Naděje na dohodu a konec stávek. Strojvedoucí a Deutsche Bahn po týdnu osočování znovu jednají
ICE v Erfurtu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Do ukončení jednání slíbili odboráři nestávkovat.
Do ukončení jednání slíbili odboráři nestávkovat.
Jako že budou stávkovat třeba na velikonoce?
Držím kolegům u DB palce. U nás im Nahverkehr díky Verdi navýšení mez letos o 18% a od příštího roku více dovolené a lepší příplatky za víkendy. Takže to jde, jen to chce vůli a vytrvat.
A hospodaření podniku?
Otázce nerozumím, nicméně je třeba minimalizovat výpadky spojů kvůli nedostatku personálu a to se nyní rozhodně zlepší. Při dalších jednáních na konci příštího roku doufáme ještě ve snížení pracovní doby. Protože máme řidiče, co za měsíc udělají i 20 hodin přesčasů, což je problém.
„Minimalizovat výpadky spojů“ stávkou?
Stávka je bohužel poslední možnost jak nahlas říct potřebujeme pomoc. Kolaps veřejné dopravy se naštěstí v mnoha spolkových zemích postupně odvrací podle toho jak se rychle úspěšné dokončují jednání. Bohužel ne všude to jde hladce, ale věřím, že veřejná doprava bude zachráněna.
Více dovolené a chtěné snížení pracovní doby při současném nedostatku personálu jen těžko povedou k minimalizaci výpadků. Alespon selský rozum tak říká, že mám-li málo lidí k obsazení sluźeb a dopřeju jim více volna, bude mi těch lidí chybět ještě víc. A pokud naberu nové lidi, bude to stát o to víc peněz, což zhorší konkurenceshopnost.
Ano to si samozřejmě myslet můžete. Naštěstí je realita jiná. Jinak v Nahverkehr neexistuje konkurenceschopnost, všichni jsou si rovni. Což považuji za fér. V Deutschland mluvíme pořád o verkehrswende a jak lidi více dostat do veřejné dopravy. Pokud to myslíme vážně, musíme udělat veřejnou dopravu atraktivní a k tomu patří i přesnost a to ohrožují výpadky spojů díky personálnímu podstavu. Naštěstí lepší pracovní podmínky (jeden víkend v měsíci v práci, rozumné služby třeba ranní do 10 hodin, odpolední od 16 hodin apod.) ukazujÍ, že se pomalu z krize dostáváme.
To asi ne, z krize byste se dostávali, kdyby to bylo vidět na číslech odřeknutých a zpožděných spojů.
To my mame jeden vikend volny v mesici. 😀😀😀
Takže podstav zaměstnanců omezíte ještě větší potřebou zaměstnanců ? jestli takhle uvažují i „odbory“, tak to leccos vysvětluje.
Děkuji za podporu. Taky nemám velkou radost neustále chodit po nádražích z transparentama, a žádat o proplácení stávkových dnů. Ale co zbejvá, když vedení DB si vyplácí milionové odměny. K zaměstnancům se chovaj hůř než soukromníci, kteří s našema požadavkama kupodivu žádnej problém nemaj. Německá železnice potřebuje být znovu atraktivní pro zákazníky i zaměstnance.
Nejen DB potrebuje byt atraktivni pro zamestnance. I v Cechach je velky prostor pro zlepseni.
Ať už si myslíme o konání těchto odborů cokoliv, musí se uznat, že opravdu dosahují toho, co chtějí. Když to srovnám s českými odbory, které málokdy stávkují kvůli platům a podmínkám zaměstnanců a více za neurčité politické cíle…
Heh, spíš tady budou tvrdit, že 50 u soukromníka není víc než 35 u státního, protože soukromník nedá FIPky a režijku.
A politické cile jsou jasné:
– Ministersto dopravy nemá soutežit, ale zadávat napřímo jim, tedy ČD.
– Kraje se mají zrušit, bez ohledu na ostatní agendu, kterou vedou.
– Železniční povinnost do každé firmy, aby mohli rozhodovat o bytí a nebytí každé firmy
– Umístěnky, aby
lidikaštani nepřeplňovali vlaky a nezabírali jim místo, práce v místě bydliště a bydliště v místě práceTo ale jsou všechno věci, které jsou hlavně v zájmu ČD. To může být zaměstnancům úplně jedno, odbory by se měly soustředit na úplně jiné věci.
Jenže odbory řeší právě to, aneb proč se např. zavedlo MLS (monitoring licence strojvedoucího), že.
To je zase kocurkovsky superkec:-(
Já si teda myslím, že odbory v jejich současné podobě jsou přežitek minulosti a z dlouhodobého hlediska takovými akcemi zaměstnancům spíš škodí. Jediný důvod, proč takhle účinně stávkují zrovna železničáři, zaměstnanci letového provozu a traktoristi, je ten, že mají k dispozici prostředky, kterými nějak paralyzují celou společnost či ekonomiku a tím úspěšně tlačí na zaměstnavatele a politiky. Vůbec to nesouvisí s tím, že by zrovna zaměstnanci těchhle odvětví na tom byli nejhůř s platy, pracovními podmínkami nebo pracovní dobou. Podmínky ve kterých pracují lidi roztroušení v jednotlivých drůbežárnách, skladech nebo fabrikách nikoho nezajímají, protože když by stál jeden provoz, nahradí… Číst vice »
Na stávku i zakládání odborů mají lidé v demokracii právo. Nechci tu novou totalitu, kdy se začnou svobody ze zákonů škrtat.
„Nová totalita“….bože.
Právo ano. Ale je otázkou stávkujících, zda využití či zneužití toho práva skutečně přinese co je v jejich zájmu.
Stávka ČD v roce 1997 urychlila úbytek zákazníků, ukázala že zaměstnanci autodopravců nevydírají zákazníky ale vozí zboží. V současnosti odbory DB ukazují že na DB není spoleh (ačkoli byly doby, kdy Německá přesnost měla zvuk).
Právo stávkovat je důležité, silné a mělo by se s ním zacházet rozumně.
Však jste to ale popsal přesně. Díky odborům se dá vymoct si lepší podmínky a platy. Ona není náhoda, že na severu Evropy je tak vysoká životní úroveň a zároveň tak silné odbory. Zaměstnavatel je obvykle v silnější pozici, než zaměstanec, pokud nejde o nějaké specifické odvětví typu IT. Bez fungujících odborů nemají důvod zlepšovat podmínky nad nejnižší únosnou úroveň. Ale souhlasím, je to nefér, že to jde jen v některých oborech. Ale i tak nevidím důvod k jejich rušení, zvlášť když se jejich členům osvědčují. To je spíš otázka u nás, kde odbory vůbec nefungují.
Ano, diky odborum to dnesni padesatnici doklepou az do duchodu a po nich potopa, to je bohuzel dnesni mysleni odboru. Jinak se dopoustite stejneho recnickeho faulu, jako pan tomash – odborne se tomu rika „slameny panak“ – to je, ze se tady dohadujeme o tematu, ktere ve skutecnosti nikdo nenastolil. V tomto pripade je tim tematem „zakaz odboru“. Psal jsem snad, ze odbory maji byt zakazany? Ne, nepsal. Psal jsem, ze jsou prezitkem. A z dobreho duvodu. Protoze jak rikam, neni rok 1905 a lide maji moznost nastolovat takova temata ve volbach a pro vsechny, ze misto toho resi pseudoproblemy,.je… Číst vice »
Prosím, kde píšu cokoliv o zakazování? Píšu jen o tom, že bych je nerušil, čímž reaguji na to, že podle mě nejsou přežitek. Co se označí za přežitek je obvykle též označeno jako vhodné ke zrušení a k tomu jsem uváděl protinázor, o zakazování jsem nic nečetl u vás a ani na to tedy nijak nereagoval, tudíž žádný slaměný panák se nekoná.
Mimochodem, od roku 1907 už u nás byly poměrně svobodné všeobecné volby (byť jen pro polovinu populace – muže), tudíž ten argument moc nedává smysl.
Presne jak pisete. Mhd Oslo. Vyjednavani o zvyseni mzdy. Velky plac ze firma nema a ze muze pridat tak max 30 haleru na hodinu. A to bylo pokazde. A vzdy odbory vyjednaly aspon 8 korun behem roku. No a firmu to nepolozilo a penize mela. Kdo si necha sra.. na hlavu tak nic nema. Cechy jsou prikladem. A kdyz se jednalo o stavce tak nikdy nerozhodovalo par podplacenych jedincu jako v Cechach ale kazdy clen mel pravo dat hlas zda chce stavkovat nebo ne. A dle vetsiny odbory konaly.
Jj, no na druhou stranu vyšší mzdy = vyšší inflace. Není to tak jednoduché…
Důvod je jednoduchý. Němci, asi jako jediní v Evropě, mají nastavenou nejkratší délku směny, ve dne 9, v noci 8 hodin. Takže s normou 38 hodin týdně, nebo kolik mají, musíte jít do práce alespoň 5* v týdnu, abyste měl normu. V ČR vám to stačí 3*, což bych řekl, že je hlavní důvod toho stávkování.
Jestli odborům ustoupí, tak už budou ustupovat furt ..
To záleží na tom, zda zaměstnanci dostávají po celou dobu stávky svůj plat a odměny. Když bude železnice nespolehlivá, klesnou tržby a stávkujícím železničářům už nic dalšího nikdo nedá.
Stávkující plat ani odměny nepobírají nikde
Nemusí to tak být, stávkující mohou být placení ze stávkového fondu, záleží, v které jste zemi. Fond má samozřejmě omezené prostředky, takže stávkovat věčně nikdo nebude.
Ještě že jednají za zavřenými dveřmi. Mohli by si ale zavřít okna, aby ty ho.., co tam padají, nesmrděly ven…