujalo, že…
https://www.zelpage.cz/clanky/komentar-dve-trate-tri-pristupy?lang=cs
No už bylo na čase .. jo ty perony budou stačit. Vsetín je jedno na nejhorších nádraží v republice.
Mně tak hrozně vadí, že v takových stanicích musí vzniknout podchod, a furt se toho nemůžu zbavit, když vidím, jak pěkně a rychle funguje přestupování teď…
Teď je to tam o držku .. a s těch sypaných perónu se do vlaku leze jak na Sněžku. A budova je rada že stojí. Lidé si nebudou zkracovat cestu a pěkně podchodem až na lapač. Má to hlavně bezpečnostní , zdůrazňuji bezpečnostní funkci.
bezpečnost na prvním místě! Těch zvrtlých kotníků, polámaných rokou a přejetých lidí je tolik, co 14 dní aspoň jeden. Na chirurgii na Vsetíně můžou vyprávět!
Krajské město obdobně – už aby se rekonstruovalo nádraží Zlín-střed, vybudoval se podchod, teď je nástup/výstup do/z vlaku adrenalinový sport. Slabší povahy vystupují v Prštném a do centra jedou trolejbusem…
… a každý den se z nádraží odklízejí desítky mrtvol.
Které v Olomouci ani nestíhají pitvat…
Dúchodci se nádražím právě kvúli podchodúm vyhíbají. Ty schody prostě nevyjdou ani nesejdou.
Pokud je do podchodu výtah, a zde bude, tak se vyhýbat nemusí 😉.
Mohou k němu dojít, zjistit, že je v poruše, a zase odejít? 🙂
Musel by tam být podchod s podjezdem pro vozíčkáře (takové to lámané stoupání), což si myslím že už se skoro nikde nerealizuje. Všude výtahy a platit provoz, údržbu a revize….
2,4 mld?
Se nekdo po…
To je uplne nesmysl kdo to ksakru pocita ty studie hodnota za penize
2 miliardy za komplet reko stanice + podchod a budova to není tak strašné
+ ještě stavby okolo (silniční), takže to asi odpovídá…
Čemu se divíte?V Petrovicích u Karviné budou dělat oboje zhlaví plus nějaké 2 mosty co jsou pod nima a cena je necelé 3 miliardy 😀😀
Mám za to, že SŽ vůbec nikdo nekontroluje, přitom při těch doslova desítkách miliard do oprav nádraží, ne -li stovkách, by tam měl kontrolovat NKÚ. Ale ti to zkontrolují za dvacet let a řeknou, že to všechno bylo předražené. Ale to už nic nezachrání, kontrola by měla být předem.
Pustil jsis to video aspoň na 5 minut ? Od Ústí po Vsetín obě koleje se budou dělat, komplet nové nádraží, několik budov, podchod, nějaká ta silnice… Takže se celkem divím, že to je za takovou částku a ne vyšší
Kdyby tento odborný server dával k článkům tohoto typu schémata stanice pro výhledový stav (jakože součástí dokumentace vždy jsou), ušetřil by řadu otázek v diskuzi, výlevů na téma počet hran, počet kolejí, jejich délek atd. Předem děkuji.
Zbytečné…
Kdyby to nebyli barani, tak mají ještě trať do Zlína a Otrokovic. Jenže se místní pantátové báli, že by poklesl význam Vsetína jako uzlu. Barani jedni tvrdohlaví.
té trati se brání naopak Zlínský kraj – pro Vsetín a širší Valašsko by to naopak bylo požehnání. Bohužel v této rekonstrukci na to není udělaná příprava/rezerva, takže se obávám že se toho neodžijeme
Asi to bude dost peněz ,jen tunel.. ale bylo by to luxusní spojení Vsetín – Otrokovice a po celkové modernizaci i jízdní doby.. oproti autobusům a autům.
můžete si počíst, cca před deseti lety se na to dělala územní studie, cena je podle variant hodně rozdílná.
https://www.kr-zlinsky.cz/uzemni-studie-reseni-koridoru-zeleznice-vizovice-trat-c-280-cl-2669.html
https://zlinsky.denik.cz/zpravy_region/vsetin-se-bouri-proti-stavbe-batovy-zeleznice.html
To už asi nebude odpovídat aktuálním stavu, je to dvanáct let staré.
Pokud je mi známo, skutečné námitky měl pan Slovák a také starosta Vizovic. Nestačil jsem se divit. A to tu žiju 50 let.
Valachy propojit přímo s jihem, tak to je nadlidský úkol pro zcela jinou garnituru, než jakou jsou schopni si současní voliči navolit.
Celostátní trať má stavět a platit okresní město? Nebo jak to myslíte?
Ne, tak to rozhodně nemyslím. Myslím tím bránění v realizaci stavby. Ony námitky z obavy poklesu důležitosti zazněly, proběhly tiskem a jsou zdokumentovány. Zrovna tou dobou na to stát peníze měl.
Před dvanácti lety, za jiného vedení. To už je dávno. Už někde uznali námitky o poklesu důležitosti jinde za relevantní proč nezahájit stavbu?
Teď pravděpodobně nebudou finance, protože pandemie. Velmi rád bych viděl část nákladní i osobní dopravy ze silnic na této trati.
Před tím na to nebyly prachy protože krize. Když se nechce důvod se vždycky najde. Cena 5 mld, když započtu to trochu zvednu kvůli růstu cen tak dejme tomu 6 mld, tak když se podívám na cenu té srandy na D8, kdy se tak úspěšně šetřilo za tunely až by za ty peníze stály ty tunely dva, tak je ta cena velmi příznivá. Prodražit by to mohla např. změna zabezpečení, ale stále se podle mě budeme pohybovat v přijatelných číslech.
Pokud je mi známo, skutečné námitky měl pan Slovák a také starosta Vizovic. Nestačil jsem se divit. A to tu žiju 50 let.
Čtu dobře – z osmi sypaných nástupišť – tedy osmi možností budou jen tři nástupištní hrany???
Není to náhodou hlavní tah na Žilinu – Poprad – Košice???
Hlavně, že to bude stát prachy…
Pro osobní dopravu tři nástupní hrany zřejmě stačí (2 na Hranice – Horní Lideč, jedna Velké Karlovice. Podstatné bude, aby zůstali koleje pro nákladní dopravu a nakládku.
Hlavni tah na Zilinu je pres Ostravu.
Hlavni tah vede jak pres Ostravu, tak pres Vsetin, jen spodem je to kratsi a rychlejsi takze vychazeji lepe pripoje v Ziline na Kosice.
Zkuste si tak naplánovat výlet. Přímé vlaky NEJEZDÍ.
Pro náklady vychází lépe tahat to přes Valachy,protože tady nejezdí osobaky v 15 minutovém taktu. Sklonové poměry jsou +- stejné
To máte pravdu ale opak je spíš pravdou.
A proto zkuste jet do Košic bez přestupu a vezmete to ze Vsetína přes Olomouc a Ostravu. Tak jsme to dopracovali. Podívejte se dobře do jízdních řádů. Kdepak je vlak „východ-západ“ Františkovy Lázně – Košice ???
3 nástupní hrany možná dělené. V Čelákovicích jsou taky tři nedělené hrany a jeden šturc pro hodinový 5skt lokálek, čtvrthodinový takt tranzitních osobáků, hodinový takt nezastavujicich rychlíků, hodinový takt expresů a hodinový takt zastavujicich Sp. A prý to má zvládnout i dálkovou z Prahy do noveho nádraží v Mladé Boleslavi. Čili ve špičce nějakých 7 až 10 páru tranzitních vlaků osobní dopravy. Nákladní doprava tam má bez odklonů cca 5 párů v průměru denně.
Tak proč by Vsetín nemohl zvládnout plánovaný objem dopravy se třemi hranami? Kór když asi budou dělené?
Kolik je v Čelákovicích končících/výchozích vlaků dálkové dopravy za den, obdobně kolik regionálních osobních vlaků (na trati 231)? Kolik je mezi nimi přestupů za den?
26 párů obracáků denně ze dvou lokálek. Všechny se točí na šturcové 4. koleji. Myslím, že z toho pravidelně 8x denně je vjezd na VCRP. Jiné vlaky tam nekončí. Kolik je těch obratů ve Vsetíně? Máte pocit, že na novém nádraží bude muset být doprava zredukována? Já vůbec. Navíc do pěti let hrozí na trati 282 tvrdý takt. Jeďte se podívat do Libně. Nebo do Radotína. Co se tam vyjezdí na půlce stanice. Jeden peron, dvě hrany, celkem 4 průjezdné dopravní koleje asi 200 osobních a nákladních vlaků. A to máte z jedny strany HPB a všechny vlakové cesty jen… Číst vice »
Nástupní hrany budou minimálně 4. Vnější nástupiště přejde ve směru na Horní Lideč na jazykové. Ten počet se mi zdá zcela odpovídající. Navíc přidání dalších nástupních hran by ubíralo koleje nákladním vlakům.
Ta doba, kdy ve Vsetíně byla často k dispozici jediná průjezdná dopravní kolej, se už nikdy nevrátí, stejně jako SNV (stavba Stanovnické přehrady), uhelné Pn vlaky na Slovač a Vn zpět, tranzitní Sn Čierná n.T., připojování postrků, D3 do Jasenice, fungující vlečky a práce 2 posunek na denní směně (130 -140 vlaků za směnu).
V osobce výchozí Os na 3 směry, rychlíky na Prahu a vlak za vlakem na východ…….To vše bez RZZ a autobloků – elektromechanika s Rankem, jednosměrné hradlování a obsluha Odb. Bečva……
To bude tím, že už se nevozí uran do SSSR a zbrojovka nezbrojí jak o život.
… Taky pamatuju, kdy se na telefonu otáčelo ciferníkem. Ne jak dneska, kdy se to rovnou nacvaká na číslech. Jó to byly časy, kdy se telefon nedal ovládat víc jak jedním prstem a číslo volajícího nebylo vidět.
To nemá s uranem ani „Z“ Vsetín nic společného.
Ano, je to koridor nákladní žel. dopravy č.9 (trať evropského významu) – a dokud nejela Pendolina a EC,IC přes Ostravu, byl tu i osobní i nákladní provoz vysoký.
Nádraží Vsetín leží na méně důležité elektrifikované trati 280.
Modernizace dostane 25 kV? Nebo jen přípravu jako obvykle, aby se mohla při následné konverzi vykázat další činnost a tekly další prašule?
Určitě se bude dělat příprava. Ale nejdřív se musí otočit napájení kolem Lidče.
Leží na trati, jejíž rozvoj projednáváme se Slovenskem a očekává se na ní nárůst dopravy.
Budou ty nástupiště po takové výrazné redukci stačit?
Nebudou, ale to je jedno co tam mají lidi courat.
A kolik byste tam chtěli perónů? Sedm jako na Wilsoňáku?
Čtyři hrany plus šturc pro lokálku.
To by byl ideální stav.
Ale zkus to vysvětlit v Praze.
Což by být mohlo. Vnější nástupiště přejde do jazyka (šturc pro lokálku) a dlouhá strana se dá očekávat rozdělená cesťákama na 2 koleje. Jenda pro Os od Hranic, druhá pro čugálu od Lidče. Plus ostrov pro tranzitující vlaky (Ex a případné Os).
A co ten objekt zcela vlevo na tom videu?
Já je na tom videu vidím. Jen ta čtvrtá je trochu bokem.
Relevantní informace by byla, kolik bude nástupištních heran.
Pro samotné pasažéry jo.
Třeba se to pak za další těžké prachy předělá.
Bude, určitě rozdělí nástupiště na sektory
Asi tak, Regionova/Shark/Desiro (kéž by bylo) nemusí mít celých 250 metrů jen pro sebe.
na Přerov bude jezdit od příštího roku Regiopanter, na Karlovice/Horní Lideč už nyní jezdí Stadlery Arrivy, které navíc postupně převezmou všechny výkony od motoráků 845. Regionovy už tady nejezdí.
Pantery od r. 2023.
To jsem uváděl jako příklad krátkého vlaku, který nemá ani 50 metrů délky.
Odbočuje tam jedna lokálka. Podobně jako v Otrokovicích. Ať počítám jak počítám, v Otrokovicích jsou 4 hrany. Jen Velké Karlovice nejsou Zlín, aby tam jezdil přímý R z Prahy.
Ale těch pražských RZ na autech, co v Karlovicích stojí u roubenek a hotelů, je nepočítaně.