Na východě Slovenska začíná elektrizace 20 kilometrů trati do Moldavy nad Bodvou

Motorový vůz 813 ve stanici Moldava nad Bodvou. Foto: Jakub0606 / Wikimedia CommonsMotorový vůz 813 ve stanici Moldava nad Bodvou. Foto: Jakub0606 / Wikimedia Commons

Trať je součástí mezinárodního koridoru z Košic do Zvolena, rychlost se nezmění.

90 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jaaaa

Jestlipak udělají aspoň něco s tím svrškem, který je v katastrofálním stavu? Bezstyková kolej?

No a ty nejvyšší rychlosti jsou směšné. Kdyby se chtělo, může to být skoro celé aspoň na 160.

K.S.

A neplatí na Slovensku nějaké podobné omezení s ETCS jako v ČR?

Petr Šimral

Asi platí. Každopádně bez vlakového zabezpečovače se smí na Slovensku 120 km/h proti českým 100 km/h.
Ty oblouky tam jsou tři, všechny tři jsou v nezastavěných oblastech, celkově je území plackou bez významných umělých staveb.

Leinad

Smíchov – Radotín nebo třeba Uničovka se staví na víc než 100 i s tím že vlaky se zabezpečovačkou začnou jezdit až později.

Michal

Neříká se ustavičně, že na Slovensku je železnice horší? Jak je teda možné, že mají z procentuálního hlediska více tratí elektrifikovaných i dvojkolejných? Jestli to nebude tím, že v ČR se o modernizaci železnice jenom kecá a nedělá nic.

Petr Šimral

Na Slovensku se jaksi moc nevyskytují úplné lokálky, jak známe u nás.

M19

Jsou totiž mimo provoz.

Petr Šimral

Těch úplných lokálek tam nikdy moc nebylo a ano, dnes jsou zrušené nebo mimo provoz.

Jarda Vopička

Byls tam vůbec někdy? Víš, jak vypadá trať Kúty – Bratislava?

Pezos

Žilina – Košice, o hlavním tahu jihem ani nemluvě?

Michal

Ano, byl, ale vlakem jsem nejel. A pokud je to tam horší než v ČR, tak je Slovenská železnice na úrovni Indie.

Já, kdo jiný

Souhlasím, bohužel. Ne nadarmo se tam tomu říká Severovalkánsko.

Jaaa

Jen si udělejte výlet na střední Slovensko.

Martin z topírny

Dost bídně… na to že to je TRANZITNÍ trať

Jiří Kocurek

Kterou jednokolejnou trať zdvojkolejnici od roku 1991, čili od rozdělení Federace? Nula vs. Praha – Budějovice?

Michal

O zdvojkolejnění jsem se nebavil. Spíše o tom, kolik jich tak rovnou bylo postaveno. U nás je hromada tratí, kde dochází denně ke stupidnímu křižování, protože trať byla postavena jako jednokolejná. A postavit teď druhou kolej, by byl nadlidský výkon. Osobně vůbec nechápu logiku v tom, které tratě byly postaveny jako dvojkolejné a které ne.

Já, kdo jiný

Logika dboukolejek vycházela z dopravních potřeb Rakouska- Uherska a 1. republiky. Po válce taktéž potřeb komunistického režimu a orientaci na SSSR Po plyšáku žádná železniční logika nenastala, jen es opravovalo.

Jiří Kocurek

Dokážete vůbec rozlišit novostavbu mostu/tunelu od pouhe opravy téhož?

Jindra

Federace se rozpadla 1. 1. 1993

Aleš

Kolik tratí v ČSFR se zdvoukolejnilo v letech 1992 – 1993? Ano, kolega se spletl, ale vy zbytečně taháte za slovíčko, význam toho co napsal, se nemění..

Aleš

Pardon, v letech 1991-1992

Petr

Federace se rozpadla 31.12.1992. 1.1.1993 vznikly dva nové nástupnické státy.

Jiří Kocurek

Nicméně se to nestalo ze dne na den bez přípravy. Předcházely tomu asi dva roky příprav… A taky hádání se v parlamentě tónem: „za všetko možú čehúni, aj že sa **** ožral na Grúni“

Miroslav Zikmund

A proč by nějaké tratě zdvoukolejňovali, pokud kapacitně jednokolejka stačí ?

rušňovodič Peter

Veľmi sa mýlite. ŽSR vs. SŽDC síce jasne vyhrava percentuálne čo do zapavučinovania siete a dvojkoľajných tratí, ale je to spôsobené nízkou hustotou tratí na ŽSR a naopak vysokou hustotou tratí na SŽDC. To čo ste uviedli , naozaj platí. Stav tratí na Slovensku je veľmi balkánsky. Nemožno posudzovať len takto jednoducho pomocou percentuálneho podielu tratí. Pozrite sa len na interaktivnu mapu na stranke SŽDC. Je husto popísaná stavbami zásadneho charakteru, ktoré su nielen plánované, ale už aj prebiehajú! Nemám na mysli akcie typu sanácie nestabilneho svahu, ale sú to dosť zásadne modernizácie NIELEN koridorových tratí. ŽSR takouto mapou nedisponuje,… Číst vice »

Michal

Lepší a dobrý není to samé. Je mi líto, že na Slovensku to není ideální, ale být lepší než jiný stát neznamená nic. Jako by jste se chlubil tím, že máte auto lepší jak trabant. Železnice má tři základní problémy. 1. Absence druhé koleje – na frekventovanějších tratích ustavičné komplikace kvůli křižování vlaků. U všech těchto tratí by se měla druhá kolej postavit, poněvadž by to eliminovalo zbytečný problém. Navíc by to pomohlo i ve výluce, kterou by mohli dělat po jedné koleji, takže by nemuseli hned trať kompletně uzavřít a obtěžovat cestující s autobusy. Avšak, za těch desítek let… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Ujasněte si základní věc – zájmy dopravce ČD – nejsou totožné se zájmy „dobré“ Správy železnic …
Koordinovat zájmy „Národního dopravce“ jehož akcie vlastní stát a státní organizace SŽ by mělo MD, jenže TO na TO prostě nemá ….

Zajímavější by byla drátizace Klatovy – Alžbětín, sklonově náročná trať, na níž se brejláky „trápí“ a aniž by se prováděla nějaká výrazná úprava žel. spodku a svršku, došlo by ke zkrácení cestovních dob ….

Michal

Zájmy SŽ nejsou jenom o penězích (jak u ČD), ale svoji práci očividně nezvládají. Tratí je tu hromada, jenž se měli rekonstruovat už dávno a přitom rekonstrukce ani nezačala. Nicméně, každý den vyměňovat několikrát lokomotivu v obou směrech, protože si nějaký exot vymyslí, že bude jezdit tam, kde nejsou koleje a doteď s tím nic neudělá, je absurdní. Divím se, že se na to personál nevykašle.

K.S.

Máte na to blbou metriku. Navíc Slovenská síť není tak hustá.

Michal

Proto jsem neuváděl metry, ale procenta.

Jiří Kocurek

To je taky měřítko nanic. Stačí změnit pár lokálek na vlečku s osobní dopravou a rozvoj železničních tratí je zajištěn.

Nehledě na to, že v Etiopii mají 100 % tratí eletrických a předstihli tak Německo i Japonsko. Co natom, že je to jediná železniční trať v zemi…

Michal

Ve Švýcarsku je taky 100% elektrifikováno a není tam jenom jedna. I když to bude asi tím, že se tam na železnici nekašle jak zde.

Jiří Kocurek

Jeden bečí nad tím že se tady na železnici kašle
Druhý bečí nad tím, že budou výluky (nutná údržba) a che kvůli tomu opustit ČR
Tředí bulí nad tím, že Ejpovický tunel není novostavba ale jenom oprava, protože si vsugeroval, že když se nemění číslo trati tak to není nová stavba…

Chlapi seberte se. Jste tady jak svíčkové báby na pohřbu, ty taky jenom bulí.

Jaaa

Ejpovickej tunel je ale modernizace. To znamená, že to žádnej novej dopravní směr neřeší.

Michal

Víte, jaký je rozdíl mezi údržbou železnice a výlukou v ČR? Žádný.

PeterC.

Zbytocnejsiu elektrifikaciu nemohli ani panaci z manazmentu ZSR ani vymysliet. Usek Banovce n. Ondavou-Humenne, Nove Zamky-Nitra-Leopoldov, BA-Dunajska Streda by si zasluzili omnoho viac modernizaciu a elektrifikaciu ako trat do Moldavy na B.

Mirek

A myslíte, že je zbytečné elektrifikovat trať Košice – Zvolen?

Romino

Ono je to otázka, nakoľko tých vlakov tam ide dosť málo na to aby to bolo rentabilné. Vždy som hovoril že áno treba, nakoniec bolo to plánované už v 80-tych rokoch, ale priorita bolo dotiahnuť elektriku do Zvolena a Banskej Bystrice od Šurian a Nových Zámkov, čo sa aj v 90tych rokoch podarilo. Naprv po ZV, potomsa ešte dotiahla eketrika do BB (niekedy 1996 tuším). Dnes keď začínajú byť hitom alternatívne pohony ako vodík a pod, je otázka, či dať milóny eur na elektrifikáciu 180 km trate, kde chodia za deň 4 rýchliky a osobné vlaky medzi Jesenským a Moldavou… Číst vice »

rušňovodič Peter

To je to kľúčové. Počet vlakov, ktorý po trati denne prejde. Ja som to kritizoval už v súvislosti s vybudovanim slávneho terminalu. S elektrifikaciou bude kritika este viac opravnená. S veľkou hrdosťou vybudovat terminál a zaviesť tam denne niekoľko párov vlakov, to je zlý nepodarený žart. Naviac ešte tie vlaky ukradli druhej veĺkej obci – Turni nad Bodvou. Oni paradoxne usetrili vlkm, kedže bageta nemusí až do Turne ale len do 1km vzdialeného terminalu. Ideme sa hrať na modernú krajinu, ale toto je paródia.

Petr Šimral

A nákladní doprava neexistuje…

Romino

Existuje, ale je jej tam ako šafránu, žiaľ. Manipuláky s pár vozňami, nejaký ten vápenec (sú tam vápenka a cementáreň). Ale inak je to bieda.

PeterC.

@ Romino, diky za obsaznu odpoved. Zrejme nam vsetkym diskutujucim je nam luto, ze aky je stav zeleznicnej infrastruktury na SK. Ze sa nestavia alebo nemodernizuje mimo koridoru. Alebo chartajuce useky na hlavnych tratiach napr. Kuty BA hl.st. NZ…

PeterC.

Myslienka elektrifikovat Kosice – Zvolen je dobra, ale pri pocte vlakov na danej trati (ako pisali ini diskutujuci), je to nevratna investicia. Vid prispevok Romina.

Romino

Nemyslím si, Moldava a okolie je pomerne dosť osídlená a robil sa tam termínal, kde dnes jazí 813+913. Áno treba aj zmeniť celý systém busov. Jasné že to ľudia využívajú málo, keď ich nikto neučí prestúpiť do vlaku, že. Ak majú priame busy do Košíc a USS Steelu, na čo by presupovali v Moldave mesto. Ale Košický+Prešovský kraj ide spustiť spoločnú IDS Východ, takže očakávam aj tu zmenu, nakoľko tie busy platia (na rozdiel od regionálne žel. dopravy, ktorá ide pod MDaV SR).Ľudí to treba naučiť. Aj v BA to trvalo roky a stáe to ešte mnohí nechápu…V ČR sú… Číst vice »

PeterC.

OK, poznate situaciu lepsie ako ja. Tie navrhy, ktore som ja uviedol sa mi zdali lepsie. Ak by zacal jazdit Regiopanter suprava do Moldavy, mozno by vratila aspon cast ludi spat na zeleznicu. Nova trat Trnovec Nitra je podla mna poriadne scifi, skor sa mala zrekonstruovat+zelektrifikovat trat NZ Nitra Leopoldov.O cerpani OPD mate dobry prehlad, uvidime, co sa realne podari vycerpat. O meskani cerpania Banovce Humenne v takej velkosti som ani netusil, odkial ste ziskali. Z www ministerstva alebo zsr? Na portale dialnice.info, sekcia zeleznicna doprava som nic nenasiel.

Romino

No ja to sledujem dlhodobo. Žiaľ u nás sa veľa „kecá“ a „skutek utek“ ako sa vraví. V ČR sa robí, aj keď určite mnohí v Čechách by namietali. Ale ja roky sledujem vývoj tu a tam a často tam jazím, keďže tam má rodinu. Prakticky od rozdelenia 1993 sledujem „online“ vývoj na železniciach v ČR a SR a pamätam si ešte aj časy ČSD, prakticky celé 80te. Áno veľa sa podarilo, ale veľa sa aj premárnilo času a hlavne peňazí na SK. Vždy to budem tvrdiť, že Česi sú a boli vždy väčší železničiari ako Slováci. My si nevážime… Číst vice »

PeterC

Diky za vycerpavajucu odpoved. Mate omnoho vacsi prehlad o diani na zeleznici v byvalej CSSR, CSFR a tiez v SR a CR.

Jiří Kocurek

Rychlost na trati se nezmění, vlaky ale zrychlí. Něco se mi na tom tvrzení nezdá. Jaká je tam skutečná traťová rychlost a co tam jezdí, jestli spása lokálek, tak ano, bude to pravda.
Openrailwaymap říká 100 km/h a místy 90 km/h ve dvou obloucích. Na tratích TEN-T bych čekal, že v placaté krajině ty propady rychlosti odstraní.

Dan

Přesně. Trochu si pohrát s oblouhky a mohlo to být na řekněme 120-140 až téměr na Košický hlavák.

Pavel Vlček

Elektrická trakce = větší výkon = větší zrychlení

Jiří Kocurek

Ano to vím. Proto měl rychlík vedený řadou 754 stejné jízdní doby jako rychlík vedený řadou 363 na téže trati z Vyškova do Kojetína.
Ale řídit se jízdním řádem prý nesmím, takhle se to prý uvažovat nemůže, ta 363 musela mít kratší jízdní dobu.

Leinad

Taky ste mohl vytáhnout srovnání naftového Vectrona a Křižíkovi Elinky s několika tunami uhlí.

Leinad

Je rozdíl jízdní řád v nějaké podobě s nějakými požadavky a nějakými vatami.
Pokud se prokládá elektrák a diesel, chci stejné jízdní doby, trefovat se do taktu atd. Možná elektrák schytá větší vaty a bude lépe zkracovat zpoždění.
A fakt že elektrické jednotky obecně mívají větší měrný výkon či více hnaných podvozků, než srovnatelné diesely.

Miroslav Zikmund

A to jste neporovnával jízdní doby 475.1. 300 je docela „blbá“ trať z hlediska možnosti křižování, takže změnou trakce, aniž se změnila konstrukce JŘ se zkrácením jízdní doby celkem nic neřešilo, protože křižování se nedalo konstrukčně přeložit jinam … Jinak to bylo na 330, kde začátkem 70. let byl v osobce mix 475.1, T 478.1 a pak T 478.3. V době „nástupu přerovských Brejláků se zálohovaly 475.1, takže jízdní doby byly z doby „páry“, až se situace stabilizovala (1974/1974), tak se zkrátily jízdní doby proti 475.1 a po nástupu 363 (ex ES 499.1003-12) se odrbaly o jízdní doby do současného… Číst vice »

Petr Šimral

To bude rychlíku se 754 asi hodně platné…

mgr.pavel

A četl jste ten článek pořádně? Ono je tam toto i vysvětleno (elektrické vlaky mají lepší zrychlení).

IGCT

přesně tak, lepší zrychlení i lepší zpomalování vlivem elektrodyn brzdy má za následek snížení jízdních dob

Noddy

Ono dosud jezdici Bagety maji Vmax 90. Pantery tam pojedou Vmax 100, tak nejaka casova uspora tam mozna bude.

Zrzek

No na úseku 20 km kolik toho nažene. Víc jak 3 minuty to nebudou.

Plecháč

Taky bude rychlejší výměna cestujících díky nízkopodlažnosti, ono to docela rozdíl udělá.

Frantisek

Ovšem jako důvod nezvýšit traťovou rychlost alespoň na 120 je to dost chabé. Nadto na nízkou podlahu nepotřebujete elektřinu.

Frantisek

To by tím chtěl třeba někdo další začít jezdit či vozit, v extrémním případě by se nemusela vyplatit nějaká další nová silnice…

Kubrt

Plánuje se i dodělani druhé koleje v těch zbývajících krátkých úsecích? Zastitovani se zkvalitněním osobních vlaků je úsměvné; pokud by to slovenští stakeholderi mysleli vážně, mohli tam už dávno zavést použitelný jízdní řád a nasadit dunihlavy místo baget. Pochybnosti o Humennem už zazněly, jako začátek záměru elektrifikace až do Zvolena ok.

Miroslav Zikmund

Před 40 lety, kdy vlaků jezdilo násobně více – včetně nákladů – jednokolejka s výhybnami s vekslemi na 100 km/h bohatě postačovala ….
Tehdy náklady s „pomerančem“ v čele i na postrku ….

Pája

No, „bohatě“ je silný výraz. „Musela stačit“ je blíže skutečnosti.

Miroslav Zikmund

Pro brejlovce s maximálkou 100 na R do odbočky ve výhybně nebylo třeba rychlost zvyšovat … Na české/moravské části sítě ČSD byly štíhlé výhybky 100 ojedinělé. Já pamatuji Dluhonice při jízdě na tehdy jednokolejnou spojku z první traťové v době, kdy se ještě nenávěstila rychlost 100 při jízdě „do odbočky“ a jelo se na rychlostník ….

Jiří Kocurek

A pod slovem jezdilo si člověk musí představit to, že vlak stál ve stanici a za několik hodin se pohnul do další stanice. Kolikrát čtu zkazky fírů, kteří za směnu neujeli ani kilometr.

Aleš

Když jsme u Pomerančů – vzpomněl jsem si, jak jsem před 36 lety jel ze Žiliny do Pešti a cestou viděl Pomeranč. Při Vašich znalostech – pamatujete si, kudy ten vlak jezdil? Děkuji.

Romino

Vlak chodil cez Martin-Diviaky-Banskú Bystricu-Zvolen-Lučenec-Somoskőújfalu do Bduapesti. Išiel až z Varšavy do Beogradu

https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=CSD&kategorie=R&cislo=330&nazev=Polonia&rok=1989

Aleš

Děkuju!

rušňovodič Peter

Nie neplánuje. KE-Haniska a vyh. Chym-Čecejovce ostanú kediné dvojkoľajne useky na trati KE-Moldava.

kpetr

Ta fotka asi bude z Moldavy nad Bodvou město.

Miroslav Zikmund

Ano, „mesto“ ….

Tomáš Záruba

Do ŽST Moldava, nebo „až“ na terminál mesto? Každopádně mě trochu fascinuje, tedy kromě toho stejnosměru, že není první na řadě Humenné…

Romino

Bude aj to, idú spustiť súťaž. Mešakjú len pár rokov, ale už je to na „spadnutie“ 😀

Tomáš Záruba

No východně od Košic (nejen) mi přišlo „na spadnutí“ na dráze tak nějak všechno a všude… 🙂
Inu, tak doufejme.

Romino

Žiaľ je to tak. Pre mňa je záhadou, ako ešte môžu stále držať el. stĺpy v oblúku Nižná Myšľa – Vyšná Myšľa sme Čenra nad Tisou, ktoré su už tak ohnuté, že je zázrak, že sa ešte nezlomili. Sú asi zo 70tych rokov, ak nie skôr. Nuž kvalitná sovietska ruda 😀

-TR-

Nelíbí se mi to. Daleko větší smysl by měla elektrizace úseku Bánovce nad Ondavou – Humenné a převedení vlaků REX do elektrické trakce.

Úsek Košice – Moldava nad Bodvou nebude mít význam pro rychlíky do Zvolena. Výměna lokomotivy v Moldavě nemá smysl, znamenalo by to prodloužení jízdních dob až o 15 minut a další snížení už tak nízké spolehlivosti procozu. Na jižním tahu Bratislava – Zvolen – Košice mívají rychlíky zpoždění v řádu hodin zcela běžně, každý den.

Miroslav Zikmund

Kvůli 20 km nebude nikdo přepřahat. tím spíše, že vozbu zajišťuje depo Košice —-

kakov

není chybou, že se elektrifikuje Košice-Moldava, otázkou je, zda a kdy bude pokračování do Zvolena, pokud ano, tak prostě tohle je start, nebo měli začít třeba úsekem Fialkovo-Moldava??

pokud by pak nastalo delší nic nedělání, pak je to samozřejmě špatné

-TR-

On je taky problém v tom, jak málo rychlíků z Košic na Zvolen jezdí. Tam by měl být aspoň interval 2 hodiny. Pokud tam takový interval není, tak se nabízí otázka, zda vůbec má smysl do jižního tahu vrážet peníze.

Můj názor je, že ano, ale musí to být kompletně Košice – Zvolen a musí to být spojeno s nárůstem počtu vlaků.

Frantisek

Ideálně i s opětovným propojením na tratě do Maďarska, tedy až (snad) skončí to protiepidemické hrazení.

kakov

propojení do Maďarska myslíte přes jakou stanici? dík

Romino

Presne tak, ale tie vlaky v 2 hod interval musí niekto objednať a zaplatiť. Zatiaľ nevyzerá, že by to niekto v regióne a ana MD SR riešil. A žiaľ vyzerá to tak, že to aj stačí a viac ntreba. Čiže elektrifikácia tak skoro nebude. Navyše, ak by sa malo pokračovať, pôjde sa od Zvolen na Fiľakovo, kde je tej vozby v os vlakoch viac. Tam ale paradoxne teraz prišli nové EU jednotky 861 a 861.1, čiže minimálne 10 rokov sa do toho nemôže „šáhnuť“ (neviem, ako je nastavený projekt ZSSK, ale bývalo štandardom, že 10 rokov bez zmeny). Reálne ani… Číst vice »

-TR-

Nevím, jaké jsou podmínky dotace, ale pokud by byl možný přesun v rámci středního Slovenska, tak by bylo možné po elektrizaci úseku Zvolen – Fiľakovo přesunout jednotky 861 na trať Banská Bystrica – Margecany a zajistit zde interval spěšných vlaků 2 hodiny.

Ovšem opět narážíme na nedostatečnou objednávku od MDV SR.

kakov

jednotky mohou jezdit i pod dráty, to elektrifikaci nebrání, opodstatnění elektrifikace bude stejně hlavně na nákladní dopravě

kakov

je tam nějaká náklaka?? to je také důležité, nejen rychlíky, ptám se, protože o vytížení daného úseku nemám páru

-TR-

Ano, ale mnoho jí není.

MarkS

Vozí se tudy vápenec ze sousední Turně n. Bodvou do US Steelu, na Ukrajinu a také cement do Maďarska. V opačném směru se vozí sádrovec z železáren do cementárny. Pak zde ještě jezdí jedna směska z/do Zvolena, kotle z/do Stožoku, Metrans z/do Hanisky a dva páry Mn.

Rado

Metrans jazdí už len pod trolejou Haniska pri Košiciach – Poprad – Žilina – Bratislava-Vajnory, kde sa uskutoční preprah za 761. Okrem ZSSKC južnú trasu využíva Retrack Slovakia – zásielky pre (z) BorsodChem (-u) Zrt. idúce na trase Čadca št.hr. – Žilina – Poprad – Košice – Plešivec – Lenartovce – Bánréve, PSŽ, a.s. má tiež zavedenú trasu Kúty – Zvolen – Čaňa ,ale využíva ju len v časti trasy, keď sa nakladajú obilniny v Jesenskom, maximálne po Tornaľu. Z Tornale sa vozia obilniny (silo Gemernákup), od Lenartoviec na Zvolen je to BorsodChem Express v réžii PKPCI, ABORS v podaní… Číst vice »