Nádraží jako elektrárna. Správa železnic vypsala soutěž na instalaci fotovoltaiky na deset budov
Fotovoltaická elektrárna na stanici Děčín východ. Foto: FB Martina Kupky
Správa železnic chce využít na instalaci dotační programy.
Opravdu na deset budov? Není tam nějaká chyba v desetinné čárce?
Solární elektrárna na střeše skladu: https://www.greenmalfini.cz/
NO KONEČNĚ to někoho napadlo – v Česku je 7000 nádraží=spousta budov, spousta střech… Vždyť už existujou i solární střešní tašky a solární obkladové panely na rovné fasády….
To samé už dávno měli být na každé škole, úřední budově, nemocnici, duůchoďáku, fiízlárně, muzeu, teplárně apod.
A u soukromých subjektů na střeše každé výrobní nebo skladovací haly…!!!
Prosím o zdroj informace, že v ČR je 7000 nádraží, kde je střešní plocha pro instalaci FVE, místo pro měnič a vyvedení výkonu FVE elektrárny do dálkových drátů el. vedení (tzv. distribuční soustava), popř. zapojení do ostrovního provozu?
Osobně si tipnu, že tam máte tak o nulu navíc. Ale fakt jen tipuji.
A i kdyby co s tou vyrobenou el.energii dál dělat. Bohužel se timto popírají základní fyzikální zákony. Už teď neexistují přetoky do nadřazené soustavy, ČEZ to již nepovoluje.
V létě se vyrobí, naskladuje a pak se použije na zimu. Nanuk oprašuje fotovoltaický panel a říká si, že za polární noci je fakt kosa a tohle topí jenom v létě.
Jakože stát selhává v energitece, tak to dáme firmám befelem, naprosto bez rozmyslu, co natom, že to přípojka neunese, a rozvodná soustava stejně tak. A budeme se tvářit, že jsme to vyřešili a pokud to nebude fungovat, tak z toho obviníme … někoho?
V Evropě je málo elektřiny. To je důvod proč stoupá cena. O co víc elektřiny se bude vyrábět (i když FVE je účinná hlavně v jaře a v létě) o to víc se bude stabilizovat průměrné ceny v roce. V zimním období můžou zase vyrábět staré elektrárny na uhlí a plyn elektřinu…
V budoucnosti toho proudu bude potřeba ještě víc (auta na elektřinu, výroba vodíku, oteplení a více klimatizací…). Rodiče využily též dotace a nechají si dat na střechu FVE.
A proč je v některých částech Evropy nedostatek energie? Protože místo investic do stabilních zdrojů energie se masivně investovalo do OZE. A tím pádem jsou i mimořádné vysoké ceny EE za nepříznivého počasí. Proč něco dělat jednoduše…
Přesně tak👍
Stále je tu nevyužitý potenciál energetického zpracování odpadu. Stále jsou u nás a v okolních zemích skládky.
Jenže to se mnoha lidem nelíbí. Přitom např. ve Švédsku s tím mají velice dobré zkušenosti.
Je to přesně naopak, čím větší část sítě tvoří tyhle nestále vyrábějící nesmysli, tím víc průměrná cena stoupá.
Já to říkám již celou dobu: Na veřejných budovách to mělo už dávno bít. A dále bych dal podmínku při stavbě velkých skladu, obchodních domu (Tesco atd) a fabrik že se to musí dat na střechy. Česká metoda dávat FVE na pole je absolutní nesmysl…hlavně když jen par kilometru dal je velkosklad. Například: Stříbro a nebo Sulkov nedaleko u Plzně. A v Přehyšově a v Ostrově nad Stříbrem obrovské haly bez FVE. 🤦🤦♂️🤦♀️
B-ý-t, obyčejný, bystrý…. Co mají tato slova společného?
Já vás naučím Německy, Anglicky a Latinu na maturitní úroveň – potom mě můžete opravovat Češtinu. Češtinu kterou jsem se sám naučil bez škol.
Proč to nedělají na peronech? Zejména těch nově stavěných. Začal bych tam kde je statisticky nejvíce slůnce.
Na jihu Evropy jsou parkoviště před supermarketem pokryty solárními panely, kromě toho že to vyrobí elektřinu, můžou jí ihned prodat ( nebo darovat zaparkovaným autům ) a ti co mají benzin pak nemají rozpálené auta.
Přesně tak. Může to být součást střešní konstrukce těch peronů a vlastní zastřešení se tím zlevní.
Když se budou dělat nový peroun to dává smysl. Ale dávat to na staré je blbost. Dotáhnout kabely na starší peroun je dost náročné a musí se to zakryt kloudně proti vandalismu. Jde též o to, kolik ta střecha muže nést (spolu ze sněhem).
Peroun je od slova Beroun…
naprostý souhlas a moje poklona.
Odkdy je solární panel samonosná střešní konstrukce?
Poznámka pro rejpaly. Já nepíšu o samonosné konstrukci.
Slyšel jsem hypotézu, že u peronů je to kvůli blízkosti k vedení složitější, ale nevím jestli je na tom něco pravdy.
FVE v prostředí zamořeném drážním rezavým prachem bude velmi rychle degradovat, možná bude dřív na odpis, než výnos vůbec dokáže splatit vynaloženou investici, resp. dotaci.
Stačí vzít hydraulickou plošinu, kartáč a vodu… a to stačí co 5 let čistit u “rovné” střechy. Když má dobrý úhel tak to řeší sníh a déšť….
Ale někdo to dělat musí a jistě to nebude dělat z lásky k přírodě.
“Ale někdo to dělat musí”
Ano, máte pravdu. Něco udržovat, dělat a pracovat je v ČR hodně veliký problém.
Někdo to samozřejmě udělá, ale za peníze. Za peníze nás všech.
https://mapy.cz/s/kobemuroro
Včíl mudruj
Konecne … ruzne pristresky muzou mit panely uz davno, nadrazni budovy baterky a tepelna cerpadla a bylo by. Dotace nikdy nebyly větší. Některé firmy si sahly i třeba na 100mio na projekt, aby vyrazně z effektivnily celé haly … a SZDC/Dráha?
A ano, mnohem vic by pomohlo, kdyby nebyly 3-4 systemy trakce, ale konečně už jen jeden.
elektrická trakce ČR má v základu historicky 2 systémy severní/jižní polovina území a začalo se j´konverzí severní poloviny na stávající systém v jižní polovině. Ty dvě krátké tratě (Tábor – Bechyně a Znojmo – Rakousko) s jinačím systémem mají opodstatnění – první provoz historických vozidel lákajících k turistice do oblasti a druhá návaznost na síť OBB, která na ní provozuje vlaková spojení a stačí ji k tomu jednosystémová vozidla!
Je na čase,že papaláši propustili uzdu své fantazii k soběstačnost.
Ještě až zjistí že to lze využít i na peronech pro čekající lidi a dopřát jim dobití telefonu nebo kolobežky, jim bude trvat dalších deset let.
A dalších dvacet let bude trvat vymyslet konstrukce nad parkovišti aut kterou osadí solarními panely.Poku toto parkoviště bude velké jako u nakupaku,bude doplněno akumulátorem kontejneroveho typu(záložní zdroj) a několik dobijecich stanic.
Ale proč to dělat jednoduché.
Když to tu můžeme zničit a pak odletět na jinou modrou planetu 🙂
Ne každý stát má tak naditou peněženku, aby se pouštěli do osmého divu světa = viz fotbalový šampionát v poušti (Katar)
Předpokládám, že SŽDC po vypnutí státních dotací opustí všechny nádražní budovy ve smyslu výpravních budov i zastávek s přístřeškem. Akorát garáže pro vlaky si předpokládám SŽDC ponechá. Tož investici do fotovoltaiky by SŽDC měla udělat až po dohodě patrně s městy/kraji = tipuji je jako nové vlastníky nádražních budov Věřím,, že SŽDC např. formou věcného břemene bude užívat potřebnou části budov pro účely řízení provozu a údržby tratí. Dle Statistické ročenky SŽDC má 2,5 tisíce nádraží/zastávek s obestavěným prostorem 8 milionů m3, tj. jde o budovy s celkovým obestavěným prostorem jako je součet 25 tisíc rodinných domků, čili takové menší… Číst vice »
Už opravdu ne ne a ne
Souhlasím s Vámi. Zhruba takto, jak Vy píšete, se předpokládá reakce bankéřů na další půjčky pro Českou republika za slušný úrok, pokud by byly použity na útraty typu provozních dotací pro SŽDC.
Hezky to vystihl nadpis tento týden:
„Rating se Česku zatím nezhoršuje. Bude ale třeba rušit některé svátky?“
https://echo24.cz/a/Hbn3n/komentar-kovanda-rating-cesko-nezhorsuje-treba-rusit-svatky
Proč by si stát měl přestat udržovat svůj majetek?
Jaký je rozdíl mezi financování státu a kraje/města, když peníze se berou na stejným místě v rozpočtu?
Jediný co uznávám, že města mají blíž k budově a mají zpravidla i nějaký nápad na její využití.
Podstatná je skutečnost, že došly státní peníze na dotace nádražákům. A patrně z fanfaronství jsme si my, jako národ, na dotace pro nádražáky půjčovali u bankéřů. A vzhledem k výši úroků a že jsme zadlužení až po uši tak s půjčováním na neproduktivní zábavičky je konec.
Proto.
Kdy došli?
To fakt neumíte odpovědět na dotaz?
Třeba.
– stát by neměl udržovat svůj majetek, protože dopravní služby (železniční) budou poskytovat soukromníci.
– není třeba mít dopravní trhy mezi obory vyrovnaný
– stát by si měl nechat majetek zchátrat a přestat občanům poskytovat služby.
Ne, není třeba uměle udržovat skanzen. Zkuste někomu vysvělit, že nemusí kupovat pračku, protože stát (na dluh svých občanů) zadotuje mzdu odborníka na ruční praní, valchu, kotel na vyvařování a plochu pro bělení. Podobně i pece na chleba na návsi, taky to dříve byl veřejný majetek a dneska po tom neštěkne ani pes. Podobně i obecní kozel. Nebo ponocný. Taky to odvál čas. Stejně jako odvál čas nějakých 60% možná 80% sítě SŽDC. Hlavně, že v ČR máme 5x až 6x hustší železniční síť než v Nizozemí. Ale v Nizozemí jezdí RYCHLOvlaky ICE, TGV do sousedních velkoměste BE, UK, DE,… Číst vice »
Takže třeba nádražní budova v Pardubicích, kde často kritizujete opravu (cenu), je skanzen?
Těch 60-80% sítě by měl stát (podle mě) modernizovat (odstranit omezující místa), tak jak modernizuje silnice (přeložky a obchvaty). Jednak by se tím zkrátila železniční síť a taky zrychlila.
VRT jsou v přípravě, mají na postavení politickou podporu tak posledních cca 5 let, do té doby SŽ (SŽDC) nemohla vyvíjet v tomhle směru činnost.
Nádražní budova v Pardubicích (vyjma části sloužící jako zázemí pro SŽDC obsluhující nádraží a vyjma 5 pokladen) měla být opuštěna, a to s cílem, aby si ji převzalo město, které by případné investice do budovy dělalo z pohledu smysluplného využití v KONTEXTU se zbytkem Pardubic.
Místní záležitosti, ať si rozhodují místní.
Všimněte si, např. autobusového nádraží Zlín.
Spotřebovává obrovské dotace? Ne.
Bylo by lepší, kdyby bylo ve vlastnictví města (a pronajímatel stejný jako dnešní vlastník třebas), které by hlídalo ceník ceník. Ano, bylo by to lepší.
A teď mi povězte, proč by město chtělo chtít převést budovu na sebe, proč by si mělo přidělávat další problémy?
A kolik by dostalo navíc ze státního rozpočtu nebo z rozpočtového určení daní?
Smysluplné využití je nádražní budova a zázemí pro dopravce a správce infrastruktury, město je rádo, že SŽ nádraží opraví a nebude ostudou města.
A ten rozdíl mezi státními penězi a penězi je krajů je značný.
Z peněz krajů nejsou placeny důchody či platy učitelů.
Čili pokud se v nějakém kraji (např. v Olomouckém) nebo v některém městě (např. v Liberci) příliš zadlužili v minulosti, tak dnes musí šetřit.
A kraj si ty peníze tiskne?
Pokud kraji nestačí krajské daně (RUD), tak případné zadlužení toho či onoho konkrétního kraje si odskáčou obyvatelé toho či onoho konkrétního kraje.
Právě proto máme krajské volby, aby si o místních záležitostech rozhodovali voliči v místě samém.
Jako občanovi z Moravy je mi houby do tratě do Bechyně, krom toho, že naprostý ekonomický nesmyls placený na dluh také mého důchodu.
Analogicky je Jihočechovi putna do tratě Čejč-Hodonín, což je také ekonomický nesmysl.
Právě proto máme krajské volby, aby si o místních záležitostech rozhodovali voliči v místě samém.
Pokud vítěze voleb poražené strany nevyšachují, že? On ten život opravdu není tak jednoduchý….
Tak ono podzim 1932 národně socialistickou dělnickou partaj Adolfa Hitlera volila zhruba třetina voličů. A přesto Hitlerova partaj nešla do německé vlády. No a v dalších volbách získali další voliče. Pro srovnání – ve volbách 1946 socialistická KSČ/KSS K. Gottwalda získala zhruba stejně jako nacisté v 1932 a vládli nám, jako kdyby dostali 100%. Asi proto a v předvolebních průzkumech v 1947 se zdálo, že ve volbách 1948 KSČ/KSS o spoustu voličů přijde. Není se co divit, jako laikovi mi připadá většina ministrů za KSČ/KSS jako kocourkovští nebo jako gauneři (viz policejní sabotování, aby byly vyšetřovány komunistické bombové atentáty na… Číst vice »
Takže je dostává stejným systémem jako stát – daně + půjčky (kterých je u krajů/měst méně).
Očekával bych (kdyby k tomu už došlo) systémovým převedením nádražních budov na města (na kraje mi to připadá k ničemu), že k tomu dostanou města i nějaké to procento (na provoz a údržbu) na úkor státu navíc, že to města na čistě komerční bázi taky chtít nebudou. Je a bude to stále většinově služba občanům.
Dotaz: Na regionální letiště v majetku kraje dostávají kraje nějakou speciální dotaci?
A na řízení letového provozu dostává firma Řízení letového provozu, s.p. nějakou dotaci? A v Letiště Praha a.s. dostávají nějakou speciální dotaci?
A v privátních letištích pro letecké výrobce jako Písek, Kunovice či Vodochody dostávají nějakou speciální dotaci?
A na létání pro radost jako aeroklubová letiště, plochy pro SLZ či „letiště“ pro modely (RC) dostávají nějakou speciální dotaci?
Ne, nedostávají že?
A když vlastník nemovitosti usoudí, že s nemovitostí naloží jinak než pro letadla, tak je OK, že? viz Letňany.
Ano, v letecké dopravě to je trochu jinak, už jsem vám to psal https://zdopravy.cz/navrat-nickolejneho-provozu-sprava-zeleznic-chce-na-7-mesicu-zavrit-trat-pres-vysocinu-148442/#comment-966277
A tady vlastník nemovitosti stát rozhodl, že se o nemovitosti bude starat jím zřízená organizace = SŽ. Až se to státu (politické reprezentaci) nebude líbit, tak s tím něco udělá, třeba ty budovy převede na obce/kraje, pokud to dotyčné subjekty budou chtít vlastnit a provozovat. Taky to může prodat úplně.
Realita je taková, že státu na dotace pro nádražáky, zejména pro SŽDC, došly peníze. Už před lety.
Čímž je vyřešeno Vaše dilema, jestli mají existovat nádraží, pokud jde o takové které fungují jen a pouze z dotací.
Realita je taková, že jste trvale mimo…
Není vám divný, že SŽ stále funguje (nikdo nevyhlašuje insolvenci, nikdo SŽ neruší, parlament nemá na tohle téma interpelace, ochrana před věřiteli, …), když jak tvrdíte, že „peníze došly“?
A pokud opravdu peníze dojdou, tak bych primárně očekával, že stát si oseká investice, ale údržbu a opravy stávajícího majetku bude provádět.
Uvidíme.
Strašně by mě zajímalo, jak se k tomu postaví památkáři. Většina nádražních budov, a předpokládám že zrovna Hradec to tak má, bude buďto památkou nebo minimálně v nějaké historické oblasti.
No hodně štěstí.
Tak snad se na to památkáři vykaslou, je smutný že u nás jde tak pomalu. FVE by měla být všude na střechách, kromě cenných historických budov, v centru používat střešní tašky
Co na to hasiči a pojišťovny?
Na co?
Že hasit něco co je pod proudem je chuťovka.
Pravdou je, že hasiči, když to řeknu jemně, nejsou z FV panelů nadšení, když objekt hoří.
největší potíž je s hořením střešní konstrukce , je zakryta panely a nelze zacilit hasebni medium ke zdroji požáru . panel sam o sobě je z nehořlavých materiálů . hašeni pod proudem – i to je možné , jen ne vodou . potíže jsou s bateriemi. některé typy vykazuji zvláštní průběh hoření. vlastně zbývá jen chlazeni. naštěstí v procentech nainstalovaných baterii je zahoření unikátní jev . narozdíl od benzinu v nádrži auta . pokud se hasiči dostanou k odpínači panelů , je obvod bez napětí – tedy až na kabely vedouci od panelů a ty končí většinou již na půdě.… Číst vice »
Solární panely mohou vypadat i pohledově nerozeznatelně od běžné střešní krytiny. Takže pokud budou památkáři a SŽ rozumní tak se na něčem dohodnou. Ale obě strany mohou vést zákopovou válku tj. SŽ by mohla požadovat pouze instalaci černých panelů a památkáři trvat na původních materiálech střešní krytiny.
Mohou se podobat střeše, ale každá sranda něco stojí
Nejde pouze o výpravní budovy, nýbrž i o různé technologické a provoz ní objekty. A památková ochrana… Jasně na fantovu budovu to nikdo instalovat nebude, ale jinak se památkáři angažují tam kde je nikdo nechce a tam kde to je třeba tak je ticho.
A co použít zdraví rozum a umožnit u vlaků rekuperaci. To by bylo proudu rozhodně více než ze solárů. Ale na to se čeká až to někdo znovuoběví a za eurodotace a ze slávou aktivuje.. To chce myslet politicky, teď ovce požadujou soláry, které sice niz nezmohou, ale je to inn.
Tak rekuperace je až na výjimky( např.Kadaň- K. Vary )dovolená a rekuperuje se.
a důvod zákazu rekuperace na některých usecích je teda jaky?
dobrý den, prosím, můžete mi dát nějaký odkaz k tomu, že rekuperace z el. mašin opravdu na ČD funguje, resp. je povolená? díky
Jsou tam i další: https://provoz.spravazeleznic.cz/portal/viewarticle.aspx?oid=594598
Na portálu provozování dráhy (https://provoz.spravazeleznic.cz/), v sekci:
Provozování dráhy -> Popis sítě -> Mapy
si rozklikněte mapu „Rekuperace“.
Tady máte přímý odkaz:
https://provoz.spravazeleznic.cz/Portal/Show.aspx?path=/Data/Mapy/rekuperace.pdf
Nechápu co vám na těch panelech tak vadí. Ano, ty kovy ze kterých se vyrábí jsou jak environmentálně, tak eticky problematické, ale mrak uhelnýho prachu táhnoucí se za vlakem do Kadaně nebo Chvaletic asi taky není úplně košér. A vzhledem k tomu, že to kromě pozitivních dopadů na přírodu bude mít i pozitivní dopad na peněženku sž tak nechápu proč to všichni vnímáte tak negativně. Jo a o rekuperaci si nejdřív něco zjistěte, protože problém je nyní spíš v tom, že starší loko rekuperovat neumí, viz mapa: https://provoz.spravazeleznic.cz/Portal/ViewArticle.aspx?oid=2060416
Rekuperovat uměl už Žabotlam. Jenom za doby, kdy ČSD ještě byly unitární, se to nevyužívalo a neudržovalo.
Vadí na nich časový koeficient účinnosti kolem 12% a tedy nutnost prakticky permanentní zálohy plynem.
Stejný objem investic do jaderných zdrojů by vyrobil podstatně více bezemisní energie, včetně baseloadu i v zimě.
Investice do solárů nezlepšuje nijak měřitelně životní prostředí a naopak vás nově váže na plyn.
Máte naprostou pravdu. Jenže to někomu nevysvětlíte. Ještě bych doporučil se podívat kolik jsme vynaložili na podporu OZE a kolik jsme za to tu získali EE.
Nedostatek slunečního svitu způsobuje zimu. Řešení? Energetika závislá na slunečním svitu!
Pane Kocourku to chcete jako říci že máme energetiku svěřit slunci?
Podle pokrokovych Nemcu ano, a prebytky energie ukladat do distribucni site (jak se nechal slyset jeden z jejich ministru).
A koneckoncu proc ne, kdyz maji celou CR jako baterku… maji pretoky z OZE, cpou je k nam, maji nedostatek, krmime je z naseho draze koupeneho plynu, nebo za hubicku z uhli.
😉
No jak to tu ctu, tak tipuju, ze p. Kocurek akorat neoznacil ironii jako ironii a tato nepadla na urodnou pudu.
Brandýs jede!
Panely se hodí, přes léto by to dost ušetřilo.
Ano protože jsou na to dotační tituly, teď se to bude rvát kde kam.
Dotační tituly jsou na ledacos. Co vám na tom vadí konkrétně? Úspora v objemu a výsledné ceně nakupované energie?
Už jste někdy slyšel i nutnosti záloh?
Na dotačních titulech mi konkrétně i obecně vadí, že ty peníze předtím vzali někomu jinému, komu se v podnikání dařilo a přitom splňoval normy a nařízení, včetně těch eko.
Říká se tomu přerozdělování a zkušenosti s tím jsou vskutku dlouhodobé.
Otázkou je zda-li něco takového je dobře.
Dotace jsou zlo, berou peníze lidem co na to nemají a dávají těm co to nepotřebují. Jo a ještě pokrivujou trhy.🥵
Toto mělo být nainstalováno všude tam kde proběhla modernizace a na místech kde jsou a budou provozovány pokoje (okolí ČŠ)
A to proč? Protože jsou na to dotace?
A proč ne? Protože je to k ničemu, protože to říkali chlapi v hospodě?
Třeba proto že OZE působí problémy v síti a musí se draze zálohovat. O recyklaci a dalších věcech nemluvě.
I ty brepto.
Jako že zálohy nejsou potřeba a soláry v našich podmínkách bez dotací dávají ekonomický smysl? A recyklace běží jedna báseň a při výrobě zůstává vůně fialek…
zálohy , vždyť nemovitost bez solárů je přeci nějak saturována . to se řešit zádná záloha snad nemusí , ta už je vyřešena . zálohou se sít stane ve chvíli , kdy bude svítit slunce . já např od 9:30 do 15hod v neděli nevzal od čezu ani kwh. a to topím elektrinou. to čemu říkáte záloha mám do domu zavedeno již50 let a při poklesu svitu slunce to plynule převzalo funkci . žádnou zálohu jsem nebudoval. jen jsem ušetřil za jeden den 400kč .
To že vy jste žádné zálohy nebudoval neznamená že je nebudoval někdo jiný. Např. ve formě paroplynových elektráren. Když tak se zamyslete proč je na mnoha místech problém se připojit na silnější jistič.
oni nestoji a nefunguji žádné elektrarny?
V Nemecku nefunguje dost elektrarni ? Nemci planuju dotovat vystavbu 20 GW novy plynovych elektrarni.
připojit na jak vy říkáte selsky a zdravě ,,na silnější jistič,, je problém od té doby , co se domácnosti začaly pořizovat přímotopy , bo jim dlouhy , dyba a jini naslibovali levnou energii z temelína . síť na vsích nebyla schopna přenést potřebný příkon. běžně pri vecerních špičkách byl znatelný pokles svítivosti žárovek. kdyby tehdy byly v domácnostech bateriova uloziste , k tomuto jevu by dochazelo v omezene mire v soucasnosti zejmena ve mestech je schopnost prenest prikon v siti na hrane. to prave resi lokalni a komunitni energetika , ktera umoznuje spotrebu v miste vyroby . bez nutnosti… Číst vice »
Protože to pomáhá řešit lokální spotřebu energie a nemusí pak energie přenášet zbytečně navíc, snižuje to i zatížení sítě, pokud má barák bateriové úložiště, což snad bude mít, FVE bez baterek nedává smysl
V tomto ohledu máte pravdu že to nějakým způsobem může pomoci. Ale jak sám píšete bez baterií respektive akumulátorů to nemá moc velký smysl. A s nimi je ekonomika celého projektu někde jinde.
Neni pravda. Baterie samotne lze pouzit i pro vyrovnavani odberovych spicek a tim dojde k vyraznym financnim usporam.
Teoreticky máte pravdu, ale prakticky je něco takového ve větším měřítku nerentabilní. Dodávám že v současné době.
Ovšem běda, kdyby se do 100 kg vážící baterie vešlo tolik elektřiny, že by auto ujelo 1000 km. … v tu chvíli bude nezbytné zbavit se zaostalosti a … zakázat lidem mobily aby do telefonní budky museli.
Jenže něco takového není a v dohledné době ani nebude. Nevím, co je zaostalého na zdravém selském rozumu a fyzikálních zákonech, ale ty žádná „zelená“ ideologie neohne tak, aby se mohl někdo pořádně pakovat za potlesku mnoha ovcí.
co je zaostalého na zdravém selském rozumu? všechno.
zajímavá jednotka pro definici úložiště el. energie. – rozumím , baterky jsou těžké , drahé . vždy , když si na toto téma s někým povídám , vzpomenu si na debaty z doby před 10 lety . 100kg baterie absorbovala max 5kwh , byla nestabilni , trpela výrazným snižováním kapacity . a jeden z prvních el mobilů tatra beta , pick up ujel asi 50 km max 70km/h . r 2000. vždyť ten pokrok lze úplně ,,nahmatat,, . co byla špička v pondělí je v pátek trumfnuto. paměťový efekt , obávaný jev akumulátorů je archeologie , moje prvni akuvrtačka vydržela… Číst vice »
není to pravda . úložiště el energie , zejména vyrobené nárazovými vlivy – větrníky- jsou ve výstavbě . klasicky čína , reich , a kupodivu i čr. a v malém slouží k tomuto baterie za 140000 ve sklepě rd. od poloviny května do poloviny září nemusím být vůbec připojen k síti. energie vyrobena přes den bohatě pokryje spotřebu a ještě nabije baterky které dodavají elektrinu večer. jaro podzim zaleží na počasí a listopad až únor tak na svícení. proto jsou baterky nezbytné . pokrývají výkyvy spotřeby . a síť je z tohoto důvodu méně využívána . nikam elektřinu nepošlu ,… Číst vice »
Proč nejste tak uvědomělý a neodpojíte se od veřejné sítě úplně? Proč ji chcete využívat jen od listopadu do února?
ani vy jste nečetl celý příspěvek? tak proč reagujete?
Musíte si uvědomit že celá energetická síť je jeden organismus, když bude krásně slunečno ta přinejmenším vy a spousta ostatních neodebirate a co teda ty jedoucí elektrárny, jak regulovat, najetí takového klasického bloku je v řádech hodin. Blackout nebude z nedostatku, ale z přebytku. Jo zelené brožury to píšou krásné, ale jsou to jen leštěné prdy bez špetky rozumu a znalosti fyzikálních zákonů
četl jste můj příspěvek celý? asi ne co , jen mate jiný názor tak se neobtěžujete zohlednit výše napsané , vy zákone
Četl, víte vůbec jak probíhá regulace sítě, víte že už dnes se sjednávají dieselové agregáty ( program SVR) k pokrytí výkyvů frekvence a poklesu když se zatáhne a vítr nefouka. Tohle vše se tvrdě platí, to je také jedna část ceny energie.kdepak je ekologie a elektrika za pár haliru . Zdravý rozum opravdu schází a někteří zelení by si měli zopakovat fyziku alespoň základní skoly.🥵
V nedávné minulosti proto v ČR proběhla myšlenka neplatit podle spotřeby elektřiny, ale podle velikosti jističe. Jelikož by se výrazně zvedly platby těm co měli 3fáze a malou spotřebu (chataři), tak to bylo tehdá zkritizováno a politiky zavrhnuto.
z meho pohledu je ekonomika jaderne elektrarny mimo. jeste se zadna nemusela ,,recyklovat,,. to nechavame potomkum . v cene el e neni zohlednena recyklace jaderneho zarizeni. napr likvidace uranoveho uzemi v ralsku stoji stovky miliard rocne . a jeste 25 let bude. diamo tez obhospodaruje napr pribramske doly . to vse neni v vene elektriny
presto s vyrobou elektriny souvisi. pak se projevi skutecna cena.