Infrastruktura Silnice Stavebnictví Vodní doprava Železnice Zprávy

Na vltavském kanálu bude zdvihací železniční most, ŘVC už má zhotovitele

Na vltavském kanálu bude zdvihací železniční most, ŘVC už má zhotovitele

Ředitelství vodních cest dovedlo k podpisu smluv největší zakázku na vodních cestách za posledních pět let. Série staveb se přitom nedotkne pouze vodní dopravy, ale i železnice a silnice. Jde totiž o přestavbu pěti mostů na Vraňansko-hořínském plavebním kanále pod Prahou.

Soutěž přitom dopadla obdobně jako řada dalších z poslední doby, tedy výrazným navýšením ceny oproti očekávání investora. Předpokládaná hodnota zakázky byla 449 milionů korun bez DPH, vítězné sdružení firem Strabag Rail, Eurovia a OK Třebestovice ji získalo s nabídkou 599 milionů korun bez DPH.

Jde o součet hodnot pěti smluv, do kterých ŘVC úpravu kanálu rozdělilo. Firmy předělají mosty tak, aby se podjízdná výška pro lodě zvýšila z dnešních 4,5 metru na sedm metrů. Jde o těchto pět mostů: místní komunikace Vraňany, silnice III. třídy Lužec, železnice Lužec, místní komunikace Lužec a účelová komunikace Chramostek.

Akce je unikátní především v tom, že tři mosty včetně jednoho železničního budou nově přestavěny na zdvižné (místní komunikace Vraňany, železnice Lužec, místní komunikace Lužec). Dálkově se budou ovládat z plavební komory na Hoříně. Půjde o vůbec první zdvižné mosty na českých vodních cestách, když nepočítáme dva můstky nad vjezdy do jihočeských přístavů České Vrbné a Hluboká nad Vltavou.

ŘVC navýšení ceny vysvětluje nedostatkem kapacit na stavebním trhu, zvýšením cen oceli a složitou technologií. V tendru obdrželo dvě nabídky, přičemž druhé sdružení v pořadí (SMP CZ a Metrostav) přišlo s cenou 675 milionů. „Tato dvě sdružení největších českých stavebních firem prakticky pokrývají celý relevantní stavební trh mostních staveb,“ uvedl zástupce šéfa ŘVC Jan Bukovský. Práce začnou na jaře.

Na Vraňansko-hořínském kanále se kromě pěti zmíněných budou zdvihat i další dva mosty (silnice III. tř. Vrbno a účelová komunikace Zelčín), jejichž úprava je technicky nezávislá. ŘVC je bude soutěžit zvlášť. Úprava mostů pod Prahou (dojde i na ty na Trojském kanálu) je součástí celkové modernizace vodní cesty od Mělníka po pražský Radotín.

15
Diskuze

avatar
5 Komentáře
10 Reakce na komentáře
6 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
8 Autoři komentářů
JaroslavxyzdopravakX 1Vít Jůza Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jaroslav
Host
Jaroslav

Nechápu, proč musí mít Lužec kromě železničního mostu ještě 2 sliniční, vzdálené od sebe cca 150m. To nemůžou jeden z nich zbořit a ponechat jen jeden?

xyz
Host
xyz

Zvedací most má jednu specifickou vlastnost – při plavbě příliš vysoké lodi se… ano, zvedá. Během jeho zdvižení, nemohou po mostě jezdit auta (resp. v případě železničního mostu vlaky). Proto je velmi vhodné, když se v relativní blízkosti od sebe nacházejí dva zvedací silniční mosty s tím, že v žádném okamžiku nejsou zdviženy oba dva najednou (plující loď musí chvíli vyčkat v prostoru mezi oběma mosty). Logicky předpokládám, že to bude i případ Lužce nad Vltavou. Něco podobného (dvojice zvedacích mostů na dohled od sebe, kdy po obou dokonce vede „železnice“, resp. dálková tramvajová trať) můžete najít např. zde: https://mapy.cz/zakladni?x=3.1977135&y=51.3271412&z=17&source=osm&id=80545&q=oostende.

Jaroslav
Host
Jaroslav

Tak to jste mě opravdu pobavil. Srovnávat Lužec nad Vltavou s 1500 obyvateli a hlavní čtyřpruhový pobřežní tah v Belgii, kde projede jistě několik desítek tisíc aut denně je k smíchu. Navíc nevíte, že v Lužci bude jeden silniční most pevný, kde mohou auta jezdit bez omezení. Proto nechápu, proč se 150m vedle bude stavět most pohyblivý za desítky mil. kč.

Jaroslav
Host
Jaroslav

Citace z tram-bus.cz o trati 094: „Kvůli malé vytíženosti nejezdí vlaky o víkendu, ale pouze několika spoji v pracovní dny. I tak jsou vlaky prázdné, cestující využívají zejména autobusovou dopravu, která je doveze bez přestupu do Kralup nad Vltavou nebo do Mělníka. O víkendu je v provozu pouze 1 pár spojů.“
Nestálo by redaktorovi za to zjistit, z jakého důvodu se budou investovat ty stamiliony do zdvihacího mostu na trati, která je napokraji zrušení? Že by nějaké lobby stavebních firem?

Jaroslav
Host
Jaroslav

Kvůli 500m lokální tratě se bude stavět zdvihací most za stamilióny? Kdo tohle mohl povolit?

xyz
Host
xyz

„Kvůli 500m lokální tratě“
Ne, most se bude stavět kvůli plavebnímu kanálu (aby po něm mohly plout i vyšší lodě).

„se bude stavět zdvihací most“
Ano, dle článku se stavět bude.

„za stamilióny?“
Dost možná jen za „jeden stamilión“, vydělím-li počet mostů celkovou částkou za realizaci akce.

„Kdo tohle mohl povolit?“
O „povolení“ ve smyslu „žádáme povolení, aby železniční most nebyl odstraněn bez náhrady, ale aby byl nahrazen zvedacím mostem“ nebylo potřeba žádat.

dopravak
Host
dopravak

Lokálka do Lužce je přesně ten typ trati, který měl být už dávno zrušený. Je to jenom kratičký apendix, který napojuje malinkou vesnici. Dopravní obslužnost jde v tomto případě daleko efektivněji řešit autobusem s napojením na železnici v Kralupech. Díky takovýmto nesmyslným stavbám se pak odkládají daleko důležitější stavby, které by železnici ve výsledku pomohly daleko více. Tím tuplem, když je kvůli takovéto trati stavět složitý zvedací most. Asi by bylo dobré si uvědomi, že zatímco po vodě může při dokončení plavební cesty proudit mnoho zboží, případně lodě s turisty, tak po téhle lokálce bude jezdit tak akorát 810 vozící… Číst vice »

xyz
Host
xyz

„Díky takovýmto nesmyslným stavbám se pak odkládají daleko důležitější stavby, které by železnici ve výsledku pomohly daleko více.“
Dodám, že z rozpočtu SŽDC nejde do této stavby ani koruna. Celé je to financováno (jak i z článku vyplývá) Ředitelstvím lodních cest.

Jaroslav
Host
Jaroslav

Asi jste vůbec nepochopil pointu.

petr.r
Host
petr.r

neznám to tam, ale otázka pro místní, nemůže ta silnice IIItřídy se zdvihnout napořád, udělat nadjezd?

VRT
Host
VRT

Teď už je asi fakt jedno, že se pár kilometrů lokálky modernizuje za stamiliony.

My na to prostě máme! Hlavní tratě na 300, většina nákladu po železnici, kolem měst 4kolejky, Regionální doprava v půlhodině, hotové dálnice, obchvaty. Nepadá žádný most. Prostě jsme už předběhli Švýcarsko. Co teď dělat? Tak se pustíme ještě do vodních cest.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Snad už je pořádný slavný železniční zdvihací most v Kolíně, ne?

Newsletter