Na Zličíně vznikají nástupní dveře pro automatické metro, začne jejich testování

Nástupní dveře pro testování na Zličíně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNástupní dveře pro testování na Zličíně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Do prvních dvou dveří soupravy na Zličíně dočasně nenastoupíte.

94 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda

Nechápu, proč je potřeba to testovat. Byl jsem o víkendu v Paříži, a tam to normálně funguje. Takže prostě to u dodavatele objednat a hotovo … nechápu, proč se z toho dělá taková věda. Jo a to metro bylo bez řidiče.

Frantík

Jestli to chtějí testovat, tak snad za jejich náklady.

vbb

A vy víte, kdo komu a kolik platí?

Y.K.

Docela mě fascinuje ten informační spád, že zatímco si AŽD nějak testuje dveře v reálu, žádné výběrko ani nic co by ztotožnit udělalo “dveře pro automatické metro” zářím neproběhlo.

Pozvat k vyzkoušení nějaké ověřené výrobce se také nějak neděje.

Ivan

Tak každý si potřebuje otestovat nové technologie, nejlépe v reálném provozu. Kde jinde by to měli testovat než v pražském metru.

Y.K.

Asi jste nepochopil smysl příspěvku. Všimněte si, že v citacích DPP není vůbec naznačeno, že firma AŽD testuje svůj prototyp na trase metra DPP. Ani za jakých podmínek ani proč zrovna AŽD. Takže nejde o to co se dělá, ale jak se dělá.

q89

on ten „informační spád“ tam je, jen nežijete ve světě DPP. Tohle „nemá*“ nic společného s výběrem stěn pro D a bylo to rozhodnuto před více než 10 lety, aby DPP získal zkušenosti s provozováním téhle technologie.

*krom toho, že si jedna firma vyvine technologii s kterou se bude moct přihlásit do soutěže…

vbb

Když AŽD požádala Metro, jestli by si tam (za své peníze, možná i s platbou za pronájem prostoru – nikdo z nás asi smlouvu neviděl) nemohla odzkoušet dveře, tak Metro mělo vypsat výběrko? Na co?

Honza

Nevidím nic špatného na vizuální podobě dveří. Jedná se přece o testování a finální podoba se může stále změnit. Buďme rádi, že tady máme takové šikovné české firmy a ne zahraniční dodávky, např. od číňanů.

IMVP

Jsou města, kde to umí bez dveří a funguje to (Norimberk, Budapest,..). Jen u nás to musí být zase hnusné s dveřma.

Filip Jirsák

Jak tam zabraňují tomu, aby spadla osoba do kolejiště a metro pak přes hodinu nejezdilo? Protože pokud tomu zabránit nedokážou, pak je to stejné, jako současný stav v Praze – a ten teda zas tak dobře nefunguje.

Petr S.

Tady ani nemusí nikdo padat do kolejiště, stačí, když se nějakej „inteligent“ vláme do zavírajících dveří tak, že je přivede k poruše a odstaví celou soupravu….

Honza V.

Dveře, které se porouchají z toho, že někdo malinko připozdrží, by snad vůbec neměly být ani připuštěné do provozu.

Filip Jirsák

Petrs S. ale nepsal „malinko připozdrží“.

Filip Jirsák

Aby podobná situace s nástupištními dveřmi nedopadla tak, že bude potřeba „odstavit“ celou stanici.
Počítá se s takovou situací, bude možné před zabezpečovací zařízení poslat do soupravy informaci, že některé konkrétní dveře nemá otvírat?

Frantík

Tak když se otevřou jenom jedny dveře (budto vnější nebo vnitřní), žádná hrůza se nestane, cestující nějak si poradí…

Filip Jirsák

Jo, budou se pokoušet otevřít ty druhé dveře, a teprve když se to nepovede, začnou shánět, kudy teda vystoupit. V lepším případě se výrazně prodlouží pobyt, v horším případě se jim podaří ty dveře otevřít a pak nepůjdou zavřít.

Y.K.

Jak vidíte, není jich moc, proti linkám s dveřmi, kterých jsou stovky. Bez dveří nejde zabránit incidentům (a falešným detekcím), to je hlavní problém..

Kopr

Jsem zvědavý, jestli i ten krasny design a nater zustanou pro finalni vyrobek – proc mit neco elegantniho, jako treba tu https://simple.m.wikipedia.org/wiki/File:Westminster_station_barrier.jpg

MajsterN

Zadání znělo: Ažd dodá vrata. Jak to vypadá nebyl čas řešit.

MajsterN

Uprimne.. doufam, ze je to jen kvuli tomu, ze AZD chce neco otestovat a ze to bylo k dispozici..
Jinak to dopadne jako vzdycky: ve svete vsichni 20 let stare dvere od Westinghouse a v cesku bude prvnich 5 let 50% mimo provoz.. protoze se to delalo poprve v zivote v jedne serii.

Odborník

Se mi líbí názory, jak je tento dizajn hnusný, ale všude ve světě je to hezčí. Osobně, nevidím zásadní rozdíl ve vzhledu. Hlavně ať to funguje spolehlivě.

Pavel Kopeček

Je mi jedno kdo to bude dělat, lepší česká firma než zahraniční, ale nejdůležitější je zadání. Modleme se, ať jsou u toho lidé od DPP co tomu aspoň trochu rozumí, inspirují se v zahraničí a nevymyšlí nějakou blbost. DPP by mohl později udělat anketu mezi odborníky a cestujícími, jsk oni vidí nové dveře.

Novotny

Prijde mi to zbytecna investice a zohyzdeni soucasnych stanic a zmenseni prostoru stanic z vizualniho hlediska. To se to nemuze obejit ez tech dveri. V cizine to take jde.

Jakub P

Muze se to bez nich obejit. Ale takove reseni ma taky sve nevyhody a naklady. Ze to jde jeste neznamena, ze je to dobrej napad.

Gajda

(Nejen) v Norimberku to jde obstojně i bez toho.

Filip Jirsák

Co znamená „obstojně“? Jak často dochází k přerušení provozu nebo k narušení pravidelnosti provozu?

Jiří Kocurek

Sebevrazi… kvůli nim se upravoval Nuselák, aby nespadli jiným na hlavu (doslova).
Nevím, jestli je v Norinberku tolik sebevrahů jako v Praze, ani nevím jak moc lákavý cíl to pro ně bude.

Jen se mi nelíbí průzkum bojem v praxi: Kdyžtak se tam dveře dodají, když těch průserů bude moc.

jackbrno

Vždyť to nikdo necpe do současných stanic. Tohle je jen experimentální na ověření technologie, ale montovat plošně se to má na novou linku D, která bude jezdit automaticky bez řidiče, tam je to prostě nutnost.

Vojtěch

Nutnost to není, viz Budapešť nebo Norimberk.

A já teda slyšel, že to postupně bude ve všech stanicích.

Michal

No a poté se má automatizovat i trasa c 🙂

Pat

Montovat se to bude i na C, kde budou ty samé automatizované soupravy

Leinad

Nutnost k jízdě bez strojvedoucího to není.

bvovka

Na tom Zličíně to zůstane?

Igor

Když to půjde dobře dodělá se to celé

panda

Bylo na tohle testování nejaké výběrko? nebo proč AŽD a ne třeba Siemens? Proč se netestuje třeba více dodavatelů? Proč se tímto AŽD zas připravuje umetená cesta k výhře technologie na C/D? A je to samozřejme odporné, slátané dohromady.

blume

protoze siemens doda vlaky 😉

Poskok

Ve spolupráci se Škodou 😀

Jakub Moučka

Je to součástí smlouvy na Komplexní bezpečnostní systém, která byla řádně uzavřena, myslím, v roce 2010. Její součástí byla mj. instalace nového vlakového zabezpečovače LZA na trase B a spousta dalších věcí.

Poolman

Možná byla uzavřena řádně ale bez soutěže.

watslaw

Na to KBS (hlavně vlakový zabezpěčovač) soutěž i byla, ale řekněme ne taková, aby se mohlo přihlásit co nejvíc uchazečů schopných to dodat. Ta bezpečnostní problematika „umožnila“ spoustu věcí nezveřejňovat, a omezit okruh uchazečů. Jeden z pohledů na tuto zakázu je také např. zde:
https://nfpk.cz/aktuality/komplexni-bezpecnostni-system

Soukromý majetek

Nojono, to co už v balkánské Sofii funguje (i na starých linkách) si začneme ověřovat v řijnu. Gratuluji. A pak se těším na ten průser s Déčkem, až bude jezdit jeden kočár na Olbrachtovu aby se neřeklo, jako v Jerevanu. Tak hlavně, že Piráti měli program pro Prahu a výsledek rozklad a chaos, padající mosty a nic se nestaví.

Twix

Jasně, nic se nestaví, to za Krndy byl pro dopravní stavby zlatý věk 🙂

Filip Jirsák

Které mosty padají? Staví se metro D, postavila se HolKa, rekonstruuje se Barrandovský most, postavila se tram na Pankrác, do Holyně, na Libuš, výluková zastávka u Hlavního nádraží, smyčka na Zahradním Městě – kdy se toho v Praze postavilo víc?

Michy

Proč lžete?

adamgolias

tento typ lidí si ani neuvědomuje , že lže. jsou většinou obklopeni podobně smýšlejícími lidmi , rozhovory na bázi domněnek a šeptandy ,,jedna paní povídala,, mají jednoduché téma – vše je na ho… ,a zkušenosti ze světa , který se jim nelíbí a není pro ně přívětivý prostě troubí do okolí. dodejme ale, že mnohdy za jejich pesimistický náhled může arogantní a na výkon zaměřená společnost nepřející slabým. to ovšem není obhajova výše napsané lži. vzpomínám , když u kolína v polích byla spuštěna továrna na auta , lidmi očekávána , že bude líp , nesplnila očekávání. do kolína se… Číst vice »

Jiří Kocurek

On si ani neuvědomuje, že lže sám sobě: Těší se, až se postaví D, ale zároveň tvrdí, jak se to vůbec D nestaví.

Asi by to chtělo doktora…

M19

Protože je to tak jednoduché a nic to nestojí?

Jaaa

Zase AŽD testuje něco na náklady běžného cestujícího? Kolik za to DPP dostane?

likvidátor shotoushků

Co by za to mělo dostat? AŽD je něco jako Sudop nebo Škoda. Tradiční dodavatel… Musíme mu ten vývoj všichni zaplatit. Co je na tom divného 😜

V. K.

Doufám, že finální řešení nebude hnusné. Doufám v maximálně odlehčený design, který nezkazí architektonicky hodnotné stanice. Ideálně ne až ke stropu. Ale jsme v Česku, takže mám obavy, aby to nebyly ty nejlevnější hliníkové dveře z Polska, akorát za desetinásobnou cenu.

Vesper

Já doufám, že to budou jen vrata výšky zábradlí, jako mají mnohde v Asii, která stanici opticky nerozdělují.

Martin

No, pocitejte s tim, ze tohle bude urcite na Decku. Mozna i na cecku.
Ale Acko a Becko zatim bez vrat.

Mj. v asii najdete ruzne typy a verze, ale ty nizke jsou asi nejlepsi…

pony

Tím dost omezíte sekundární funkce těch dveří, jako omezení průvanu z tunelu, zvýšení kvality vzduchu (o bordel z brzd a tak) a omezení hluku.

jackbrno

Metro brzdí hlavně elektrodynamicky, bordelu z brzd je ve vzduchu minimum. A takový průvan se v létě docela hodí pro ochlazení 🙂

Pepa z depa

Bude. Viz foto výše a doplněné ještě ve spodní polovině o cca 4 vodorovné lapače prachu, pardon lamely, které mají zabránit vstupu mezi stěnu a soupravu. Doufám, že přijdou k rozumu a vyřeší to estetičtěji…

Peeetr

Pokud to nebude vysoké, tak to tam nemusí být vůbec.
D stejně už nebude stavěno tak velkoryse jako předchozí linky a moc krásy nepobere, tak můžou šetřit na zbytečně nafouklých prostorech a soustředit se na jednoduchot a blbuvzdornost.

q89

Pro C se počítá s nízkými stěnami (cca 140 cm), u D se předpokládají vysoké (cca 220 cm). Konkrétní dodavatel se bude teprv soutěžit.

q89

nic se upravovat nebude (rozhodně ne statika stanic) stěna se namontuje do prostoru mezi přerušovanou čáru a hranu nástupiště, resp. se v tomhle pruhu š. 600mm rozebere dlažba a ukotví se tam nový výrobek, jehož součástí bude i nástupištní hrana. Pod nástupiště se pak ještě přidají dvě krabice technologie pro stěny a kabel k nim.

Jan Tichavský

Mě se líbí odlehčená verze v metru v Sofii. Jsou to segmenty takových velkých žaluzií, které s příjezdem vlaku vyjedou nahoru. Nikomu tak nepřekáží a po zavření dveří zase sjedou dolů. https://www.youtube.com/watch?v=dsmUHsAi6sQ

Jakub Kováč

To je fakt hrozný nevkus.

MHD

Jak to v tom Maďarsku dělají, že se bez toho objedou…

PeDazOl

Nemají tam AŽD ani DPP 🙂

Filip Jirsák

Na Slovensku se obejdou i bez metra. V obou případech je ovšem otázka, zda je to také nejlepší řešení pro Prahu.

MHD

Srovnávat se Slovenskem, to chce velkou ignoraci faktů.
Nejlepší řešení pro Prahu je takové, které je funkční a bez drahých zbytečností.

Pat

Ano souhlasím. Každé omezení způsobené pádem osoby do kolejiště je zbytečné a drahé.

MHD

A jak to tedy dělají v tom Maďarsku?

jva

Nemají tam Švejky (z hecu odrbávající systém) a dobrosrdečné machýrky, co zdrží tisíc lidí přidržením dveří, a by dobíhač nemusel 2 minuty čekat?

jackbrno

V maďarsku nemají automatické metro…

azrael

Mají, linka M4

Filip Jirsák

Ta kauzalita je opačná. Nepotřebujete nástupištní dveře, abyste mohl mít automatické metro. Ale abyste mohl mít nástupištní dveře, potřebujete přesně zastavovat, což zvládá třeba automatické metro.

Filip Jirsák

Předpokládám, že stejně, jako teď v Praze – tedy metro několikrát měsíčně stojí kvůli pádu osoby do kolejiště.

Filip Jirsák

Je to úplně stejné, jako srovnávat s Maďarskem. To, že je někde jinde něco jinak, neznamená automaticky, že je to dobře.

Jiří Kocurek

Západ – Praha – Východ.

Tohle je z Paříže: https://cs.wikipedia.org/wiki/14_%28linka_metra_v_Pa%C5%99%C3%AD%C5%BEi%29#/media/Soubor:Paris_Metro_St_Lazare.jpg

Kam se chce Praha přiblížit, „non parle“ nebo „ném tudom“?

Martin

Ja bych rekl, ze Japonsko je tak daleko na vychode, ze uz jej muzeme povazovat za zapad… ze?

Jiří Kocurek

Ano, to je velmi blízká kultura…

jackbrno

Mají v Maďarsku automatické metro bez řidiče? Když jsem tam byl naposledy, tak jsem si na žádné lince nevšimnul, že by jezdilo automaticky.

Vojtěch

Mají, linka M4

likvidátor shotoushků

To se testuje co? Jediný správný dodavatel? Turín nebo Istanbul namátkou, kde to dávno bez problémů dávno funguje 😜

PetrM

my jsme země testů :-/ když před pár lety zaváděla česká pošta platební terminály, tak byl taky jeden rok zkušební provoz, asi aby se nástup té kosmické technologie moc neuspěchal

Kopr

Automaty na jizdenky MHD v Praze jsou takze lokalni zbastleny vytvor i když ten model s velkou obrazovkou, co se pouziva v Londýně je bezny vsude mozne po světě.

PeDazOl

Spojení AŽD a DPP vyvolává potutelný úsměv na rtech každého kdo ví oč tu běží… 🙂 Jak říkala stará Škopková. Doj potvoro! 🙂

Pepa z depa

Jo… Tam se nedojí, tam to teče proudem. Na jednu stranu AŽD, na druhou Škodovka. Veškerý progres v metru řídí tihle dva giganti… Nedodělky předchozího projektu nejsou dořešeny, ale hned musíme dělat něco dalšího. Však on to provoz nějak skousne… A proč Zličín, ptž to můžeme udělat bez větších obstrukcí jako dodatek ke smlouvě o KBS pro trasu B…

P_V

Jak to bude s bezbariérovostí stanice, když u prvních dveří byla namontovaná nástupní rampička?

Pepa z depa

Bude vzadu. Ano přestěhuje se dozadu i když všude jinde je vpředu.

P_V

Tím ovšem nastane problém, že kdo tam s vozíkem nastoupí, bude muset jet na obrat ČM, aby se jeho vagon dostal k dalším rampičkám.

pony

Které potřebuje zhruba k čemu? Ta rampa usnadňuje nástup, k překonání těch pár centimetrů směrem dolu tolik třeba není.

P_V

Aby mu do té mezery nezapadly kolečka, rampa má i hřeben.

adamgolias

vy jste toho na invalidním vozíku moc nenajezdil , že?

Martin

Rampicka zmizi….?

Frantík

Proč by se měla rušit? Bude mezi zábranou a dveřmi metra.

P_V

A ta zábrana se bude provozovat zkušebně bez cestujících kdoví jak dlouho.

Martin

Ma to prijit na linku C a D, tedy tam, kde se pocita s novymi vozy co maji regulaci vysky podlahy dle zatizeni, rampa tam potreba neni.
Na becku se bude testovat…

Martin

A dodam, ze to nemuze byt tak daleko pd vozu, musiote pak resit skviru mezi dvermi vozu a dvermi ve stene, aby tam nikdo nezustal…