- Železnice •
- Infrastruktura •
- Stavebnictví •
- Silnice •
- Voda •
- Zprávy
Na vltavském kanálu bude zdvihací železniční most, ŘVC už má zhotovitele
Ředitelství vodních cest dovedlo k podpisu smluv největší zakázku na vodních cestách za posledních pět let. Série staveb se přitom
Ředitelství vodních cest dovedlo k podpisu smluv největší zakázku na vodních cestách za posledních pět let. Série staveb se přitom nedotkne pouze vodní dopravy, ale i železnice a silnice. Jde totiž o přestavbu pěti mostů na Vraňansko-hořínském plavebním kanále pod Prahou.
Soutěž přitom dopadla obdobně jako řada dalších z poslední doby, tedy výrazným navýšením ceny oproti očekávání investora. Předpokládaná hodnota zakázky byla 449 milionů korun bez DPH, vítězné sdružení firem Strabag Rail, Eurovia a OK Třebestovice ji získalo s nabídkou 599 milionů korun bez DPH.
Jde o součet hodnot pěti smluv, do kterých ŘVC úpravu kanálu rozdělilo. Firmy předělají mosty tak, aby se podjízdná výška pro lodě zvýšila z dnešních 4,5 metru na sedm metrů. Jde o těchto pět mostů: místní komunikace Vraňany, silnice III. třídy Lužec, železnice Lužec, místní komunikace Lužec a účelová komunikace Chramostek.
Akce je unikátní především v tom, že tři mosty včetně jednoho železničního budou nově přestavěny na zdvižné (místní komunikace Vraňany, železnice Lužec, místní komunikace Lužec). Dálkově se budou ovládat z plavební komory na Hoříně. Půjde o vůbec první zdvižné mosty na českých vodních cestách, když nepočítáme dva můstky nad vjezdy do jihočeských přístavů České Vrbné a Hluboká nad Vltavou.
ŘVC navýšení ceny vysvětluje nedostatkem kapacit na stavebním trhu, zvýšením cen oceli a složitou technologií. V tendru obdrželo dvě nabídky, přičemž druhé sdružení v pořadí (SMP CZ a Metrostav) přišlo s cenou 675 milionů. „Tato dvě sdružení největších českých stavebních firem prakticky pokrývají celý relevantní stavební trh mostních staveb,“ uvedl zástupce šéfa ŘVC Jan Bukovský. Práce začnou na jaře.
Na Vraňansko-hořínském kanále se kromě pěti zmíněných budou zdvihat i další dva mosty (silnice III. tř. Vrbno a účelová komunikace Zelčín), jejichž úprava je technicky nezávislá. ŘVC je bude soutěžit zvlášť. Úprava mostů pod Prahou (dojde i na ty na Trojském kanálu) je součástí celkové modernizace vodní cesty od Mělníka po pražský Radotín.