Cestovní ruch Letecké společnosti Letectví Letiště

Naděje pro Pardubice: Ukrajinský low-cost SkyUp získal povolení pro linku z Kyjeva

Boeing 737-800 společnosti SkyUp. Autor: Riik@mctr – Flickr, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=76527345
Boeing 737-800 společnosti SkyUp. Autor: Riik@mctr – Flickr, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=76527345

Pardubické letiště se možná po zrušení linky Ryanairu do Londýna dočká záplaty z opačné světové strany. Ukrajinské úřady udělily tamnímu nízkonákladovému dopravci SkyUp povolení k provozování linky Kyjev – Pardubice – Kyjev.

Ukrajinské povolení bude platné od 1. října na dobu neurčitou a četnost letů třikrát týdně. Stejné povolení ale musí vydat i české ministerstvo dopravy; na úřední desce zatím takovou žádost nemá (jeho vyjádření jsme dodatečně doplnili níže, pozn. red.). SkyUp je malá společnost, která vznikla teprve před rokem a provozuje především chartery.

„Jedná se zatím pouze o první krok ke spolupráci, nic dalšího zatím potvrdit ani vyvrátit nemohu,“ uvedl obchodní ředitel pardubického letiště Libor Kříž.

Letiště přitom nečeká lehký rok. Po loňském nebývalém nárůstu počtu cestujících se bude muset vyrovnat s úbytkem letů, za kterým stojí především uzemnění strojů Boeing 737 MAX.

Loni letiště odbavilo 147 tisíc cestujících (meziročně + 67 procent), z toho 40 procent činil podíl nízkonákladové společnosti Ryanair. Ten ale letos prudce klesne. Ryanair po necelých dvou letech počátkem července zruší lety z Pardubic do Londýna (Stansted). Růžovější není situace ani v charterech. Z Pardubic se fakticky stáhly Smartwings, na které loni připadalo zhruba 95 procent charterového provozu.

Ředitelka letiště Hana Šmejkalová nedávno uvedla, že se vedou jednání s jinými dopravci. Některá jsou prý na dobré cestě.

Vyjádření ministerstva dopravy České republiky (doplněno 5. 6. 15:00):
Od přelomu roku 2018/19 projevují zástupci pardubického letiště zájem o provoz ukrajinského dopravce SkyUP z Kyjeva do Pardubic. Jelikož to nebylo dle platného bilaterálního smluvního rámce možné, obrátili se s žádostí o pomoc na náš Odbor civilního letectví. Ten vyjednal s ukrajinskou stranou změnu bilaterálních ujednání a od cca poloviny května 2019 umožňují tato ujednání také provoz mezi Kyjevem a Pardubicemi. K žádným dalším krokům směřujícím k zahájení provozu zatím nedošlo.
Nyní musí ukrajinský letecký úřad dopravce SkyUp na linku Kyjev – Pardubice tzv. designovat (určit) a poté musí dopravce sám požádat na našem odboru o vydání tzv. provozního oprávnění.

Před započetím provozování linky tedy musí být splněny tři podmínky:
1) provoz musí umožňovat mezinárodní smluvní rámec (splněno)
2) ukrajinský letecký úřad musí svého dopravce k provozu designovat (splněno)
3) dopravce musí sám požádat o provozní oprávnění (zatím se nestalo).

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
alex
Host
alex

Nevím jak se management usilovně snaží, ale současná ředitelka z bývalého státního ČSA, kde byla v Mad´arsku a nemusela v zahraničí asivůbec nic, nedávno všude prohlašovala jak se „jí“ (ne za peníze poplatníků, ale „jí“) podařilo postavit terminál a chlubila se všemožnými superlativy, viz rozhovory s ředitelkou na youtube. Dnes je v Pardubicích mimo sezonu mrtvo, ted´v sezoně polomrtvo…a paní ředitelka dělá vlastně co…?? Jedná? Pořád jedná? Safra to jedná už xx měsíců…zajímavé…ale nikde nic…

Apex
Host
Apex

Jednání s leteckými dopravci není o měsících, ale spíše o letech…. Dopravci maji provoz naplánovaný minimálně 18 měsíců dopředu a je zcela běžné, že se o otevření linky jedná několik let.

Petr plachta
Host
Petr plachta

Skyup umí letenky od 500 hřiven tzn cca 450 Kč s prirucakem takže se o cenu nebojím lízal jsem s nimi na vnitrostátních letech na Ukrajině např Kyjev odessa

Jen tak
Host
Jen tak

Uzasny… on sice umi letenky za takovou cenu. Jenze to letadlo ma kapacitu 180 mist. za tuhle cenu prodaj par mist v letadle.

zbytek letadla musi jít za tisícovky.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

No, nevím – ale kdyby byla cena letenky aspoň trochu srovnatelná s cenou jízdenky do autobusu, tak bych odhadoval, že by se taková linka „uživit“ i mohla: tento týden proběhla médii informace o tom, že se právě projednává zvýšení „povolené roční kvóty“ = ročního počtu legálních ukrajinských „gastarbeiterů“ pracujících v ČR z dosavadních cca 20 tisíc na dvojnásobek – a možnost vyhnout se cestám přes Slovensko nebo Polsko by se třeba mohla hodit i leckomu z nich …

DPDP
Host
DPDP

Ty ceny jsou podobné už dnes. 1x cesta Kyjev Bus – 966 – 2100
Letadlo okolo 2400.
Tzn. kdyby letadlo bylo do 1.500 tak si umím představit že by ho UK využili.
Ale je otázka jak často budou chtít létat domů , oni tady chtějí zarobit hodně peněz, tzn. budou makat 7 dní / 12 hod. denně.
Autem je jízda při 4 osobách vyjde cesta na cca. 600 Kč. 🙂

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Příliš často domů pochopitelně nejezdí a nemalá část z nich bydlí určitě mnohem blíž, než kde leží Kyjev, takže vyloženě cílová skupina potenciálních cestujících to samozřejmě není – většině z nich by se asi jako destinace mnohem víc hodil třeba Lvov, ale ten sám by asi letadlo nenaplnil: možná by stálo za pokus naplánovat tam mezipřistání a část frekvence tam vystřídat nějakou ukrajinskou vnitrostátní, která by se asi také našla. Ale já jsem se leteckou dopravou nikdy nezabýval, takže to vidím jen „zvenku“ a teoreticky – ti, kdo to organizují, to jistě mají „prokoumané“ tak, aby to vyhovovalo co možná… Číst vice »

Petr plachta
Host
Petr plachta

Tak musíte být rychlý či přizpůsobivý a tu letenku koupit mezi prvníma – nic složitého to není

Jen tak
Host
Jen tak

tomja si samozrejme koupit umim.

ale o to nejde. jde o to, ze letenka za par supu to letadlo nezaplati 🙂

Rossec
Host
Rossec

Pokud by se dostal na cenu do 5000kč včetnë zavazadel, tak si myslím, že nebude mít problém letadla naplnit.

Nicky
Host
Nicky

Za ty peníze a i méně létá UIA z Kyjeva do Prahy a letadla rozhodně nejsou plná.

Marek Sourak
Host
Marek Sourak

Ja mam PRG-KBP za 500 Kč 😉 staci si to vychytat

Jen tak
Host
Jen tak

za pět tisíc nikdo do pardubic nepojede 🙂 a ze by se naslo tolik pardubicaku a hradecaku (a okoli), kteri by potrebovali nutne letet na ukrajinu .. a bylo jich tolik, aby naplnili letadlo …

ja tyhle pokusy nechapu 🙂

Dan
Host
Dan

Dostupnost centra Prahy je z Pardubic vlakem cca hodinu stejně jako centra Londýna ze Stanstedu. Těch 10 minut z pardubického letiště na nádraží strávíte na Stanstedu než se dostanete z letadla na vlak taky. Chápete?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A ani z Ruzyně to do centra Prahy není časově o mnoho blíže (a ani „rychlodráha“ to nakonec stejně pro velkou část Prahy nijak „extrovně“ nevylepší) …

Marek Sourak
Host
Marek Sourak

Pro me treba je cesta na letiste v Praze mhd 1 hodinu, vlakem jsem v Pardubicich za stejno

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jistě, třeba pro velkou část východní Prahy je to časově do Pardubic rychlíkem z Libně skoro stejně „daleko“, jako MHD na ruzyňské letiště, a i „rychlodráhou“ z centra to na letiště potrvá skoro stejně jako rychlíkem z Libně do Kolína, tedy do víc než poloviny cesty do Pardubic – ale to mnozí stále nějak nechápou …

nicky
Host
nicky

Tohle stejně dlouho nevydrží.

Martin
Host
Martin

Povolení dostal v zimě i na několik linek z Ukrajiny do Prahy a Karlových Varů a zatím je nerozlítal…

Jan
Host
Jan

Přesně… Ohledně té linky z Varů jsem vznesl už i dotaz přímo na SkyUp pár měsíců zpět a reakce ani nenaznačila, že by se start blížil…Bohužel. Nicméně bych se rád pletl a doufám, že to SkyUp rozjedou.

Jen tak
Host
Jen tak

Tohle jsou stejný výkřiky jako (tuším) před časem orgie nad Air Berlinem, ktery pozadal o povolení z Prahy kamsi (jizni amerika?) .. a skutek utek.

Martin
Host
Martin

Myslim, ze to nebyl Air Berlin, ale Norwegian.

Jen tak
Host
Jen tak

Jojo, Norweigan . to je ono.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll