Na vlastní kůži: S European Sleeperem do Bruselu aneb masochistické déjà vu na kolejích

24 Pohled na lehátkové kupé. Foto: Aleš Petrovský24 Pohled na lehátkové kupé. Foto: Aleš Petrovský

Jízda novým nočním spojem připomněla našemu recenzentovi letní martyrium s RegioJetem do Splitu.

Odebírat
Upozornit na
guest
142 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Paolo

Treba si uvedomit, ze je to projekt nadsencu, co zalozili formu druzstva a spustili to jako celek. Z niceho spustili funkcni linku.To neni sluzba ve verejnem zajmu placena z rozpoctu ministerstev , aneb kraju! A bohuzel vagony za dobre slovo na trhu kde nik nestiha z vyrobcu ani opraven j a kapital mas omezeny nevyresis. Nemam pochybnosti, ze po vychytani detskych nemoci si svou stalou klientelu najde.

marcel.stancl

Kdo ten vlak provozuje ? Mašina je na tom od Metransu celou cestu? Mně to připadá, že si Metrans místo kontejnerů půjčil někde osobní vagóny a jinak je to vše v rukou stejných pánů?

XP3

A co si přečíst článek?

Paolo

Co to s tym ma? Na linkach CD najdes take vlaky ZSSK , podobne jak v SK najdes lokomotivu CD a v HU obe.. chtelo by to precist clanek.

Mates

Neviem kde si prišiel na Metrans, ale….Trakciu zabezpečuje v celej trase Lineas, ide to v BE/NL/DE na licenciu Train Charter Services a v CZ na licenciu ČD s fírami DLB a vlakošmi ČD.

mgr.pavel

Nekonečné diskuze „proč neletět letadlem?“ mají jeden definitivní argument: tyto vlaky bývají vyprodané. Evidentně je o ně mezi cestujícími velký zájem.

Holt různí lidé mají různé priority a různé preference při cestování. Někdo zásadně autem, jiný letadlem, další vlakem. Vo co gou? Ať si každý cestuje jak se JEMU hodí.

David

Mě by se to líbilo, pokud by to navíc bylo bez dotací. Za svý ať si každej jezdí jak chce.

Štěpán

Bez dotací to je (pokud nepočítáme tu jednu Belgickou [neplést s evropskou] na noční vlaky [viz. rozhovor], Česko na to nic nedává) jako většina nočních vlaků.

mgr.pavel

A teď prosím píšete o jakém druhu dopravy..?

Nebo vám vadí dotace na ekologické vlaky, ale dotace na letiště nebo infrastruktura zdarma resp. za hubičku pro IAD, ty jsou v pořádku?

Nose Peak

Dotace do IAD a letectví jsou pravicové, ostatní dotace jsou levicové.

***** Petr

A jak jsi přišel na to, že vlaky jsou ekologické? Vzhledem k čemu?

mgr.pavel

Skoro k jakémukoliv jinému druhu dopravy..?

Vzhledem k emisím, hluku, či prachu v přepočtu na osobokilometr, třeba?

Martin V.

Pro lidi co mají strach z létání jsou ty trans evropské linky fajn 🙂

VTT

Záhadu s povlečením by autor nemusel řešit, kdyby byl ostříleným horalem, kteý zvládá vícedenní přechody Alp 🙂 Toto je něco jako tzv. Hüttenschlafsack, česky „vložka do spacáku“, slangem „bílá paní“. Člověk spí uvnitř toho pytle, který se po každém hostovi pere (v tom ES) nebo má vlastní (v těch chatách, ale asi člověka s vlastním z ES nevyhodí). Deka je pro všechny hosty společná a nečistí se, takže by se jí člověk ideálně neměl vůbec dotýkat. Vozit si takovou vložku do spacáku je dobrá věc, váží to málo a člověk spí ve svém povlečení. Obzvláště v některých zemích s nižší… Číst vice »

Gajda

Neberu nikomu, že si to vybere. Taky chápu, že ne každej jede z Prahy či Berlína do Bruselu, takže je to třeba jediný přímý spojení, co jede někomu z jeho města tam kam potřebuje. Nicméně todle pro mě osobně rozhodně není vlak, kterýmu bych dal přednost snad před čímkoliv. Kdyby to vypadalo jako nový NightJety a nebo spací patra u VR, tak to by pak byla jiná.

Zdeněk

Ach jo, autor opět řešil hlavně to jídlo….

Szantus

Já tedy ten pocit z článku nemám…

Jaaa

No, hlavně aby si papaláši nezařečnili. To už je absurdní.

mgr.pavel

Pokud se tak holedbali jak je spoj super, měli by s ním příště jet sami.

Pak by se ukázalo, kdo to myslel vážně a kdo je pokrytec..

Zbyněk

Spoj jako takový super určitě je, jen to provedení není úplně ono. Což by řečníci před odjezdem inauguračního vlaku vědět nemohli, ani kdyby chtěli.

David

Tady v ty diskusi je naknucino, jak kdyby ten sleeper byla obdoba výletu dobytcakem s bolševiky – ale je to úplně normální vlak.

Mě osobně uniká jeho smysl, když za 150-200 eur je z čeho vybírat na letišti. Když už teda někdo letecký nemůže (problém s doklady, bere s sebou něco co do letadla nemůže, kvůli kartám exekuce), tak to cestování prostě vypadá takhle.

Na sluzebku to nikdo používat nebude – tam si většinou vlastního času váží.

David

Mnohem víc by se mi líbilo, kdyby takhle rychle to dál třeba kontejnerový vlak… Teď by reálně ušetřil pár kamionu. Díky spacimu vlaku ale min letadel nebude.

Petr Šimral

Praha – Rotterdamm jezdíme standardně za 20 hodin s kontejnery…

JiVe

ta sedla

Pavel

Mno, ne ze bych byl fanda, ale nadpis se tvari, jako bych musel tri dny dobytcakem na sibir, ale popisuje to pak celkem v pohode. Dojelo to vcas, baglu si muzete vzit primerene v cene predpokladam, za 109 ecek vas z NL/B neodleti se vsim vsudy v sezone v normalni hodinu nikdo. Tak kdo ma cas a nedela zagorku by to asi zvladnul..🤷 Pro nejaky tesilky to urcite neni, ale pro nas plebs pracujici v NL se to snad da dvakerat do roka zvladnout i bez ceskyho brblani o vsem.

Air Traveller

Brussels z Prahy do Bru ma jednosmerky bez kufru za 80-120 euro. i na ranni lety , ktere se mohou pocitat jako konkurence nocnimu vlaku.

kufr je za nejakych 20-30 eur.

Dino

Brussels 🙂 radsi

Petr

Spis 80-300 euro…

Fsp

Dokonce bez štěnic 🙂

pavka

No ty jsou jen za příplatek.

Moravec

A s ramínkama 🙂

Jan

Z mého pohledu normální lehátkový či lůžkový vlak. Takových po světě jezdí spousta odjakživa, normální způsob přepravy. Osobně od takového vlaku očekávám, že tam přijdu, lehnu, přikryju se, spím a pak vystoupím. To je smysl spacího vlaku. Asi jsem již ovlivněn tím, že jsem takových jízd absolvoval dobrou stovku. Nabídka a složení jídla tam podle mě nehraje žádnou roli, tedy pokud nepohlížím na vlak stejným úhlem pohledu jako na restauraci. Jídlo si na cestách obvykle zajišťuju sám. Nevidím zde žádný pádný důvod ke zděšení nad tímto způsobem přepravy, pokud by mě neměly nějak extra trápit nějaké drobné technické nedostaky nebo… Číst vice »

danaceks

V pořádku, ale je to prostě za danou službu extrémně předražené. Kdyby to byla RJ kvalita za RJ cenu, tak budiž, ale toto je RJ kvalita za NightJet cenu…

Dino

Uprimne jed timto nekam na business schuzku si nedovedu predstavit. Z fotek spinave, nezcelene, nevabne…

Jan

Vaše představivost je ale otázka opravdu jen vaší subjektivity. Těžko může přispět k diskuzi informace, že si něco jen nedovedete představit:-)

Dino

Pohledem business cestujiciho

Samo

Tak na biznis schôdzku si snáď kúpim lôžko a nepôjdem plesnivým ležadlom, to by nefungovalo ani v nightjete. Ležadlo je z definície provizórium a lacný budgetový produkt. Viac by ma preto zaujímala recenzia lôžka, tam už je ten tlak na kvalitu väčší.

Moravec

Přesně tak.

Jan

Co se týče ceny, nedokážu posoudit. 129 euro za lehátko je na mě celkem dost, ale vlaky do západních zemí jsou skoro vždy drahé, zvláště když se jede přes několik zemí. Nevím, zda víte o nějakém levnějším lehátovém vlaku v těchto zemích, já jsem na takový ještě nenarazil. I když zas netvrdím, že sleduju všechny aktuální novinky v tomto směru.

libor

ono je otázka, zda cena letenky + hotel nebude za stejnou cenu jako tento vlak? Pak je to dost mimo…

Jan

Pokud bychom to srovnávali jen z hlediska ceny a noclehu, pak by to bylo „mimo“. Ale při cestování vstupují do hry ještě další hlediska, z nichž už to zase tak mimo být nemusí, jako např. doba příjezdu a odjezdu, nutnost více druhů dopravních prostředků cestou letadlem, hledání hotelu apod. Celkově to není něco, co by se dalo vyhodnotit pouhou rozumovou úvahou.

Air Traveller

Proc k te letence za kazdou cenu cpete hotel?

S letenkou poletite az druhy den rano a zadny hotel resit nemusite.

David

Ještě bych pochopil, že si někdo do kalkulace dá taxík, ať nemusí na šestou ráno několikrát přestupovat, ale hotel je zbytečnost.

Jan

No já osobně předpokládám, že ten hotel je tam myšlen jako nutnost na přespání, když někdo letí o den dřív, aby tam byl na druhý den ráno, jako ten vlak. Pokud by někdo měl na mysli let už ráno z Prahy v den příjezdu vlaku na místo, hotel by tam asi nepřipočítával.

troglj

A večer zpět?
Ráno je to možná pro Pražáky. Pro nás dál od Prahy (konkrétně z Teplic) to znamená vstávat nejpozději ve 4, spíš 3,30. To se fakt nevyspím. Takže letadlo spíše polední nebo odpolední o den dříve. A pak potřebujete nocleh.

Ivan_pha

Proč vstávat v 3:30? Na letišti stačí být v 6, takže z Teplic pojedu v pět,vstanu 4:30 a to mi přijde v pohodě.

troglj

Za hodinu mě nedoveze z Teplic ani taxík (vyzkoušeno), natož já sám sebe i s parkováním. A to nehovořím o tom, že bych preferoval veřejnou dopravu, žádné použitelné spojení ale neexistuje.

Moravec

Ono ani pro ty pražáky. Protože kdybych měl být v Bruselu na 9., tak ráno stejně nic neletí, první spoj přistává v 8:20. Čili letět už o den dřív večer. Pak už dává smysl srovnávat cenu lůžkáč v nočním vlaku (pro jistotu Single a doufat, že ve vedlejším kupé nebude žádný „drvoštěp“) vs. letadlo + hotel.

Samo

Na druhý deň ráno? Takže vstávať o tretej? Mno, možno pre nejakého budget cestujúceho čo si nechá vŕtať do kolena kvôli pár eurám aj hej. Ale normálny človek tým nepôjde, preto sú tie ranné lety o šiestej väčšinou podstatne lacnejšie ako v civilizovaných hodinách

Ivan_pha

Proč hotel? Brussels létají v 6:50, na místě je člověk v 8, takže hotel netřeba. Dají de najít ceny do 1000kc

Moravec

Fakt už v 8? ETA je 8.20, jste si jistý, že se dá spolehnout na 20-minutové krácení?

PeDazOl

Za tu cenu a s popsaným servisem je to nenormální způsob přepravy. Vlak spojuje velká města západní Evropy nikoliv metropole rovníkové Afriky.

Jan

To už je pak otázka toho, co by vlastně mělo být v západní Evropě normální, kolik by to mělo stát a zda se to skutečně někde děje.

PeDazOl

Na uvedené relaci letadlo. Víc netřeba řešit.

Jan

To možná pro vás, jiní mohou mít jiné představy a potřeby.

PeDazOl

Ano pokud neznáte cenu svého času, tak máte opravdu jiné potřeby. Pokud chcete trávit 15 hodin v tom co je na fotkách za cenu, která je na webu se servisem a cenou a dostupností občerstvení ve vlaku za jízdy popsaným v čláku, tak máte opravdu zvláštní potřeby a představy. 🙂 To i v tom ruSSku je děžurná v každém voze a samovar s čajem co hrdlo ráčí taktéž.

Jan Sůra

Vy s množstvím příspěvků zde v diskuzi laskave nepoučujte jiné o ceně svého času.

Jan

Nastoupit v šest večer do vlaku, čtyři hodiny sedět či se povalovat na lehátku, pak do rána spát a ráno ještě tři hodiny sedět před dojezdem do cílové stanice – to vše je pro mě zcela normální věc, pokud jedu někam o dvě nebo více zemí. Pokud člověk neletí letadlem, pak cestovaní něaký čas zabere. Nároky na jídlo a pití nemám mezi šesto večer a devátou ráno takové, že bych je nemohl uspokojit svépomocí, nejsem na narozeniné párty. Možná byste místo toho poukazování na to, co není normální, mohl vysvětlit, co by v nočním vlaku normální být mělo a jaké… Číst vice »

Ares

No za ty prachy lehnout a přikrýt se je to hodně málo.

Kadlec

Po Evropě maji smysl hlavně VRT, ale chtělo by to aby rychlost byla jako v Japonsku, do té doby než budou, tak letadla. Noční vlaky pouze na specifické trasy, kde dávají smysl.

Jan

Těžko stanovíte obecný smysl, smysl má každý jen ten svůj.

Jaaa

Smysl má každý svůj, ale existuje nějaký konsensus – jinak by sdělování nemělo smysl. 😉

mgr.pavel

„Chtělo by to rychlost jako v Japonsku“ – jen pro informaci, většina šinkansenů jezdí po tratích s Vmax 275-300kmh, místy 320.

To je stejné jako VRT v Evropě.

(v Japonsku je ale větší přesnost těchto vlaků)

DB schaffner

No a to ste ještě nevyskousel NJ 402/403 Zurich Amsterdam tzv. Urinalexpress, to je teprve peklo na kolečkách, vřele doporučuji, ale neustále vyprodáno nekolik týdnů dopředu takže masochisticka pandemie na postupu celou západní Evropou no ono platit nějaké sadisticke domine taky asi není levný spas a tady člověk alespoň ušetří noc v hotelu…

Tomāš

„…pomalu se začal chystat na letiště Charleroi.“.
Tak to bude teda po jízdě European Sleeperem z deště pod okap 🙂

Air Traveller

no, sice to bude ryanair, ale porad v te praze bude za 1:20, take i kdyz to bude nejspis podobna kategorie jako ES tak toho vicemene utrpeni bude osmina casu 🙂

libor

asi si někdo myslel, že ten úžasný název společnosti a to komu to patří, že to bude super západní úroveň …. a ono je to horší jak noční vlak do Baru 😀

Dino

Jako clovek dojizdejici za praci do belgie jsem se na toto tesil velmi dlouho. Po precteni a shlednuti youtube recenze asi nikdy nepojedu. Zustanu u letadla. Sve zajemce to asi ma, ale bude jich tolik aby naplnili tyhle muzejni vagony?

jiri.vosecek

No na vašem místě bych to aspoň jednou zkusil, jestli jezdíte pravidelně.

Dino

Mate pravdu, seberu odvahu, ale fotka spinavych zaslych sedacek me moc nelaka.

Jirka

Si vlezeš do pytle…

Twix

On ten zájem bude zhruba odpovídat nabízené kapacitě tohoto vlaku i letadel, tj. v letadlech výrazně více lidí (záleží ale na konkrétní relaci, příklad Praha-Brusel není tak směrodatný).

P_V

Kde tedy byl ten žebřík? 🙂

Pavel

Zebrik je za vechtrovnou ve Stredoplkach, budou cesat svestku 🤙

Jen

Modré led ( u klimatizace) nejsou použity, protože byly vynalezeny o mnoho později než byl vyroben tento vůz.

M474003

Zrovna jsem to chtěl napsat.

Roman

Pokud jízdenka Praha – Brusel bude stát do 500 Kč tak by se nad tím dalo uvažovat. Jinak je to bez šance.

libor

do povidel 😉

Lupka

Porad si mysli, ze staci vytahnout z kopriv par vyslouzilych klumpu a ze pro Cechy dobry. A Kupka to jeste slavi.

Jakub

Rozhodne to nema nic spolecneho s Ceskem, posledni rok ty vozy jezdili do Nemecka. Lehatka jsou prakticky vsude stara a stejna, kvuli letum neinvestovani. Jediny kdo ma v dnesni dobe lepsi lehatka je Nightjet a SNCF

Plecháč

Italové mají taky pěkné lehátkové vozy, jezdí tedy jenom na vnitrostátních vlacích.

vagonář

Za mě naprosto otřesné.

KarelzNádraží

Nedělal bych z toho vědu. Každý produkt má svou klientelu. Jel jsem před týdnem do Olomouce. Tam 1 třída Vlašák zpět 2 třída v Pendolinu. Noční vlaky se mne líbí mám v plánu několik cest, ale tam je po zkušenosti z minulosti Praha – Poprad volba jasná Double de Luxe pokud bude bez sprchy neurazí mne to. Takže mne osobně by toto asi neoslovilo, protože lehátka jak jsem je viděl není klasické lůžko. Možná by dopravci mohli tomu udělat nějakou osvětu prostě na některý railday vzít i lehátkový a lůžkový vůz nebo půjčit od OBB, Siemensu přijede to na RJ.

Jozef

Kedy už pochopíte rozdiel „“Lužko – lehátko“ ??

Okoloidúci

Človek by si pomyslel, že nič horšie ako nočáky ZSSK/WGS neexistuje a pozrime – ono to ide ešte horšie.

Nikto súdny kto si pozrie ceny leteniek a čas strávený leteckou dopravou (počítame aj príchod čakanie a odchod z letiska) toto využívať nebude. Ak má byť toto zelená alternatíva k leteckej doprave, tak to “potěš koště”.

libor

přesně tak, ta cena za cestu, ceny a úroveň jídla. To je prostě šílené…

Pán jeskyně

Díky za tu recenzi! Když to čtu, obávám se, aby s takovou podúrovní služeb neudělal “evropský pražec” medvědí službu celému segmentu nočních vlaků… 🙄

Air Traveller

Totez se rikalo pred mnoha mnoha lety, kdyz zacaly lowcosty v letectvi…

Jaaa

A vizitka je to stále příšerná. Ale stojí to pár šlupek; dá se totéž říct o tomhle?

Air Traveller

vizitka je to stale priserna?

No, budme uprimni … on ten rozdil (na kratkych evropskych linkach) mezi ryanairem a jakoukoli evropskou tzv. klasickou aerolinkou, je prakticky nulovy…

Pán jeskyně

S tím nesouhlasím. Leda, že by první lowcosty začínaly s olítaným Tupolevem v livery předchozího majitele a v palubní nabídce byl granulovaný čaj, předražená čínská nudlová polévka, nebo nevychlazená fanta.
Jak se starými vozy udělat obstojný produkt na bázi lowcost myslím ukazuje RegioJet. Tohle je bída. Snad na sobě máknou třeba po přečtení této recenze. Vždyť i VIP cestujícím raději nacpali na cestu lepší jídlo, než mají vůbec v nabídce.
Mimochodem vzhledem k ambiciózním cenám bych je do lowcost kategorie snad ani neřadil.

Tom

Za mě nein danke. Rozhodně ne za ty peníze. Radši poletím a vyspím se v pohodlné posteli hotelu na místě než v nějakém ukodrcanem 15 hod spoji.

TnM

Je evidentní, že tudy cesta nevede.
Ve všech aspektech je to nekonkurenceschopné letadlu.
Politici by se měli probudit a zajistit na železnici takové prostředí, které umožní rychlá přeshraniční spojení seriózními dopravci na úrovni 21. století.

Zrzek

Jenže ti unijní vymyslí ještě větší a dražší průšvih.

troglj

Práce pro EU je prostředí. A to funguje. Na západ od nás VRT jsou a to i přes hranice. U nás ne a může za to jen a jen politika ČR.

Jiří Kocurek

Neumějí a přesto příprava běží v rozsahu nebývalém. Že Správa zblbla výběrovku na geologický průzkum… to je Správou, ne volbama.

Jenda

Vždycky, když čtu tyhle tripreporty, tak si říkám, jaká šílená konstelace životních okolností by asi musela nastat, abych místo letadla, v horším případě auta, zvolil takovýhle devadesátkový dětský tábor na kolejích s cenou vyšší než pětihvězdičkový hotel. A nikdy mě nic nenapadne.

Etiene

Já vždy, když tady čtu takovéto komenty, tak si říkám, jak šílené je, že lidi úplně ztratili schopnost pochopit, že když něco není pro mě, neznamená to, že pro jiného to nemůže být skvělý produkt.
A to nechci tohle lehátko do Bruselu nijak obhajovat, protože pro mě to taky nebude a přijde mně, že má víc negativ než pozitiv. Ale já jezdím občas do Košic a lůžko (nikoliv lehátko) je naprosto jednoznačná volba – a nevím jaká šílená konstelace životních okolností, by asi musela nastat, abych místo lůžka volil sardinkárnu s křídlama nebo ještě hůř auto…
(jo, hyperboluji)

Etiene

Irituji me snad jen nazory, kdy si komentujici nedohledne ani na konec vlastniho nosu. Ano, pro Jendu tohle nebude. Pro me ostatne taky ne. Znamena to ale, ze je nutne to rovnou zesmesnovat? Ten prispevek mne nevadi obsahem, ale teda jako kultivovany vklad do diskuse s argumentacni hodnotou mi to zrovna taky neprijde.

alan delon

Uplne sem si predstavil zive to uzasne cestovani kockopsem.

Samo

Človek ktorého od cesty odradí že sa dorozumie len po anglicky alebo nemecky asi nie je cieľovka produktu ktorého účelom je ho dopraviť do Holandska alebo Belgicka, lol.

Inak tie vysielačky používajú aj na SJ nočných vlakoch (aj keď bez handsfree), je to imho celkom prirodzené riešenie keďže na rozdiel od bežných telefónov sa to nemusí spoliehať na pokrytie signálom, prípadne hľadanie kolegu cez polovicu vlaku, ale dorozumejú sa priamo hocikde na trase.

Igor Mauricio

On se toho každý zbytečně bojí. Já sám umím z cizích řečí jen angličtinu a to rozhodně ne na komunikativní úrovni (zrovna 14 dní zpět jsem se ze sebe na recepci pokoušel vysoukat zcela triviální větu ohledně nefunkční hotelové karty, až jsem se opotil i na hřbetě), ale i tak se nějak domuvím všude a nikdy se mi nestalo, že bych nevyřešil potřebné (je to spíše pak už jen otravné pro ostatní ve frontě, kteří o to déle čekají). Jednak člověk časem zjistí, že druhá strana, není-li to rodilý mluvčí a nebo člověk, co používá cizí jazyk denně, umí třeba… Číst vice »

Twix

Pěkná recenze, myslím že to dost vystihuje ten fakt, že se jedná o takový nadšenecký projekt. Ale na rozdíl od spousty lidí v diskuzích si nemyslím, že to bude jezdit prázdné. Vzpomínám když ještě jezdil v podobné trase noční vlak (z Prahy spojený Phoenix a Canopus), byly tam lepší vozy, ale třeba ten samostatný nástup do lehátka bez kontroly, žádnou asistenci se sklopením lehátek a povlečením, a už z Prahy personál DB co neuměl nejen česky, ale ani moc anglicky, si vybavuji také.

Karl vB.

Nějakou dobu asi bude trvat, než toto konkrétní spojení vejde ve všeobecnou známost pod heslem „za hodně peněz – velmi málo muziky“.
Existuje asi mnoho způsobů, jak se z Česka dostat do Bruselu.
Na jaké příčce z deseti se asi umístí tento zázrak, až za několik měsíců sklouzne do rutinního provozu, když sledovaná první jízda vypadala takto?

Twix

Nevím kolik lidí na této jízdě byli zvědavci, ale slušně vyprodané už je to dost dopředu, navíc z Německa už to nějakou dobu jezdí, tak to bude mít už určitou klientelu. Způsobů je samozřejmě dost (a hlavně nejen do Bruselu), čím ale jezdili cestující tohoto vlaku dosud, a proč to zkusili změnit?

Karl vB.

1. Záměrně jsem zmínil rutinní provoz v době, kdy už to bude oproštěné od kategorie, kterou nazýváte „zvědavci“. 2. Němci, na rozdíl od Čechů, mají tu výhodu, že do toho v Berlíně vlezou mezi jedenáctou večer a půlnocí a hned zalehnou. Po šesté hodině ranní jsou v Amsterdamu. Při takové cestě (o 6 hodin kratší oproti Praze) ani nevyvstává nutnost zabývat se nějakým občerstvováním se z trapné nabídky ES, ráno si za třetinovou cenu mohou dát dobré kafe a čerstvé pečivo, ihned, jakmile vyjdou z nádraží. 3. O poměru cestujících do Nizozemí a Belgie nemám přehled, akorát, vzhledem k „provedení“… Číst vice »

Pán jeskyně

Prázdné to jezdit nebude, ale i “nadšenecký projekt” může být dotažený ve smyslu piktogramů, nebo palubního menu. V segmentu lowcost s ojetými vozy to jde, což dokazuje RegioJet.

Jan

Toho dvoumetrovýho šťouru příště nezvat…

Místní

Takže se dopouštějí přestupku proti zákonu č. 163/2011 o oběhu bankovek a mincí (každý musí přijímat české bankovky a mince) a dalšícĥ na úseku cenotvorby, které musi být na našem území v Českých korunach, Euro je dobrovolný doplněk.

Stejně tak by mě zajímalo co Drážní Úřad na to, že personál dopravce není schopen provést kontrolu jízdenek v češtině.

Průvodce původní Aleš

Nevím jak je to dnes, ale před 8 lety mi rakouský číšník v restauračním voze railjetu mezi Brnem a Prahou tvrdil, že koruny neberou. Moc se mi to nelíbilo a jelikož jsem eura s sebou pochopitelně neměl, platil jsem kartou, což byl vzhledem k nedostatku mobilního signálu porod. Po návratu do vozu jsem si všiml, že ceny jsou i v korunách.

Twix

Tam není řečeno že neuměli provést kontrolu jízdenek v češtině, podívat se na cestovní doklad nebo načíst QR kód snad zvládne i cizinec. Ostatně v češtině si ty jízdenky nemůžete stejně ani koupit (asi by tomu trochu pomohl takový ten překlad webovky).

Místní

To je asi další věc, že jízdenky na vlak z Prahy nekoupím v češtině a nevím z čím souhlasím, asi tip pro Českou obchodní inspekci.

Ares

Kontrola jízdenek a drážní úřad 😂

Místní

Tak který úřad řeší, pokud se mnou personál (kteréhokoliv) dopravce není schopen komunikovat česky? Díky za odpověď.

mgr.pavel

Toto řeší vrátnej na nádraží, prosím. Tomu si běžte stěžovat.

pavel

Takže si to shrneme; 1) 163/2011 je Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 46/2010 Sb., o příslušnosti správ národních parků a správ chráněných krajinných oblastí k výkonu státní správy ve správních obvodech tvořených národními přírodními rezervacemi, národními přírodními památkami a jejich ochrannými pásmy. 2) Český právní řád v současné době ponechává v této problematice smluvním stranám volnost, jaké protiplnění si sjednají. Platí, že je-li spotřebitel v předstihu a řádně informován o tom, jaké protiplnění po něm bude obchodník požadovat, pak je jen na nich, zda si dohodnou plnění hotovostní, či bezhotovostní. 3) Za nepřijímání tuzemské hotovosti zákon 136/2012 nestanovuje žádné… Číst vice »

Místní

Ok překlep, ale obhájce porušování předpisů si na tom bude h…. Ad2 ze zakona: (1) Každý je povinen přijmout tuzemské bankovky a mince bez omezení, ledaže je oprávněn jejich příjem odmítnout. (2) Příjem tuzemských bankovek nebo mincí může odmítnout úvěrová instituce provádějící pokladní operace, jestliže se jedná o bankovky nebo mince znějící na koruny české prohlášené Českou národní bankou za neplatné a jestliže uplynula doba stanovená na základě zákona upravujícího činnost a postavení České národní banky3), po kterou je povinna provádět jejich výměnu, každý s výjimkou České národní banky a úvěrové instituce provádějící pokladní operace, jestliže se jedná o pamětní… Číst vice »

pavel

Zkuste si dohledat metodiku MFČR, zjistěte si co je taxativní a demonstrativní výčet a trolujte si k něčemu jinému. Tečka.

Air Traveller

Ten bod 2 je zajimavy – zakon 136/2011 te volnosti moc nenechava. Resp (s vyjimkou neplatnych bankovek apod.) je tam volnost neprijmat hotovost prakticky nulova. na zaklade ceho vznikl vas vyklad?

Domis

Mnohem zajímavější bude, až někdo bude právně řešit nepřijímání hotovosti ve vlacích Os v JMK od prosince 2024. Ale jak bylo řečeno, není na to závazný výklad soudu. Takže si to logicky každý vykládá ve svůj prospěch. Třeba tak, že když a priori nepřijímáte hotovost (vyhlásíte bezhotovostní systém), tak se na vás zákon o oběhu bankovek a mincí vůbec nevztahuje…

Air Traveller

tak ono to neni jen tohle 🙂

to same by mohl nejaky remcal namitat v letadlech z/do CR, kde casto jde platit jen bezhotovostne a jeste jen v eurech apod 🙂

o to zabavnejsi je, kdyz se nekdo kdo 20 let spal objevi, a vytahne tyhle podivnosti na svetlo bozi.

vladki

V šalině taky nezaplatite v hotovosti. A ve vlaku JMK lze cestovat na jizdenky zakoupené v předprodeji (za hotovost) a cvaknute na nástupišti. Pro zaryte odpůrce pokroku není co řešit.

Jiří Kocurek

Prodej u řidiče? Ještě nedávno byl možný, s přirážku samozřejmě.

pavel

Nejde o §5 odst.1, ale o odst.2, kdy MFČR již léta tvrdí, že výčet zde uvedený je demonstrativní a ČNB již léta tvrdí že zdejší výčet je taxativní. Tuto otázku může vyrešit pouze soud, k čemu od roku 2011 nedošlo. Již z toho vidíme, že ČNB svůj názor nijak nepřesazuje v praxi, což nepřekvapuje jelikož zákon za porušení stejně nestanoví žádnou sankci.

Fsp

Demonstrativní výčty jsou v obvykle zákonech uvozeny slovem „zejména“. Tady bych se prostým jazykovým výkladem klonil k tomu že se jedná o výčet taxativní. Ale máte pravdu že pokud tam stejně není sankce, proč tím plýtvat čas.

Webster

1) 136/2012 je Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o rozhodné částce pro určení celkové výše mzdových nároků vyplacených jednomu zaměstnanci podle zákona č. 118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele a o změně některých zákonů.

2) Podle § 24 zákona č. 136/2011 Sb. vykonává ČNB dohled nad dodržováním tohoto zákona a podle § 27 může ČNB udělit pořádkovou pokutu až do výše 500 000 Kč při výkonu dohledu podle tohoto zákona. Takže tady možnou sankci za nepřijímání hotovosti vidím.

Fsp

Jo, blbý je jen to že za tento přestupek není stanovena žádná sankce 🙂

Petr Jetelina

Na Interrailový výlet s Global passem bych tím vyrazil, ale na normální cestování je tohle šílené. Chtěl jsem se podívat na cenu doplatku k IR na web ES, ale stránka mi aktuálně píše chybu 502. 🙂

Do Belgie jsem jel vlakem třikrát, letadlem do Charleroi jednou, ale myslím si, že druhý způsob dopravy si vybere většina lidí.

pidalin

jo jo, stránky nefunkční a hlásí to chybu Nizozemsky, to o kvalitě jejich služeb taky něco vypovídá

Jakub

K nejlevnějším lehátku bez klimatizace je s interrail doplatek €49

J.J.

Tak to je docela loterie jaký vůz vám přidělí, ne ? Když evidentně těch lůžkových je třeba 5 různých druhů, každý může vypadat jinak.

Aleš Petrovský

Prodávají zvlášť tato lepší pětimístná a pak horší šestimístná.

J.J.

Nebyl jste se náhodou podívat i do ostatních vozů ? 🙂

Ulicnik

Jako bordel na kolečkách a ještě to má namířeno do Bruselu🇪🇺bravo!!!Chlapci děkuji za recenzi!!!!! Chtěl bych vidět standartní jízdu toho vláčku bez těch propriet které tam nabízí….No ruku na ❣️kam má namířeno z Bruselu ..na východ a to nebude žádná hitparáda … smutné.Vite doba TEE je už navždy pryč ale když někdo s velkou slávou začíná provoz na nové lince a myslím že prestižní tak by si mohl odpustit obstarožní vozy a ubohost v cateringu.Hojte

troglj

Z Bruselu toho na východ už moc ne přijedete. Tak leda Bruggy (stojí za návštěvu) a Ostende, pak už jen tunelem do Británie, ale to je na noční vlak moc blízko.

Klabavátor

Nemyslíte na západ?

troglj

Ano, myslím na západ 🙂
Ve spěchu a na mobilu, otřesná kombinace. Člověk se místo obsahu soustředí na malá tlačítka a automatické opravy, které neznají spoustu slov a hledají za ně náhradu.

Nokkonen

Za sebe můžu říct, že s lůžkovým kupé maximální spokojenost. Nikdy jsem nezažil tolik místa a prostoru na cestování.

Aleš Petrovský

Lůžka vypadala zajímavě, ale bohužel štěstí se na nás při první jízdě neusmálo.

Jakub

Dobrý večer. Na kolik Vás prosím vyšla jízdenka? Děkuju