Naděje pro zachování letiště Líně. Volkswagen podle FT odkládá výstavbu gigafactory
Protest proti rušení letiště Líně. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Volkswagen se podle listu soustředí nejprve na výstavbu závodu na baterie v USA.
Firmy bude odrazovat od investic v ČR ta leckdy povrchní debata ohledně invetice baterkárny. Tím netvrdím, jestli jsem PRO nebo PROTI = to je příliš odborná otázka. A budou z toho těžit v těch zemích, kde se dokážou domluvit a táhnout za jeden provaz. Hezky je to vidět na porovnání roku 1990-1991, proč firmy investovaly raději dráž = na zelené louce (v maďarské Ostřihomi Suzuki a v rakouském Grazu americký koncern Chrysler), než aby firmy raději koupili automobilky živořící neboť neměli konkurenceschopný produkt/marketing – viz a) jugoslávský TOMOS (v Koperu, který nakonec krach a to právě kvůli rozhádanosti Jugoslávie) nebo… Číst vice »
Ještě doplním to co považuji za ideál = táhnout za jeden provaz (po předchozí důkladné diskuzi).
Viz článek česky jak se to má dělat: https://hn.cz/c1-20082035-styrsky-priklad
Poznámka k článku: Ta investice koncernu Chrysler do automobilky v Grazu v 1991 nebyla do starých provozů v Grazu, ale do nově stavěných provozů automobilky.
V 2002 tuto nově postavenou automobilu Chrysler prodal vlastníkovi kterému patřily také staré provozy automobilky (Magna). A poté od fy Magna si Chrysler objednával montáž některých svých modelů = zbytek typů Chrysleru, dodávaných na evropský trh, firma Magna odmítl montovat, neboť už neměl kapacitu.
Konečne, aspoň malá kvapka v mori nádeje. Snáď si to súdruhovia z VW zase po rokoch nerozmyslia.
„Uvidíme, povedal slepý hluchému“…
Už tomu bude 23 let, co byla v Hranicích slavnostně otevřena továrna, která měla zachránit zaměstnanost v celém regionu. 3000 pracovních míst, blahobyt celému regionu. A jak to dopadlo? Za 7 let bylo vymalováno, nikdo ty superploché obrazovky nechtěl.
Celý tenhle nedůstojný taneček kolem Líní vykresluje vztah politické garnitury ke koncernu VW ve stylu koledy „před tébů padáme, všimné očekáváme“.
Jenže Hranice byly alespoň v regionu, jde byla tehdy nadprůměrná nezaměstnanost. To se o plzeňském kraji říci nedá.
V Hranicích jsou stále haly po Philipsu obsazené.
Malá domů od VW nakonec nebude? 😋
Je vidět jak se v té diskuzi poměrně silně emoce strachu, že o něco přijdeme. Klidně to může být marketingová manipulace ze strany automobilek, jak posílit podporu veřejnosti pro projekt, který bude stát desítky až stovky miliard z rozpočtu státu, okolních měst a Plzeňského kraje pro firmu, která v roce 2022 dosáhla zisku po zdanění v přepočtu 372 miliard Kč.
To je hrozný, že někdo vydělá… Bych ty výdělky těm lidem a firmám zakázal..
Ne, to hrozné není. Že miliardové náklady na infrastrukturu bude platit stát a zisky sbírat soukromá firma už v pořádku není. V případě Babiše by problém byl, ale to je někdo jiný, tak to je v pohodě?
+ bych k tomu ještě dodal otázku, jestli by s podobnou podporou státu mohli počítat i malé české firmy???? Myslím, že odpověď je jasná.
Jsem podobného názoru. Je důležité znát odpověď na otázku, kolik zaměstnanců koncernu VW zůstane v současných závodech po přechodu výroby k vozům plnicím přísnější normy. Pokud dojde k rušení stávajících pracovních míst, bylo by žádoucí, aby nová továrna stála v blízkosti jednoho ze stávajících závodů. Obavám se, že baterie jsou jen přechodným řešením emisní otázky automobilové dopravy. Pokládám za pravděpodobné, že spalovací motory přežijí s nějakou formou eko-paliva. A u Plzně za pár let tak bude místo gigafactory jen gigaskládka toxického odpadu. Když je VW tak super ekologický, proč v Mladé Boleslavi stále pálí pod kotlem uhlí? Němcům zisk, nám… Číst vice »
Význam HDP autoprůmyslu je diskutabilní. Pro občany to nemusí nic znamenat. To klidně může znamenat, že si několik miliárdářů přišlo k hezkým penězům a a 95% lidí se má hůř. Málokdo ví, že sektor dopravy jako služby generuje také 10% HDP (veřejná doprava, taxi, přeprava zboží atd.)? Vtip je v tom, že doprava jako služba má daleko větší přidanou hodnotu než montovna autoprůmyslu. Narozdíl od veřejné dopravy autoprůmysl generuje šílené emise. Možná někoho může zaujmout majetková struktura VW. 10% vlastní Katarský investiční fond. Ten fond, který pak Tvrdíkovi s Mynářem posílá prašule do jejich fotbalu. Docela se ten kruh uzavírá.… Číst vice »
Hloupější příspěvek jsem tady ještě nečetl. Vážený pane kolego , automobilový průmysl zde vytváří statisíce pracovních míst. A to jsou pracovní místa hodně dobře placená. Dále automotive generuje další statisíce pracovních míst u servisů, výrobců autodílů, doplňků, pojišťoven , bank , leasingových společností atd. Co by asi tak ty dopravní firmy přepravovaly nebýt automotive průmyslu ? O kolik by připlulo do státního rozpočtu méně peněz, nebýt automotive průmyslu ?
Chcete snad tvrdit, že v sektoru dopravy nic jako servisy, pojištění, leasingy není?
Víte kolik by se ušetřilo na životech a zdraví lidí? Jen dopravní nehody ročně generují ztráty 110miliard. Znečištění ovzduší nás dle OECD stojí 6,8% HDP. Velká část připadá právě na autoprůmysl (emise z výroby oceli + emise z jízdy). Autoprůmysl už napáchal hodně škod. proč tuto hladovou zeď v takovém rozsahu pořád udržovat při životě. Když se zredukuje autoprůmysl v ČR na třetinu současného stavu, tak to bude impuls pro nový rozvoj ČR.
Nejčastější příčinou úmrtí mladých lidí jsou autonehody.
Co je to za nesmysl! Málokdy jsem četl takový nesmysl. Česká republika nemá téměř žádné mezinárodní společnosti. Průmysl tu téměř nehraje roli. Kromě pár chemiček a trochu uhelného a ocelářského průmyslu tam nic není. Nebýt VW, byla by v Česku tma. Záhadou zůstává, jak může být někdo rád, že kvůli zbytečnému letišti nepřijde investice.
Němci řekli A ,ale proč neřekli B – za oceánem dostanou daňový pardon !!! Pak , že jsou rovné podmínky podnikání ?! Proč USA nemají zákaz dovozu Ruské ropy a plynu a poplatky Gren Deal ?? Je mi líto těch jen 600 000 lidí z autolandu. Co budou dělat ?
USA dováží ruskou ropu? A mohl bych II vidět?
Tak myslim, ze pokud jde o danove prazdniny, ma cesky autoprumysl vybrano tak na 100 let dopredu. Pokud jde o zakaz dovozu ruske ropy a plynu do usa, tak ten jejich vlada uvalila jiz v breznu minuleho roku. Taky je dobre vedet, ze podil prumyslu na ekonomice v usa je podstatne mensi nez v evrope.
USA mají zákaz dovozu ruské ropy, plynu a uhlí od 8. března 2022, vítejte v realitě.
Narozdíl od ČR, Slovenska a Maďarska, které ji dováží dodnes. Loni jsme za ruskou ropu zaplatili 53 miliard korun, přeji příjemné tankování.
Když se projekt opozdí, tak už se snad v nové továrně budou vyrábět grafenové baterie místo lithiových, což by byl významný technický pokrok.
Možná naděje pro letiště, ale špatná zpráva pro český automobilový průmysl (9 % HDP, 26 % výroby a 24 % českého vývozu).
jůůů HDP, to miluju… dejte mi, prosim, vedeckou studii, o tom, o kolik narust HDP o 1pct zvedne soucasne důchody a o kolik soucasnym tricatnikum??
Nic takoveho neni a HDP je jakesi hausnumero vhodne pro ekonomy aby obcanum dokazovali dulezitost prace ekonomu…
Aneb osel zahykal.
Vite prd. Ale kušníte.
HDP se pocita napr jako soucet spotreby domacnosti, utraty statu, investic a cisteho exportu. Nebo taky duchodovou mezodou kde to je mimo jine soucet mezd.
Z teto informace jiste dokonce i Vy dokazete dovodit neco o vztahu mezi HDP a duchody.
Ale muselo by se premyslet, snazsi je trollit
Sám vite prd… pokud pristoupim na vasi tezi o dvojim vypoctu HDP, tak mi teda reknete podle ceho to predrecnik pocital tech 9pct at si to, podle vas, muyu dopocist…
Jediný přínos čehokoliv musí být už pro tak protěžované důchodce?
jediné, co vás zajímá, je důchod? Kolik vám je?
No zajima mne, kolik ja, jako obcan, budu z narustu HDP o jedno procento, mit.. Co mi to cislo prinese chci vedet… Oni se se do HDP zapocitavaj treba dividendy tak nevim k cemu mi tech 9 pct je…
Rád bych se pletl. Ale toto rozhodnutí na mne dělá dojem, že VW začíná vidět svoji budoucnost jinde než ve Střední a Východní Evropě.
Ono to bude i tím, že amíci se s tím nemažou a vyžadují výrobu u nich.
Bez lokalni vyroby nejsou dotace na nakup EV/PHEV … a ty nejsou uplne malo. Ze strany spotrebitelu je tedy silna poptavka po vozech vyrobenych tam a tak treba dovoz u globalnich modelu moc nepomaha.
Za mořem v USA. ale obávám se ,až to tam přestěhujou, že jim udělají to co , TESLOVI (skoupí patenty a ticho po pěšině, konec)
K čemu potřebuje Evropa vyrábět nějaký svoje baterie? Je to teď snad nějaký hit nebo co? Možná se ty elektroauta někde ve světě používají, ale na nás je to zbytečný výstřelek. Všechno se dá odněkud dovést. Možná pak budeme na někom zase závislý, ale na to už jsme si tu dávno zvyklí…
A Musk a Číňani jich vyrobí dost. A že jde cena pořádně dolů.
Toužíš, aby Evropa závisela s elektroauty na Muskovi a Číně?
To neděláš dobře, Jaromíre.
No jo, kdo chvíli stál, již stojí opodál. Evropa si ve své naivitě a ekoaktivistickém deliriu nevšimla, že mimo ni bují tvrdý hospodářský boj a uspěje jen ten, který si vyhrne rukávy a pustí se do tvrdě do toho. Snad už všem začíná být jasné, že jestli budeme takhle pokračovat, tak za nějaký čas skončíme ne jako ti druzí nebo třetí, ale jako ti dvacátíšestí a budou se sem jezdit turisté dívat jen jako na skanzen jak to tu kdysi byl střed civilizace. Mimochodem, ta gigafactory v Líních fakt nebyl nejlepší nápad. Jsou pro to určitě vhodnější lokality a navíc… Číst vice »
Spíš USA tak mohutně dotuje rozvoj domácích výrobních kapacit pro baterie, OZE atd., že podmínkami přetahuje i evropské investory. Je to jejich politika omezování závislosti na Číně.
EU bude tlačena tam taky nalít víc peněz, nebo stát opodál.
Teď si nejsem jist, kdo že to vlastně má být v tom delíriu.
Obávám se, že Evropa, pokud nevystoupí ze své sebedestrukce (jak trefně naznačuje FrantaM), tak s největší pravděpodobností zůstane stát opodál, protože pro lití peněz je nejdůležitější to, zda ty peníze Evropa bude vůbec mít.
Pokud chcete uspět, tak musíte nejdřív investovat. No řekl bych, že v tomto případě je tu více než viditelný rozdíl mezi USA a Evropou. USA investuje miliardy a výsledkem jsou přesuny firem k nim, rozvoj know-how a snížení závislosti zejména na Číně. Díky tomu se očekává výrazný boom zdejší ekonomiky v následujících letech, který již začíná být reálně vidět. A Evropa? Ta také investuje miliardy. Nicméně výsledkem je akorát útlum průmyslu, rozvoj nenažraných sociálních států a pofidérní ochrana klimatu, kdy se nám podařilo snížit produkci emisí asi o procento za cenu enormních investic. To vše za hlasitého smíchu zemí jako… Číst vice »
Bezva. Takže si necháme nikým využívané letiště v bídném stavu místo mnohamiliardové investice. Snad to lokální ocení, až zase jednou bude vyšší nezaměstnanost.
Ta lokalita ale není pro tu fabriku zrovna ideální. Např. je v tom místě nedostatek vody, kterou jen ta jedna fabrika má spotřebovat asi tak jako 3/4 Plzně.
On je problém s tou vodou. Navíc je vody stále méně. Takže žádná výhra by to na tom místě nebyla. Ale je chyba, že stát nemá v záloze několik podobných míst aby si mohl investor vybrat. Jen tu nestavět montovny, ale něco skutečně moderního ať z toho máme pořádný zisk.
Zisk z toho nebude žádný, ten přináleží firmě. Ta zde zaplatí jen daně.
Víte, jaká je nezaměstnanost v Plzeňském kraji? Víte, zdali by tam pracovali jen Češi?
Místní ocení, že tam nebudou mít svou vesnici obšancovanou že čtyř stran silnicemi, resp. dálnicemi.
Přežije český automobilový průmysl bez moderní výroby a vývoje baterií?
Bude lepší záviset na jejich dovozu? A odkud?
Odkud se vezmou baterie na zálohování solárních zdrojů?
Moderní výrobu má, baterie se tu nevyvijeji pro automotiv.
Dovoz bude i s autem jako u několik typů doposud.
Baterie do solaru doda třeba He3Da.
HE3DA je tunel na investory, nic víc.
Nemůžu říct, že bych byl, vzhledem k okolnostem, tímto rozhodnutím VW nějak překvapen. Obecně se EU musí zamyslet nad přenastavením podmínek, vzhledem k US pobídkám do tohoto odvětví. Co mě ale nepřestane udivovat, je ta neuvěřitelně naivní a bohužel neinformovaná debata, kdy místo racionální snahy využít příležitosti opět značná část národa švejkuje, nejsme schopni se domluvit na prioritách a dobrovolně si komplikujeme budoucnost… Já vím, že skoro každý čech ví, že už se v průmyslu nikdy nic nezmění a že to, jak se to dělalo do teď tu bude už navždy. Že elektromobilita je nesmysl a že už to každou… Číst vice »
Ještě dodám, že závislost naší ekonomiky na automotive se mi nelíbí a bylo by skvělé, kdyby to tak nebylo. Bohužel, realita je jiná a pokud automotive prochází největší přeměnou fungování od zavedení sériové výroby, musíme reagovat. Nevím, odkud přichází to přesvědčení, že ve chvíli, kdy přijdeme o ty zlé „montovny“, že tu budeme mít pro velkou část populace připravené jiné alternativy…
Že bysme opět zaspali nějaký světový vývoj a Evropa složená z malých států (oproti USA a Číně) promarnila výhodnou šanci jak do něčeho naskočit včas?
Aktualně chybí podle zaměstvatelů 600 000 zaměstnánců + plus výstavba dalších závodu běži. Takže alternativy jsou.
O riziku závislosti naší ekonomiky na automotive se hovoří dostatečně dlouho. Zatím ale problém nenastal, takže to nikoho netrápí.
Samotná výroba baterií je montovna, potřebuje hlavně levnou elektřinu plus roboty, nějaké extramarže tam nejsou.
Hlavní zisky jsou z patentů a u velkodolů těžících litium, nikl, kobalt, měď.
Sice jde do budoucna o strategické odvětví, ale spíš na kontinentální úrovni. A pokud nemáte pod palcem celý řetězec suroviny, jejich zpracování, baterkárna, tak jste stejně pořád zranitelnšjší než třeba taková v oceánu ležící Indonésie, která dováží baterky jen podle ceny od kohokoliv.
Jaksi v článku chybí hlavní důvod, že je dnes v USA i Číně 5x levnější elektřina než v EU. A i to, že USA před pár měsíci schválili obchodní omezení, že elektrická auta se budou započítávat, jen pokud budou mít baterku vyrobenou na území USA, je také mnohem důležitětější parametr než jakékoliv dotace na stavbu továrny.
Ano, to je pravda a EU tohle řeší. Snad už brzy padne rozhodnutí jak reagovat. Cena elektřiny se zase ustálí a s tím se dá kalkulovat, ale na druhou stranu. Vy byste v situaci managera VW, když vidíte s čím vším se budete muset v ČR potýkat, jak nejistá akce to bude a o kolik let se to možná protáhne, u nás do takové investice šel?
Skvělá zpráva pro ekonomiku téhle země. Nějaké rogalu přistávajících na letišti, které donedávna 99 % lidí neznalo je lepší než gigafactory pro výrobky budoucnosti.
Omlouvám se za překlep *“Nějaké rogalo přistávající na letišti…“
No radši to regálové než tisíce zahraničních dělníků, kterých je na Plzeňsku už moc.
Mělo to být rogalo.
Win-win pro Volkswagen, jednoznačně! Škoda pálit peníze na investici v problémovém švejkově, když v US na ni ještě dostanou příspěvek, přístup na tamní trh i možnost exportu do světa.
Díky moc, mohli jsme mít v ČR špičkové technologie a spousty super kvalifikovaných pracovních míst. Ale nevadí, můžeme se aspon o víkendu proletet…
A kde na ta místa chcete vzít ty kvalifikované lidi? Máte je na pracáku „Plzeň-venkov“?
to je argument, asi jakože ve Škodovce pracují pouze obyvatelé MB
Jasně, „potřebujeme“ další pruhy silnic, rozlehlé mimoúrovňové křižovatky a bariéry z protihlukových stěn (protože tu železnici na sever nikdo zlepšovat ani nechce, odhlédnu-li od nesmyslu dovozu lidí odtamtud, když tam jsou místo i zdroje).
Přepravy po železnici samozřejmě mohly být na stole a tady by to i dávalo smysl, ale to by celá akce musela být ze strany ČR lépe připravená.
Ne – je to argument takový, jako by ta výroba baterií měla být umístěna právě do MB či její blízkosti – tedy shodně oblast s velmi nízkou nezaměstnaností: https://www.czso.cz/documents/10180/28532303/1343474693.jpeg/72d4c257-0d84-4592-ba6a-837b57360871?version=1.0&t=1645010633740
V MB byl nárust pracovních míst pozvolný, velkou část si Škoda vychovala sama z místních škol a lidí, kteří se tam postupně stěhují. Zatímco, když se postaví nová fabrika na zelené louce, tak buď přetahují lidi z okolních firem, nebo si přitáhnou gatarbajtry z ciziny.
Vždyť má být jen „montova“ na baterie. To že čast linky bude robotizovana už tak špičkové v dnešní době neni.
Však v pohodě, ale pokud někdo tady říká, že pracovní místa nepotřebujeme, a na druhé straně brečí, že kvůli ukončení výroby spalovacích motorů bude automobilový průmysl snižovat stavy, tak je to pokrytec a měl by za to být veřejně zesměšňěn.
Dokud tu v průmyslu pracuje víc zahraničních dělníků ze zemí mimo EU nez kolik by jich zaměstnala baterkárna, tak je úplně zbytečně argumentovat potřebou pracovních míst pro Čechy.
Tak ono hlavně bečí odboraři z Automotiv, protože za každého dělníka v odborech mají měsičně 1 procento z jeho platu. A když se chvastájí že dělník bere 40 000 měsíčně a mají přit o několik tísíc (nemohu najít kolik) tak to mate pěkné číslo měsíčně včudu.
A ten automobilový průmysl bude snižovat stavy v jakých okresech ČR?
A jejich prostory budou tím pádem využity jak?
Prakticky ve všech, milé xyz. Nejde jen o automobilky, ale o ty spousty dodavatelů komponent v každém městečku.
Co se asi bude dít se zájmem o všechny ty součástky motorů, převodovek, filtrů, chladičů, výfuků, katalyzátorů, otáčkoměrů, řídící elektroniky, dmychadel a já nevím, čeho ještě , pokud se výroba nových aut výrazně převáží ve prospěch elektromobilů?
Pak je ale o to pokrytečtější si myslet (či naznačovat v této věci), že to vyřeší jedna gigafactory v jedné konkrétní části ČR.
Možná by se nemuselo dělat vůbec nic a vše nechat při starém a ono to bude fungovat samo od sebe navěky…
Ale zdá se mi, že na tomto skvělém plánu něco hapruje.
Tipuji že tak Frýdek-místek, Mladá Boleslav, Rychnov nad kněžnou, Kolín……
Ono motory a převodovky, kterí si dělaji automobilky samy (a nadavají na nedostatek zaměstnánců) budou nahrazeny elektomotory…. takže dodavatelů se to dokne pouze podle poptávky….
Lidi jsou tu zvyklí na to, že se pracuje rukama. Pak jdou do důchodě sedřený a možná si ho ani dlouho neužijí. U moderních technologií přitom jen dohlížejí a jako bonus si odnášejí víc peněz.
Jenže tomu se tu z nějakého důvodu nedaří.
U moderních technologii nedohližeji, tam to děla strojové vidění.
A popravdě problém „moderní technologii“ kde dohliži člověk je v nákladech (živite robota i člověka) a nevim o tom že by dostali více peněz. Buď mate dělníka nebo automatizováné zařízení.
Bydlím v Líních. Doufám, že ta fabrika tu nebude.
Asi tak, jeste by mohli nabrat vic uredniku a zase zvednout duchody. Muzeme prece kde co dovazet a zit na dluh … hlavni je se o vikendu hezky proletet.
…..mohli jsme mít v ČR…..
Nemohli – nesplňujeme podmínky pro výhodnost toho byznysu. Jaké? O tom psali již jiní výše.
Blbost.
Kvalifikované lidi máme v leteckém průmyslu, ne v nějaké zahraniční baterkárně, která si ještě navíc žádá velkou investici od našeho státu, která se NIKDY nevrátí!
Takových projektů už bylo…
Pak není na důchody, když se cpou peníze do takových hňupovin…
vzhledem k obecnému zmatení pojmů a emocionálně vyhrocených postojích na oboustranách si račte přečíst drobný souhrn faktů:
1) vláda může zrušit letiště – formálně, ale nemůže prosadit továrnu, pokud vlastníci pozemků budou proti tomu – zde nelze uplatnit vyvlastnění za náhradu na rozdíl od dopravních staveb a vedení sítí
2) přímo dotčené obce, kraj i město Plzeň jsou proti stavbě zejména z důvodů dopravní obslužnosti, zásobování továrny vodou a také – nekorektně řečeno – zvýšení koncentrace námezdní pracovní síly z problematických destinací…….se vším co k tomu patří..
Problém jsou namezdni dělníci bez ohledu na zemi původu. Zpravidla mladí muži, kteří nemají po práci co dělat. V okolí Kvasin o tom vědí své. Ale zase Plzeň nabízí dostatek vyžití, narozdil od Solnice…
Jasně třeba taková Americká ulice v Plzni…tam za chvíli budou jezdit policajti jen na koni a pro jistotu jen ve dvou…
A chyba je kde? Nejde tomu jít trochu napřed a vytvořit něco ať se to tam zklidní?
Napřiklad?
Asi stavět něco jako Las Vegas v malém…
Byl jste někdy v poslední době v Plzni? Po setmění? Např. na Americké?
Tady opravdu lidi chteji naspátek dobu kamenou… hlavne že se všichni stežují jak nemají peníze a není kde vydelat… pak příjde nekdo a k nohám položí projekt za stovky milionů a příležitost pro cele spektrum pracovní síly. Tak tady si lidi řeknou ne…. my to nechceme…. dokáže to nekdo vysvetlit?
Ale my tu pracovní sílu v tom regionu nemáme.
Pracovní síla se může přestěhovat. Třeba na Ostravsku je plno studentů a absolventů technických oborů kteří rádi najdou uplatnění za slušné peníze kdekoliv po republice.
Ovšem pro Ostravsko by bylo nejlepší, kdyby to uplatnění našli právě tam.
Ale VW nechce továrnu na Ostravsku.
To je otázka, čím se to chtění řídí. Stejně tak můžeme konstatovat, že nechce továrnu v ČR – zdlouhavá výstavba, náklady na pracovní sílu (to jsem si nevymyslel, to zaznívá od počátku projektu). Další zvažovaná lokalita je Wroclaw. Tedy zjevně nejde jen o nějakou výhodnou polohu Plzně, ale celkové podmínky, které mají investici nalákat. Celé to na mě působí dojmem, že na MPO si kdysi kdysi rychle vzpomněl, že ČR by se taky mohla o investici ucházet a tak vytáhl první rovnou plochu v majetku státu. Ale úplně bych z toho nevyvozoval, že VW chce právě Plzeň.
Navíc ta Vratislav je pro případné zájemce o stěhování z Ostravy blíž, a lépe dopravně dostupná (pro např. návštevy příbuzných), než ta Plzeň.
Což najdou i bez baterkárny u Plzně.
S pracovníky, kteří se stěhují za prací, má Plzeňsko své zkušenosti…
Za šlušné peníze najdou i v Ostravě. Ale nechápu proč bych jako strojní inženýr měl dělát v baterkarně?
Navíc většina absolventu má práci ještě dřive než vypadné ze školy…..
Kolik asi tam bude technických profesí pro absolventy? Ty si hlavně obsadí VW sám a oni tu budou nabírat hlavně jen lidi na skutečnou práci. V Plzni obecně mají firmy problém sehnat kvalitní lidí a rozhodně ty které budou propouštět tak to bude to horší co pracovní trh nabízí. A zase by to vyřešili pouze návozy dalšími problémovými lidmi z východu. Těch si myslím máme v Plzni a okolí až moc.
Když to víš, kolik je potřeba lidí na tu výrobu?
Nebojte, nastupující krize tu pracovní sílu uvolní.
Dobrá zpráva pro několik nadšenců, špatná pro budoucnost našeho státního rozpočtu.
A teď ještě kdyby ta gigafactory byla vybudována kdekoliv jinde než namísto letiště – pak by mohly být spokojeny obě strany.
Akorát tady mají zadarmo dostatečně velký plochý pozemek. Plus vlečku, kterou ale stejně nebude mít moc velký význam používat, dokud místo kolejí zlepšujeme co do kapacity většinou jen silnice, a ty ještě nabízíme výhodněji. Korporace mocnější než kraj i stát diktují, co kde bude…
Přestaňte strašit lidi.
Přesun výroby do USA mi nepříjde pro čr, jakožto zemi závislé na automotive moc dobrá zpráva.
Gigafactory VW v USA a ČR/PL/HU nejsou konkurenční projekty. VW chce mít obě (a další v jiných koutech světa), ale aktuálně americká vláda nabízí lepší pobídky, tak buď VW dává přednost první realizaci v USA, nebo – a to je pravděpodobnější – se snaží vymáčknout lepší pobídky i v Evropě. Jen připomínám, že ČR od začátku není favoritem pro tuto investici.
Preference Ameriky ( a činy) je v ceně elektřiny. V evropě vycházela na 15 centu, amerika s činou 2-3 centy za stejnou jednotku. Vyjadřil se tak někdo z Vokswagnu, ale nemohu si vzpomout, kde jsem to četl….
To nepopírám. Krom toho mají teď odsouhlasené investiční pobídky pro elektromobilitu ve výši 13 miliard dolarů, z čehož si tedy VW jistě část ukousne.
Mně nepřijde být dobrou zprávou hlavně ta závislost na něčem, co se z dobrého sluhy stalo zlým pánem.
Tak to je super, ne? ČR přijde ročně o několik miliard, ale zase budeme mít nevyužívaný a polorozpadlý letiště
Ono by bylo dost výhodné, aby ČR měla jak ty miliardy, tak letiště Líně. A k tomu velkou úsporu na sociálních dávkách. A v tom je právě kámen úrazu. Místo aby se to postavilo někde na mostecku, tak se to mělo stavět v oblasti, kde je jedna z nejnižších nezaměstnaností. Takže do fabriky by bylo potřeba natahat gastarbeitery. Je to to, co jako stát chceme? Není lepší udělat takové pobídky, aby měli investoři zájem o oblasti s nejvyšší nezaměstnaností?
Ano. Navíc když Mostecko má být dále dotčeno strukturálními změnami – předpokládané úplné ukončení těžby uhlí, případně i další vlivy jako nižší objem zpracování ropy v Unipetrolu vlivem zákazu spalovacích motorů.
A hlavně mít připravené dostatečně velké území na tu zónu. I když poslední takto velká zóna Triangl nebyl zrovna úspěch. Jediné další místo kam by se ta fabrika vešla je na Ostravsku, ale to je pro VW daleko.
Takže teď to znamená pro vládu zamakat na přípravě území na severozápadě Čech a stihnout zo do doby, než se bude VW znovu rozhodovat.
Nevyužívané? Co se týká počtu pohybů evidovaných na Ministerstvu Dopravy je v pořadí 5té nejvíc využívané letiště v ČR. Se zaznamenaným počtem cca 20.000 pohybu za rok….