Cestovní ruch Infrastruktura Letecké společnosti Letectví Letiště Zprávy

Letiště Pardubice očekává propad na 90 tisíc cestujících, chartery zajistí Bulhaři a Turci

Nový Terminál Jana Kašpara Letiště Pardubice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nový Terminál Jana Kašpara Letiště Pardubice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Letiště Pardubice čeká nelehký rok. Po loňském nebývalém nárůstu počtu cestujících se bude muset vyrovnat s prudkým úbytkem letů, za kterým stojí především uzemnění strojů Boeing 737 MAX. „Náš odhad pro letošní rok se pohybuje kolem 90 tisíc cestujících,“ řekla na čtvrteční tiskové konferenci ředitelka letiště Hana Šmejkalová.

Loni letiště odbavilo 147 tisíc cestujících (meziročně + 67 procent), z toho 40 procent činil podíl nízkonákladové společnosti Ryanair. Ten ale letos prudce klesne. Ryanair po necelých dvou letech počátkem července zruší lety z Pardubic do Londýna (Stansted) a letiště příliš nepočítá s jejich brzkým obnovením. „Ale jednáme o tom s jiným dopravcem, je to dobře rozlétaná linka,“ uvedla Šmejkalová. Naopak linku do španělského Alicante, která funguje během letního letového řádu, by měl Ryanair zachovat. Podle Šmejkalové vykazuje průměrnou obsazenost přes 90 procent.

Růžovější není situace ani v charterech. Z Pardubic se fakticky stáhly Smartwings, na které loni připadalo zhruba 95 procent charterového provozu. Pro letošek zachovají (nejspíš) jen spoj do Podgorici, lety do Burgasu, Antalye, Heraklionu a na Rhodos zrušily. Letiště se snažilo přes cestovní kanceláře, kterým pomohlo svými kontakty, přilákat jiné dovolenkové dopravce, příliš ale neuspělo. „Klienti začali zvažovat, jestli letos vůbec někam letět. Zájem není tak velký, takže cestovní kanceláře se rozhodly, že budou létat z Prahy a naší kapacitu nevyužijí,“ řekla Šmejkalová.

Zachovány budou nicméně alespoň lety do Burgasu a Antalye, které budou v menší míře zajišťovat bulharská Bulgaria Air a turecká Onur Air. První s embraerem pro sto lidí a druhá s Airbusem A321. Fungovat by měly i ruské chartery z Petrohradu a Moskvy. Podle Šmejkalové probíhají jednání s dalšími dopravci, tři jsou údajně na dobré cestě.

Letadlo Ryanairu startuje z Letiště Pardubice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Letadlo Ryanairu startuje z Letiště Pardubice.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Vedení letiště přišly na konferenci podpořit i zástupci akcionářů, kterými jsou město a kraj. „Perspektiva Letiště Pardubice je veliká. Jakmile se podaří získat další pravidelné linky, začnou se na ně nabalovat další a další,“ uvedl náměstek primátora Jan Mazuch (ODS). Optimismus do budoucna panoval i přesto, že loni letiště vykázalo ztrátu 15 milionů korun a letos to v optimistické variantě bude podobné. Letiště mimo jiné plánuje nová parkoviště a hangár pro general aviation, více se chce zaměřit i na cargo.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
alex
Host
alex

Nevím jak se management usilovně snaží, ale současná ředitelka z bývalého státního ČSA, nedávno všude prohlašovala jak se „jí“ (ne za peníze poplatníků, ale „jí“) podařilo postavit terminál a tedˇ?? Katastrofa..copak dělá? Jedná a jedná? Neustále to stejné, stejné výmysly. Prostě nedokázala vůbec nic…letiště v dlouhodobém propadu. Hejtman má pravdu, ovšem když si najali lidi z ČSA, at´ se nediví. Tam se nic nemuselo, stát zaplatil všechno. Výsledek je dlouhodobě naprosto jasný. Pardubice v šíleném propadu….

Ondra
Host
Ondra

Zajímaly by mě náklady na odbavení jednoho cestujícího ve srovnání s jinými letišti. Ještě lze tolerovat existenci letiště Brno a Ostrava, ale udržovat letiště v pidiměstech jako Pardubice nebo dokonce Budějovice smysl nedává. p.s. kdy bude mít „svoje“ letiště i Jihlava? 🙂

Jen tak
Host
Jen tak

Naprosto souhlasim.

Info z pardubic
Host
Info z pardubic

Byl jste tam někdy? Parkoviště 150 metrů po chodníku a je free tedy gratis. Stal jsem tam týden při dovolené, kolik to stojí v Praze? Lze pochopitelně zajet před halu na prý 15min, žádné turnikety a zmatek, když někoho vyzvedavate či vezměte na let. A asi to i nikdo nehlídá, takže jak jsem viděl, autem až před halu na příčné stání. Přiletel týpek z Anglie, hned k normálnímu bankomatu, taxi na letiště stojí 89 Kč, tam jste za 10 min – rychlík tak 150 a za hoďku uprostřed Prahy. Celé to je za 250?. A teď Ruzyně, než vás odbaví,… Číst vice »

Pepa
Host
Pepa

Bude z Bulharů panika jako u Arrivy na vlacích? 😀

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Tak měsíc zpět mě šokoval v Třebové chlap, který mi popisoval jak pravidelně léta do zahraničí za rodinou z…z Wroclawi. Tak jsem aspoň chytřejší o nové letiště. Akorát tam nevedou koleje. A jen tak mochodem-zdravím letiště Budějovice. 😂😁🤣

Panoramix
Host
Panoramix

Nějak nechápu, proč se z toho snaží dělat normální komerční letiště. Na příkladu Vídně a Bratislavy je vidět, že tohle nemůže pořádně fungovat. Vídeň na sebe stahuje velkou část letů prováděných Slováky. A to je přitom aglomerace Bratislavy minimálně 2x větší než souměstí Pardubice-Hradec Králové. Pokud je v relativní blízkosti zavedené letiště s poměrně bohatou nabídkou letů, tak čím chtějí v Pardubicích konkurovat? Pokud cenou, tak z čeho budou lepit díry v hospodaření, když si na sebe ani nevydělají? Myslím si, že dokud tam bude létat v průměru 1 letadlo za den (což je aktuální stav), tak na pravidelných letech… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Já bych potenciál Pardubic až tak úplně nepodceňoval: nejen pro celý východ Čech, ale i pro velkou část Moravy (až třeba po Olomouc, Přerov a i Zlín) je to blíž než Praha, Vídeň i Katovice, a když se téměř vůbec nelétá z Brna a Ostravy, tak jsou Pardubice „první na ráně“ i pro „nedovolenkářské“ lety – jen je třeba, aby tam něco skutečně létalo pravidelně, a pochopitelně nejlépe častěji než pouhé jedno letadlo denně, protože jinak jsou fixní náklady příliš vysoké na to, aby je kdokoli chtěl platit.

Nicky
Host
Nicky

Tak ta Šmejkalová je také vtipná – Pardubice Londýn je prý dobře rozlétaná linka a obsazenost je přes 90%.
To vypadá jako úspěch pokud není informace kompletní – Ryanair má průměr kolem 95% – takže ta obsazenost je pod průměrem a letenky se prodávají (rozdávají) i za 5 euro, tedy méně než kolik to stojí vlakem do Prahy. To bude také důvod proč končí – nevydělává na sebe ani s dotacemi.

Nikolaj M.
Host
Nikolaj M.

Souhlas. Letěl jsem dva týdny zpět za 129,- (kdyby nebyla cena taková, Pardubice si určitě nevyberu 🙂 )… linka nekončí jen kvůli nedodání Maxů, to je podle mě jen takový zástupný důvod.

Nicky
Host
Nicky

Ten náměstek primátora – Mazuch to má celé popletené. To nabalování bude ve stylu toho brouka hovnivála. Čím více si toho do té kuličky nabalí, tím více sraček má. Linky jsou dotované, čím více jich bude tím více se bude dotovat a tím větší ztráta. V Pardubicích se pravidelná linka na komerční bázi neuživí.

Nicky
Host
Nicky

Tam už jsou z těch dotací tak zblblí, že si můžou najímat bezdomovce jako kompars aby ta letadla vytížili. na otočku za láhev tuzemáku, nebo Ginu když je to ten Londýn – to možná vyjde levněji než dotovat Ryanair. Faktem je, že kdyby tam nějaký komerční potenciál byl, tak aerolinky stojí na přidělení slotů frontu.

Jen tak
Host
Jen tak

Heh … zapomel sis prohodit prezdivky 🙂 nebo trpis samomluvou ? .)

Jiří Kouba
Host
Jiří Kouba

To ne. Podstatná je velikost fixních nákladů k těm proporcionalnim. Při určitém počtu letů převáží výnosy nad celkovými náklady. Navic je tu výhoda služeb poskytovaných armádou – nekdy i nevýhoda, když údržba dráhy odstavi provoz na 2 měsíce. – Jinak mám dojem, že většina diskutujicich podlehla dojmu, že provoz začal otevřením terminálu. Není tomu tak, civilní provoz trvá přes 20 let, je to zavedené letiště.