Na vltavském kanálu bude zdvihací železniční most, ŘVC už má zhotovitele

Na vltavském kanálu bude zdvihací železniční most, ŘVC už má zhotoviteleNa vltavském kanálu bude zdvihací železniční most, ŘVC už má zhotovitele

Ředitelství vodních cest dovedlo k podpisu smluv největší zakázku na vodních cestách za posledních pět let. Série staveb se přitom

Ředitelství vodních cest dovedlo k podpisu smluv největší zakázku na vodních cestách za posledních pět let. Série staveb se přitom nedotkne pouze vodní dopravy, ale i železnice a silnice. Jde totiž o přestavbu pěti mostů na Vraňansko-hořínském plavebním kanále pod Prahou.

Soutěž přitom dopadla obdobně jako řada dalších z poslední doby, tedy výrazným navýšením ceny oproti očekávání investora. Předpokládaná hodnota zakázky byla 449 milionů korun bez DPH, vítězné sdružení firem Strabag Rail, Eurovia a OK Třebestovice ji získalo s nabídkou 599 milionů korun bez DPH.

Jde o součet hodnot pěti smluv, do kterých ŘVC úpravu kanálu rozdělilo. Firmy předělají mosty tak, aby se podjízdná výška pro lodě zvýšila z dnešních 4,5 metru na sedm metrů. Jde o těchto pět mostů: místní komunikace Vraňany, silnice III. třídy Lužec, železnice Lužec, místní komunikace Lužec a účelová komunikace Chramostek.

Akce je unikátní především v tom, že tři mosty včetně jednoho železničního budou nově přestavěny na zdvižné (místní komunikace Vraňany, železnice Lužec, místní komunikace Lužec). Dálkově se budou ovládat z plavební komory na Hoříně. Půjde o vůbec první zdvižné mosty na českých vodních cestách, když nepočítáme dva můstky nad vjezdy do jihočeských přístavů České Vrbné a Hluboká nad Vltavou.

ŘVC navýšení ceny vysvětluje nedostatkem kapacit na stavebním trhu, zvýšením cen oceli a složitou technologií. V tendru obdrželo dvě nabídky, přičemž druhé sdružení v pořadí (SMP CZ a Metrostav) přišlo s cenou 675 milionů. „Tato dvě sdružení největších českých stavebních firem prakticky pokrývají celý relevantní stavební trh mostních staveb,“ uvedl zástupce šéfa ŘVC Jan Bukovský. Práce začnou na jaře.

Na Vraňansko-hořínském kanále se kromě pěti zmíněných budou zdvihat i další dva mosty (silnice III. tř. Vrbno a účelová komunikace Zelčín), jejichž úprava je technicky nezávislá. ŘVC je bude soutěžit zvlášť. Úprava mostů pod Prahou (dojde i na ty na Trojském kanálu) je součástí celkové modernizace vodní cesty od Mělníka po pražský Radotín.

Tagy mosty ŘVC Top Vraňansko-hořínský kanál
15 komentářů