U zastávky Výstaviště se finišuje, nová lávka do Stromovky se otevře za měsíc. Cena stoupla o miliardu

Správa železnic ukázala dokončovací práce na estakádách, nové zastávce Výstaviště i nádraží Bubny.
Do zahájení provozu další části tratě z centra Prahy na letiště zbývají necelé tři měsíce. Na úseku mezi pražskými Bubny a Výstavištěm jsou téměř hotové všechny estakády, probíhá také instalace eskalátorů a poslední práce v interiérech nového nádraží v Bubnech.
Modernizace úseku spojená s jeho kompletní přestavbou a zdvoukolejněním začala před více než dvěma lety. Původně měla stavba vyjít na 4,679 miliardy korun, náklady vzrostly o téměř miliardu na 5,644 miliardy korun.
Podle Evy Schreierové, která má stavbu úseku za Správu železnic (SŽ) na starosti, jde zvýšení ceny na vrub například rekonstrukci dvou mostů, které se do původní projektu nezapočítaly. Dále rozpočet navýšily předstihové objekty budoucí Vltavské filharmonie a související pilotové stěny, které hradí Praha.
V rámci víceprací se také rozšíří trať o dalších 700 metrů železničního svršku směrem na Kralupy. U zastávky Výstaviště pak vznikla nová gabionová zeď, kterou bude hradit Praha 7.
Lávka podle učitelů
Správa železnic v rámci kontrolního dne ukázala už téměř hotovou novou lávku do Stromovky, která se bude spolu s navazujícími chodníky kolaudovat a zprovozňovat už na konci května. Chodníky budou ve správě TSK, samotná lávka zůstane v majetku SŽ.
Nové jméno jí však vybere Praha 7, a to podle některé z pedagogických osobností působící v minulosti na sousední škole. Přístup k lávce vzniká na bývalém dvoře školy, kde vznikne i nové veřejné prostranství.
Na zastávce Výstaviště jsou již instalována skla a dokončují se přístřešky. Dělníci pokládají dlažbu a montují zábradlí a výtahové šachty. Pod stanicí vznikne místo vybourané části zdi Stromovky nový veřejný prostor a schodiště k výstavišti. Budou zde dva výtahy a zázemí technologií zastávky s trafostanicí.
„Celá stavba včetně dvou nových nádraží už dostává definitivní podobu. Vše tedy směřuje k tomu, aby se na trať mohly prvního srpna vrátit vlaky. Cestující díky tomu začnou využívat jak moderní nádraží v Bubnech, tak i nová nástupiště na Výstavišti. Nejen Pražané tím získají další možnost pohodlného cestování veřejnou dopravou po metropoli,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Samotná nádražní budova Praha-Bubny má rozměry 250 x 50 metrů a probíhají zde dokončovací práce. Na nástupištích se pokládá dlažba, osazují se přístřešky pro cestující a instalují výtahové šachty, eskalátory a skleněné zábradlí. V budoucích vestibulech pak dělníci montují podhledy. Připravují se také prostory pro obchodní jednotky.
V následujících týdnech se zde ještě osadí informační a orientační systém a mobiliář. Pracovat se bude na venkovních schodištích a přístupových chodnících, současně se budou provádět úpravy zeleně.
Na novou stanici v Bubnech navazují tři dvoukolejné mostní estakády. Všechny jsou již stavebně hotové včetně zábradlí a protihlukových stěn, teď se na nich instalují koleje. Na trati ve směru na Kralupy zbývá ještě napnout troleje.
Obrazem: Prošli jsme stavbu nádraží Praha-Bubny, v srpnu projede první vlak
Pod nově vzniklou estakádou ve Strojnické ulici se dokončuje dlažba chodníků a asfaltový povrch silnice.
Úsek Ruzyně – Kladno začne letos
Stavba je součástí projektu Praha – Letiště – Kladno, který tvoří 11 samostatných etap. Hotová je už rekonstrukce Negrelliho viaduktu, v současné době kromě tratě z Bubnů na Výstaviště pokračuje rozsáhlá přestavba Masarykova nádraží a dokončuje se modernizace mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec.
Ještě letos plánuje Správa železnic zahájit celkovou modernizaci trati z pražské Ruzyně až do Kladna. V příštím roce pak začne hledat stavebníka pro úsek od Výstaviště do nové podzemní stanice v Dejvicích. Dokončení celé trati z Prahy až na Letiště Václava Havla a do Kladna plánuje SŽ nyní na rok 2030.